Николай Каразин- храбрый офицер, репортер, художни

Генка Богданова
Превод от руски език: Генка Богданова

Николай Каразин рассказал в рисунках и записках о передаче ополченцам Самарского знамени, ставшего святыней болгарского народа
Николай Каразин был храбрым офицером и одним из первых российских военных корреспондентов. Он присутствовал при передаче Самарского знамени болгарам. А зарисовки тушью, которые сделал во время Самарской экспедиции и последующих поездок в Среднюю Азию - экспонаты коллекции Петра Алабина, ставшие основой нашего краеведческого музея. Эти работы давно не экспонировались, а имя художника известно не многим. Попытаемся восполнить этот пробел, ведь Николай Каразин как никто другой достоин того, чтобы о нем помнили потомки.
Николай Каразин родился в ноябре 1842 года. Появился он на свет в те самые дни, когда ушел из жизни его знаменитый дед - Василий Каразин. Это был известный общественный и государственный деятель конца XVIII - первой половины XIX веков, многогранный ученый и изобретатель, друг Радищева и Жуковского.
В 1862 году Николай Каразин стал офицером Казанского драгунского полка. За польскую кампанию был награждён орденом св. Анны 4-й степени с надписью «За храбрость», в 1865 году вышел в отставку с чином штабс-капитана и поступил в Академию художеств, где два года работал под руководством известного баталиста Богдана Виллевальде. В 1867-м Каразин покинул академию, чтобы принять участие в походе на Бухару. Он отправился в Туркестан и, командуя ротой, отличился в боях при аулах Ухум и Хаят, при штурме Чапан-Атинских высот под Самаркандом, под Ургутом и при Кара-Тюбе. В 1870 году Каразин вновь вышел в отставку в чине капитана. С этого времени начинается его литературная и художественная деятельность, которой он и посвятил затем всю свою жизнь.

На Балканах
 В Сербско-турецкую (18761877) и Русско-турецкую (18771878) войны Николай Каразин был военным корреспондентом-иллюстратором. Во время первой находился в добровольческой армии генерала Черняева и присылал в Петербург захватывающие, содержательные корреспонденции и рисунки. Его наброски пером, карандашом и акварелью с натуры давали яркую картину походной и боевой жизни наших войск на Балканском театре военных действий. Эти иллюстрации печатались в лучших заграничных изданиях и принесли Каразину известность.
В начале 1877 года он снова на Балканах. Тогда впервые на театр военных действий были допущены корреспонденты разных газет и журналов. Их было около 50, из них 26 русских, среди которых оказался как корреспондент одновременно от газеты «Новое время», журналов «Нива» и «Всемирная иллюстрация» Николай Каразин.
Он рассказал в рисунках и записках о передаче дружинам ополченцев Самарского знамени, ставшего святыней болгарского народа. В июле 1877 года на страницах «Иллюстрированной хроники войны» (приложения к «Всемирной иллюстрации») была помещена его картинка, изображающая атаку турецкого монитора миноносной шлюпки «Шутка» под командой лейтенанта Скрыдлова. Примечательна она, помимо прочего, тем, что в экипаже последней тогда находился и был ранен художник-баталист Верещагин.

Во время освободительной войны в Болгарии Каразин познакомился со многими выдающимися людьми того времени. В том числе с генералом Скобелевым и Петром Алабиным, ставшим после окончания боев первым губернатором Софийского и Орхонского санджаков.
Летописцы Самарской экспедиции
 Николаю Каразину пришлось снова встретиться с выдающимся самарским общественным деятелем во время формирования в Самаре научной экспедиции под руководством «анфан террибль» царской семьи, внука Николая I Николая Константиновича Романова. В наш город этот своевольный молодой человек был сослан из-за своих любовных похождений с танцовщицей-американкой. Кстати, Николай Константинович первым из Романовых получил высшее образование. Он был увлечен идеей строительства Туркестанской железной дороги и возможностью использовать Амударью как водный путь до Каспия.
Исследованию этой реки и была посвящена возглавляемая великим князем научная экспедиция. По месту формирования она была названа Самарской.
 В 1874 и 1879 годах Императорское Русское географическое общество предложило и Каразину как знатоку Средней Азии принять участие в научных экспедициях для исследования бассейна Амударьи. Николай Столетов, возглавлявший первую экспедицию, отметил в своем отчете: «...художником составлен большой альбом, более 100 рисунков и типов, представляющий изящную и живую иллюстрацию Аму-Дарьинского края».
Знаменитая Самарская экспедиция позволила Николаю Каразину хорошо изучить центральный Туркестан, его горную часть.
Кстати, вторым художником, прикомандированным к Самарской экспедиции, был наш земляк Николай Симаков, который создал эскиз Самарского знамени, переданного Педро Алабиным болгарским дружинам вблизи города Плоешти.

