Шчасце злодзея бел

Филмор Плэйс
***
Добрага часу сутак, Надзя!
Было прыемна, калі раптам намаляваўся ліст ад цябе з цёплымі словамі і нават вершам, які я прачытаў некалькі разоў і зразумеў, што не магу ўявіць жыццё без цябе. Ты натхняеш мяне станавіцца лепшым.
Каб расказаць пра сябе, пачну з чарвякоў: мяне клічуць Ігарок і я іду па жыцці роўна. Па зладзейскай масці я кідала, але цяпер, раскінуўшы над тваімі словамі, хачу завязаць вузельчык і зажыць жыццём сумленнага фраера. І гэта не нейкі паражняк ці бадзяга, усё так і ёсць, я кахаю цябе і нам наканавана быць разам.
Як хочацца хутчэй цябе абняць!
Тую пяшчоту, што ўва мне, табе аддаць...
Мяне цягне да цябе, зараз бы ўсё кінуць і быць з табой, глядзець у твае цудоўныя вочы… Хутка я выходжу і буду вызначацца з далейшым. Можа, у цябе знойдзецца куток, дзе магчыма перакантавацца? Я не магу дачакацца нашай сумеснай будучыні! Разам мы здольныя на ўсё!

З надзеяй на хуткую сустрэчу,
Ігарок.

***
Увечары раздаўся званок. Усё яшчэ сумняваючыся, Надзя зняла трубку дамафона:
- Алё…
- Гэта я, Ігарок… - данёсся скажоны правадамі голас.
- Падымайся, пяты паверх, - прамовіла яна, націскаючы на кнопку адкрыцця дзвярэй.
Ён зайшоў праз пару хвілін, няголены, нейкі ўскудлачаны. Зачыніў за сабой дзверы.
- Ну, добры дзень, Надзя! Як чо?
Яна моўчкі зрабіла крок наперад і абняла пахкага турмой мужчыну. Трохі пастаялі абняўшыся, пасля ён адхіліўся і дапытліва паглядзеў на дзяўчыну:
- Вось ты якая, прама гагара. Заарканіла мяне па поўнай…
- Я хацела спытаць ... - запнулася яна, падымання на яго вочы.
- Пытай, што захочаш. Як на далоні, жыццё маё, якім ні ёсць, а вось ён я: роўны і чоткi.
- Хацела спытаць, - паўтарыла Надзя, гледзячы як ён нагінаецца, каб развязаць шнуркі. - Табе што падабаецца? З ежы і ўвогуле…
- Усё падабаецца, - адказаў ён, выпростваючыся і нядбайна скідаючы красоўкі. – А з ежы… Я б біфштэкс з'еў, сярэдняй пражаркі…
- А катлеты?..
- І катлеты таксама, - кіўнуў ён. – Толькі на дальняк спачатку схаджу, пахезаю…
- Што?.. – не зразумела дзяўчына.
- Ну, прыбіральня дзе ў цябе? Пакажаш?..
- Прабач, - спахапілася Надзя, - я не падумала. Пойдзем...

Пасля прыбіральні мужчына памыў рукі, і яна паклікала за стол. Талерка з катлетамі, бульбачка, нарэзаныя агуркі і памідоры.
- Ты п'еш? Гарэлку будзеш?
- Я п'ю, - кіўнуў ён і сеў за стол.
Надзя дастала з кухоннай шафкі бутэльку, паставіла на стол.
- О, кветка жыцця! – узрадавана прамовіў мужчына, адкручваючы корак. Наліў чарку, паглядзеў на дзяўчыну: - А ты?..
- Я не п'ю, - ціха адказала яна. – Мне нельга…
- Зразумела, - кіўнуў ён і залпам выпіў. – Алмазна…
Пасля ён еў, а Надзя сядзела побач і глядзела на яго.
- Можа, пасаліць трэба, - раптам спахапілася яна.
- Магчыма…
Дзяўчына паднялася і, узяўшы з паліцы млынок для солі, працягнула Ігарку. Той перавярнуў млынок і некалькі разоў пакруціў колбу. Соль не сыпалася.
- Скончылася, - сказаў ён, аддаючы млынок Надзе.
- Ой, - спахапілася яна, здымаючы вечка. – Гэта я вінаватая, трэба было зняць, прабач…
- Нічога… - ён высыпаў соль на далонь, пальцамі іншай рукі сабраў соль і пасаліў. - Так лепш…
Наліў другую чарку і зноў выпіў. Задуменна пажаваў агурок.
- Ты шмат значыш для мяне…
- Ты таксама, - адгукнулася дзяўчына.
- Пачакай, не перабівай… Я хацеў сказаць, што ты асаблівая, ты дапамагаеш мне паверыць у сябе…
Яна прамаўчала, з пяшчотай гледзячы, як ён есць.

