Цената на греха

Генка Богданова
Разказ от Генка Богданова

    Началото на тази трагична история започна  преди  много години. Тогава бях на пет години и живеех с баба и дядо, защото родителите ми от една година  работеха в чужбина.  Бях много малък, когато заминаха, но много страдах от отсъствието им.  Всеки ден плачех и питах  баба  кога ще се върнат?  Не ме ли обичат вече?
- Потърпи, чедо! – молеше ме  баба. - За твое добро заминаха.
После въздишаше тежко, бършеше насълзените си очи  и с глух от вълнението глас  продължаваше :
- И на нас ни липсват, но ще потърпим заедно. Не от хубаво заминаха, чедо! Бог да накаже управниците ни, че съсипаха  страната ни и прокудиха децата ни да се скитат по чужбина, за да издържат семействата си!
    Слушах я, но  думите й  не ме успокояваха. Не можех  и  не исках да я разбера. Жадувах за топлите прегръдки на мама, за  силните ръце моя добър татко, който ме носеше на рамената си и  играеше с мен в свободното си време. И се чувствах нещастен, изоставен, предаден…
     Повече от  година  не видях родителите си.  Отначало баба казваше, че много работят, но ще си дойдат  напролет за моя рожден ден.  Но пролетта дойде и си замина, рожденият ми ден, вместо радост ми донесе ново, горчиво разочарование и сълзи.  Напразно баба се опитваше да ме успокои, че мама и татко много ме обичат и също страдат,  но се е  наложило да отложат идването си за лятото, за да съберат достатъчно пари за  прекрасния  подарък и хубавата  изненада, която са подготвили за мен.  Детското ми наранено сърце така и не успя да  преодолее  тъгата и обидата. В него се загнездиха  дълбоко разочарование   и тревожната мисъл, че  никой не ме обича, че родителите ми са се отрекли от мен. Обхванаха ме страшно отчаяние и самосъжаление.  Странях от връстниците си в училище и квартала, които живееха скромно, но щастливо с майките и бащите си, защото, без да го осъзнавам още, им завиждах…
Слабо и ранимо е детското сърце, крехка  е детската психика на тази ранна възраст. Любовта, чувството на сигурност и закрила, грижите и вниманието с които родителите обграждат  децата си оформят характера им и  поставят основите на бъдещето им.  Но когато детето се почувства лишено от тях, то става затворено, неуверено, заключва сърцето си за обичта и доверието и се превръща в  аутсайдер или  неудачник.  До този извод стигнах много, много по-късно.  Тогава  просто  се оставих на чувствата, които ме направиха  ревниво и изпълнено със злоба и завист дете.
       В края на лятото, след почти двегодишно отсъствие родителите ми се завърнаха в България. Но не бяха сами.  След като се напрегръщахме и  получихме  подаръците, които ни бяха донесли  родителите ми, доволно усмихнати  ми показаха  красивото бебе, което майка ми нежно притискаше до гърдите си  и ми казаха, че това е най-хубавия и най-ценен подарък, който са ми „ купили“ от чужбина. Сестричка. Заради нея  трябвало  да отложат идването си през пролетта, защото била  току-що родена, неукрепнала за дълъг път. А и майка ми трябвало да се възстанови, каквото и да означаваше това.
     Намразих я от първия миг, в който разбрах, че тя е била причината за дългото им отсъствие и за това, че  не си дойдоха за рождения ми ден.  А като виждах с колко обич и нежни грижи я  обгръщаха всички у дома, луда ревност завладя в  сърцето ми…
     Годините минаваха.  Родителите ми повече не  заминаха за чужбина. Започнаха работа в нашия град и животът ни сигурно щеше да протече кротко и мирно ако  не беше моят лош характер.  Няма да ви разказвам за  лошотията, която проявявах в детските си години като  тайно или явно тормозех сестричката си и постоянно я разплаквах.  Баба и дядо  вече бяха починали, родителите ми  работеха на смени в една фабрика за мебели и  аз спокойно изливах  върху  Славена  прикриваната умело пред родителите ни неприязън. Дали защото много ме обичаше или заради кроткия си и незлоблив нрав сестра ми търпеше и рядко се оплакваше на мама и татко.   Много често  опъвах до болка дългата й коса,  изяждах и нейната закуска и я оставях гладна,  чупех играчките, не й позволявах да се люлее на  люлката в двора, но  това все още бяха неща, на които възрастните гледаха като на дребни, незначителни детски пакости  и всичко ми прощаваха. Имах чувството, че и по – сериозни простъпки биха ми простили, за да компенсират липсата на грижи и внимание, докато  отсъстваха от живота ми. И както казваше баба ми, аз  ги „го навих на пръста“, тоест, реших, че  безнаказано  мога да продължавам  все в този дух, за да отмъщавам на „натрапницата“, която в моите детски представи ме бе лишила за дълго от вниманието и обичта на родителите ми. Сега зная, че големите и непростими грехове, започват с малки наглед  прояви на  лош характер, на които  родителите  не обръщат навреме внимание.