Ценнейшее наследство
 Николая Каразина по Высочайшему повелению в том же 1880 году командировали в Туркестан для составления эскизов к картинам, которые ему поручили написать на темы похода русских войск в Хиву и Бухару. Результатом стало создание семи больших батальных картин, в том числе «Взятие Ташкента», «Вступление русских войск в Самарканд 8 июня 1868 г.», «Взятие Махрама», «Хивинский поход 1873 года».
 
Этим временем - 1881-1882 годами, по свидетельству известного самарского краеведа Татьяны Алексушиной, датируются его рисунки тушью, которые хранятся в Самарском художественном музее. Среди миниатюр есть и посвященные городам и народностям Самарской губернии.
Наследство, оставленное нам Николаем Николаевичем Каразиным, скончавшимся в 1908 году, велико. Его живописные и графические произведения хранятся в более чем 50 музеях и галереях страны, находятся в частных собраниях и за рубежом.

Дважды издававшееся 20-томное собрание сочинений и масса не вошедших в него газетных и журнальных статей, очерков, рассказов - таков объем его литературного творчества.
 
Похоронен Николай Каразин на Никольском кладбище Александро-Невской лавры в Санкт-Петербурге.

ХРАБЪР ОФИЦЕР, РЕПОРТЕР И ХУДОЖНИК
Превод от руски език: Генка Богданова
   Николай Каразин бил храбър офицер и един от първите военни кореспонденти. Той присъствал при предаването на Самарското знаме на българите. А неговите рисунки с туш, които направил по време на Самарската експедиция и нарисуваните по време на  пътуванията  в Средна Азия ескпонати от колекцията на Петър Алабин,  станаха основните и най-важни експонати  в нашия краеведчески музей.
   Тези работи отдавна не са показвани,  а името на художника не е много неизвестно. Опитва -ме се да поправим този пропуск,  защото  Николай  Каразин, като никой друг е достоен да бъде помнен от потомците.
   Николай Каразин е роден през ноември 1842 година. Появил се на този свят точно в тези дни, когато напуснал живота неговия знаменит дядо – Василий Каразин. Той бил известен обществен и държавен деятел в края на ХVІІІ и първата половина на ХІХ век. многостранен учен, изобретател, другар на Радишев и Жуковски.
   В 1862 година Николай Каразин станал офицер в драгунския полк. За полската кампания бил награден с орден „Света Ана“- 4 степен с надпис „За храброст“. През 1865 година излязъл в оставка с чин щабс –капитан и постъпил в  Художествената академия, където две години се обучавал под ръководството на известния художник – баталист  Богдан Вилевалде.
През 1867 година Каразин напуснал Академията, за да вземе участие в похода към Бухара. Той заминал за Туркестан, като командир на рота, отличил се в боевете при аулите Ухум и Хаят, в щурлма на Чапан – Атинските възвишения под Самарканд, при Ургут и при Кара-Тюбе. 
През 1870 година Каразин отново  излиза в оставка с чин капитан. По това време започва неговата литературна и художествена дейност, на която посвещава остатъка от своя живот.
На Балканите
 В Сръбско-турската / 1876 – 1877г. /  и в Руско-Турската война / 1877 – 1878г/ войни, николай Каразин бил военен кореспондент – илюстратор. В началото се числял към доброволческата армия на генерал Черняев и изпращал в Петербург  вълнуващи, съдържателни  кореспонденции и  рисунки. Неговите скици с туш, писалка и акварели  били ярка картина на походния и боен живот на руските войски и на Балканския театър на военните действия. Тези илюстрации се публикували и в най- добрите задгранични печатни издания и донесли на Каразин известност.
В началото на 1877 година, той отново е на Балканите. тогава първи до театъра на военните действия били допускани кореспондентите на различни вестници и списания. Те били около 50, от тях 26 били руснаци. Сред тях бил Николай Каразин - като кореспондент едновременно на в.“Ново време“, списанията „Нива“ и „Световна илюстрация“ .
