Концепт израильского варианта

Моисей Харитонов
В 2002 г. генерал–лейтенант Моше (Буги) Яалон стал начальником Генштаба Армии Обороны Израиля и в газетном интервью «назвал вещи своими именами». То, что вот уже на протяжении многих лет было ясно и что избегали обсуждать. Интервью Яалона вызвало бурю в политических кругах и верных им СМИ - начальника генштаба обвинили во вмешательстве в политику. http://www.spectr.org/2004/069/shavit.htm#@P2

Главный планировщик действий израильской армии объявил об обоснованности оценки Израиля руководством террористической организации  Хизбаллы - армия Израиля сильна и обладает стратегической мощью, но его граждане больше не хотят жертвовать своими жизнями для защиты своих национальных интересов и национальных целей.

Генералу видится, что ключевым моментом в перспективе выживания Израиля является «стойкость израильского общества. Это наиболее важный фактор, который подвергается испытанию сейчас и подвергнется испытанию в ближайшем будущем. В этом суть» противостояния всего текущего исторического периода. Если палестинцы увидят трещины и признаки развала Израиля, надежда на капитуляцию Израиля придаст им силы для окончательного наступления.

Под «стойкостью» общества имеется в виду не готовность умереть в противостоянии, а готовность так мобилизоваться, чтобы ОСУЩЕСТВИТЬ ПОБЕДНЫЕ ДЕЙСТВИЯ.  Используем фразу из В. Маяковского «В этой жизни умереть не трудно. Сделать жизнь значительно трудней». Учитывая непомерное численное преобладание антиизраильской человеческой массы, её остервенелость, - отмобилизованность означает не только волевую собранность, но и способность ориентироваться в противоборстве на уровне выявления и осуществления таких маневров, которые в сочетании с военной мощью и решимостью обеспечат равенство или превосходство над врагом.

«Мы живем, - говорит генерал, - в очень сложном районе, где наше право на существование еще не признано. Мы уже 100 лет живем в состоянии кризиса. Поэтому нам следует маневрировать в направлении, которое нас усиливает. И нам нужно победить в этом противостоянии.

Израиль как еврейское государство все еще чуждый элемент в регионе. Потребуются поколения, пока некоторые элементы здесь примирятся с его существованием. Поэтому мы вынуждены вернуться к эпосу о твердости — не потому что я очарован этим эпосом, а потому что иного выбора у нас нет. Это эпос отсутствия выбора. В то же время нет причин для отчаяния. Мы — сила. Хотя нас всего 6 миллионов, мы являемся силой: военной, экономической, культурной и научной силой».

Культурная и научная сила это – именно концентрация воли и ориентироспособности общества в целом, концентрация на таком уровне, когда находят и осуществляют неочевидный спасительный маневр. Здесь спасительный маневр – не разовое действие, а долговременная стратегия, включая и такие компоненты, как притаивание, дезориентирование и пр.

С момента первого отступления из Ливана в войне 1982 г. на Ближнем Востоке развивается ощущение, что хотя израильская армия сильна, нежелание израильского общества идти на жертвы является стратегической слабостью и потому надо ударить напрямую по израильскому обществу, которое не в состоянии выдержать потери.
В предположении, что прямой удар по израильскому обществу приведет в движение процесс внутреннего разлада, бегства из страны, враг перешел к ракетному обстрелу земля–земля и к террористической войне. И в каких-то отношениях это срабатывает: люди уезжают или отправляют своих детей; пытаются отвлекаться в непродуктивных тусовках типа лайтмановской каббалы или фейсбучных перебранок; беззастенчиво обогащаются на чиновничьих местах, в бизнесе и где только можно... Появляются аферисты со специфической тематикой – типа перехвата власти, вовлечение страны в административную перестройку и превращение страны в иудейское государство (хотя, внятного пояснения, что это такое, дать не в состоянии. Но – «красиво!»). Генерал диагностировал это как «некую израильскую патологию».

В качестве одной из рабочих гипотез я бы предложил увидеть в указанных «патологических» явлениях – индивидуальный и групповой творческий поиск проживания себя, энергию жизненной активности. И … неудачные эксперименты в поле поиска стратегии бытования Государства Израиль. Продолжать искать – что такое может быть государство евреев, способное существовать путем жизнеспасительных маневров, что это за евреи такие (может быть под романтичным самоназванием типа новые старые иудеи) и, главное, кто и как может направить такое форсированное изменение в израильском обществе из текущего состояния.

В предыдущих разделах я обозначил концептуальные модели к размышлениям о возможностях использования идеологии иудаизма в сотрудничестве с наукой, подсмотрел русский вариант поиска своей исторической стратегии.

Я понимаю под «стойкостью» не накал бранных фейсбучных постов против арабов, гейропы и пр., не трогательные фотки про солдат и солдаток Цахаля. И не красочные легенды из Торы.

Стойкость – в способности каждого 1) отрешиться от своей «хуцпы», перестать воображать себя супер-гипер патриотом, мудрым, готовым быть лидером, … 2) заставлять себя с УВАЖЕНИЕМ  вслушиваться в слова другого,  3) строить сотрудничество, а не навязывать себя по п. 1 в лидеры, подстрекатели и т. п. И – поосторожнее с «левой» профессурой; на наших пустых бравурных лозунгах типа «прям счас – трансфер арабов» впечатления на врагов не произвести, они понимают, что это бравада слабых и глупых; нужно искать очень-очень еврейские решения вопросов своей психологической мобилизации, нужно стать, действительно, народом особых людей, способным существовать при таком гибельном соотношении сил в регионе.

