Апокалипсис украинский вариант

Александр Гребёнкин
АПОКАЛІПСИС
оповідання

«І земні царі, і вельможі, і багаті, і тисячники, і сильні, і кожен раб та кожен вільний, поховались у печери та в скелі гір, і кажуть до гір та до скель: падіть на нас і закрийте нас від  Сидячого на престолі, і від гніву Агнця; бо прийшов великий день гніву Його, і хто ж може встояти?»
Одкровення Іоанна Богослова

Гуркотіли грози далеко за горами, але тут, у невеликому степовому містечку, дув сухий гарячий вітер. Він ніс пахощі трав і горілого степу, а також тоненькі струмені вологи. Через задуху вікно було відчинене, і Васильченко, сидячи на пружинному ліжку, дивився в небо.
Давидов спостерігав за його сухорлявою згорбленою спиною і згадував розповіді про пережите. Завдяки їм його журналістський блокнот з аркушами у клітинку поповнився цікавими записами, які просто просилися перетворитися в оповідання.
Петро Трохимович Васильченко розповідав свою історію вже кілька разів різним людям. Спочатку робив це гаряче, по -запальному , але, згодом, потроху знічувався, коли відчував недовіру співрозмовників, голос його ставав спокійним і байдужим, позбавленим гарячої енергії і переконливості.
Давидову він повірив з самого початку і оповідав про своє життя не раз, час від часу згадуючи всілякі подробиці. Розповідав довірливо, напевно, тому, що журналіст вмів його слухати – тактовно, спокійно, не перебиваючи, часом з якимсь дитячим молодим запалом, з іскоркою інтересу в очах. Петро Трохимович це цінував, його обличчя сяяло.
Поступово ці уривчасті свідчення згуртувалися у важкому блокноті у зв'язну розповідь.

