Избран Христо Мирски - 2. Пазар, Бизнес, Икономика

Что Мирский Сказал
 
 
               ИЗБРАН ХРИСТО МИРСКИ

               (КОЛЕКЦИЯ ПУБЛИЦИСТИКА)

               Том II. Пазар, Бизнес, Икономика — само Съдържание с Резюмета


               Copyright Христо МИРСКИ,  2018


          — — —


     [ Това е твърде голяма и разнородна книга, за да мога да дам идея за *корицата*, а освен това тя съдържа публицистични материали (non-fiction), така че аз нямам тук никаква идея. Мога само да предложа някакъв сивкав цвят, който трябва да намеква, че това е сериозно четиво. ]

     [ Забележка за този сайт: Тук е само Съдържанието с Резюметата, така че вие трябва след това да търсите конкретния материал, но в това няма нищо чак толкова лошо, тъй като това е просто колекция от стари неща тематично подредени. ]


          — — —


     Всичките томове са следните:

     I. Комунизъм Срещу Демокрация
     II. Пазар, Бизнес, Икономика — Този
     III. Социални Теми И Здравословен Живот
     IV. Разни Други Неща


          СЪДЪРЖАНИЕ (на този ІІ-ри том)

     [ Забележка: тук има накрая две неща от руската папка "Научный ПИР (предложения, идеи, разработки)", които са на руски понеже са доста научни и няма смисъл да ги превеждам на български; ако този език не Ви устройва, то ги търсете в папката "Scientific Feast (Propositions, Ideas, Realizations - PIR)" на английски. ]

     00. Кратко Въведение (към цялата колекция)
        [ Разяснява защо се е наложило изготвянето на тази колекция, и какво съдържа тя (във всеки случай <нищо> ново, само тематично подбрано). (2019) ]

     01. Истината за България — когато нищо не е добавено след заглавието то това е произведение от твърде голямата книга "И Таз Добра! (Публицистика)"
        [ Материалът разяснява съвсем накратко истината за България, привеждайки и пет аргумента в подкрепа на тезата. (1994) ]

     02. За пазара и за българина
        [ Тук се обясняват популярно няколко важни особености на свободния пазар, които, както се оказва, не са достатъчно ясни на българина (поне в зората на пазарното стопанство, но май и в днешно време). (1994 /1998) ]

     03. Народът ни пак се запаси със скъпо
        [ Статията съдържа разсъждения за пазара на примера на България от края на миналия век. (1996) ]

     04. Колко трябва да получава една фирма за да работи "за лудо"?
        [ Тази статия доказва убийственото влияние на високата инфлация (на времето ;) върху българските дребни фирми. (1996) ]

     05. Желаете ли да губите 13-тата си пенсия?
        [ Материалът илюстрира прости методи за <поделяне на  вложенията> в различни банки с оглед на получаване на по-големи проценти в условията на висока инфлация; вярно е, че цените са доста стари и касаят само България, но човек може да се ориентира при желание, защото идеите си остават същите. (1995 ?) ]

     06. Много добро не е на добро!
        [ Статията разглежда недостатъците на обърканото ни (както и всичко при нас) въвеждане на Валутния Борд в самия край на миналия век; много от тях вече са се загладили с времето, но независимо от това тя е все още актуална. (1997) ]

     07. Какво объркахме с Валутния Борд?
        [ Предметът на разглеждане тук е ясен. Материалът е също стар и много неща вече се успокоиха, но това не означава, че аз съм бил неправ в нещо тогава, а и по принцип. (1998) ]

     08. Къде сме ние?
        [ Тук е поместен един паралел от 1998-а година за икономическото и прочее положение на България (по данни на чуждестранни списания, но в мой разбор) с другите бивши соц. страни, който е актуален и днес, след като сме най-бедните в Евросъюза. (1998) ]

     09. Прогноза за лето 1999-то
        [ Материалът представлява пред-новогодишна прогноза на икономическата и политическа ситуации в България в навечерието на миналия век. Както повечето от моите неща и той е в общи черти актуален и до ден днешен. (1998) ]

     10. Защо се "издъни" социализма?
        [ Тук подхождаме към падането на социализма от икономическа гледна точки, и по-точно в смисъл на обвързване на членовете на обществото в паричен план, чрез влогове и заеми. (1998) ]

     11. Може ли българина да плаща 50% данъци?
        [ Материалът разглежда въпроса за процента на данъците в България, който, макар и както обикновено по света, но на нас съвсем не ни харесва; парите вече остаряха, но ситуацията е същата, особено във връзка с мизерията. (1999) ]

