Житие св. великомученика и целителя Пантелеимона

Михаил Моро
Память празднуется 27 июля/9 августа.

С древнейших времен святой Пантелеймон считается покровителем врачей.

Молитвы болящих, с верой обращенные к нему, приносят облегчение, исцеляют от физических и духовных недугов.

Св. Пантелеймон жил во времена правления императора Максимиана в Ш веке н.э. в городе Никомидии Вифанской провинции.
Известно, что отец его по имени Евсторгий был знатным человеком языческой веры,
а мать Еввула исповедовала христианство.

При рождении мальчика нарекли именем «Пантолеон», что значит «по всему лев»,
и лишь позднее, когда проявил он в полноте своей целительские и духовные дары,
люди стали называть его «Пантелеймон» — то есть всемилостивый.
Земная жизнь св. Пантелеймона была кратковременной, он принял мученическую смерть, будучи еще совсем юным. Поэтому на иконах он и изображается в лике юноши.

Но сколь сильное воздействие оказал он на современников, что остался в вечной памяти, как целитель, истинный христианин, принявший великое мучение, но не отказавшийся от своей веры, и, наконец, святой, то есть снискавший особую божественную благодать Святого Духа.

Жития Святых повествуют, что св. Пантелеймон получил прекрасное по тем временам образование.
Он обучался эллинской мудрости, проявлял великолепные способности, отличался приятным характером и манерами, был доброго нрава, за что его любили окружающие. Мать воспитывала мальчика в христианских традициях, но рано умерла, и воспитанием сына стал заниматься отец, пытаясь приобщить ребенка к язычеству. Вероятно, в полной мере это ему не удалось, ибо «душа человека по природе своей христианка» (Тертулиан), и материнские уроки глубоко запали в душу еще в раннем детстве.

Лекарскому искусству св. Пантелеймон учился у знаменитого врача Евфросина, услугами которого пользовался сам царь Максимиан, известный гонитель христиан. Царь вскоре обратил внимание на юношу и захотел сделать его в будущем своим придворным врачом.

Поворотным моментом в жизни св. Пантелеймона стала встреча с престарелым пресвитером по имени Ермолай. Старец подолгу беседовал, наставляя юношу, полюбив его как родного.
Вместе с душеспасительными беседами, Пантелеймон получил, видимо,
и какие-то советы в отношении целительства, которое может совершаться по истинной вере во Христа.

Юноша желал проверить на практике это, но какое-то время не предоставлялось случая.
Но однажды, идя от старца, св. Пантелеймон наткнулся на мертвого ребенка, который был ужален большой змеей. Сама змея лежала около умершего.
Увидев это, юноша сперва испугался и отступил в ужасе назад, но потом сказал сам себе:

«Сейчас надо испытать и узнать, истинно ли говорит старец Ермолай».
И, возведя глаза к небу, он произнес:
«Господь Иисус Христос, я недостоин призывать Тебя, но, если Ты желаешь, чтобы я стал рабом Твоим, то яви Свою силу и сделай так, чтобы по имени Твоему мальчик ожил, а ехидна стала мертвой».
И чудо свершилось, мальчик встал живым, ехидна сдохла. Юноша со слезами на глазах стал прославлять и благодарить Бога, после чего крестился у старца Ермолая,
оставаясь после крещения у него еще семь дней.

Особенностью данного случая чудесного исцеления является то, что оно совершилось еще не по полной вере самого целителя и наряду с воскрешением младенца окончательно воскресило душу юного лекаря. Это был своеобразный аванс, если можно так выразиться, и в то же время высший знак доверия и любви к пожелавшему найти истину.
Спустя какое-то время происходит второй случай чудесного исцеления, который, так же, как и первый, излагается по Житиям Святых.
На этот раз к Пантелеймону обратился слепец, окончательно отчаявшийся во врачах, так как на лечение истратил почти все состояние свое, а пользы не получил никакой.
Несчастный, прослышав об искусстве врачевания юноши, стал просить его:

«Умоляю тебя, помилуй меня, ослепшего, не видящего сладкого света: все врачи, находящиеся в этом городе, меня лечили, но не принесли никакой пользы”.
Между тем оказалось, что среди безуспешно лечивших врачей был и Ефросин — учитель св. Пантелеймона. Видя горячую веру несчастного, Пантелеймон берется его лечить и не только исцеляет физический недуг (наступает полное прозрение), но и воскрешает духовно, приобщая к истинной Христовой вере.

