День Святого Валентина

Генка Богданова
Автор: Светлана Водолей 2
                El amor
                Светлана Водолей
                http://www.stihi.ru/2013/02/06/8707


              Ещё раз всё перечитала............ /вы очень мудры! сколько вам лет? просто интересно!/ Во всём буквально правы, в некоторых моментах - отчасти, хотя в этой жизни ВСЁ - ТОЛЬКО ОТЧАСТИ! Человек НИКОГДА не бывает удовлетворён! Или ему хорошо, или плохо. В моём  Счастливом Случае /подумала, брать ли слово Счастливом - в кавычки? или так оставить.../ мой нутряной нерв по природе своей ориентирован на максимум во всём. Это с детства! ПРЕДЕЛЬНОЕ ПОСТИЖЕНИЕ ЧУВСТВ.
             Вспомнила случай. Когда я училась в консерватории,- была лекция по психологии. Уже не помню точно Тему, но - была интересная, и интересно преподносили. Но после всего педагог ЯВНО УСТРОИЛ ТЕСТ, не сказав об этом. Он просто задал один вопрос по теме, очень КАВЕРЗНЫЙ. Варианта ответа было три. Да, Нет, и хитрый-ушлый для "соломку всегда себе подстелю!" - ... Так вот. Помню отлично и до сих пор, что все ответили КАК НАДО /В ЖИЗНИ!/ - ТО, ГДЕ СОЛОМКУ ПОДСТЕЛТЬ. И я, размышлявшая ВСЕРЬЁЗ о ДА ИЛИ НЕТ,- осталась в единственном экземпляре. Группа студентов была - человек тридцать... Внутренне я содрогнулась от того, насколько я отличаюсь от них. Никому об этом я тогда не рассказала, хотя педагог настойчиво спрашивал - КТО ДУМАЕТ ИНАЧЕ? Я - ЕДИНСТВЕННАЯ ИЗ ВСЕЙ ГРУППЫ ДУМАЛА ИНАЧЕ, совершенно всерьёз размышляя над ДА или НЕТ, даже не помня третий запасной вариант-выход, который и есть - самый ПРИГОДНЫЙ для жизни
. И ВНУТРЕННЕ СОДРОГНУЛАСЬ ОТ ЭТОГО. Почему ПОБОЯЛАСЬ В ЭТОМ ПРИЗНАТЬСЯ?  Даже не побоялась, а просто у меня был шок от ТАКОЙ РАЗНИЦЫ. Сейчас я думаю, что это был просто СТРАХ НЕПОНИМАНИЯ И Я СКРЫЛА ОТ ГЛАЗ СВОЙ САМОРОДОК, ЧТОБЫ ЕГО НЕ РАЗГРАБИЛИ,- подсознательно осознав, как вокруг ВСЁ НЕ ТАК, КАК ВО МНЕ. Не знаю, понятно ли я об этом рассказала?.. Сейчас, когда прошло уже много времени, и некого стесняться, некого "бояться", когда БЕЛЫЕ ВОРОНЫ В МОДЕ, имею ввиду редкие способности экстрасенсов, которые видят внутренние органы в цвете, например,- я думаю, что была бы интересна дискуссия именно по этому поводу. И ЧТО БЫ СКАЗАЛ ПСИХОЛОГ?! Может, покрутил бы пальцем у виска, глядя на меня?..........
              ...Как много всего можно вспомнить! Даже страшно, что всё это или большая часть уйдёт когда-то в небытие. Извините, Алёна, я не знаю вашего возраста. От этого зависит, КАК БЫ Я ГОВОРИЛА на заданную Тему. Но, понятно, что либо вам - за пятьдесят точно, судя по мыслям, либо - вы очень молоды, настолько, что это позволяло бы сказать,- что вы почти гений. Впрочем здесь - не бывает ПОЧТИ.
Мне было бы интересно поразмышлять над каждой вашей строчкой... Возможно я так и сделаю. Энергия в ваших словах заложена огромная! Из неё можно черпать! Знаете и понимаете ли вы об этом?.........
              Этот ПРАЗДНИК - День Святого Валентина - мне кажется странным. И, честно говоря, я его не очень воспринимаю. Он пришёл к нам с Запада. С детства - я его не знала, потому что его - просто НЕ БЫЛО. Но - хорошо, наверно, что он есть. Одним праздником больше - это всегда хорошо. Если к этому добавить, что КАЖДЫЙ ДЕНЬ - ПРАЗДНИК, что я усвоила ещё в годы студенчества,- И ЭТО ОДНОЗНАЧНО ОТНОСИТСЯ КО ВСЕМ ВЛЮБЛЁННЫМ, должнО относиться, потому что - что же?!.. В другие дни - ВСЁ ПРЕКРАЩАЕТСЯ?..
...А как быть с теми, кто вообще не влюблён? Таких - БОЛЬШИНСТВО. Хотела добавить - СТРАШНОЕ БОЛЬШИНСТВО. Или тех, кто открещивается от любви как от чумы, понимая - чем это грозит?!. Вспомнила Анну Каренину, когда она всё-таки решила сказать: "Нет, я - живая! Жить, жить... несмотря ни на что!" После "строгого поста", воздержания в любви,- она не выдерживает и... едет с Вронским в Италию. Далее - СЧАСТЬЕ В ЧИСТОМ ВИДЕ, КРАСОТА... ВНУТРИ И СНАРУЖИ. Что достаётся дорогой ценой - разлукой с сыном. Мало сказано, но ёмко Львом Николаевичем, о переживаниях ребёнка, разлучённого с матерью, хоть он и живёт с отцом! Но разве кто-то, даже отец может заменить мать?.. Никогда! Нет таких прав у отца. Хотя и религия ставит его на пьедестал.
    В связи с этим вспоминается Крещение моей второй дочки, Анастасии,- когда батюшка хотел взять её на руки, причём с особым расположением,- уж очень она была красива, и всегда выделялась среди других детей,- чтобы пронести через алтарь, она устроила такой крик, так вцепилась в меня, что отодрать её было не возможно! А акустика в церкви - знаешь какая! Под куполом!.. И батюшка разрешил мне вместе с ней на руках пройти через алтарь. Женщинам такое не позволяется по всем канонам церкви. Так мы и прошлись ВТРОЁМ там, куда мне было нельзя. Детская душа воспротестовала и потребовала! И он был настолько мудр, что в виде исключения разрешил. Это было в Дубулты, во Владимирской церкви. Никогда я не слышала там такого Ора!..