Мужчына скончыў ежу і сядзеў у сытай задаволенасці.
- Чаю?..
- Давай!.. Ператром за кубкам гарбаты…
Надзя паставіла кіпяціцца электрачайнік, прыбрала ва ўмывальнік талерку з рэшткамі бульбы, дастала кружкі.
- Ты які чай будзеш?
- А які ёсць?
- Ну, чорны…
- Нішцяк.
- Гэта значыць так?
- Гэта значыць так.

Пасля гарбаты, мужчына падняўся і пацягнуўся.
- А што, ёсць якое кубла, каб прылегчы?
- Я думала ... - запнулася дзяўчына.
- Што?..
- Нічога, - яна апусціла галаву, зноў падняла. - Канапа падыдзе?
- Падыходзіць ... У адной зоне наогул спаў на голых нарах. Коўдра знойдзецца?
- Так…
- Ну і нішцяк…
- А хочаш, - нарэшце вырашылася Надзя, - кладзіся са мной. Месца хопіць…
- Давай так.
- Тады ідзі мыйся, вось ручнік… - злёгку бянтэжачыся, дзяўчына падала ручнік і адвяла вочы.
Ён узяў ручнік і пайшоў у душ. Надзя паглядзела яму ўслед і нечакана ўспомніла, як страціўся яе сабачка. Тады яны гулялі ўдваіх, Надзя аб нечым задумалася і пайшла наперад, а сабачка адцягнулася на нешта і адстала. Хвілін праз пяць дзяўчына ўспомніла пра сабачку, стала клікаць, пайшла назад. Пасля бачыць: сабачка яе стаіць на тым месцы, дзе згубілася, і цярпліва чакае гаспадыню, як Хаціка... Ігарок нагадваў ёй такога згубленага сабачку, хацелася знайсці яго і пашкадаваць. Ёй прыйшло ў галаву, што цяпер яны звязаны нечым цудоўным, і толькі ад іх залежыць, каб было лёгка і добра.
Ігарок выйшаў з душа:
- Усё ў ажуры... Ідзі да мяне, цыпа.
- Зараз, толькі душ прыму…

Ёй снілася лета, быццам усе вокны адчыненыя і ветрык вольна шпацыруе па пакоях, разгойдваючы не зашмаргнутыя гардзіны.
Яна прачнулася ад гуку высунутай шуфлядкі. Ігарок стаяў перад камодай і нешта шукаў.
- Ты нешта шукаеш?
- Я бы шэсць свалок... У цябе ляза няма? Ці станка?..
- У ванным пакоі паглядзі. Тут дакладна не будзе…
- Зразумеў, - ён засунуў шуфлядку і накіраваўся ў ванны пакой. - Узяць твой?
- Не, у шафцы ёсць запасны... Пачакай, я ўстану...
Надзя паднялася і пайшла, збіраючы па дарозе кінутую бялізну. У ванным пакоі адкрыла шафку і працягнула мужчыну новы станок ружовага колеру:
- Прабач, што ружовы. Сёння купім іншы... І зубную шчотку таксама...
- Ружовы не западло, абы не чырвоны… - адказаў ён, беручы станок і падыходзячы да ўмывальніка.