Эпизод исцеления в "Житиях Святых" описан так:
«Коснувшись очей слепца, св. Пантелеймон произнес: “Во имя Господа моего Иисуса Христа, просвещающего ослепленных, прозри и начни видеть"»
Можно представить, сколько радости было у этого человека, вновь увидевшего свет.
После исцеления бывший слепец (вместе с отцом св. Пантелеймона) принимает крещение.
То, что исцеление произошло полное, а не только физическое, говорит тот факт, что исцеленный не откажется и в будущем от истинной веры и, как и излечивший его, примет за нее мученическую смерть.
После смерти отца св. Пантелеймон раздает все свое наследство бедным и нуждающимся, сам же продолжает помогать людям.

«Ему послан был свыше дар исцеления, и он всегда бесплатно лечил больных не столько травами, сколько призыванием имени Иисуса Христа»(«Жития Святых»).

«Он являлся врачом не только болезней, но и нищеты человеческой»(там же).

Все больные из города и ближайших мест, видя такое удивительное искусство врачевания и бескорыстие, стекались за помощью к Пантелеймону.

Из-за зависти других врачей, по их наговорам и за приверженность к христианству,
св. Пантелеймон был заключен императором в темницу.
Его обвиняли в чародействе, волшебстве, отступлении от языческой веры предков.

Мужественный юноша отстаивал христианскую веру и предложил императору устроить своеобразное состязание: принести любого безнадежного больного и предоставить его сначала придворным лекарям, исповедовавшим язычество. Император согласился.
Тогда принесли расслабленного, то есть парализованного, больного, над которым тщетно лекари и жрецы призывали своих богов: кто Асклепия, кто Зевса, кто Диану.
Помощи от них больной не получил никакой.

Тогда Пантелеймон, помолившись, взял за руку страдающего и произнес:
«Во имя Господа Иисуса Христа встань и будь здоров»... Больной тут же выздоровел и встал.

В бессильной злобе император приказал умертвить юношу, на что тот мужественно ответил:
«Умереть за Христа для меня приобретение».

Св. Пантелеймон принял мученическую смерть. Его тело строгали железными когтями,
ребра опаляли горящими свечами, бросали в раскаленное олово, колесовали и,
в конце концов, обезглавили.
Свою смерть он встретил радостно, распевая псалмы.

Целитель Пантелеймон изображен на иконах с небольшим ларцем в левой руке и тоненькой лжицей (ложечкой) в правой. В ларце целебные снадобья. Он знает, которое из них – кому.
Святая глава Пантелеимона до сих пор хранится в русском Пантелеимоновом монастыре на Афоне. Частицы мощей святого находятся во многих храмах.

Икона св. великомученика и целителя Пантелеимона была подарена Храму свт. Феодосия Черниговского меценатом-коллекционером, пожелавшим остаться неизвестным.


Акафист святому великомученику и целителю Пантелеимону.

Кондак 1

Избранный страстотерпче Христов и врачу благодатный,
туне подаяй недугующим исцеления, песньми восхваляем тя, заступника нашего.
Ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, от всяких бед и болезней свобождай нас,
любовию тебе зовущих:
Радуйся, великомучениче и целителю Пантелеимоне.

Икос 1

Ангела земнаго и небеснаго человека вемы тя, славный Пантелеимоне:
ангельскою бо непорочностию и мученичеством украшен, преселился еси от земли на Небо,
идеже со ангелы и всеми святыми предстоя Престолу Господа славы,
молися о нас, земных, почитающих тя звании сими:

Радуйся, светлосте благочестия;
Pадуйся, преславный светильниче Церкве.
Радуйся, мучеников пречестных украшение;
Pадуйся, верных в непоколебимом терпении утверждение.
Радуйся, юности преизрядная похвало;
Pадуйся, поборниче Христов, в мужестве неодоленный.
Радуйся, произрастший в мире, премирен явивыйся;
Pадуйся, ангеле во плоти, превосходяй смертных.
Радуйся, небожителю всеблаженный;
Pадуйся, Божественнаго разума вместилище.
Радуйся, имже вера возвысися;
Pадуйся, имже прелесть низложися.
Радуйся, великомучениче и целителю Пантелеимоне.