1. ЖИТТЯ

«Народився я в невеликому містечку, на березі невеликої річечки Трав’янки, що впадає в Дніпро. Місця наші дуже мальовничі. Ми жили на околиці міста, серед запашних лугів, покритих ромашками, кульбабами, диким кропом, молочаєм, конюшиною, дзвіночками і безліччю інших квітів і трав. Перед грозами, які часто відвідували місця, пронизливо пахло гіркуватою трав'янистої свіжістю.
На зелених горбах, в оточенні довгокосих верб та кучерявої вільхи, стояло кілька  побілених, під солом'яною стріхою, хат. Поруч, в очереті та верболозах хлюпотіла і плавно текла річка, на якій ми завжди вудили з човнів спритну і гнучку чорно-сріблясту рибку. Іноді ми запливали за поворот річки, в мутнувату затоку, де в паростях мешкали важкі крикливі качки. Тут плавало латаття, а по дзеркальній воді ковзали спритні водомірки.
А далі, за нашим будинком, пролягала вулиця, мощена сірим битим каменем. Там стояли невисокі цегляні будинки, виднілася церковка, куполи якої поблискували на сонці. Коли був свято, лунали дзвони, і звуки їх пливли, зливаючись з піснями птахів і тихим дзюрчанням річечки.
Читати я навчився завдяки нашому паламареві, та так добре, що читав вголос моїм батькам, які дуже любили мій веселий голос, і з задоволенням слухали взяті в місцевого вчителя романи про море.
Про море я мріяв ще з дитинства. Мені про нього багато розповідав наш сусід, матрос Чорноморського флоту Яків Стрилко, якого всі називали просто Яцьком.
Як-то ми пливли з ним на човні і почули крики про допомогу. Пам'ятаю, як Яцько, передавши мені вудки, почав несамовито гребти в той бік, звідки лунали вигуки. Виявляється, з дерев'яного містка в річку впала одна з наших дівчат – Полінка. Яцько пірнав, а потім пізніше, на березі, я бачив немов неживе тільце врятованої їм дівчинки, обліплене мокрим одягом. Полінка каламутними очима обвела схилившись над нею людей.
Вже в гімназії я виготовляв з дерева макети кораблів і вигадував різні історії про піратів.
Я дуже заздрив Якову, який привозив із чергового плавання всілякі чудасії, а потім, зі своєю дерев'яною скринькою, знову йшов у море.
Я уявляв себе моряком. З місцевими хлопчиськами ми спорудили пліт, з щоглою і вітрилом з простирадла, і під чорним прапором вирушали по нашій  річці, густо вкритій очеретом, в піратський рейд. У заплаві ми, обмотавши навколо голови хустки, як справжні корсари, влаштовували бої з човном сусідських хлопчаків, фехтуючи дерев'яними шаблями. Наші поєдинки часом набирали відчайдушного характеру, бо доводилося битися з місцевою шпаною. Але усе це мало й свою користь: з дитинства я навчився добряче битися і не звертати уваги на синці, садна та забої.
У сімнадцять років, мріючи про море, я втік з дому і завдяки Якову, влаштувався на пароплав помічником кочегара. У ті роки я був досить високим, жилавим і худим,  хоча й до цих пір дивуюся, як мене узяли.
Весь світ розкрився переді мною, немов таємнича старовинна карта. Я ходив у далекі рейси, бував у декількох іноземних портах, навіть почав самостійно вивчати мови, сподіваючись у майбутньому стати капітаном. Пам'ятаю, як я купив на ринку в Одесі російсько-іспанський словник, став займатися... Але одне мені заважало – я не витримував сильної морської хитавиці, і при найменшому штормі страждав страшенно. Як Яків мене не підтримував, як не привчав – усе було марно!
Помічник капітана сердився на мене, і пообіцяв, після закінчення плавання, висадити на берег.
- Тошнотики мені на кораблі не потрібні, - казав він.
Для мене це був сильний удар, але про себе я розумів його правоту.
Ми вирушили в останній рейс, і він виявився доленосним.
Наше судно стояло під завантаженням в Пуерто – Нуево - порту Буенос-Айреса. Був вечір. Гавань цвіла прапорами кораблів різних країн. Над прапорами пливли темно-сині та рожеві хмари, які, здавалося, торкалися верхівок щогл яхт і труб пароплавів. У мутнуватій воді погойдувалися апельсинові кірки, недопалки. Прибій шумів у хвилеріза під вітром, трохи пахло рибою і кавунами.
Походжаючи в порту, на пірсі я помітив дівчину. Вітерець обвіював її струнку фігурку, підкреслюючи опуклі дугоподібні стегна. Міцні засмаглі ноги, які лагідно пестив вітер, грілися голими п'ятами на гарячій кам'яній площадці, а неподалік стояли самотні туфлі. Чорне густе волосся під різкими поривами примхливого вітру злітало, неначе крила. Дівчина годувала чайок, а потім, підібравши туфлі, повільно пішла з гавані до міста. Підкоряючись якомусь внутрішньому потягові, я ступив за дівчиною, милуючись її пружною ходою. Ще, коли вона проходила повз, я вловив запах її парфумів.
Коли чорнява дівчина наблизилася до таверни, до неї почали приставати американські моряки, що були напідпитку, зазиваючи приєднатися до них, обіцяючи веселенький вечір. Вони сміялися, сунули їй сигару, пропонуючи закурити, пускали дим в обличчя, а потім просто почали тягти за собою. Дівчина відбивалася, ніби спіймана чайка, і я, не витримавши, згадавши всі свої дитячі запеклі навички, сміливо кинувся в бій.
Ох, і дісталося мені! Якби не Яків, не матроси нашого екіпажу, не говорив би я зараз з вами! Я лежав під квітучими гілками сейби на матроській штормівці весь побитий, але дівчина не втекла. Протиснувшись крізь натовп, вона схилилася наді мною і хустинкою витирала кров з мого розбитого обличчя.
А потім ми вже не могли розлучитися з Маріелою.
Поки судно стояло в порту, ми бачилися щодня і не могли відірватися один від одного. Ми танцювали на вуличних вечорах танго «портеньо» (тобто портове танго). Ми гуляли по гомінливому місту, заходили в міські парки, відпочиваючи під густою тінню дерева омбу. Ми лежали на теплому піску сонячного пляжу, відчуваючи запах вологої морської солі. Ми пливли назустріч вітрильникам, навантаженим аргентинським зерном або чилійською селітрою. Наші уста зливалися в палких поцілунках. В старій дерев'яній халупці під шифером, за старою циновкою, що закривала нас від усього світу, ми вдавалися до жаркої і шаленої любові.
Але мені пора було вирушати в дорогу.
Маріела лила сльози. Вона запевняла, що не зможе жити без мене, що вона  одна-однісінька на цьому білому світі. Після того, як закрився консервний завод, дівчина залишилася без роботи і змушена була заробляти у креольському ансамблі у прибережних тавернах. Там її і помітили американські моряки. Сальні жарти, поплескування по спині, принизливі прохання, наполегливі залицяння, стали образливою буденністю.
Маріела часто йшла у гавань. Сиділа на причалі, бездумно дивилася на тиху синю воду і давала волю сльозам. У неї був брат Санчо. Але він пішов працювати на цукрові плантації, і про нього давно нічого не було відомо. Я не міг уявити без цієї чорноокої дівчини подальшого життя.
А вона зі сльозами на очах говорила: «Ох, мій боніто Педро, я зовсім одна! Забери мене з собою!»
Я розумів, що ми не в змозі розлучитися, і став благати Якова, який мав вплив на капітана, взяти Маріелу на пароплав. Вона може виконувати будь-яку роботу!
Після різних труднощів і залагодження формальностей, нам все ж вдалося поїхати разом. І ось ми стоїмо на палубі  міцно обнявшись, і солоний морський вітер пестить наші обличчя!
І ось нарешті з туману з’явилися рідні береги. Ми оселилися в нашому містечку.
Коли я повернувся, батька вже не було в живих. Гіркота від втрати батька трохи пом'якшувалась тим, що моя кохана була поруч. Найбільше я переживав того, як моя мати прийме іспанку. Але мої хвилювання виявилися марними! Мати ласкаво ставилася до Маріели. Своїм веселим характером іспанська дівчина викликала симпатію у всієї  моєї рідні. Вони назвали її Марією.