Работа по рациональному системному анализу объекта «Израиль в ситуации межцивилизационного противоборства» развивающим образом будет воздействовать на интуитивное мировосприятие, там зародятся интуитивные ощущения возможных решений, рациональное осознание и осмысление подсказок от интуиции выведут на новый уровень видения возможностей и так далее. Если такой процесс будет идти в темпах, опережающих темпы нарастания экзистенциальной угрозы, Израиль может извернуться и сохранить существование. На рисунке вверху чисто символически показаны предметы, которые в системной взаимообусловленности могут быть включенными в поиск пути формирования жизнеспасительных помыслов и деяний. 

===   перевод на английский:

===  Subsystem of the formation of life-saving thoughts and actions in the mass of Israeli Jews   ===

In 2002, Lieutenant General Moshe (Bugi) Yaalon became the chief of the General Staff of the Israel Defense Forces and in a newspaper interview "called things by their proper names". Something that has been clear for many years and that has been avoided being discussed. Yaalon's interview caused a storm in political circles and the media loyal to them - the chief of the General Staff was accused of interfering in politics. http://www.spectr.org/2004/069/shavit.htm#@P2

The chief planner of the actions of the Israeli army announced the validity of the assessment of Israel by the leadership of the Hezbollah terrorist organization - the Israeli army is strong and has strategic power, but its citizens no longer want to sacrifice their lives to protect their national interests and national goals.

The general sees that the key point in the prospect of Israel's survival is "the resilience of Israeli society. This is the most important factor that is being tested now and will be tested in the near future. This is the essence" of the confrontation of the entire current historical period. If the Palestinians see cracks and signs of Israel's collapse, the hope of Israel's surrender will give them the strength for a final offensive.

The "resilience" of society does not mean the willingness to die in opposition, but the willingness to mobilize in such a way as to CARRY OUT VICTORIOUS ACTIONS.  We use the phrase from V. Mayakovsky, famous Soviet poet, "It is not difficult to die in this life. Make life much more difficult." Given the excessive numerical predominance of the anti-Israeli human mass, its frenzy, mobilizability means not only strong-willed concentration, but also the ability to navigate in the confrontation at the level of identifying and implementing such maneuvers that, combined with military power and determination, will ensure equality or superiority over the enemy.

"We live," says the general, "in a very difficult area, where our right to exist has not yet been recognized. We have been living in a state of crisis for 100 years. Therefore, we should maneuver in a direction that strengthens us. And we need to win this confrontation.

Israel as a Jewish State is still an alien element in the region. It will take generations for some elements here to come to terms with its existence. Therefore, we are forced to return to the epic of hardness - not because I am fascinated by this epic, but because we have no other choice. This is an epic of no choice. At the same time, there is no reason to despair. We are a force. Although there are only 6 million of us, we are a force: a military, economic, cultural and scientific force."

Cultural and scientific power is precisely the concentration of the will and orientation of society as a whole, concentration at a level when they find and implement an unobvious saving maneuver. Here, a rescue maneuver is not a one-time action, but a long-term strategy, including such components as hiding, disorientation, etc.

Since the first retreat from Lebanon in the 1982 war, a feeling has been developing in the Middle East that although the Israeli army is strong, the unwillingness of Israeli society to make sacrifices is a strategic weakness and therefore it is necessary to strike directly at Israeli society, which is unable to withstand losses.
Assuming that a direct attack on Israeli society would set in motion the process of internal discord, flight from the country, the enemy switched to a ground–to-ground rocket attack and a terrorist war. And in some respects it works: people leave or send their children; they try to be distracted in unproductive hangouts like Lightman's Kabbalah or Facebook bickering; they shamelessly enrich themselves in official places, in business and wherever possible... There are scammers with specific topics-such as the interception of power, the involvement of the country in administrative restructuring and the transformation of the country into a Jewish state (although I am not able to give a clear explanation of what this is. But – it's "beautiful!"). The general diagnosed it as "some kind of Israeli pathology".

As one of the working hypotheses, I would suggest seeing in these "pathological" phenomena – an individual and group creative search for self-living, the energy of vital activity. And ... unsuccessful experiments in the search field for the strategy of the existence of the State of Israel. Continue to search – what can be a state of Jews that can exist through life-saving maneuvers, what kind of Jews are these (maybe under a romantic self-designation like new old Jews) and, most importantly, who and how can direct such a forced change in Israeli society from the current state.

In the previous sections, I outlined conceptual models for thinking about the possibilities of using the ideology of Judaism in cooperation with science, and spied the Russian version of the search for my historical strategy.

I mean by "steadfastness" not the intensity of abusive Facebook posts against the Arabs, gayrops, etc., not touching photos about soldiers and soldiers of the IDF. And not colorful legends from the Torah.

Fortitude is in the ability of everyone to 1) abandon their "khutspa", stop imagining themselves as a super – hyper patriot, wise, ready to be a leader, ... 2) force themselves to listen to the words of another with RESPECT, 3) build cooperation, and not impose themselves on the leaders, instigators, etc. According to claim 1. And-be careful with the "left" profession; on our empty bravura slogans like "right now, transfer the Arabs", they do not impress the enemies, they understand that this is bravado weak and stupid; we need to look for very, very Jewish solutions to the issues of our psychological mobilization, we need to become, indeed, a nation of special people capable of existing with such a disastrous balance of forces in the region.

The work on the rational system analysis of the object "Israel in a situation of intercivilizational confrontation" will have a developing effect on the intuitive perception of the world, intuitive feelings of possible solutions will arise there, rational awareness and comprehension of hints from intuition will lead to a new level of vision of possibilities, and so on. If such a process proceeds at a pace that outstrips the pace of the growing existential threat, Israel may turn around and maintain its existence. The figure at the top shows purely symbolically the objects that, in a systemic interdependence, can be included in the search for the way of forming life-saving thoughts and actions.