Кондак 2

Видя тя Владыка сосуд избран, возлюби души твоея доброту.
Ты бо земную всякую сладость и славу презрев, венцем мученическим возжелел еси украситися,
уязвлен Божественною любовию и вдохновенно поя: Аллилуиа.

Икос 2

Разум богодухновен имея, о доблий воителю Пантелеимоне,
изумил еси царя Максимиана мужеством души твоея и словесы,
имиже дерзновенно проповедал еси Христа.
Темже похваляюще дерзновение твое, глаголем ти сице:

Радуйся, угрозы Максимиана презревый;
Pадуйся, советом нечестивых не покоривыйся.
Радуйся, насаждение истиннаго богопочитания;
Pадуйся, искоренение демонскаго служения.
Радуйся, неистовства мучителей изобличителю;
Pадуйся, идольския прелести низложителю.
Радуйся, разгнавый нечестивых соборища;
Pадуйся, пременивый тленная на Небесная.
Радуйся, Собеседниче невещественных ангелов;
Pадуйся, сликовствователю многострадальных святых.
Радуйся, имже сатана посрамися;
Pадуйся, имже Христос прославися.
Радуйся, великомучениче и целителю Пантелеимоне.

Кондак 3

Силою Вышняго, дарованною тебе, и крепким терпением твоим обезсилил еси мучителеву дерзость,
мужественный победоносче: огня, зверей, колеса не убоявся и мечем усечен во главу,
венец победы приял еси от Христа Бога, взывая Ему: Аллилуиа.

Икос 3

Имущи обитель твоя вседрагую главу твою, богомудрый страстотерпче, яко превеликое сокровище,
радости исполняется о сем и, любовию воспевающи данную тебе от Бога благодать исцелений,
благодарно зовет ти:

Радуйся, Никомидии светильниче всесветлый;
Pадуйся, чтущей тя обители страже неусыпный.
Радуйся, имже охладе безбожие;
Pадуйся, имже возрасте богопознание.
Радуйся, светлая страстотерпцев славо;
Pадуйся, радостное православных слышание.
Радуйся, исцелений благодатный источниче;
Pадуйся, дарований великих вместилище.
Радуйся, благовонное миро, облагоухающее души;
Pадуйся, яко помогавши призывающим тя.
Радуйся, слепым зрение даровавый;
Pадуйся, хромым благошествие устроивый.
Радуйся, великомучениче и целителю Пантелеимоне.

Кондак 4

Бурею помышлений многобожия одержим, нечестивый царь смутися,
уведев от завиствовавших тебе врачев, яко всякия неисцельныя недуги целиши ты именем Христа.
Мы же, с веселием славяще дивнаго в тебе Бога, вопием Ему: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше никомидийстии людие о великом сострадании твоем к страждущим
и о безмездном врачевании от всяких болезней,
устремишася вси к тебе с верою во врачующую благодать, в тебе сущую,
и, приемлюще скорая исцеления от всяких болезней,
прославляху Бога и тебе величаху, всемилостиваго целителя своего, зовуще ти:

Радуйся, помазанный миром благодати;
Pадуйся, храме Бога освященный.
Радуйся, великая благочестивых славо;
Pадуйся, твердая озлобляемых стено.
Радуйся, мудрых превосходяй разумом;
Pадуйся, верных осияваяй мысли.
Радуйся, Божественных даров приятелище и многообразных нам милостей Господних источниче;
Pадуйся, скорый помощниче страждущим.
Радуйся, обуреваемых пристанище;
Pадуйся, заблуждших наставниче.
Радуйся, болящих туне врачуяй;
Pадуйся, обильно исцеления источаяй.
Радуйся, великомучениче и целителю Пантелеимоне.

Кондак 5

Чудо преславное сотвори тобою Господь,
егда чрез служителя Своего Ермолая призва тя в чудный Свой свет.
Ехидною бо велиею угрызенно умершее отроча,
по молитве твоей ко Христу абие оживе и воста здраво.
Познав убо Жизнодавца всех истиннаго Бога, с твердою верою воззвал еси Ему: Аллилуиа.