Поступово Марія-Маріела опанувала нашу мову, хоча спочатку говорила гортанно, роблячи багато жестів. Вони з матір'ю зайнялися господарством, працюючи на нашому маленькому городику.
Я залишив море, але дуже сумував за ним, так само, як і Маріела. Ми часто плавали по річці на човні, купалися, ловили рибу. Я з захопленням розповідав Маріелі про «морські баталії» нашого дитинства, вона завзято сміялася, але часом в її очах проглядав смуток. Вона тужила по морю, по сонячній Аргентині, по зеленим пальмам і лазуровому прибою, а наші осінні дощі викликали у неї глибоку печаль.
А от снігу вона раділа! Для неї білі снігові пластівці, замети великі, наче ведмеді,  льодяна, ніби скляна, річка, були як диво! З легким вереском вона каталася по кризі, грала в сніжки і легко дихала свіжим морозним повітрям, що пахнув димом пічних труб і свіжовипраною білизною.
Особливо важко доводилося Маріелі з її вірою. Вона була католичкою, а в тридцяті роки в нашій країні були закриті католицькі храми, багато ієрархів опинилися в таборах. На всій європейській території країни католицьких священиків ледве налічувалося двадцять чоловік. На щастя для дівчини один з таких священиків жив у сусідньому місті.
Час від часу Маріела їздила на моління в його таємну громаду, але ми з мамою, як могли, відмовляли її від цих поїздок. Тим більше по країні проходила шалена атеїстична пропаганда і до кожного віруючого ставилися з підозрою. Маріела лагідно і спокійно переконувала мене в необхідності, хоча б час від часу, нехай і в домашніх умовах, в думках своїх звертатися до Господа, але я тільки посміювався над її забобонами. Чи знав я тоді, як саме життя спростує мої помилки?
 В ті роки я вже щосили працював на невеликому заводику сільськогосподарських машин, побудованому в одну з п'ятирічок. Незабаром у нашій родині сталося поповнення - народилася чудова донечка, яку ми назвали Лаурою. Чорнява, з вічками горіхового кольору, як у мами. Ми розгорнули господарство, купили корову, і наша мала росла і радувала нас. Заповітною нашою мрією було побувати біля моря, подихати його повітрям, попірнати у барвінкових хвилях. Назбиравши грошей, ми, до шестиліття Лаури, поїхали до Євпаторії.
Довгоочікуване море відкрилося перед нами в сліпучій блакиті. Південний вітер приніс з моря великі лілові брижі. Ми думали, що наша маленька донечка злякається важких, темно-зелених хвиль, але Лаура бігала біля самого прибою, раділа чайкам і міцному свіжому солоному вітру. Море запаморочило голову Маріелі. Ми, немов два дельфіни, гралися на хвилях, а ввечері дихали морським повітрям, втрьох сидячи на березі, і вітер розвіював наше волосся.
Ласкавим травневим ранком ми вийшли з дому дуже рано. Море було спокійним, і ми хотіли вийти на шаланді зі знайомим рибалкою, половити скумбрію.
Але щастя ніколи не буває безкінечним, і доля приготувала нам страшні випробування.
Звістка про початок війни, немов батогом, боляче вдарила нас... Я дуже переживав за матір, яка залишилася одна на господарстві.
Пам'ятаю, нам вдалося виїхати з великими труднощами. На вокзалі була метушня, біля кас - тиснява і квитків не дістати! Нам продав квитки дуже дорого циганкуватого виду спритний хлопець; він обіцяв, якщо необхідно, дістати ще стільки ж...
Ми їхали, дивилися на навколишній світ: іншими стали пейзажі, що проносилися за вікном, дерева немовби завмерли у тривожному очікуванні, гірко плакали птахи, небо покривалося чорними хмарами, за якими миготіли примарні спалахи червоної заграви ... Обличчя у людей були тривожними, очі жінок блищали від сліз.
Повістка з військкомату не змусила себе довго чекати...
Сльозинка скотилася по моїй щоці, тривожно кольнуло у серці, коли ешелон з червоноармійцями йшов на фронт... Гриміли труби оркестру, несамовито заливалася гармошка, я тримав зібрані в дорогу харчі, а перед очима на пероні, що поступово плив у далину, стояли дорога моя мама, улюблена Маріела та чудова квіточка моя – Лаура. Ось, щоб не розтоптали грубі німецькі чоботи цю квіточку, щоб зберегти свій дім, своїх коханих, відстояти свободу своєї батьківщини я і стискав рушницю у поїзді, який насичений смородом тютюну, поту та чобіт, мчав на захід...
І не знав я, скільки ще горя мені відміряно жорстокою долею!
Не буду детально розповідати про прибуття на фронт і про перший бій - про це добре й багато розповідають бувалі солдати у своїх військових спогадах. Скажу тільки, що перший бій з фашистами приголомшив мене. Як це було не схоже на наші дитячі битви на плотах!
Але все ж я згадував їх! Закипіла кров у мені, взявши на гвинтівку напоготові з примкнутим багнетом, виступив я у першу в своєму житті атаку. З горла мого виривався страшний крик - вираз ненависті до ворога, який прийшов забрати у мене все найцінніше, що є на білому світі – моїх близьких, мій дім!
Пам'ятаю, як безжально пронизав я багнетом першого німця, і побачив його здивовані, вкриті плівкою страху та подиву очі...
Воювати нас відправили на східний фронт. Добиралися ми туди довго, в кузові великої машини. Їхали похмурі, неговіркі, пропилені, просочені потом наскрізь. Там я і познайомився з одним хорошим хлопцем - Васильком. Усі бійці називали його Волошка. Очі в нього були сині, світле волосся – наче пір'ячко білого лебедя, і сам він був тендітним, ще зовсім хлопчиськом. Він був самим веселим та безжурним з усіх.
Їхали ми довго, говорили мало. Але він якось зумів розворушити мене. Я довірився йому, розповів про все – про своє життя, про Маріелу, про маленьку донечку Лауру, про маму.
Василько теж став розповідати про себе. Він пішов на фронт добровольцем прямо зі студентської лави, додавши собі рік, щоб здаватися більш старшим. Були у нього мама і сестричка, батько давно сидів у таборі, за словами Волошки, за злим наклепом.
Я дивувався терпінню та оптимізму цього хлопчини. Ми вже пожилі і досвідчені чоловіки, були сірими та понурими. А він був упевнений у перемозі, переконаний, що врешті-решт зломимо хребет ворогові!
Але договорити тоді ми не встигли.
Немов залізні джмелі загули над нами літаки з хрестами на крилах.
Машина зупинилася, і ми розсіялися по пахучому безкрайому степу. По траві заклацали кулі, загуркотіли навколо вибухи. Розбомбивши вщент нашу машину, витративши запас бомб і куль, ворог зник.
Побачив я мого дружочка Волошку – куля влучила йому в обличчя! Відчай душив мене, я відтягнув свого друга подалі, але вже було пізно, подивився Волошка востаннє мої очі, і пішла його душа в небесні висоти.
Так воював я до осені. Навчився переносити труднощі, не боятися стрілянини, вибухів снарядів, холоду та спеки. Я все чекав листів від моїх рідних, але, після перших трьох, пропахлих сльозами листів, вістей більше не було.
Все більше надходило чуток про насильно і жорстоко сплюндрованих, змучених ворогом рідних містах і домівках...
Ми відступали, а коричнева нацистська чума все сильніше розтікалася по рідній Україні. І страшно мені стало за матір, мою дружину і донечку мою, кипіли сльози в мені... Як, чому, навіщо, чиєюсь злою волею відібрано у мене це просте людське щастя? Чому мирний і тихий рай земний був підірваний нацистської нечистю прийшла з заходу? Чому Бог допустив таке?
Так у злу й жорстоку годину згадав я про батька небесного.
І вирвалися у мене слова Кобзаря, вірші якого напам'ять знав мій батько передав мені:

Як понесе з України
У синєє море
Кров ворожу... отойді я
І лани і гори —
Все покину, і полину
До самого Бога
Молитися... а до того
Я не знаю Бога.

Я подумав про це - закипіла в моєму горлі ненависть, сльози побігли струмком з очей моїх...І раптом потемніле небо осяялося сполохами вибухів, здригнулася земля, загуркотіли гармати. І впав я на рідну землю, і набилася в рот земля мені, і волосся моє змішалися з землею, і тіло було накрите нею... І я лежав,дивлячись незримими очима в темно-синє небо, доки не схилився наді мною ворог.

2. ЗЕМНЕ ПЕКЛО

Світ, що рухається в несамовитій земної круговерті і крижані очі людини в сірому мундирі – це перше, що я побачив, прийшовши до тями. Смерть холодно дивилася на мене з чорного зіву гвинтівки, руки самі собою піднялися до високого вічного неба.
Що було далі? Брели під ударами батогів, під рясним дощем, по розкислому бездоріжжю до загубленої у безмежному степу станції, немов жертовна худоба на заклання. Переліски з березами та ялинами дивились на нас з докором.
Вахмани – зрадники, що ревно служили ворогам, цинічно роздягали нас під струменями дощу, залишаючи лише натільні сорочки і кальсони, били прикладами непокірних, вибивали золоті зуби, заганяли до пошарпаних вагонів.
Набилося нас - як оселедців у діжку! У довгій дорозі дехто з нас, позбавлений елементарних зручностей і медичної допомоги, гинув від задухи і спраги.
Поруч зі мною їхав Зейдельман – професор – філолог, який невідомо звідки з'явився в степу. Про себе він нічого не розповідав.  На зріст він був невисокий, але фізично дуже міцний. При знайомстві  похмуро потиснув мені руку, немов залізними рукавицями здавив! Йому вдалося відстояти свої окуляри з товстими скельцями, і він все озирався, спостерігаючи за діями конвою.А потім підморгнув, і спритно блиснув сріблястою рибкою ножа, витягнутого звідкись з рукава. Людина виняткової відваги, він, майже весь шлях виколупував дірку в стіні дерев'яного вагона. Усі шикали на нього, побоюючись покарання, але він робив свою справу наполегливо і методично, і потім ми лише спостерігали і не заважали йому. Зейдельману вдалося задумане. На повному ходу він стрибнув під укіс, але вахмани тут же помітили, відкрили вогонь. Професор впав у паростях,  поблизу заболоченої річки. Потім підвівся, закривавлений, і знову повалився в траву... Його так і кинули вмирати, хоча, можливо, йому і вдалося вижити – цього мені не відомо. Дірку у вагоні забили фанерою, і наш поїзд з нещасними бранцями нісся в невідомість...
І привіз він у нас такий пекло – не дай Бог кому ще пережити таких випробувань!
Це був табір смерті, який знаходився на Західній Україні. Тут утримувалися в ув'язненні росіяни і поляки, українці і білоруси, чехи і євреї, французи й італійці... «Фабрика смерті» включала в себе місце, де утримувалися ув'язнені для роботи, місця, в яких складували речі знищених людей, а також газові камери.
Побачене і пережите в цьому загородженому колючим дротом страшному місці сильно похитнуло мою віру в людство! Бо де ще можна було так наочно побачити, як люди знущаються над людьми, придумуючи все більш витончені тортури і покарання.
Практично щодня гуркотіли постріли. Убиті шматочками свинцю з чорних трубок смерті люди падали в яму, спрямувавши незрячі очі в далеке мовчазне небо. Потрапивши в робочу команду, я був змушений закопувати трупи загиблих в так званій «долині смерті» ... З тих пір промайнуло багато років, а перед моїм поглядом стоять обличчя загиблих, у вухах лунають їх страшні крики.
Приречені на смерть слухняно, наче смирні вівці, брели до ями, роздягалися наголо за наказом лощених людей у випрасуваній формі. Оркестр в'язнів грав «танго смерті», а потім у справу пускали гвинтівки та автомати.
«Танго смерті» обожнював комендант табору штурмбанфюрер Ріхтер. Він купався в крові, його настільки захопила гра у вищого суддю, що він ще й розважався смертю - стріляв у в'язнів прямо з балкона своєї канцелярії. Причому вибирав тих, хто йдуть з роботи якогось негарно – кульгають, явно хворі, зломлені непосильною працею.
Для нього це був вже відпрацьований людський матеріал, доведений до стану вичавленого лимона, використаний повністю для потреб великого царства – «третього рейху» новоявленого сатани. Потім Ріхтер передавав автомат своїй дружині, і вона теж стріляла з насолодою. Їх дочка, білява дівчинка років восьми, плескала в долоні, радісно кричала: «Татку, мамо, ще, ще!» Найближчий помічник коменданта обожнював висмикувати плоскогубцями нігті у своїх жертв. Варто було тільки людині захворіти, просто спіткнутися, показати слабкість або неміч – вона негайно знищувалася!
Кожен з офіцерів охорони табору, немовби змагаючись один з одним, вигадував свої способи вбивства людей. Можна втопити людину в річці або заморозити у бочці. Кинути в казан з киплячою водою. Підвісити вниз головою і запороти батогом на смерть... Один з офіцерів - Грубер обожнював підкидати вгору грудних дітей, відібраних у матерів і стріляв по них, як по рухомій мішені. Діти падали важкими грушами...  При цьому нацист цинічно зазначав, що якщо він до сніданку не вб'є десятьох в'язнів, то втратить апетит!
Страшно згадати про «смертельні перегони»! Їх есесівці влаштовували для розваги. Наляканих людей примушували бігти, їх труїли хижими собаками, підставляли підніжки. Тих, хто падав, вбивали!
Був у нас в таборі лікар – «собачий фюрер» Кляйн. Його так прозвали, бо він мав цілу зграю лютих псів. Він проводив експерименти – нацьковував цих голодних і злих псів на роздягнених догола ув'язнених. Нещасних звірі розривали – тут же, на очах! Одного разу, коли один в'язень захворів, Кляйн нацькував на нього собак, які його моментально розтерзали. «У таборі немає хворих, є лише живі і мертві», – часто любив повторювати фашист.
Мало було просто жити і працювати – важливо було пройти перевірку. Слабких і хворих в'язнів тут же розстрілювали перед строєм, інших відправляли на роботу.
Якось занедужав і я. Стояв, хитаючись, і товариші, жаліючи, сховали мене, поставивши у другий ряд.
Був дощовий вересневий день. Низько над горизонтом повзли свинцеві хмари. З дерев вже падало перше мокре, пожовкле листя.
Я стояв і дивився в сіре небо. Я пригадав останні хвилини, коли бачив своїх близьких. На пероні стояли мама, Маріела і маленька Лаура. Все це немовби картиною стояло перед моїм поглядом...