Пасля сняданку прайшлі ў гасціную. Надзя была ў хатнім халаціку, што адкрываў ногі ніжэй каленаў, Ігарок – з голым тулавам.
- Правільная хата ў цябе, - пахваліў ён, аглядаючы інтэр'ер. - Цэнтракі ўсякія, розум стаіць на паліцах... У такой хаце толькі на цырлах хадзіць, каб нічога не сапсаваць...
- Дзякуй ... - адказала яна і замоўкла, не ведаючы, што сказаць.
- Хачу, каб ты ведала: я шаную, што ты ёсць у мяне…
- Я таксама.
Памаўчалі.
- А што, - прапанаваў мужчына праз хвіліну, - зрушым патусуемся? Толькі кліфт якой падгоні, калі маеш…
- Што? - Не зразумела Надзя.
- Ну, куртку, пінжак... Кліфт, адным словам... Знойдзеш?
- Пагляджу, можа, ад былога застаўся…
Дзяўчына паднялася і выйшла ў калідор. Ігарок прайшоўся па пакоі, падышоў да хатняга кінатэатра, злёгку прыўзняў калонку, нібы прымерваючы вагу… Паставіў назад, яшчэ раз прайшоў па пакоі, нягучна прыцмокваючы на прадметы інтэр'еру.
Зайшла Надзя з шэрай курткай:
- Гэтая падыдзе?
- Дай-ка ... - ён узяў куртку, надзеў у рукавы, прымяраючы. Пакруціўся так і гэтак: - Пойдзе! Ну што, рушылі?
- Апранаемся?..
- Ага, - кіўнуў мужчына, скідаючы куртку, каб надзець майку і джэмпер. - Лапатнік не забудзься, можа, зойдзем куды...

Выйшлі з пад'езда.
- Куды пойдзем? – спытаў Ігарок, азіраючыся па баках.
- А ты куды хочаш? - Усміхаючыся, адказала яна.
- Не ведаю, мне ўсё роўна… Так люблю гуляць, што ў школе прагульваў нават перамены…
- Тады давай выйдзем на вуліцу, а там вырашым…
- Давай так…
Яны пайшлі па двары ў напрамку да вуліцы. Надзя ішла побач з мужчынам і думала, што па сутнасці, ёй усё роўна куды ісці, абы разам з ім. Як у дзяцінстве, калі яна ішла з паветраным шарыкам на нітачцы, а шарык плыў над галовамі…
Была цёплая кастрычніцкая раніца. Ззяла сонца, ліпы і клёны стаялі зялёнымі, і толькі на бярозах з'явіліся першыя жоўтыя пасмы. Жадалася жыць, шпацыраваць, атрымліваючы асалоду ад пахаў, святла і буянства фарбаў бабінага лета, але Ігарка было не суняць.
- Яшчэ ўспомніў пра школу. У пачатковых класах мяне білі хуліганы, дык я запісаўся ў секцыю бокса. Сталі біць прафесіяналы...
Дзяўчына ўсміхнулася, не таму, што ёй было смешна, проста падтрымаць зносіны. Ёй было прыемна проста ісці побач з ім, таючы ад пяшчоты, ісці і радавацца раніце, гораду і свайму мужчыну.
- … а ён такі: сука, проста ў хрыбетнік!..
Ігарок заржаў, дзяўчына зноў усміхнулася. Пасля прамовіла:
- Ты, можа, есці хочаш? Ці яшчэ пагуляем?..
- І тое і іншае. Спачатку паямо, а пасля яшчэ потусуемся…
- Добра, - кіўнула Надзя.
- Я, гэта, сказаць хацеў: калі ты побач, усё становіцца лепш…
- Дзякуй…

