Piosenka o nutach. Wlodzimierz Wysocki

Валентин Валевский
tlumaczenie z rosyjskiego na polski,
link do strony rosyjskiego oryginalu:
https://sharlib.com/stihi/read/13965

Wlodzimierz Wysocki (1938 — 1980)

               Piosenka o nutach

Opanowalem wszystkie nuty od i do,
Lecz kto odpowie na pytanie mi jak mama? –-
Bo sie zaczyna gama nuta "do"
I jej natomiast sie zakancza gama.

Refren: Nuty tanczyc musza wkrotce
        I czekaja do, re, mi, fa, so, la , si,
        Zanim ktos je porozrzuca
        W miejsca swe ku czyjejs czci.

Muzyczna dziatwa doskonale wie,
W tym tendencyjnosc nikt by mi nie uznal,
Ze miejsce swe zajmuje nuta "re"
Na caly takt i wrecz na jedna osma.

Lecz jaka intonacja tu nie brzmi,
Nierownosc dzwiekow bedzie jak najblizej:
A jedna i ta sama nuta "mi"
Na dole jest i takze ranga wyzej.

Refren: Nuty tanczyc musza wkrotce
        I czekaja do, re, mi, fa, so, la , si,
        Zanim ktos je porozrzuca
        W miejsca swe ku czyjejs czci.

Przed oczu przejdzie byla chwila ta –-
Tak strofa idzie zawsze za strofami.
A oto bywa chociaz nuta "fa"
Donosniej znacznie, niz poprzednia w gamie.

Wtem znalazl bemol gdzies wlasciwy hall
I w tenze mig, jak wlazl niezaproszony,
Budzaca zaufanie nuta "sol"
Juz zmienia siebie na pol tona.

Refren: Nuty tanczyc musza wkrotce
        I czekaja do, re, mi, fa, so, la , si,
        Zanim ktos je porozrzuca
        W miejsca swe ku czyjejs czci.

Siadl muzyk, zaspokojac zadz za dnia,
I nowy dzwiek utworzyl bez ryzyka.
I czula jak aksamit nuta "la"
Wtem glos podnosi predko do krzyzyka.

A w koncu i Beethoven powie ci, -
Bez nuty "si" gry nie ma, nie ma spiewa.
Nad reszta nut sie wznosi nuta "si"
I z wysokosci juz spoglada niby mewa.

Refren: Nuty tanczyc musza wkrotce
        I czekaja do, re, mi, fa, so, la , si,
        Zanim ktos je porozrzuca
        W miejsca swe ku czyjejs czci.

Na prozno wszczynac nam o nutach spor.
Wsrod nich sa same rozne - mlodsze, starsze.
Uwaza sie, ze kiedy spiewa chor,
Brzmia zawsze pogrzebowe marsze.

A jeszcze oprocz tych podleglych nut
Bywaja tez i nuty pasozyty.
Kto nagra je, kto zacznie taki trud?
Jest z nami Bog, a z nimi — kompozytor!

Refren: Nuty tanczyc musza wkrotce
        I czekaja do, re, mi, fa, so, la , si,
        Zanim ktos je porozrzuca
        W miejsca swe ku czyjejs czci.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

в качестве иллюстрации к материалу произведения
размещен рисунок художника Андрея Бакулевского
https://images90.fotosik.pl/688/2ea637c7416c6693.jpg

© Copyright: Валентин Валевский, 2010, Стихи.ру
Свидетельство о публикации №110081302419