І раптом мої очі зустрівся з очима німецького вартового, що стояв неподалік на вишці. Я пригадав, що вже бачив цього єфрейтора ще при відправці бранців на поїзді, а потім – у групі солдатів охорони, які супроводжували в'язнів на роботи. Цього німця здається називали Гофманом. Він був уже немолодий, невисокого зросту; запам'яталися його широкий рот і довгий ніс, а також великі побляклі, ніби вицвілі очі, немов байдужі до всього навколишнього. На відміну від інших фашистів він був більш спокійним, стриманим, прикрикував на нас як-то вдавано, неохоче, більше для порядку.
Він нерухомо стояв на вишці, стискаючи в руках «шмайсер». Його очі уважно вдивлялися в мої, по спині в мене пробіг холодок, але від його погляду ніби ставало тепліше і спокійніше. Мені здалося, що він навіть заплющив повіки, ніби злегка, ледве помітно, киваючи. Я також майже непомітним рухом кивнув йому у відповідь, і в цей час огляд закінчився, мене благополучно проминули.
На душі стало легше, ніби надія якась з'явилася. З цією легкістю, я і відправився на роботи в найближчий ліс, у мене навіть і сил додалося.         А  доводилося піднімати і вантажити величезні колоди до кузова машини. Я помацав чоло – воно був пітним і холодним, в ногах ще залишалась слабкість, але я долав її, щоб ніхто з конвойних не помітив хворого. Мені чомусь здавалося, що це той німець на вишці мені допоміг.
З тих пір ми часто переглядалися з тим довгоносим літнім німцем. Про себе я називав його Гофманом. Напевно, він дійсно носив це прізвище. Я згадував гімназичні уроки німецької і навіть прояснив для себе значення прізвища Гофман. Мені здається, що воно утворене від німецьких слів «hoffen» («сподіватися») і «Mann» («людина») і перекладається як «людина надії». Хоча, мабуть, можливі й інші пояснення. Чомусь пригадалися уроки музики в гімназії, і вчитель грав нам сонату Ернста Теодора Амадея Гофмана, німецького композитора і письменника минулого століття, і запевняв нас, що як композитор Гофман куди сильніше!
У нашого табірного Гофмана був дивний, майже магічний погляд і бездонні очі,  що немов дзеркало відображали цілий світ.
Глянувши в його очі поблизу (а це бувало під час робіт, правда, тривало лише миті) я поринав у вицвіле море, і ніби бачив відображення навколишнього світу і різні видіння. Стояли якісь будинки, рухалися люди, сміялися і плакали, скакали коні, їздили карети, грали оркестри - все це перепліталося, осяювалося помаранчевим і блакитним світлом.
Незважаючи на мовчазну підтримку якогось Гофмана, моє ув'язнення в таборі поступово приводило мене до розпачу. Я все більше розумів, що шансів вижити у мене практично немає, надій на те, що звільнять свої, було теж небагато. Адже потрібно було ще якось дожити, дотягнути до того часу.
І я почав обдумувати спосіб втечі. Випадки втечі з тієї в'язниці були, але вкрай рідко вони закінчувалися успіхом. І все ж я вирішив зробити спробу. Моїм супутником, товаришем в цьому небезпечному заході зважився стати Сантьяго Фернандес,  антифашист, іспанець за національністю, який воював у французькому  Русі Опору. Незрозуміло яким вітром його занесло саме в цей табір, я не так блискуче знав іспанську, щоб заглибитися в складні перипетії його долі, а він недостатньо володів нашою мовою, щоб усе детально пояснити.
Сантьяго був уже немолодим, довготелесим худорлявим чоловіком зі щедрою сивиною у волоссі,  яке колись було чорним. Він носив гостру борідку і вуса, і чимось нагадував мені Дон Кіхота.
Табір стояв в глушині, оточений змішаними лісами.
Останні чотири дні нас з Сантьяго приєднали до команди, що працювала на заготівлі лісу. Рубали дерево, воно здригалося, зовсім, як людина, потім стогнало, повільно схиляючись, а потім валилося на землю і завмирало. Вже мертве воно очищувалося від гілок, а величезний  стовбур розпилювали на частини.
Оброблене дерево вантажили у вагони. Через ліс проходило залізничне полотно,  їздив поїзд, що прямував потім кудись на схід, у бік фронту.
Наш з Сантьяго план був простий: залізти до вагону, у який вантажили дрібні гілки. Поїзд охоронявся слабо, і ми розраховували зробити це непомітно.
В той день виглянуло руде сонце, яке немов танцювало на вітрі, розкидаючи по осіннім фіолетовим хмарам золоті іскри.
Спочатку ми мерзли на холодному вітрі, але згодом інтенсивна робота розігріла нас. З самого початку ми намагалися потрапити в ту групу робітників, які грузила стовбури і гілки до поїзда. Для навантаження гілок сьогодні використовувався товарний вагон, і, через деякий час, він був майже повністю заповнений.
Зазвичай старший з охорони давав знак машиністу про відправку і для цього він проходив вперед, вздовж залізничного шляху. Так було і цього разу.
 Ще за роботою стежили двоє німців з автоматами, один з яких, рудуватий, з невеликими вусами щіточкою, піднявши комір шинелі, щоб захиститися від вітру, сів під деревом і запалив цигарку. А другим охоронцем був той самий Гофман, знайомий мені довгоносий літній німець, який з абсолютно байдужим виглядом спостерігав за роботою, час від часу повертаючись на місці.
 Цим ми і скористалися.   Коли він в черговий раз глянув на ту партію в’язнів, що працювала в лісі,  то його увагу щось привернуло. Він зробив до них кілька кроків, а ми з Сантьяго швидко залізли у вагон, і, не звертаючи уваги на неминучі подряпини і синці, повзком пролізли в заздалегідь підготовлену нішу в кутку і сіли в неї, замаскувавшись гілками. Якийсь час поїзд ще стояв, чутно було голоси, а потім чітко пролунали кроки. Ми затамували подих.
 Біля дверей хтось стояв, пильно вдивляючись у вагон. Ми зіщулилися у своєму сховку. Жовтуватий промінь ліхтарика почав ковзати по гілках, вони замиготіли в наших очах срібними смужками.
Від світла, що потрапив у щілину між гілками, я зажмурився, а потім відкрив очі. Біля дверей вагона стояв Гофман.  Я й досі не можу зрозуміти бачив він мене чи ні. Але, раптом пролунали голоси команди, двері зачинилися, і ми опинилися в повній темряві. Голоси затихли, і у мене закрався страх: як же ми звідси вийдемо, якщо вагони замикаються зовні? Ми могли розраховувати лише на вікно,  що закривалося зсередини, але повністю було завалене гілками.