Людзей у кавярні было няшмат. Надзя абрала столік у ўваходу, але мужчына пацягнуў унутр залы:
- Сядзем у сярэдзіне, пацынкуем што ды як…
- Будзь па-твойму, - лёгка пагадзілася дзяўчына.
Яны прайшлі ў глыбіню залы і селі за столік. Надзя збіралася сесці побач з яе мужчынам, але ён абраў месца насупраць. Стаў, было, нешта расказваць, як падышоў афіцыянт. Раздаў меню:
- Можа быць, адразу прынесці нешта папіць?
- Гарэлкі, - адазваўся Ігарок. - Два па сто.
- Ой, не, я не п'ю… - запратэставала дзяўчына.
- Дык гэта я сабе бяру. А ты закажы, што хочаш…
- Я… - і, звяртаючыся да афіцыянта: - А магчыма апельсінавы сок?
Той кіўнуў і пайшоў.
Пакуль гарталі меню, вярнуўся; паставіў на стол два запацелыя куфлі з гарэлкай і высокую шклянку з сокам.
- Што-небудзь выбралі?
Мужчына падняў галаву і прагаварыў, захлопваючы меню:
- Біфштэкс, сярэдняй пражаркі. І бульбу да яго...
Надзя пачакала, ці не замовіць ён яшчэ нешта, і пасля паўзы вымавіла:
- Мне салата з курыцай, калі ласка…
Афіцыянт кіўнуў і тут жа ўдакладніў:
- Што небудзь яшчэ?
Дзяўчына паглядзела на спадарожніка. Той адмоўна пакруціў галавой.
- Можа, пазней…
Афіцыянт забраў меню і сышоў. Памаўчалі.
- Ну што, - падняў куфель Ігарок, - пацягнеш са мной?
- Я не п'ю, - паматала галавой дзяўчына. – Нельга мне…
- Ну, лады, - кіўнуў ён і залпам выпіў.
Выцер вусны і падняў на яе вочы:
- Ты шмат значыш для мяне…
Пасля ён пачаў нешта расказваць, а Надзя думала аб сімпатыі, тых тонкіх нітачках, што працягнуліся паміж імі. Усё было проста і добра.
Афіцыянт прынёс ежу, яны сталі есці.
Калі ўсё было з'едзена, і афіцыянт прынёс рахунак, дзяўчына пацягнулася да сумкі за кашальком, але мужчына спыніў яе:
- Ша! Дастань ціхенька бабкі і перадай мне пад сталом, я разлічуся.
"Навошта табе гэта?" - хацела спытаць яна, але прамаўчала. Мусіць, гэта важна для яго.
І пасля, калі ён разлічыўся грашыма, што яна перадала пад сталом, і пакінуў на гарбату, яны падняліся і накіраваліся да выхаду.
- Я тут падумаў, - сказаў ён, адчыняючы перад дзяўчынай які дзверы, - давай нікуды не пойдзем, проста купім кір, бацыл усякіх і загуляем у цябе на хаце. Як табе такая тэма беспантавая?
- Добра, - кіўнула Надзя і ўсміхнулася. Ёй і сапраўды было добра.

Яна прачнулася з цяжкай галавой: начныя вячоркі не пайшлі на карысць. Жадалася паляжаць з зачыненымі вачам, папесціцца ў пасцелі, сабраць разбягаючыяся думкі… Пасля пачула шум на кухні, вырашыла пайсці паглядзець.
Ігарок еў, стоячы ў халадзільніка: салата аліўе, хлеб, вяндліна. Гарэлку таксама дастаў.
- Нешта каламуціць з раніцы, - растлумачыў мужчына. - Можа, па 50 і ў школу не хадзіць?
- Я не магу, працую сёння…
- Ну як хочаш…
Ён наліў паўшклянкі гарэлкі, залпам выпіў, падчапіў відэльцам салату.
- Застанешся дома? Ежа ёсць, тэлевізар паглядзіш. Калі што - я табе стары мабільнік пакідаю. Звані, калі засумуеш.
- Нішцяк, - адказаў ён, пражоўваючы салату. - Мой дом там, дзе ты. Я не ўяўляю, што б рабіў без цябе…
Гэта было вымаўлена так шчыра, што дзяўчыне захацелася дакрануцца да яго рукі. Не ў сілах супраціўляцца свайму жаданню, Надзя падышла да мужчыны і, узяўшы яго за руку, пацалавала ў шчаку:
- Дзякуй…

Яна ўжо сыходзіла, калі мужчына яе спыніў:
- Пачакай, а тэлефанаваць куды?
- Ой, - спахапілася дзяўчына. – Зараз набяру…
Дастала з сумкі тэлефон і набрала нумар, спецыяльна набыты пару дзён таму для Ігарка. Праз пару імгненняў з кухні раздаўся сігнал мабільніка.
- Вось ... Засумуеш, тэлефануй!
Яна пацалавала Ігарка і выбегла за дзверы.