     А колкото повече  аз  се самонавивах, че мразя сестра си, толкова повече тя се привързваше към мен  и  страдаше, че не й отвръщам със същата обич, а с  студенина и  пренебрежение.  Не зная дали разбираше, че всяко нейно страдание ми доставяше удоволствие или си е мислила, че такива са отношенията на по-големите  братя към малките им сестри, но Славена  всичко ми прощаваше.  И това ме направи още по-нагъл и озлобен.   Този неин благ характер напълно контрастираше с  моя   и  хората , с които общувахме  винаги  явно показваха  предпочитанията си към сестра ми и неодобрение спрямо мен. Тя беше добра, чувствителна, отзивчива, внимателна, винаги готова да помогне. Беше и умна, отлична ученичка, за разлика от мен, затова и  всички я обичаха. А аз – себичен, затворен в черупката на собственото си самосъжаление, груб  и понякога вулгарен, навярно повлиян и от средата, в която се движех през юношеските си години,  по-скоро отблъсквах  хората с поведението си и повечето от тях ме отбягваха.  И в училище си бях спечелил  презрението на учителите, заради слабия си успех и наглото си поведение. Това ме измъчваше и озлобяваше още повече.
      Реших, че  трябва  да  принизя сестра си до своето  ниво, след като  не можех да се издигна до нейното.  И от този момент нататък  започнах да трупам върху душата си  непростими грехове.  Като начало смених тактиката си и започнах да се държа мило със сестра си. Тя вече беше навлязла в пубертета, нейната женственост се пробуждаше и разцъфваше като  невинно цвете, което  реших да омърся с помощта  на  безскрупулните си „приятели“ от старата банда. 
   Най-лошият от тях беше голям красавец  и женкар.  Той не учеше, не живееше в нашия квартал, затова Славена не го познаваше.  Не му казах, че момичето, което искам да  унижа е моя сестра. Излъгах го, че е бившата ми приятелка, на която искам да отмъстя, че ме е предала. Скроихме план да го запозная със Славена и той да направи всичко възможно  тя да се увлече по него.  Млада и невинна, тя бързо падна в капана. Влюби се и  понеже аз  ги бях запознал  му имаше огромно доверие.  Един ден той ни  покани у тях на  рожден ден.  Целта ни беше да напием  Славена  и да сложим в чантата й пакетче с наркотик, за да я изложим пред родителите ни и да сринем авторитета й в училище.   Като истински подлец   аз я оставих на купона  с приятеля си, уж, за да изпратя  до дома й приятелката си. Това трябваше да  послужи и като  оправдание, че  случилото се със Славена е станало в мое отсъствие.
      Но  докато съм отсъствал, пияният вече Драгомир  не се задоволил да  изпълни предварителната ни уговорка, да напие Славена и да сложи пликчето с наркотика в чантата й, а после пред очите на всички  да я изнесе и върне в дома ни късно вечерта, когато родителите ни са вкъщи. Трябваше да я остави пред входната врата, да позвъни и да избяга. Но съблазнен от красивото й младо тяло, той я изнасилил брутално, поканил и приятелите си да се позабавляват с нея преди да я  изхвърлят озлочестена и неадекватна пред дома ни. А тя беше едва на 15 години!  Животът беше пред нея. Очакваше я може би блестящо бъдеще. Моята злоба и неоправдана жестокост погубиха и нея и прекрасното бъдеще, което я очакваше, а с тях обрекох и цялото си семейство и самият себе си на  мъки и  терзания.
      Имах „късмет“, че  заради помраченото съзнание на Славена и липса на свидетели, не откриха насилниците и никой не научи за моето участие в това престъпление. Никой не знаеше нищо, освен самият аз. А собствената ми съвест се превърна в най-жестокият ми обвинител.
      От физическите и психически травми,  психиката на Славена не издържа и сестра ми  отначало изпадна в страхова невроза и дълбока депресия , които  лекарите така и не успяха да овладеят. Диагнозата,  която й поставиха след двугодишно лечение  беше  параноичен страх прераснал в шизофрения.  Славена приличаше на подплашено животно.  Страхуваше се да излиза навън, да контактува с непознати хора, постоянно виждаше сенки, които протягат ръце към нея, за да я наранят,  „чуваше гласове“, които я заплашваха. Нощем се страхуваше да заспи  и само силните лекарства,  които я упояваха даваха временен покой на душата й.  Две години я лекуваха в психиатрия, после си дойде у дома, а майка ми  спря да работи, защото  нямаше кой да се грижи за  болната ми сестра. Красивото лице на майка ми посивя, състари се, усмивката в очите и угасна и там се загнездиха болката, отчаянието и тревогата за съдбата на  нещастната й дъщеря. Имах чувството, че душата й е мъртва   и ме беше страх и срам да я гледам как вехне и гасне пред очите ми.
    Наложи се баща ми да работи на две места, за да издържа семейството ни и да поддържа скъпо струващото лечение на сестра ми.  След година от  преумора, грижи и тревоги, получи тежък инфаркт и след няколко месечни жестоки мъки почина на 52 години. Съсипана от  мъка и тревоги по сестра ми, майка ми не можа да понесе и смъртта на баща ми  и получи  мозъчен инсулт.  А виновен за тази семейна трагедия бях аз. Само аз. Проумях го най-после, но беше късно и нищо от това, което  стана след  първия ми  непростим грях спрямо сестра ми  не беше поправимо.  Време беше да плащам за греховете си. Съдбата  ме наказа като по най-грубия и жесток начин пробуди съвестта ми и ме остави да се гърча до края на живота си  като жалък червей под тежестта на осъзнатата си вина и отвращението, което изпитвах към себе си. Но и това не беше достатъчно.  Аз вече нямах право на личен живот, на любов и щастие, на правота да създам собствено семейство, да имам свои деца… А и какъв пример можех да им дам? Присъдата и наказанието  си наложих сам.  От тук – нататък да се грижа за две неизлечимо болни жени и всеки ден да се проклинам  за сторените непростими грехове.