Чарка Адама

Юджин Папуша
містика


Ніхто не знав, звідки він прийшов до нашої школи. Жив у маленькій кімнатці зі старенькою бабусею, до якої він ставився з великою любов'ю. У школі особливо зірок хапав т.щ. постійно про щось мрійливо думав. Іноді його ображали місцеві псевдогерої і за нього завжди заступалися дівчата, бачачи безпорадну доброту в його блакитних блакитних очах.

Ось дорогою додому - його ніхто не захищав і, одного разу, коли його наздогнали кілька відморозків і вибивши з його рук старенький портфельчик, розкидали книжки в багнюку, кров ударила мені в голову, коли я побачив, як Адам, намацавши в бруді окуляри, одягнув їх на обличчя і не звертаючи уваги на плювки та образи та сміх над ним, повзав у бруді, збираючи книги.

Не знаю що зі мною сталося, я прийшов до тями лише тоді, коли побачив цих двох відморозків, що валялися в бруді побитими, з розбитими мордами, а я - витирав книги Адама своєю сорочкою. До нас уже бігли якісь люди на допомогу, але я схопивши Адама за руку, швидко потяг його до підворіття звідки дворами і закутками відвів його до себе в будинок, дав йому можливість привести себе в порядок, а потім відвів додому, де бабуся, пошепки творячи над ним молитви, клала компреси на обличчя Адама.

Я тоді вперше почув молитви, адже всіх нас влада виховувала піонероатеїстами, культивуючи культи Павлика Морозова та Брута.

З того часу його ніхто не чіпав. Адам продовжував жити своїм життям, іноді смішачи клас відповідями невпопад, а іноді змушуючи його притихнути, коли він відповідав з літератури, ботаніки, стародавньої історії чи астрономії. Знання його були дуже глибокі і навіть викладачі слухали його, відкривши рот. Іноді на уроці літератури він міг говорити про милосердя та кохання, читав вірші невідомих авторів, які просто вибивали нас на день зі звичного стану підліткового нігілізму і ми ставали на сотні років старшими, цитував Шекспіра (він потім назвав автора, якого ми не читали і не чули) і раптом замовкав і більше не відповідав на запитання… Усі вже знали – чіпати його марно, Адам короткозоро мружився і дивився на нас, ніби не впізнаючи, безпорадно озираючись.

Особливо його любили малюки з молодших класів, з якими він із задоволенням порався, ми його навіть по доброму називали «матусею».

Поступово наш клас сильно змінився, ми перестали задирати інших учнів із паралельних класів, практично з усіх предметів стали відмінниками. Приходячи вранці в клас, ми в першу чергу шукали поглядом Адама, від нього йшла до нас якась благодать і умиротворення, деякі дівчата пошепки взагалі ділилися фантазіями, що іноді бачать над ним якесь блакитне світло, а ми підсміювалися з них, ще б, в Адама були закохані дівчата всього нашого класу, а жіноча фантазія у разі невичерпна. Ми завжди пригощали його своїми сніданками, які приносили з дому і непомітно підсовували йому найкращий шматок, хоча самі їли не ситно. Ми навіть не ревнували дівчат, хоча у нас, як і в будь-яких класах, були закоханості у своїх однокласниць, бо час такий настав - закохуватися без відповіді. Адама любили і ми. Тільки в цьому не признавалися, вважаючи це слабкістю для чоловіків.
Якось Адам не прийшов у клас.

Усі ніби з глузду з'їхали, питаючи про нього. Уроки було зірвано. Ми просто не відповідали викладачам, блукали класом і не розуміли, що з нами відбувається. Ніхто не знав, що сталося з Адамом, але передчуття у всіх на серці були тривожні. Я зібрав делегацію з кількох учнів, і ми пішли до нього додому. Квартира була опечатана якимось папірцем і на ній навіть був сургучна печатка.

Дивно...

Але, що ті печатки у нашому віці, коли зник наш друг!

Я заліз через кватирку в кімнату Адама – там був погром: усе перевернуто, ящики витягнуті, подушки розпороти… Приголомшений побаченим, я виліз і вивів товаришів у двір із парадного і тільки там їм розповів у чому справа. Повз нас йшла сусідка Адама і я підійшов до неї і спитав, що сталося. Та злякано обернувшись на всі боки, пошепки сказала:

- Дітки, йдіть звідси. Нема Адама, і бабусі його нема. Вночі їх забрало НКВС! - І швидко пішла до будинку, схлипуючи і хрестячись.

Нас як громом вдарило.

З того часу наш клас осиротів назавжди.

Через пару днів мені наснився Адам, щось мені говорячи, простягаючи свій мідний хрестик на гайтані. Адам був весь у якомусь бузковому осяянні і м'яко посміхався. Коли я спробував взяти його за руку, моя рука пройшла крізь нього і частина його сяйва перейшла на мою руку, а Адам повільно почав віддалятися, поки не перетворився на маленьку зірочку. Я прокинувся вночі з якимось сумом і спокоєм, я не знав, що це було, але перестав переживати за Адама, мене ніби завернули в м'який кокон умиротворення.