Голосно заревів паровоз, і поїзд повільно рушив, перестукуючи на рейках.
Сантьяго двинув мене ліктем, і в темряві я більше вгадав, ніж побачив його усміхнене обличчя з борідкою і вусами в різні боки: вдалося!
«Чекай-но, друже», - подумалося мені, - «рано ти радієш».
Ми розташувалися зручніше, вийняли заздалегідь припасені сухарі і почали смоктати їх, щоб вгамувати почуття голоду. Пахло зрубаними гілками, листям і хвоєю.
Від напруги у мене заболіла голова. І я намагався вгамувати біль, масажуючи скроні.
Пройшло досить багато часу. Ритмічно і мірно гупали вагони, навіваючи дрімоту. А потім прийшов і сон. Прийшло якесь почуття байдужості до того, що станеться: як буде, так і буде!
Їхали ми досить довго. Минула, напевно, ціла доба, коли, прокинувшись, ми зрозуміли, що поїзд стоїть, ймовірно, на якійсь станції. Чути було гудки паровозів, далекі голоси людей. Скоріш за все була ніч, тому, що крізь щілину у вікні не просочувалося ніякого світла.
Обговоривши ситуацію з Сантьяго, ми вирішили покинути вагон, побоюючись, що вранці, при розвантаженні, нас негайно виявлять. А раптом це кінцева станція... Ми, як могли, уминали гілки, ламали їх на дрібні частини, намагаючись дістатися до єдиного віконця. Незабаром нам, з великими труднощами, втомленим і подряпаним, вдалося це зробити. Але раптом виявилося, що вікно забите дерев'яним щитком. Почалося найважче – ми пробували пальцями виколупувати цвяхи.
Бажання вирватися з пастки зробило свою справу: ламаючи нігті, порізавши пальці, ми підчепили і вийняли два цвяха, залишався третій, найбільш міцно вбитий, він не піддавався. Ми почали вставляти в отвори, щілини найбільш міцні стовбури гілок, і, з великими зусиллями, зламали щиток. Це ми зробили з таким хрускотом, що одразу ж зачаїлися, злякавшись неминучою реакції охорони. Але було тихо. Мабуть, у нічний час нас просто ніхто не почув.
Однак, коли ми визирнули назовні, то визначили наближення ранку.
Густа темрява ще огортала околиці. На нас дихнуло свіжим дощовим вітром, що приніс запахи трав. Але втекти з нашої схованки ми не встигли, бо  раптом зашипівши, брязнувши, поїзд рушив з місця. Колеса загупали по стрілках, поїзд розганявся, вагон кидало з боку на бік. Замиготіли вогні, ми минули станцію... Потяглися сірі темні будинки - наші рідні місця, які поки що були загарбані проклятим німцем.
Набравши темп, поїзд минув селище і вирвався у широкий степ. Стрибати на залізничний насип в незнайомій місцевості на такій швидкості було небезпечно. Ми стали чекати слушної нагоди.
Світлішав обрій, і ми побоювалися того, що тікати доведеться вдень, коли можна потрапити під приціли охоронців ешелону.
На щастя, через деякий час, поїзд значно уповільнив хід, і на повороті, ми зважилися...
- Не будемо зволікати, пора, - сказав я.
Висунувши в віконце ноги вперед, я стрибнув у сірий присмерк і, боляче вдарившись об каміння, покотився в траву.
Слідом за мною відважно стрибнув і Сантьяго, скотився з насипу, заохав, насилу підвівшись, зашкутильгав до мене.
Я обмацав голову. Вона боліла, рука була в крові. Тіло ломило від сильного удару.
Сантьяго відразу повалився поруч в густу польову траву, кривлячись, стогнучи від болю у нозі.
- Перелом? – з тривогою запитав я.
Сантьяго спробував встати, але скрикнувши, упав...
- Вивих, здається, -  тихо промовив він.
Вдалечінь від нас летів поїзд. Незабаром його вогні зникли в туманній пелені ранку.
Ми довго брели по безкрайньому степу, назустріч червоному сонцю, промені якого прорізували сірий туман. Я підтримував Сантьяго, який щосили кульгав, мужньо витримуючи біль, а сам думав, що нам робити далі.
В душі змішалися радість набутої свободи, скорбота за близькими й тривога за наше майбутнє.
Ми вирішили дістатися до найближчого поселення, попросити дах і їжу, а потім або пробиратися до лінії фронту до своїх, або сховатися на деякий час під пологом густих лісів... Але я добре розумів, що ховатися довгий час без допомоги людини ми не можемо.
Зійшовши на свій престол яскраве сонце зігріло нас. З'ївши останні сухарі, ми попили води з струмка, а, потім, зморені, попадали в траву біля густого чагарника. Лежали, підставивши виснажені тіла сонячним променям і польовому вітру.
Смертельна втома  охопила нас. Сон був міцний, наче старий аргентинський ром. Примарився  такий дорогий і милий мені домашній затишок, мої близькі й рідні. Добрі очі матері. І пахучий хліб, глечик свіжого молока в її руках. Ласкаві руки Маріели, її м'які пристрасні губи і пружні перса. Маленька усміхнена Лаура, яку я несу на своїй шиї, і ми мчимо кудись радісні, задоволені життям...
Отямився я від якогось внутрішнього неспокою і спочатку побачив небо. Низьке, щільне, воно загорталося пухнастими повітряними масами, що світилися то синім, то червоним. Сонячні промені ледве проривалися золотими краплями крізь хмарну пелену...
Віддалений грізний гавкіт злючих собак, такий знайомий і ненависний, змусив нас швидко піднятися.
Сантьяго щось говорив по-іспанськи, вказуючи на горизонт, і ми побачили, що  від лісу крокує шеренга німецьких солдатів.
Нас охопив жах!
 Пересилюючи біль, ми кинулися бігти, як можна швидше, на скільки вистачало сил! Здобута свобода закінчувалася, позаду нас була страшна, невідворотна влада зловісних істот, монстрів (їх не можна було назвати людьми), і сльози стали заливати моє обличчя.
Знесилений, страждаючий від болю Сантьяго впав, а потім піднявся назустріч шерензі в блідо-сірій формі.
Він щось загрозливо кричав по-іспанськи, і, стараючись триматися міцно і гордо,  а потім, накульгуючи, пішов прямо на них. В його руці був камінь. З усієї сили він жбурнув його в бік нацистів. Застрочили автомати, заспівали гострі шалені кулі, і мужній іспанець впав у прив’ялу траву, заливаючи її темно-червоною кров'ю.
Я схилився над своїм товаришем, але душа вже покинула тіло цього безстрашного лицаря нашого століття... Розпластаної птахом мій товариш лежав на скривавленій землі.
Тепер я, безпорадний і слабкий, стояв і чекав, коли один з гудючих гострожалих джмелів зачепить мене, і я розділю долю свого товариша, бо повертатися знову в те страшне земне пекло мені не хотілося.
Ці хвилини здалися мені вічністю, і я побачив усе своє життя, від самого народження і до сьогодення, і просив Бога прийняти мою душу до себе.