Ён засумаваў праз гадзіну.
Не паспела Надзя прыйсці на працу і заварыць каву, як зазваніў мабільнік. Кінулася даставаць тэлефон.
- Алё…
- Цыпа, гэта я, - раздаўся голас Ігарка. – Хацеў сказаць, шаную, што ты ў мяне ёсць…
- Дзякуй, - усміхнулася дзяўчына. - Усё ў парадку? Чым займаешся?..
- Цэлек гляджу. А надакучыць, гляджу ў акно... Прыходзь хутчэй, рушым куды-небудзь...
- Ты ж ведаеш, працую да чатырох. Пасля я ўся твая...
Мужчына задаволена хмыкнуў.
- Куды рушым?
- Пасля вырашым… Прабач, - яна пакасілася на адміністратара, што дэманстратыўна глядзела у кампутар, - мне цяпер некалі, трэба працаваць…

Наступны званок раздаўся, калі яна мыла галаву кліентцы. Не жадаючы перарывацца, павярнулася да адміністратара:
- Марына, вазьмі, калі ласка... Скажы, што ператэлефаную…
- Што, Надзь, прыхільнікі супакою не даюць?.. - пажартавала адміністратар, паднімаючыся з-за стойкі.
- Вось табе і ціхоня, - падхапіла Леначка, манікюрніца, - прама з кліенткі зняў…
Надзя толькі ўсміхнулася, працягваючы працу.
- Алё, - сказала Марына, падыходзячы да тэлефона і прыняўшы, нарэшце, выклік. – Не, не Надзя… Зараз занятая з жанчынай, ператэлефануе, калі вызваліцца…
Некаторы час яна слухала суразмоўцу, пасля скончыла размову.
- Ну што? - пацікавілася Надзя.
- Кажа, што асаблівая... Засумаваў...
- Чым такім наша ціхоня яго заарканіла?.. - загаманілі дзяўчынкі.
- Відаць махнарыласць зняла і вушы падраўняла…
- Ага, зад пастрыгла, але ня вельмі…
- Аха-ха-ха… - засмяяліся ўсё разам, персанал салона і кліенткі.
- Вось ужо… - засмяялася з імі і Надзя.

Калі скончыла з кліенткай і прадэзінфікавала інструмент, набрала Ігарку.
- Як ты? Чым займаешся?..
- Чакаю цябе, цыпа, - адказаў ён. – Чаёк п'ю…
- Там хлеб ёсць, печыва…
- Ды я так, з цыгарэткай… Хацеў сказаць, што вельмі шаную нашымі адносінамі…
- Я таксама, - пачырванела дзяўчына. – Пабудзь яшчэ дома, я папрацую, добра?..
- Лады…
Надзя выключыла выклік і паклала трубку. Да канца працоўнага дня заставалася крыху больш за дзве гадзіны.

Пасля працы яна паспяшалася дадому. Па дарозе патэлефанавала:
- Алё, міленькі... Прабач, затрымалася... Як настрой?..
- Усё нішцяк.
- Можа, зайсці ў краму, што-небудзь прынесці?
Ён ненадоўга задумаўся, пасля адказаў:
- Ня трэба нічога… Сама прыходзь, а то ўжо ўвесь зад адсядзеў…
- Я ўжо бягу, міленькі, хутка буду!
Яна скончыла выклік і, замест таго, каб паехаць на тралейбусе, узяла таксі.

Ігарок сустрэў Надзю ў прыўзнятым настроі:
- Ну, чэ як?.. Куды рушым?..
- Ты есці не хочаш? - Прамовіла яна, здымаючы паліто і чаравікі. – А то я зараз што-небудзь па-хуткаму…
- Не, - пакруціў галавой мужчына. – Рушылі ўжо…
- Добра, - лёгка пагадзілася дзяўчына. - Куды ты хочаш?
- Не ведаю… Мне ўсё роўна куды, абы з табой…
- Я падумала ... - дзяўчына сумелася, пасля вырашылася. – Ты цір любіш?..
- Магчыма, - кіўнуў ён.
- Тады ты апранайся, а я ў туалет зайду і пойдзем ...
- Лады… Я шаную, што ты ў мяне ёсць…

