Литературный Мир детям

Елена Цисарь
КАЗКА-ВИСТАВА


- Добрий день, любі друзі! Ось почув, що у вас сьогодні йдеться про мене та вирішив, завітати у гості.
- Пробачте, а хто ви? – здивовано говорить  дівчинка.
- О, мене впізнає кожен, хто полюбляє читати. Діти, а вам подобається читати?
- ТАК!!!
- Зараз я це й перевірю.

В шкільному просторі багато є світів
Тут математика й письма основи.
Довкола правила й поради вчителів
І все це дякуючи барвам слова.

То як серед оцих шкільних світів
Знайти підхід до кожної дитини
Людської гідності зростити в них майстрів,
Що стануть радістю великої родини?

В шкільному просторі багато є світів
Та лиш один дає політ думкам і діям.
Висвітлює характери дорослих й малюків
І надає сім кольорів і почуттям, і мріям!

- То ви і є той великий Літературний Світ, в якому так багато цікавого?
- Так це я. І мені дуже приємно, що ви мене впізнали. Діти а скажіть, чи знаєте ви завдяки чому я безмежний та різноманітний?
- Так, знаємо – завдяки нашій прекрасній Співучій Мові.

Мова вчить нас розмовляти,
Мислити, влучно казати.
Звертатися й вітати,
Складати вірші і співати.

А ще поважати і кохати
Рідну землю, рідну хату.
Слово теплеє матусі,
Ніжність любої бабусі.

Мова наша багатюща
Є в ній заклик, сіль і жарт.
Душа її -  вода цілюща.
МОВА НАША – ДИВНИЙ СКАРБ!

- Так і справді наша Мова -  справжній скарб, який пройшов великий історичний шлях, що закарбовано в історії нашого народу. А ще наша Мова є одною з найкращих Мов світу. Діти, а скажіть, завдяки яким моїм помічникам можна дізнатися про щось нове та цікаве?
- Завдяки книжкам, журналам, газетам, довідникам, енциклопедіям.
- О, я бачу тут у вас багато моїх помічників. Газети це найспритніші мої помічники тому, що видаються вони щодня і дуже швидко поширюються по всьому світі. А про що вони розповідають сьогодні?
- Про літературне читання.
- А чи знаєте ви, діти, що воно безкрайнє?
- Так!

В ньому є ілюстрування,
Казок та небилиць складання,
Віршів декламування
І за ролями є читання.

Інсценізація й словесне малювання.
Лічилки, загадки, оповідання,
Переказ творчий та переживання
І все це багатство ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ!

Тут ще дізнатись можна про природу,
Про красу й дівочу вроду.
Й події є тут історичні
Здобутки техніки та відкриття географічні.

- Які ви молодці, діти. Ви й справді любите читати. А чи знаєте ви за якою ознакою діляться літературні твори?
- Так. Літературні твори діляться на жанри. Та їх чимало в літературному читанні:
Казка - народна та літературна
Оповідання
Повість
Вірш
Байка
Малі фольклорні форми – загадка, прислів`я
Ігровий фольклор – скоромовка, лічилка, календарно-обрядова поезія.

- Таке розмаїття  літературного читання дає змогу дітям творчо мислити і розвиватися.
 
Дитина радіє, на повну живе,
Коли свої думи у всесвіт несе.
Вона почитає, помислить і враз
На папері з`явився кумедний Панас.

То Бджілка  Олена в своїх небилицях
Розкаже про варенички в рукавицях
Школярик сміється і олівцем
Виводить червоний чобіток з комірцем.

А ось зненацька задощило
Й без перестану лило, лило.
Танцює пензлик на папері.
Осінній вітер зачиняє двері.

- Які ж  ви молодці, діти! Як гарно ви малюєте! А на що ще я вас надихає? Розповідайте, будь ласка, мені дуже цікаво.

- Нам подобається складати вірші, казки, оповідання, загадки, ребуси.
Вчитель презентує збірки, запрошує учнів-авторів, діти зачитують свої коротенькі роботи.

- Які гарні обдаровані діти. Молодці. Діти, а скажіть, будь ласка, з чого все починається в шкільному літературному житті?
- Все починається з першої літери БУКВАРЯ.
- Так. Ви мабуть всі пам`ятаєте, як колись ви з`єднували літеру з літерою, щоб прочитати по складах слово МА-МА, а ваш перший букварик вам у цьому допомагав.

Буквар – це книга книг у школі
Її ми знаємо усі
Неначе мамині долоні
Вона нам ніжно відкривала світ.

Світ літер, звуків і складів,
З яких слова рождались.
Їх вчила я і ти їх вчив
А потім посміхались.

То радість огортала нас –
Нарешті вміємо читати
І ось прийшов прощання час,
Пора букварики збирати.

Букварю нашому низький уклін
Не тільки вміємо читати,
А ще навчилися ми з ним
Рідну мову поважати!

Бажаю ВСІМ наснаги у навчанні через творчий погляд!

2015 рік

Фото автора