     12. Крачка напред, две назад
        [ Материалът разглежда въвеждането на Валутния Борд в България на времето си и той е остарял с повече от дузина години; независимо от това казаните там неща в общи линии са актуални. (1999) ]

     13. In ovo e veritas
        [ Статията развива една оригинална идея за използуване на ... <яйцето> като универсална парична единица! Приведени са конкретни таблици за България за няколко години, както и редица коментари на нашите икономически парадокси. Идеята е твърде оригинална, така че материала трябва да е интересен за всички. (2001 /2008) ]

     14. За собствеността и нейното бъдеще
        [ Статията разглежда непредубедено, макар и от леви позиции, въпроса за собствеността използувана за експлоатация на труда на другите, както и нужните мерки, които трябва да се вземат, за да се постигне в бъдеще <разумно> решение на този основен икономически въпрос на обществото. (2001) ]

     15. Боже, какво ядем!
        [ Тук, както човек може и да се досети, става дума за ненатуралната храна и как да се борим с това. Този вече е нов материал (след 2010). (2012) ]

     16. Разни неща през 2016-а година точки 1,  3, 4, и 5 (без 2)
        [ Е, тук има разни неща, както е казано, тук става дума и за процентите на банките и за световната криза, и за лошия капитализъм и как да го подобрим, особено в бедни страни като нашата, това е ново предложение (за комунални удръжки), и накрая са обрисувани някои смешни моменти свързани с автобусните билети в качеството им на ... паричен еквивалент, това под формата на майтап. (2016) ]

     17. Манифест на ЕЕЕ (Енигма на Експлоататорския Елит) — от книгата "Любопитни Манифести (политистика)"
        [ Съдържа един от дузината утопични модели, които са <по-добри> от съвременната демокрация. (2000) ]

     18. Манифест на ККК (Крило на Корумпираните Кадри) — от книгата "Любопитни Манифести (политистика)"
        [ Съдържа друг от дузината утопични модели, които са <по-добри> от съвременната демокрация. (2000) ]

     19. Дузина въпроси за размисъл
        [ Това са въпроси за демокрацията, капитализма, нашия преход, и за други все още актуални неща. (1996 ?) ]

     20. Горе главите, българи! — Фейлетон
        [ Фейлетонът е посветен на поредното (към 1998-а година) осъзнаване на невероятната бедност на българския народ, настъпила, очевидно, с идването на демокрацията у нас. (1999) ]

     21. Как да напълним хазната — Фейлетон
        [ Както показва заглавието, фейлетонът е написан в помощ на финансовите министри и разглежда различни видове данъци. Той също е винаги актуален. (2000) ]

     22. По-добре да не доживеем до пенсия! — Фейлетон
        [ Фейлетонът е посветен на някои куриозни моменти при българските пенсии и е базиран на личния опит на автора. (2016) ]

     23. <След>говор към Манифестите
        [ Съдържа различни сентенции за политиката, икономиката, хората, и други. (2000) ]

     24. Идея о новом виде вкладов в банках — из папки "Научный ПИР (предложения, идеи, разработки)", на русском языке
        [ Здесь приведена одна личная идея о новых видах банковских вкладов. (2014) ]

     25. Одна идея о рекламе в супермаркетах — из папки "Научный ПИР (предложения, идеи, разработки)", на русском языке
        [ Здесь приведена одна личная идея о новом виде рекламы в супермаркетах, а и в других местах обслуживания. (2014) ]


          — — —


          КРАТКО ВЪВЕДЕНИЕ (към цялата колекция)

     Позволете ми да поясня накратко защо аз правя тази колекция от публицистични материали (non-fiction, но да кажа <не>-художествени произведения някак-си езика не ми се помръдва) и какво съдържа тя. Е, аз я правя защото обикновено така и се прави, тъй като човек пише и пише на различни теми и в различни книги, и идва време, ако дойде, де, когато автора (ОК, може да се случи да е и авторка) иска да събере нещата по теми, това е като че ли по-правилно, а е и по-ориентирано към читателите поведение. Така че след повече от четвърт век литературна дейност, и особено когато аз възнамерявам да се опитам да продам нещо като книги (или ebooks), аз реших да направя четири тома със свои неща, статии, части от книги, понякога дори извадки от статии, на следните теми:

     1. Комунизъм Срещу Демокрация,
     2. Пазар, Бизнес, Икономика,
     3. Социални Теми И Здравословен Живот,
     4. Разни Други Неща.

