Чего нет в учебниках по кинодраматургии?

Сергей Журавлев
Which tool is missing in screenwriting textbooks?

 Tip No. 1. This tool (admission) is consciously and actively used by Tarantino in "Reservoir Dogs" and "Pulp fiction", by Joel and Ethan Coen in "The Big Lebowski".
And it is also used in "Hamlet, Prince of Denmark" Shakespeare, "Days of Turbin" by Bulgakov, "The Three Musketeers" by Dumas, "War and Peace" by Tolstoy, "Fiesta" by Hemingway, "Tortilia flat" by Steinbeck, etc.

Tip No. 2. This tool is contrary to one of the main postulates of the cinematography, and therefore even the best (the most profit-making) Hollywood movies seem to be unnatural (except, of course, the above ones аnd also those films (mostly independent) where this admission is used intuitively).

Tip No. 3. This problem arose because of the fact that Hollywood's attitude to metaphysics is extremely cold. At the same time, the whole mainstream theory of dramaturgy is based on Hollywood box office cinema.

Tip No. 4. This tool is used to provide an important information about the world in which the action of great dramatic (literary) pieces takes place, as well as about our real world. Quite often people use this tool in real life to survive in extreme conditions, for example, in prisons and colonies.

ANSWER. This tool may be named "family" (prison jargon) or "anti-conflict". This tool is an exaggerated metaphysical, poetical and even religious connection between allies or friends which preserves them from occurring of any conflicts between them. In that case a conflict disappears before it even started with the same methodicalness as it occurs by any occasion between another characters.

Simply put, when one character has to make another hook on the right, he answers: "It's not you standing in front of me now!"Or:" Nervous kid!"That is, the conflict inside out.

КАКОГО ИНСТРУМЕНТА НЕТ В УЧЕБНИКАХ ПО КИНОДРАМАТУРГИИ?

Подсказка №1. Этот инструмент (прием) сознательно и активно использован Тарантино в "Бешенных псах" и "Криминальном чтиве", Братьями Коэнами в "Big Лебовски".
А так же : в "Гамлете, принце Датском" Шекспира, "Днях Турбиных" Булгакова, "Трех мушкетерах " Дюма, "Войне и мире" Толстого, "Фиесте" Хемингуэя, "Квартале Тартилья флэт" Стейнбека и т.д.и т.д.

Подсказка №2. Этот инструмент противоречит одному из главных постулатов кинодраматургии, и поэтому даже самые лучшие (кассовые) голливудские фильмы отдают картоном (за исключением, конечно, вышеперечисленных, и тех фильмов (в основном независимых) , где этот прием использован интуитивно).

Подсказка №3. Проблема эта возникла из-за крайне холодного отношения Голливуда к метафизике. Ведь вся мейнстримовская теория драматургии основана на кассовом голливудском кино.

Подсказка №4. Этот инструмент служит для сообщения важной информации о том мире, в котором происходит действие великих драматических (литературных) произведений, а также о нашем реальном мире. Довольно часто люди используют этот инструмент в реальной жизни для выживания в экстремальных условиях, например, в тюрьмах и колониях.

ОТГАДКА. Это инструмент можно условно назвать "семейка" (тюремный жаргон) или "антиконфликт". Это преувеличенно поэтическая, метафизическая, даже религиозная взаимосвязь между друзьями-союзниками, которая оберегает их от возникновения каких-либо конфликтов между ними. Конфликт гасится здесь, не успев вспыхнуть, с такой же методичностью, с какой он полыхает по любому поводу между другими персонажами.

Проще говоря, когда один герой должен дать в репу другому или выстрелить, он вместо этого отвечает: "Это не ты сейчас передо мной стоишь!" Или: "Нервничает парнишка!" То есть, конфликт наизнанку.