              ...Вот уже второе воспоминание из дорогих вплелось "в простуду" о любви. Есть ли более достойная тема, не знаю. Наверно, есть. Каждой Теме - СВОЙ ГЛАВНЫЙ СЛУЧАЙ! Когда она становится на какое-то время самой важной. ДЛЯ МЕНЯ - НЕТ. Потому что всё рождается и вырастает из любви, и к ней же возвращается. По последним исследованиям, где-то прочитала, оказывается, что в момент смерти человек испытывает невероятный всплеск эндорфинов, то есть ОЩУЩЕНИЕ СЧАСТЬЯ. А нам всем кажется, что он испытывает страшные мучения...
   
А всё-таки интересно, что День Святого Валентина вплотную соприкасается с моим Днём Рождения. Может, и это не случайно!.. Вчера в супермаркете предлагали дегустировать французское шапмпанское, и менеджер сказала, что можно с такой скидкой себя порадовать в праздник. Я удивлённо на неё посмотрела,- откуда она может знать о моём дне рождения?!. Правда, оно было вчера. Оказывается, речь шла о Дне Влюблённых!..

15февраля 2013года





ДЕНЯТ НА СВЕТИ ВАЛЕНТИН
Превод на български език: Генка Богданова


 Още веднъж всичко изчислих…/ вие сте много мъдра! на колко сте години? просто ми е интересно! / За всичко сте буквално прави, в някои моменти – отчасти, макар, че в този живот ВСИЧКО Е САМО ОТЧАСТИ! Човек НИКОГА не бива удовлетворен! Или му е добре, или зле. В моят
Щастлив Случай/ помислих дали да сложа Щастлив в кавички? или да го оставя така…моят интуитивен нерв по своята природа  е ориентиран на максимум за всичко. Това ми е от детството. ПРЕДЕЛНО ПОСТИЖЕНИЕ НА ЧУВСТВАТА.
Спомних си един случай. Когато  следвах в консерваторията, - имахме лекция по психология. Вече не помня точно темата, но беше интересна и интересно поднесена. но след това психологът ЯВНО НИ БЕШЕ ПОДЛОЖИЛ НА ТЕСТ, без да ни информира. То просто зададе един въпрос по темата, много  СЛОЖЕН. Вариантите за отговор бяха три: ДА, НЕ и хитро- чудат      за „сламката винаги е постеля за себе си“… Та така. Помня отлично и досега, че всички отговориха КАКТО ТРЯБВА / В ЖИВОТА/ - ТАМ, КЪДЕТО
СЛАМКАТА……… И аз размишляваща сериозно за ДА или НЕ, останах единствен екземпляр. Групата студенти беше от 13 човека… Вътрешно от се притеснявах, колко се различавам от тях. тогава на никого не разказах за това, независимо, че педагогът настойчиво питаше: КОЙ МИСЛИ ИНАЧЕ?
Аз, единствена от групата мислех иначе, съвършено сериозно размишлявайки над ДА и НЕ, даже забравила  запасния вариант – изход, който е и най - ПОДХОДЯЩИЯ за живота.
И  ВЪТРЕ В СЕБЕ СИ ПОТРЪПНАХ ОТ ТОВА. Защо  СЕ ПОБОЯХ ДА ГО ПРИЗНАЯ? Даже не се страхувах, а просто  изпаднах в шок от ТАКАВА РАЗЛИКА. , Сега аз мисля, че това е било просто СТРАХ ОТ НЕРАЗБИРАНЕ И АЗ СКРИХ ОТ ОЧИТЕ СВОЯТА ЗЛАТНА НАХОДКА, ЗА ДА НЕ ГО РАЗГРАБЯТ – подсъзнателно осъзнавайки, че наоколо не всичко е ТАКА, КАКТО В МЕН.
Не зная дали разказах това разбираемо!... Сега, когато измина много време и никакво стеснение, никакво „ боя се“, когато БЕЛИТЕ ВРАНИ СА НА МОДА, имам пред вид редките способности на екстрасенсите, които виждат вътрешните органи в цветове, например, - аз мисля, че би била интересна една дискусия именно по този повод. И КАКВО БИ КАЗЪЛ ПСИХОЛОГЪТ? Навярно би посочил с пръст  в слепоочието си, гледайки към мен?....
… Колко много неща, които мога да си спомня! Даже е страшно, че всичко това, или голяма част ще отиде някога в небитието.  Извинете ме, Алена, за не зная Вашата възраст. от това зависи, КАК БИХ ВИ ГОВОРИЛА по зададената Тема.