Икос 5

Узре свет слепый, емуже с призыванием имене Христова прикоснулся еси ты,
славне. Ермолаем бо пресвитером просвещен, отринув отеческое многобожие,
восприял еси матернее благочестие, имже и отца просветил еси.
Сего ради тебе, славному угоднику Божию и чудному врачу, взываем:

Радуйся, к Богу велие рачение имеяй;
Pадуйся, присногорящий огню Божественныя любве.
Радуйся, деятельный послушателю священных поучений Ермолая;
Pадуйся, последовавый советам матере твоея Еввулы.
Радуйся, яко вся раздал еси, да Христа приобрящеши;
Pадуйся, любовь к миру любовию Божиею победивый.
Радуйся, яко вместо сладких мира за Христа лютая страдания приял еси;
Pадуйся, яко общник сотворился еси страстем Христовым.
Радуйся, восторжествовавый над всеми страстьми;
Pадуйся, украсивыйся благодатным безстрастием.
Радуйся, исполняяй радости притекающия к тебе;
Pадуйся, туне исцеляяй всех благодатию Христовою.
Радуйся, великомучениче и целителю Пантелеимоне.

Кондак 6

Проповедник истины явися просвещенный тобою телесне и душевне слепец;
подобно бо евангельскому слепцу, дерзновенно пред всеми исповеда Света истиннаго Христа,
просвещающа всякаго человека, нечестиваго же царя и боги языческия укорив,
чрез мечное усечение взыде к немерцающему свету на небеси пети Богу: Аллилуиа.

Икос 6

С светлым лицем представ судилищу цареву,
дерзновенно взывал еси, преблаженне, во услышание всех:
«Всецелебная сила моя и слава Христос есть истинный Бог, Владыка всех, мертвыя воскрешаяй и всяк недуг отгоняяй».

За таковое исповедание ублажающе тя, глаголем:

Радуйся, уста громогласная Божества Христова;
Pадуйся, языче медоточный, вещаяй Его домостроительство.
Радуйся, ветие превысшаго Богословия;
Pадуйся, сеятелю мудрый благочестия.
Радуйся, сладкозвучная веры свирель;
Pадуйся, славный Проповедниче Православия.
Радуйся, прежде смерти явивый дивная;
Pадуйся, по смерти совершаяй чудная.
Радуйся, зрителю славы Христовой;
Pадуйся, послушателю молящихся тебе.
Радуйся, подателю милости тоя требующим;
Pадуйся, ходатаю благ почитающим память твою;
Радуйся, великомучениче и целителю Пантелеимоне.

Кондак 7

Миро излияся на душу твою, богомудрый целебниче, от Утешителя Духа;
темже по смерти честныя мощи твоя, благоуханием своим страстей злосмрадие отгоняя,
исцеление подают вопиющим верою Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Егда узреша идольстии чтители многолетна разслабленна, молитвою твоею, святе,
воздвигнута и ходяща, мнози увероваша во Христа;
жрецы же бесовстии, завистию снедаеми, подвигоша царя на ярость.

Тебе убо, нещадно за Христа стружему и опаляему бывшу, со умилением зовем:

Радуйся, наслаждения земная презревый;
Pадуйся, благ вещественных превысший.
Радуйся, яко вся красная мира сего ни во чтоже вменил еси;
Pадуйся, яко славу скоротекущую с себе отрясл еси.
Радуйся, неуловим пребывый ловлении Ведиара;
Pадуйся, победивый мучителей коварства.
Радуйся, не пощадивый за Христа жизни своея;
Pадуйся, враг явивыйся враждебныя плоти.
Радуйся, многобожия широту утеснивый;
Pадуйся, Божественною силою идолы поправый.
Радуйся, острейшая стрело, язвящая враги;
Pадуйся, предстателю, заступаяй верующия.
Радуйся, великомучениче и целителю Пантелеимоне.