3. СТРАШНИЙ СУД І РИБАЛКА У ЧОВНІ

Я стояв під нависаючим простирадлом неба, яке повільно оберталося фіолетовими рукавами. Над  ним вирізнялися грізні, чорнильного світу смуги, і багряні відблиски падали в суху траву, змушуючи її диміти. Величезні стовпи чорних хмар підпирали важке небо, похитуючись. Земля ворушилася, ніби в тілі її містилися сховані чорні дракони, що бажали звільнення. Твердь стала тремтіти, наче від розривів снарядів, спучувалася, тряслася, вивертаючись величезними пластами. Запах землі, трави і шаленої електрики вдарив у ніздрі, а від пилу почало дерти в горлі.
 Кущ полоскався, тремтів під вітром, наче прапор, а деревце зламало, наче сірник й понесло геть. Чорнота поступово небесну блакить, змикаючись з молочно-багряними рукавами хмар.
Земля знову сильно здригнулася, я подумав навіть про землетрус або ураган; крізь чорні пузаті хмари раз за разом визирали сяючі величезними світляками зірки. Хмари клубочилися і рвалися, грона зірок тряслися, падаючи окремими грізними блискучими стрілами, ніби і справді настав кінець світу! Прокотився грім по всьому небу, ніби швидка, величезна колісниця проїхала по кам’яній дорозі. Сонце стало бронзово-жовтого відтінку.
Озирнувшись, я побачив, що стою на розлогій рівнині, всіяною безліччю людей. Жах, хвилювання і якийсь побожний трепет поступово опановували людьми. Гул численних голосів перейшов у дику какофонію звуків, що коливалися хвилями над світом.
Краї хмар згорнулися, наче стародавній папірус, а потім крізь них почало переможно пробиватися сліпуче біле сяйво. Здавалося, що хтось величезний, могутній і сильний, наділений неземною владою, в просторих білих шатах, стояв над нами, над усім світом, над розбурханим жалюгідними голосами натовпом людей. В той же час нічого схожого з людиною не було видно в цьому сяйві, але я і оточуючі відчували гострий погляд чиїхось уважних Очей, пронизливих, до самої суті, до самого денця душі. І нікуди не можна було сховатися від цих Очей, і втекти не можна було, багато людей закривалися руками, падали на землю від цього Погляду, але не могли врятуватися!
І люди впали ниць навколо мене, і я разом з усіма, і ще сильніше було чутно страшне людське виття. Я подивився в той бік, звідки лунали найстрашніші, болючі крики і побачив безліч людей, яких покрило чимось червоним, немов кров'ю, й вини стали подібні насиченим кров’ю п'явкам. Серед цих людей я вирізнив своїх мучителів. Жалюгідні криваво-червоні постаті Грубера, Ріхтера, Кляйна та їх подібним буквально рвало на частини; вони вдавлювали пальці у свої власні зіниці і виривали їх, щоб не бачити Очей,  Того, що стояв над світом в небесному сяйві.  Видерті очі вони тримали в закривавлених долонях, скоцюрблених пальцях та вили страшними утробними  голосами, але не могли врятуватися.
І, як я тепер розумію, вмирали вони від пекучого сорому за свої діяння... І почав тріскатися і опадати їх одяг, а потім лопатися шкіра, перетворюючись в струпи, і тут же, в одну мить, голі кістляві руки і безокі черепа розсипалися у прах! Так гинули ті, хто знущався над людьми, а інші стояли й з благоговінням і хвилюванням дивилися на все це, і їх були мільярди…
Я глянув угору, на сяючих сліпучо білим небесні висоти, затуманило мою свідомість, і я побачив золотий промінь, падаючий з неба, який провів на землі золоту доріжку, як би пропонуючи ступити. І я зійшов на неї...
Отямився я в сліпучо-білій хмарі. Придивившись, я зрозумів, що цей білий колір створюють квіти на найгарнішому в світі лузі. Пелюсткові сукні ромашок кокетливо загиналися донизу, квіти ніби вклонилися, а білі головки поповника вітали мене своїми піднятими в різні боки пелюстками, наче коронами. Я обережно помацав опуклий жовтий ромашковий кошик, немовби перевіряючи на дотик розсипану навколо красу, потім зірвав листочок деревію. Він лежав на руці, немов пір'їнка птаха, легкий, як пушинка, і така мудрість Творця мені побачилася в цьому листочку, що я відчув незвичайну, давно втрачену легкість і свіжість.
Я погладив ніжну зелену траву, моя голова сховалася в ній, як у чарівному царстві. Відразу відчув духмяний запах, знайомий з дитинства.
На руку мені сіло «сонечко», і приліт маленького яскравого жучка викликав велику радість у душі.
«Це до радості і щастя», - промайнуло в голові. Я порахував цятки на панцирі «сонечка». Божа корівка вибралася на вказівний палець, розправила крила і полетіла.
Шелестячи травою, я пурхав – легкий, майже невагомий, над лугом. І квіти, і трави піднімалися за мною, кивали мені, ніби бажаючи доброї дороги.
Я підійшов до синьої чаші озера.
Верби полоскали свої коси у світло-зеленій воді. Вода була порівняно теплою, і я легко провів долонею по м'якій її поверхні.
Протилежний берег заріс широкою стрічкою очерету, комишу та рогози.
Посеред озера застиг у білому човні рибалка.
Я сів на пісок, і дивився на нього, на фіалкові хмари, слухав, як шумить під вітерцем міцний дуб.
Зустрівся очима з рибаком, він посміхнувся мені, й спрямував човна до берега.
Я запитав його про улов. Рибалка похвалився лящем, окунем, минем, язем, пічкурами, фореллю і навіть щукою.
- Зараз юшку зваримо, - сказав він. – Яка ж юшка без щучої голови?
Ми сиділи на траві мирно розмовляючи, дивлячись на вічний вогонь, передчуваючи царське блюдо, вдихаючи пахощі.
Про що йшла розмова? Не пам’ятаю, впевнений лише у тому, що вона була легкою та теплою, як літній вітер в полі.
Звали мого співрозмовника Феліксом.
Він акуратно процідив бульйон, повернув його в казанок, додав трохи крупної риби, а мене попросив нарізати цибулі і моркви.
Заправивши юшку зеленню і перцем, спробувавши на сіль, ми сиділи вже мовчки, милуючись навколишньою природою, сліпучою атмосферою полуденного дня.
Коли рибна юшка настоялася, і Фелікс розлив її з металевим тарілках, та виказав подяку Всевишньому за смачнючу страву.
- Покуштуйте. І все у вас буде добре.
Після цих його слів я вже нічого не пам'ятаю.