Людзей у ціры было няшмат. Надзя заходзіла сюды час-ад-часу, каб выплюхнуць назапашаны адрэналін, і ўсё тут ведала. Яны падышлі да адміністратара з вайсковай выпраўкай, абралі вінтоўку, дзяўчына збіралася спытаць патроны, але Ігарок апярэдзіў.
- Дай нам маслят, - прамовіў ён, звяртаючыся да адміністратара, - пашмаляем трошкі… Зрушым на рэкорд!
- Даўно б так! – у тон яму адказваў былы вайсковец. – Толькі цір не разнясіце…
- Не ссы, усё будзе ў ажуры…
Яны прайшлі на агнявую пазіцыю. Ігарок падахвоціўся страляць першым. Зарадзіў, прыцэліўся, стрэліў. Міма!.. Яшчэ раз – зноў міма!.. Пяць разоў стрэліў, ні разу не трапіў, толькі адна куля край мішэні зачапіла.
- Прыцэл збіты, - паскардзіўся ён, перадаючы Надзе вінтоўку.
Дзяўчына зняла заплечнік і ўзяла зброю. Агладзіла ствол, нібы знаёмячыся, нетаропка зарадзіла, прыцэлілася і стрэліла. Пасля яшчэ і яшчэ. Стаячы побач Ігарок нават свіснуў:
- Як у цябе добра атрымліваецца! Усе свістулькі ў мэту…

- …Да чаго ж хітрая жывёла ліса! – расказваў Ігарок па дарозе дадому. – Падстрэліш, падыдзеш пацынкаваць, а там – сабака!..
Дзяўчына ішла, слухаючы напаўвуха, ішла, радуючыся цёпламу восеньскаму вечару, таму, што яна не адна, свайму мужчыну…
- Кім ты хочаш быць? – нечакана спытала яна. – Шукаеш працу?..
- Цыпа, - спыніўся Ігарок, - я не магу працаваць: спіна баліць. Сечыш?..
Надзя кіўнула і паглядзела на яго са спагадай.
- Ёсць адна думка, - працягваў ён, прыцягваючы яе за плечы і абдымаючы, - але трэба яшчэ ўсё абмазгаваць ... Слова даю, усё будзе алмазна ...
Мужчына пацалаваў Надзю і крыху пастаяў прыціснуўшыся.
- Я шчаслівы, калі ты шчаслівая, - прызнаўся ён. – Побач з табой і я станаўлюся лепш…
Ён замоўк і абняў дзяўчыну яшчэ мацней. Яна стаяла, удыхаючы ягоны пах, і ёй здавалася, што час спыніўся. Нібы яны засталіся адны ў цэлым свеце, толькі ён і яна, самыя шчаслівыя...

Ёй сніўся сон. Быццам яна ідзе па горадзе, усё далей адыходзячы ад ажыўленых вуліц, ідзе, пакуль не пападае на працоўную ўскраіну. Тут усё здаецца нейкім шэрым, запыленым, побач з завадскімі платамі туляцца старыя цагляныя баракі з развешанай на вяроўках бялізнай. Панурыя мінакі цягнуцца міма, некаторыя спыняюцца, каб паглядзець на яе. Становіцца не па сабе. Яна разварочваецца і разумее, што не ведае, куды ісці. Думаючы скараціць шлях, паднырае ў дзірку ў плоце і аказваецца ў канаве, запоўненай друзлым пяском. Палохаючыся, Надзя спрабуе павярнуць зваротна, але пясок абсыпаецца пад нагамі. І вось ужо здаецца, што сцены звужаюцца, і яна не можа прайсці ні наперад, ні назад з-за пяску, які абсыпаецца.

Уся яшчэ ва ўладзе сну, Надзя расплюшчыла вочы. Ігарок ляжаў побач і глядзеў на яе.
- Вось гляджу на цябе, - шчыра прагаварыў ён, - і любуюся, якая ты прыгожая… Упаў я на цябе, бачыць Бог, звалёхаўся зусім…
Мужчына змоўк, даючы абдумаць сказанае.
- Жадаю папытаць, - працягваў ён пасля паўзы, - адсып мне бабак якіх на кішэню… Што мне без канца ў хаце сядзець, чухаць пад майкай і кнігам паміж старонак зазіраць…
- Я не разумею, - паглядзела на яго Надзя. - Табе сумна са мной? Жадаеш пабыць адзін?
- Не ў гэтым справа, - прысунуўся бліжэй Ігарок. – Хачу рушыць куды-небудзь пацешыцца, а там і сазана якога падчаплю… Сама ж пыталася пра працу…
- …
- Ты не дрэйф, - дадаў ён, - я не сінячыць іду, не сяду на качаргу… Ну што, падсыплеш?..
- Добра, - кіўнула дзяўчына.
- Ну і нішцяк! - узрадаваўся ён. – Алмазна!.. Ты дапамагаеш мне паверыць у сябе!..

