Лични дневници - Дали цял живот пясъчни замъци стр

Ирен Тодорова
Лични дневници - Дали цял живот пясъчни замъци строим

/посветено на дъщерите ми/

- Мамоооооооооо – чувам гласчето на Мая. Първоначално силно, примесено с възмущение или дори гняв, но постепенно превръщащо се единствено в  хлипане  - мамо... ма... Той... той...  разруши замъка ми...
Мая сочи някакво бягащо момче по плажа, а пясъчният ; замък наистина е преживял  земетресение  над 10 степен.  Оставям книгата и я гушвам.
- Не плачи, Мая ще направиш друг. - сълзичките обаче се стичат по личицето ; и тя хлипа така, че не мога да разбера, какво иска да ми каже.
- Той... той ...лош ... то
- Не, Мая не е лош, може  би е бил не внимателен.
- Той нарочно...
Четох  и не видях, какво точно се е случило.  Дали е било нарочно или по невнимание.  А и не ми се струва това толкова важно.  Просто трябва да върна усмивката на Мая на личицето ; и  от случката да научи нещо. Въпросът, който стои обаче стои пред мен е – „Какво?”.  Какво да  ; разкажа и на какво да я науча?  Не искам да я уча да е агресивна и на удар да отговаря с удар. Не искам обаче и да я уча, когато я ударят по едната буза , да подаде другата. Искам да има самочувствие, да не  е аутсайдер, но в същото време да бъде добра, любвеобилна, доверчива, внимателна.  Винаги се чудя всъщност къде е мярката...
- Ела тук, миличко – чувам се  да казвам – Не плачи, ще направим по-хубав замък.
- Но... той... – хлипа още Мая, но вече затихващо -  Той нарочно разруши замъка ми. Той е  лош.
- Ама ти откъде знаеш, че нарочно го разруши – питам аз, опитвайки се да се запозная с историята, докато си мисля, какво да ; разкажа.- Не тичаше ли просто по плажа?  Може да не го е видял?
- Как? – виждам я, че се замисля – Не знам, аз правих кулите и той мина, събори... - почва отново да хълца.
-  Даааа,  виждам, че е съборил, но може  да го е видял в последния момент.  А може и нарочно да е – не знам. Но това няма значение.
Избързвам сълзичките и я хващам за ръчичка.
– Хайде ела.  Ще правим заедно друг замък.  По- голям и по-хубав  и докато го правим ще ти разкажа една приказка.
И започвам да ; разказвам една притча, която прочетох някъде в  нета.
- Един добър и един лош човек, претърпели  корабокрушение, но по чудо се спасили. Морето ги изхвърлило на един остров, на който имало само пясък. Огледал се добрият човек  - пясък. Пясък на всякъде и решил той докато чакат спасителният екип, който ще дойде да ги спаси,  да направи красиви фигури от пясък.
- И замъци?
- Даааааааа... и замъци.
- Големи и красиви, като нашият?
- Даже по-красиви.
Виждам я, че не е много съгласна , че  ще са по-красиви от нашия, но аз продължавам да разказвам, докато правим висоооооооки оградни стени на нашият замък.
- До къде бях стигнала?  - питам я аз. Не че не помня, ама  да разбера, тя до колко внимателно ме слуша.
-  До това, че добрият човек, почнал да прави замъци от пясък
-  А, да! Точно така. Не само замъци , а и други прекрасни скулптури...
- Скуптоли? Мамо, какво е скуптоли?
- Скулптури, Мая, а не скуптоли. - поправям я - Фигури от пясък , нека сега да ги нарека. Донеси кофичка с вода и да  продължа с разказа.
 Не ми се иска сега да задълбавам в обяснение на думички.
- Добе! – скача Бързо Мая и хуква към морето. „Р”-то в думичките все още и се губи.
Връща се с кофичката, а аз продължавам да разказвам.
-Прави добрият човек красиви пясъчни фигури,  а другият  -  лошият туко мине и разруши някоя...
- Ооо, като това момче... – забелязвам , че бръчка челце  Мая.
- Да, може би като него. Но това не е пречило на добрият да продължава да твори своите красоти. А и знаеш ли той, лошият, дори помага на нашият герой.
- Ами как така? – поглежда ме недоумяващо Мая прекъснала работа по замъка.
- Майче, островът, на който са  е малък и пясъкът все някога  свършва. Добрият човек никога не би разрушил някоя от фигурите за да направи нова, а така като е разрушена някоя, той се старае  и  всяка следваща става все по-хубава.
- Добе – отсича Майчето. Не съм сигурна, че е разбрала историята, не ми се струва и съгласна...  И след малко ми казва – На мен пясъка щеше да ми стигне за замъка.
Напушва ме смях. Желязна  детска логика, но не казвам нищо. Тя в момента е спокойна. Реди миди- керемиди по кулите на замъка, а аз редя някакви мисли в главата си.
Искаше ми се да и обясня, че  „Злото”,   в смисъла, в който е създадено, служи като провокация за осъзнаване и развитие на човешките способности, че то може да е  импулс  да се справяш все по-добре и разбирайки това, вместо да се предаваш и да страдаш, да му благодариш в себе си и да се справиш със ситуацията.  Не знам успях ли, а и Мая още доста малка.  Завъртяха ми се и мислите в посока , какви са нашите отговорности, като родители. Как да намерим баланса при възпитанието на децата ни?  Къде е границата между дисциплина и свобода?  До къде е се простира майчината любов и къде започва обсебването?  Как да  се намери тънката нишка отличаваща сарказма от градивната критика?  Достатъчно ли  е просто да ги обичаме?  Въпроси, въпроси, въпроси... А отговорите ще търся в движение.
Една по силна вълна залива и разрушава замъка на Мая. Поглеждам към нея. Тя е спокойна, обърната към морето му се заканва с пръстче:
- Утре ще направим още по-хубав, моеце /моренце/,  да знаеш. – поглежда към мен и ме се усмихва. – Нали, мамо?
 Да! Това е моето момиче!