     Тези теми, естествено, не са стриктно разделени, нито подредени по най-добрия начин, но сега те съществуват и това е по-добре, отколкото ако не бяха въобще събрани в този вид. Те не са стриктно поделени защото темите се пресичат, но не много, по този начин материалите са по-добре разположени. Редът на нещата е като че ли хронологичен, но не винаги, поради известна локална клъстеризация на някакви под-теми, което, според мен, не може да се избегне. Забележете, обаче, че във всички случаи аз не публикувам тук <нищо> ново, това е само <колекция>! И какво ще има в тези части аз няма да обяснявам, тъй като това е излишно, названията са достатъчно красноречиви. Навярно е добре да се каже какво аз съм оставил настрани, колко много. Ами, приблизително 10-тина процента (във всеки случай не повече от 20), понеже аз нямам практически нищо, което да не е актуално в момента, или което да не може да стане такова, ако ситуацията се промени; аз съм оставил основно неща, Приложения, които изглеждат твърде научно, или които са очевидни и много елементарни.
     Другото съображение, защо аз правя това в началото на 2019, е това, че аз приключих с тази досадна (за мен) практика да пиша нещо на един език, и после да го превеждам на други, не, това повече няма да правя, защото на моите 69 години човек трябва да започне да цени по-високо своето време, и да прави само това, което е нужно. И, в крайна сметка, когато аз преминах от моя роден български език, към добре познатия ми руски, и после към съвременния стандарт за световен език, английския, канейки се да преведа нещо (първите 3 книги) и на немски, аз стигнах до върха, аз няма накъде повече да се придвижвам. Вече няколко години аз пиша всичко най-напред на английски и сега това ще е и последния език за повечето от нещата; възможното изключение е ако аз трябва да публикувам нещо по най-лесния за мен начин (както аз още не съм публикувал своя многоезичен речник Explain, на български, или навярно да го преведа и на руски), или когато аз пиша поезия на различни езици, или пък ако реша да използувам също и истинското си име (и това само на български). Казано с други думи, тук е моята преводима публицистика (non-fiction), или която аз се каня да превеждам; поезията, очевидно, е непреводима (аз не мисля, че съм като, да речем, Шекспир, или Пушкин, или Данте, и т.н.), за огромния <Urrh> е невъзможно да се мисли за неговото превеждане, книгата <Letters> (to the posterity) също е трудно да се превежда и аз никога не съм имал подобни намерения, същото по отношение и на непубликувания речник Explain, моите НФ разкази (които и не са съвсем НФ а по-скоро демодирана социална фантастика) вече са художествена литература (fiction), те нямат нищо общо с тази колекция, и каквато и нова non-fiction книга да реша да пиша (както моята бъдеща “No problems poses problems”) аз вече ще я пиша само на английски.
     Така че нещата стоят така, момчета и момичета, ако мен ме четяха много то аз щях да се настройвам към аудиторията, но след като мене не ме четат, то аз се нагаждам към своята лекота и удобство. Вие се опитайте да направите нещо по-добро за хората, за света, за потомството, просто така без никакво възнаграждение, но аз направих каквото можах. Което означава, че аз се публикувам на редица сайтове безплатно, и там мен общо взето (за публицистични, non-fiction, неща) ме четат, и се публикувам също така и за известно заплащане на някои сайтове, и там мен <не> ме четат (защото хората някак-си чувстват, че аз казвам <верни> неща, които са хубави и морални и нужни и позволени, и след като е така, то те и <не> трябва да плащат, те са свикнали да плащат за … глупави или вредни или неморални неща, това е нещото, на което ги учи капитализма, уви). Както и да е, аз не се каня да ставам пророк, аз съм по-скоро демодиран проповедник, или, тогава, изпреварил времето си мислител. Или още: тези, които са достатъчно глупави и се нуждаят от някакво поучение или съвет или обяснение, те избягват да надават ухо към мен, защото те не искат да мислят (и по <тази> причина те са глупави), а пък тези, които са достатъчно съобразителни за да ме разберат, те избягват да ме четат, защото аз казвам тривиални и близки до здравия разум неща, нищо задълбочено, за да се чете това като нужна литература в дадена научна област. Единственото спасение за мен, или пътя към славата, би било да проповядвах глупави нещица които хората могат лесно да разберат, но аз не искам да се принизявам, или да ги залъгвах с измислени приказки, но аз не искам да лъжа, аз съм свикнал да търся истината, не лъжата. А е и доста късно за мен да се прекроявам из основи, Вие или ме приемете (какъвто съм), или ме оставете (да изчезна от само себе си, като падащите листа на дърветата в началото на зимата, ха, ха).

     01. 2019, София, Барбария, извинете, България.


          — — —


     … и т.н. Търсете сами нужния материал.


          — — —


          КРАЙ НА ВТОРИЯ ТОМ