І зноў Ігарок тэлефанаваў ёй падчас працы. Надзя пазірала на гадзіннік і не магла дачакацца канчатка змены, марачы аб тым, як яны зноў будуць разам. Будуць казаць пяшчотныя словы адна да аднаго і проста будуць шчаслівымі…
Да абеду званкі спыніліся. Калі працоўны дзень скончыўся, дзяўчына сама набрала мужчыну. Безвынікова. На другі званок адказу таксама не было, і толькі трэці раз Ігарок зняў слухаўку.
- Мілы, ты дзе? - Узрадавалася Надзя.
- Цыпа мая, - адказваў той, - я ў шалмане…
- Што? - Яна падумала, што няправільна зразумела суразмоўцу. - Якім шалмане?
- Пачакай… - гук знік на некалькі секунд, пасля вярнуўся. – Шалман на Кірава… Ведаеш?..
- Ведаю, - адказала дзяўчына. Яна не ведала, але падумала, што знойдзе ў інтэрнэце. - Я хутка прыеду…
- Прыязджай, - пагадзіўся мужчына. – Разам весялей…

У цыгарэтным дыме плавалі твары наведвальнікаў. Згубіўшыся ў паўзмроку, маленькімі групкамі за столікамі сядзелі наведвальнікі. Сядзелі, перагаворваючыся паміж сабой, і нібы чагосьці чакалі. Надзя прайшла ўглыб і агледзелася ў пошуках каханага. Пасля убачыла яго за столікам з закускамі ў кампаніі двух дужых мужчын някідкай знешнасці. Пайшла праз залу.
- …Так я і бакланю, - пачула яна голас Ігарка, падыходзячы бліжэй, - піва можа быць нефільтраваным, а базар фільтраваць трэба… А, Надзя… - узрадавана павярнуўся ён. – Як чо, усё нішцяк?..
Яна кіўнула. Някідкія мужчыны акінулі дзяўчыну поглядамі, пераглянуліся і падняліся.
- Застаньцеся, - папрасіла дзяўчына.
- Нам пара, - коратка адказаў старэйшы. І, звяртаючыся да Ігарка: - Убачымся заўтра…
Той кіўнуў у адказ.
- Сядай, - сказаў ён, звяртаючыся да Нады.
Наліў сабе чвэрць шклянкі гарэлкі, кіўнуў дзяўчыне:
- Накоціш?
- Нельга мне…
- Ну, давай, за поспех маёй задумкі…
Яна вагалася. У насталай цішыні сталі чутныя галасы дзяўчын за суседнім столікам.
- Уяўляеш, - захоплена шчабятала адна, чарка гарэлкі ў яе руках здавалася загінулай, - яны называюць сябе "партэньё", што значыць "жыхары порта"…
- Ну дык што? – перапытаў Ігарок.
Надзе не хацелася піць алкаголь, ёй проста хацелася быць побач з яе мужчынам, хаця б так, хаця б яшчэ на ледзь-ледзь, на вечар у піўной, на некалькі ласкавых слоў… І яна выпіла…