Вранці я відчув щось тверде під боком, помацав руками і завмираючи від подиву, витягнув з ліжка хрестик Адама на гайтані. З того часу я його не знімаю ніколи.
Через кілька днів я дізнався, що Адам тієї чорної ночі снився всім моїм товаришам і дівчаткам за класом.

Одного разу, через багато років, риючись у старих архівах НКВС з метою пошуку інформації для нової книги, я знайшов донос на «ворога народу» Адама Наливайка та його бабусю, уроджену давнього дворянського роду, цей рід усі знають, і я не його називатиму. З документів я з болем дізнався, що його бабуся померла на руках у співкамерниць після допиту, а з Адамом трапилася зовсім неймовірна історія. З матеріалів справи я з'ясував, що Адам, коли його привели на допит, нібито зник на очах слідчого в якомусь блакитному сяйві, залишивши тільки одяг на підлозі..."

Вивчаючі далі документм за допомогою свого знайомого в органах, я дізнався додатково, що факт зникнення Адама залишився незрозумілим до кінця фактом, конвоїри підтвердили, що заарештований був приведений до кабінету слідчого та його звідти нікуди і ніхто не виводив, а коли двері слідчого відкрили, почувши якісь підозрілі звуки, то знайшли його у стані ступору, який безглуздо розглядає одяг ув'язненого. Грати на вікні були цілі... На запитання слідчий або відповідав муканням або фразою: "Зник, розчинився, гад, у блакитному вогні..." Більшого від нього так і не домоглися і помістили в дурдом, звідки він вийшов через деякий час, став жебракувати і помер біля порога храму перед війною. Він навіть не міг туди зайти, страждаючи на страшний головний біль, як тільки намагався переступити поріг.

Тоді ж пам'ять мені послужливо нагадала, що згодом кривдники Адама, які його побили, один спився і повісився, а інший збожеволів.

Саме їхні прізвища, ймовірно написані під диктування їхніх близьких, стояли в доносі до НКВС на Адама та його бабусю; так вони помстилися за своє приниження за те, що ми їм оголосили бойкот, зневажали, їх не шанували вчителі за побиття Адама і тим просто змусили перейти в іншу школу, де і там їх переслідували невдачі у всьому, навіть після школи.

Досі я збираю залишки свого класу та пишу його незвичайну історію. У всіх нас були свої неймовірні випадки у житті і тільки один одному ми можемо їх розповісти, щоб нас не вважали божевільними.

Один одному – ми віримо!

Неймовірні історії: чи на війні, чи в експедиціях, чи побутових трагедіях, коли здавалося, що все, кінець! - якась невидима сила рятувала нас і підказувала вірне рішення порятунку, виштовхувала з води, палаючого будинку, або взагалі деякі з нас могли опинитися в іншому місці, навіть у місті... Одного з однокласників навіть розстріляли на війні за те, що він не кинув оперованого рядового заради генерала, за що його той особисто оголосив його «ворогом народу» і підвів під трибунал, додавши гріхів... Та ось тільки кулі не завдали найменшої шкоди... Навіть шрамів згодом не залишилося. Варто додати, що він став відомим хірургом, і йому вдавалося виймати кулі без шкоди пораненим... Це набагато пізніше ми дізналися про філіппінських хілерів, ще пізніше - про характерників, а тоді ми просто приховували свої здібності. Та й зараз не афішуємо, просто робимо кожен свою справу і в цьому бачимо насолоду. Як свідчить стародавній самурайський закон:

«Роби, що треба робити, а там – як буде!»

Але деякі речі - ми взагалі ніколи нікому не розповімо...

Великі люди ходять непомітно, прочитав я колись одного філософа...

Боже борони, ми не вважаємо себе такими з різних причин... Ми живемо своїм звичайним життям, сумлінно робимо свої звичайні справи, багато хто вже на пенсії...

Пройшовши через багато випробувань у житті з нашого класу вийшло п'ять докторів наук, три академіки, письменник, поет, музикант, композитор, священик, кілька винахідників, актриси, співачки, вихователі дитячого садка, викладачі... навіть приборкувач, який працює з тиграми та левами є... Всі ми, коли збираємося разом раз на рік того дня, коли Адама забрали в НКВС, мовчки наливаємо чарку кагору і кладемо на неї чорний посолений хліб і чекаємо, коли чарка почне світитися блакитним світлом, і тільки тоді ми мовчки п'ємо за Адама, розливши кагор по краплях у наші чарки, доповнивши вміст чарок...

Так, ось ще - ніколи нікому, крім мене, не можна торкатися цієї чарки - вона просто обпалює інших. Це ми встановили експериментальним шляхом.

Якщо у когось особливі труднощі, я в такому разі опускаю на мить хрестик Адама в чарку стражденного, він її випиває і згодом проблема вірішується... Але це стосується лише нематеріальних проблем, про матеріальні навіть марно просити - вино скисає миттєво... Воно і зрозуміло - всі проблеми в душі і їй треба допомагати насамперед...

Наші діти - звичайнісінькі, добрі люди, але ось онуки у нас підростають зовсім неймовірні, але це, швидше за все, наша дідівська сентиментальність і суб'єктивність.

Скоро ми їх поведемо в перший клас та в одну школу!