Той разказал в рисунките и записките си за предаването на опълченската дружина Самарското знаме, превърнало се в светиня за българския народ. През юли 1877 година, на страниците на „Илюстровани хроники на войната“ / приложение към „Световни илюстрации“, била поместена негова картина изобразяваща атаката на турската миноносна лодка „ Шега“, под командата на лейтенант Скридлов. Интересното е това, че  тогава в екипажа  се намирал и бил ранен художника – баталист Верещагин.
   По време на освободителната война в България, Каразин се запознал с много воюващи изключителни хора от това време. В това число с генерал Скобелев и Петро Алабин, станали пслед приключването на войната първите губернатори на Софийския и Орхонски санджаци /окръзи/
Летописци на Самарската експедиция.
На Николай Каразин се наложило отново да се срещне  със забележителни Самарски обществени  деятели по времето на сформирането В град Самара научна експедиция под ръководството на «анфан террибль», царското семейство, внука на Николай Първи , Николай Константинович Романов.  В Самара този своеволен млад човек бил  заточен заради любовните си похождения с американска танцьорка.  Впрочем, Николай Константинович, първи от Романови получил висше образование. Той бил увлечен от идеите за построяването на  Туркестанската железница и от възможностите да се използва река  Амударя като воден път до Каспия.
 Проечването на  тази река било възложено на оглавяваната от великия княз научна експедиция. По мястото на назначението експедицията била наречена Самарска.
През 1874 и 1879пгодини Императорското руско географско  общество предложило и Каразин като  знакова личност от Средна Азия да вземе участие  в научната експедиция за проучването на басейна Амударя. Николай Столетов, оглавяващ първата експедиция, отбелязал в своя доклад:“…от художника бе съставен голям албум с повече от 100 рисунки, представляващи изящната и  жива илюстрация на Аму-Дарския край.“
   Знаменитата Самарска експедиция позволила на Николай Каразин добре да проучи  централен Туркестан, неговата планинска част.
Впрочем, вторият кудожник, ковандирован към Самарската експедиция, бил нашият земляк Николай Симаков, който създал проекта на Самарското знаме, предадено от Пьотр Алабин
на българските дружини близо до град Плоещ Румъния.

Най-ценното наследство
Николай Кразин, по височайша заповед в същата тази 1880 година бил командирован в Туркестан за изработването на  ескизи и картини, поръчали му и  да пише  по темата за похода  на руските войски в Хиви и Бухара. В резултат на това били създадени седем големи баталистични картини, в това число „ Превземането на Ташкент“, „ Влизането на руските войски в Самарканд на 8 юли 1868 година“, „Превземането на Махрама“, „ Хивинския поход-1873 година“
    От този период – 1881 -1882 година, по свидетеството на известната самарска краеведка Татяна Алексушина, датират негови рисунки с туш, които се падят в Самарския художествен музей. Сред миниатюрите има и посветени на града и населението на Самарската губерния.
   Наследставото, оставено ни от Николай Николаевич Каразин, починал през 1908 година е огромно. Неговите живописни и графични произведения се пазят в повече от 50 музея и галерии в  страната и в частни сбирки в чужбина.
    Два пъти се  преиздават  двадесет - томните събрани съчинения  и много невключени в тях статии от вестници и списания, очерци и разкази такъв е обема на неговото литературно творчество.
Николай Каразин е погребан в николското гробище Александро-Невската лавра в Санкт Петербург.