Надзя прачнулася не так, як звычайна. Яна расплюшчыла вочы і села ў ложку, не разумеючы, што адбываецца. Пасля пачула гук высоўваемай шуфлядкі ў гасцінай. Ігарок зноў нешта шукаў. Ведаць бы, што...
- Любімы, - паклікала дзяўчына, - ты дзе?
Гукі ў гасцінай зараз заціхлі. Здавалася, мужчына замёр, спрабуючы схаваць сваю прысутнасць. Пасля зразумеў, што відавочнае не ўтаіць, пачуўся гук засунутай шуфлядкі і ён адазваўся:
- Я тут, цыпа! Іду...
Ён зайшоў у спальню і падышоў да Нады. З-за таго, што дзяўчына сядзела, твар яе апынуўся на ўзроўні жывата Ігарка. Хацелася прыціснуцца да яго і замерці ў салодкай пяшчоце.
- Мне б ключы ад хаты, - сказаў мужчына. – Дасі?..
- Калі? - Навошта-то спытала яна.
- Ды хоць зараз, - ён прыціснуў яе галаву да жывата і правёў рукой па валасах. Ёй здалося, што далікатна.
- Мне трэба зрабіць, - прамармытала яна, сталюючы ад салодкага пачуцця. – Сёння зайду…
- Зайдзі, - сказаў ён і, адхіліўшыся, прысеў побач з ёй на ложак. – Мне бабкі патрэбны…
Яна не паспела нічога адказаць.
- Учора сазан адзін намаляваўся... Трэба даціснуць...
- Але я ... - сумелася Надзя. – У мяне няма свабодных…
- Ды што ж ты як шкраба, - нечакана рэзка буркнуў Ігарок, - не жлобнічай!.. Адсып малёха бабосаў, не шакаліць жа мне па садках і падваротнях…
У дзяўчыны перахапіла дыханне, яна ж хацела як лепш…
- Я для цябе ўсё раблю, - працягваў мужчына, - а ты для мяне нічога…
- Прабач, - з маленнем вымавіла яна, - гэта я вінаватая ... Колькі табе трэба?
Ён назваў суму.
- Добра, - пагадзілася Надзя. – Я спытаю ў суседкі…
- Ну вось, - памякчэў Ігарок, - алмазна. Адразу б так...
Ён нагнуўся пацалаваць дзяўчыну.
- Я шчаслівы, калі ты шчаслівая… І ведаеш, нават калі мы сварымся, я не перастаю кахаць цябе…
- А я і не сварылася, - проста адказала яна.

...Тэлефон тэлефанаваў, не перастаючы.
- Марына, падымі, калі ласка, - папрасіла Надзя, не спыняючы стрыжку.
- Вось не дае ж ён табе спакою, - пажартавала адміністратар, паднімаючыся з-за стала. – Лепш бы ўначы так…
Дзяўчаты пырснулі.
- Алё, - прамовіла яна, адказваючы на выклік, - сяброўка нявесты ў апарата…
І, раптам змяніўшыся ў твары, працягнула тэлефон з нейкім дзіўным позіркам:
- Надзя, гэта тэрмінова…
Здзіўляючыся, што ж такога тэрміновага магло адбыцца, дзяўчына ўздыхнула і адклала нажніцы.
- Я хуценька, - супакоіла яна яркую бландынку, якая сядзела ў цырульніцкім крэсле.
Надзя ўзяла тэлефон:
- Алё…
- Як чо, цыпа, гэта Ігарок... Тут такая справа... - сумеўся ён.
- Мілы, што здарылася?.. Дзе ты?..
- Замялі мяне, закрылі... Так алмазна ўсё было, спрацаваў чыста... Думаў, лакшавы фраер, а ён балон у цывільным...
Дзяўчына стаяла ў дзіўным здранцвенні, не разумеючы палову з таго, што казаў мужчына. Сэрца ўхнула кудысьці ўніз і заскакала па прыступках: "бум, бум, бум…" Трэба было нешта зрабіць, але што?

***
Добрага часу сутак, Надзя!
У мяне ўсё нішцяк, я зноў сярод сваіх. У хаце, куды я патрапіў, у большасці акадэмікі і арыстакраты, ёсць і інтэлігенты. Хто ведае, той зразумеў. Жывём, як у інкубатары, п'ем байкал і балдзеем.
У маёй кішэні ляжыць тваё шэдэўральнае фота, так што, лічы, мы зараз паўсюль разам, а разам мы здольныя на ўсё!.. І гэта не нейкі паражняк ці бадзяга, усё так і ёсць, я кахаю цябе і жадаю табе дабра. Ты натхняеш мяне станавіцца лепшым.
Без абяцанняў усё сумней
дажджлівай ночы без агня.
Каханне робiць нас вальней,
І ты заўжды любі мяня.
У мяне просьба: у хаце халаднавата, можа, у цябе ёсць якое непатрэбнае барахло, коўдра, каб мне не даць дуба.

З надзеяй на хуткую сустрэчу,
Ігарок.