Но, разбираемо, че или сте на петдесет точно, съдейки по разсъжденията, или сте много млада, но издигнати дотолкова, че би могло да ес каже, че Вие сте почти гений. Впрочем, тук няма ПОЧТИ.
На мен би ми било интересно да разсъждавам над всяка Ваша чертица…
Навярно така и ще направя. Във Вашите слова има заложена огромна енергия! От нея може да се черпи! Знаете ли, разбирате ли го и ВИЕ?.
    Този ПРАЗНИК – Денят на Свети Валентин, ми се струва странен. И, честно казано, аз много не го възприемам. То дойде при нас от Запада. Аз не го познавам от детските си години, защото него просто ГО Е НЯМАЛО. Но навярно е хубаво, че го има. Един празник повече – това винаги е хубаво. Ако към това доба че ВСЕКИ ДЕН Е ПРАЗНИК, че аз съм  научила това през студентските си години, И ТОВА ЕДНОЗНАЧНО СЕ ОТНАСЯ ЗА  ВСИЧК ВЛЮБЕНИ, трябва да се отнася, защото е така ли? В другите дни всичко  СЕ ПРЕКРАТЯВА?...
  А как е при тези, които изобщо не са влюбени? Такива са БОЛШНСТВОТО. Исках да добавя І СТРАШНОТО БОЛШЕНСТВО. Или за тези, които се пазят от любовта като от чума, защото разбират, че това ги заплашва?!
Спомних си за Анна Каренина, която  все пак решила да каже:“ Не, аз съм жива! Живея, живея, без да гледам на нищо!“ След „ строгия пост“ въздържание в любовта … тя не издържа и заминава с Вронски в Италия.
По-нататък – ЩАСТИЕ В ЧИСТ ВИД, КРАСОТА І ОТВЪТРЕ И ОТВЪН. Какво получава за скъпата цена – раздялата със сина й. Кратко, но силно е описал Лев Николаевич, преживяванията на едно дете, отделено от майка си, въпреки че живее с баща си! Възможно ли е баща да замести майка? Никога! Няма такова право за бащата. Въпреки че религията го поставя на пиедестал.
     В тази връзка си спомням Кръщаването на моята втора дъщеря Анастасия, - когато свещеникът я взе на ръце при това особено благоразположен към нея – била    много красива, отличавала се от другите деца, за да я пренесе през олтара, тя така се разплака, вкопчи се м мен, че да я откъснат беше невъзможно. А акустиката в църквата, знаеш каква е. Под купола!... И отецът ми разреши заедно с нея на ръце да мина през олтара. Такова нещо църковният Канон не разрешава на жените.      Така и минахме ние Тримата, там, където беше забранено. Детската душа се възпротиви и изиска. И той беше толкова мъдър, че като изключение, разреши. Това беше в ДУБУЛТ, във Владимировската църква.
Никога не бях чувала там за такъв случай.
   … Ето вече втори спомен от скъпите се преплете в „Хладната“ тема за любовта. Има ли по-достойна тема, не зная. Всяка тема- Е СВОЙ ГЛАВЕН СЛУЧАЙ! Когато тя става по някое време  най-важната. ЗА МЕНЕ – НЕ. Затова всичко ,което се ражда и израства от любовта, пак към нея се възвръща. Според последните изследвания, които прочетох, се оказва, че в момента на смъртта, човек изпитва невероятен прилив на ендорфин, тоест УСЕЩАНЕ ЗА ЩАСТИЕ.. А на всички нас ни се струва, че той изпитва страшни мъки…
   И все пак интересно е, че Денят на свети Валентин плътно се докосва до моите Рождени Дни. Това може и да не е случайно!... Вчера в супермаркета предлагаха дегустация на френско шампански и  мениджъра каза, че с такова намаление на цената може да се зарадваме за празника.
   Аз учудено я изгледах, откъде би могла да знае за моя рожден ден?!  Наистина той беше вчера. Оказа се, че ставало дума за  Деня на влюбените.

15 февруари, 2013 г