4. ПОВЕРНЕННЯ

Моїм новим небом був закопчена стеля старого будинку. Наді мною схилилося обличчя вже немолодої жінки. Її добрі сині очі дивилися співчутливо і тепло. Пані Тереза, проста польська селянка, дала мені притулок і їжу. Всі мої розповіді про видіння вона сприймала як наслідки хвороби. Виявляється, мене знайшли пораненим на околиці місцевого лісу, і я пролежав у гарячці вже більше тижня. Як я дістався від поля до лісу – до сих пір зрозуміти не можу! Та й чому тут дивуватися? У нашому житті буває безліч дивних і незбагнених речей!
Всю осінь і початок зими я ховався в домі пані Терези, а посеред зими, коли я  вже трохи зміцнів, до мене прийшов її брат Генрік, оглянув мене строго і прискіпливо, а потім запропонував брати участь в Опорі.
Я погодився. Так я став бійцем Армії Людової, створеної на початку зими сорок четвертого.
Моє бойове хрещення відбулося під час сутички з німцями в Липських лісах. Ми проводили бої з нацистами, руйнували мости та залізниці, організовуючи аварії німецьких ешелонів, зриваючи їх просування на фронт, нападали на склади, на невеликі каральні загони, визволяли полонених з в'язниць і таборів.
Свою першу особисту зброя я здобув у бою, під час знаменитого нападу на склад зброї в місті Марки. Влітку, під час боїв у Яновських лісах, коли німці проводили антипартизанскую операцію «Штурмвинд», я був поранений, але ми зуміли прорвати оточення, і мене, буквально на руках, виніс мій новий друг Генрік – суворий і непохитний боєць, готовий покласти життя за свою батьківщину і товаришів.
Вже в кінці літа і восени я брав участь у нових боях. Моя війна закінчилася в січні сорок п'ятого, під час боїв за Варшаву. Я приєднався до радянських частин, й одразу ж потрапив до госпіталя з розхитаним здоров'ям.
Додому я повернувся навесні сорок п'ятого, побоюючись не застати своїх рідних в живих.
І ось стою я біля рідного дому, від якого залишилися лише самі руїни, бо його було спалено есесівцями. Я дивлюся на згарище, охоплений чотирма люблячими руками, і сльози радості Маріели і Лаури, падають на мою пропахлу порохом, тютюном і ліками шинель.
Найтрагічнішим подією для мене була загибель моєї матері – її забрали на примусові роботи в Німеччину, де вона померла від лихоманки через рік.
Моїй дорогій Маріелі і коханій донечці Лаурі вдалося вижити під час німецької окупації. Маріанна була іспанкою, і ще не забула рідну мову.  Ті три німецькі офіцери, що зупинились на постій в нашому будинку, сприймали іспанців, як союзників Німеччини, і поводилися з моїми рідними порівняно коректно. Але це не заважало їм згодом перетворити мою дружину і доньку в служниць, всіляко знущатися над ними. Іноді спати доводилося по два-три години, обслуговуючи і обстируючи непрошених гостей.
Але все змінив сорок третій рік.
За річкою загриміло, йшли радянські війська, і німці в паніці почали збори. Спеціальні частини отримали наказ спалити будинки мирних жителів, знищити всі їх домашнє господарство.
Маріелу і Лауру вигнали з дому і підпалили його, і вони змушені були тулитися в землянці, абияк обладнаної моїм дядьком Миколою. Там у землянці я їх і знайшов, коли повернувся.
Дивно, що наша корова, наша любима Жданка залишилася в живих! Як розповіла Маріела, коли розстрілювали домашніх тварин, то в одному дворі, то в іншому лунали сухі постріли і вереск конаючої худоби.
- Зайшов і в наш двір німець в чорній формі, з автоматом. Виглядав вже немолодим. Побачив, що я з маленькою донькою, усміхнувся, вийняв і показав нам фото, де зображена  і його донька, що залишилася в Німеччині. Тільки вже велика. Похитав головою, сказавши при цьому «погано» і «Гітлер капут», велів відвести корову в малинник і дав постріл мимо. І спокійно пішов. Так ми залишилися з коровою і багато хто тепер у нас беруть молоко, - розповідала Маріела.
Я попросив описати німця, як він виглядав. Знаєте, що мене вразило? Це був присадкуватий довгоносий людина зі світлими, ніби пустими очима! При описі я впізнавав німця, який служив охоронцем у нас у таборі! Дуже схожий на Гофмана! Як це могло статися? Може це збіг? А може мене і мою сім'ю охороняв який-небудь добрий ангел?
Пізніше я став розповідати історію, що сталася зі мною під час війни, про те як я бачив страшний суд, і смерть моїх мучителів, але мені ніхто не вірив. Та й я, зізнатися, іноді думаю, а не привиділося мені все це, чи не було це передсмертним маячнею?
Ну, що було далі? Далі ми стали жити і працювати на своїй землі, відбудовувати її, відновлювати дім, ростити сад, піднімати дітей, а потім й онуків, і молитися, щоб не повторилося те, що було в ті страшні роки з усіма нами».

***
Давидов дивився в очі Петра Трохимовича і бачив скупу сльозу.  У відчинене вікно влетів степовий вітерець ворушив сріблясте волосся старого.
У палату увійшли лікуючий лікар і медсестра.
- Ну, хворий, прошу на огляд. Лікар новий з міста в наш район приїхав. Молодий, але кажуть дуже здібний і перспективний, просто чудеса творить... Ходімо, - сказав медик, погладжуючи вуса.
- А, нехай собі їде назад,  мене все рівно вже нічого не врятує, – сказав Петро Трохимович, махнувши мозолястою рукою. – Адже я знаю, після такої хвороби не виживають.
- А ми спробуємо, - пролунав чийсь голос від дверей.
Ми озирнулися.
Біля входу в палату стояв невисокого зросту молодий чоловік з довгим носом і світлими очима. Обличчя його було серйозним, а в світлих очах сяяли вогники надії. Петро Трохимович навіть підвівся назустріч. Молодий лікар тримав руки в кишенях білого халата, на якому прикріплена візитка. На ній значилося прізвище лікаря: Т. Гофман.

Жовтень - грудень 2015 року.

* Примітка.
Більшість подій цього оповідання не вигадані, відбувалися в реальному житті. Автор використав документальні матеріали, а також розповіді своїх рідних і близьких, які пережили ту важку пору.
Ілюстрація з Інтернету.