Кондак 8

Страннолепно являшеся тебе Господь, ободряя и соблюдая в мучениях за имя Его:
во образе бо пресвитера Ермолая клокочущее олово, в неже ввержен был еси, охлади,
и в мори отрешив велий камень от выи твоея, изведе неврежденна на землю.
Ты же, паки представ пред царя, торжественне пел еси Христу Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Весь умне на Небеси водворяяся, и низу на земли сущих не оставляеши,
сопребывая с нами всечестною главою твоею, великий страстотерпче Христов,
приемля от Господа и подая просвещение и освящение вопиющим тебе таковая:

Радуйся, Премудросте Божественныя исполненный;
Pадуйся, промышления Божия о нас таинниче.
Радуйся, богомудренных умов услаждение;
Pадуйся, боголюбивых душ увеселение.
Радуйся, пресветлый Христов бисере;
Pадуйся, освященный душею и телом.
Радуйся, во дворех перворожденных на Небеси вселивыйся;
Pадуйся, в присноблаженных обитаяй чертозех.
Радуйся, Света Троическаго зрителю;
Pадуйся, в молитвах к Богу теплый о нас предстателю.
Радуйся, просвещение душам подаваяй;
Pадуйся, скорбящим утешение ниспосылаяй.
Радуйся, великомучениче и целителю Пантелеимоне.

Кондак 9

Всякое естество удивися, Пантелеимоне, сиянию в тебе благодати и богатству добродетелей:

ангелоподобней чистоте твоей,
великому мужеству в лютых страданиих,
крепкой любве ко Христу
и многому состраданию к людем,
в нихже твориши преславная, во еже пети Аллилуиа.

Икос 9

Вития многовещанныя не возмогут по достоянию восхвалити борения твоя, славный добропобедниче,
како непобедимою силою Божиею юный леты победи древняго исконнаго врага
и посрами идольскую прелесть.

Мы же, удивления исполненнии, зовем ти:

Радуйся, радостное зрелище ангелов;
Pадуйся, благоговейное удивление человеков.
Радуйся, кровь за Христа излиявый и в смерти млеко источивый;
Pадуйся, тело за Него мученической смерти предавый.
Радуйся, исповедничества правило;
Pадуйся, доблий воине Царя царей.
Радуйся, тьмы державца победивший;
Pадуйся, победою твоею небесных и земных обвеселивый.
Радуйся, горняго мира обитателю блаженный;
Pадуйся, дольняго мира мудрый странниче.
Радуйся, древо, украшенное плодами благодатных дарований;
Pадуйся, носяй добропобедныя ветви.
Радуйся, великомучениче и целителю Пантелеимоне.

Кондак 10

Сострадания исполнен, яко истинный подражатель Подателя милости Господа,
честный страдальче, Пантелеимоном (си есть, всемилостивым) от Него преименован еси,
на вся притекающий к тебе милость изливая, юже и нам неоскудно источай, о тебе вопиющим Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стену тя тверду обрет мучитель, никиими же муками победиму,
покусися сокрушити крепость твою зубы зверей и остриями мучилищнаго колеса,
обаче и в сем ничтоже успе;
сила бо Христова лютость зверей укроти,
а страшное коло, на немже обращаемо бе тело твое, абие сокрушися.

Тебе убо непобедимому страстотерпцу зовем:

Радуйся, честное Христово избрание;
Pадуйся, непорочное Богови благоухание.
Радуйся, твердый адаманте Церкве;
Pадуйся, непоколебимый столпе, досязаяй до Небесе.
Радуйся, звери видимыя укрощаяй;
Pадуйся, драконов невидимых сокрушаяй.
Радуйся, обагренный твоею за Христа Кровию, срастворенною млеком;
Pадуйся, неувадаемыя приемый венцы.
Радуйся, радость причинивый ангелом и человеком;
Pадуйся, прославленный Богом на Небеси и на земли.
Радуйся, небожителю, ликовствуяй с мученики;
Pадуйся, насыщаяйся лицезрением Христа пресладким.
Радуйся, великомучениче и целителю Пантелеимоне.

Кондак 11

Песнь исходную приносим твоему за Христа заколению священному,
в немже вместе с Кровию млеко истече от тебе, великомучениче, и масличина,
под неюже усечен был еси, исполнися вся целительных плодов.
Темже Христу, дивно прославляющему славящия Его, тепле вопием: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарная луча был еси, богомудре, во тьме многобожия седящим,
путеводящая к Солнцу Правды Христу Богу, Емуже молися, во свете заповедей Его
присно Пребывати и нам, сицевая радостная тебе приносящим:

Радуйся, Пресветлая звездо, на мысленной тверди блистающая;
Pадуйся, луче, христоименитым людем светящая.
Радуйся, таинственно облиставаемый от Солнца Христа;
Pадуйся, умне землю обтекаяй.
Радуйся, селение красное Пресвятаго Духа;
Pадуйся, сосуде пречестный, изливаяй исцеления.
Радуйся, чистоты сокровище;
Pадуйся, милости тезоимените.
Радуйся, Царствия Небеснаго наследниче;
Pадуйся, вечныя славы сопричастниче.
Радуйся, предстателю бедствующим в мори житейстем;
Pадуйся, безсребренниче, помогаяй призывающим тя с верою.
Радуйся, великомучениче и целителю Пантелеимоне.

Кондак 12

Благодати обилие приял еси, треблаженне, по обилию любве твоея ко Христу Богу,
Иже и яви тя многоцелебным источником,
безмездно врачующим душевныя и телесныя болезни притекающих к тебе
с верою и Богу вопиющих: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще многострадальныя подвиги твоя за Христа, славный страстотерпче,
хвалим долготерпение твое, ублажаем мученическую кончину,
почитаем и священную память твою, Заступниче наш и целителю,
и в похвалу сицевая тебе зовем:

Радуйся, благочестия трубо благозвучная;
Pадуйся, мечу, посекаяй нечестие.
Радуйся, строганный на древе за Распростершаго руце Свои на древе крестнем;
Pадуйся, яко опаляем за Него, прелести пещь погасил еси.
Радуйся, язвами твоими враги уязвивый;
Pадуйся, Кровию твоею токи идольския крове изсушивый.
Радуйся, в кипящее олово вверженный за Христа;
Pадуйся, погруженный за имя Его в водах морских.
Радуйся, промышлением Божиим неврежден в сих пребывый;
Pадуйся, яко чрез огнь и воду мучений вшел еси в покой Небесный.
Радуйся, изливаяй неизсякаемыя струи милости верным;
Pадуйся, благосострадательный врачу, исцеления благодатная подаваяй.
Радуйся, великомучениче и целителю Пантелеимоне.
Кондак 13

О многострадальный и предивный страстотерпче Христов и целителю наш Пантелеимоне!
Милостиво прием сие малое от нас приношение,
от многообразных недугов исцели ны и предстательством твоим сохрани
от враг видимых и невидимых и вечнаго мучения избавитися нам Господа умоли,
да во Царствии Его выну воспеваем: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды,
затем 1-й икос «Ангела земного...»
и 1-й кондак «Избранный страстотерпче...».

Мо­лит­ва пер­вая
О ве­ли­кий Хрис­тов угод­ни­че и пре­слав­ный це­леб­ни­че, ве­ли­ко­муче­ни­че Пан­те­леи­мо­не! Ду­шею на Не­бе­си Пре­столу Божию пред­сто­яй и три­ипос­тас­ныя Его славы на­слаж­да­яй­ся, те­лом же и ликом свя­тым на зем­ли в бо­жест­вен­ных хра­мех по­чи­ваяй и дан­ною ти свы­ше бла­го­датию раз­лич­ная чу­де­са ис­то­ча­яй, при­зри мило­стив­ным тво­им оком на пред­стоя­щия люди, чест­ней тво­ей ико­не умиль­но мо­ля­щия­ся и про­сящия от те­бе це­леб­ныя по­мо­щи и за­ступ­ления: про­стри ко Гос­по­ду Бо­гу на­ше­му теп­лыя твоя мо­лит­вы и ис­про­си ду­шам на­шим ос­тав­ле­ние со­гре­шений. Се бо мы, за без­за­кония на­ша не сме­юще воз­вес­ти оче­са на­ша к вы­со­т Не­бес­ней, ни­же воз­нес­ти глас мо­леб­ный к Его в Бо­же­стве не­при­ступ­ней сла­ве, серд­цем со­кру­шен­ным и духом сми­рен­ным те­бе, хо­датая ми­ло­сти­ва ко Вла­ды­це и мо­лит­вен­ни­ка за ны, греш­ныя, при­зы­ва­ем, яко ты при­ял еси бла­го­дать от Не­го не­ду­ги от­го­няти и страс­ти ис­це­ляти. Те­бе убо про­сим: не презри нас, не­до­стой­ных, мо­лящих­ся те­бе и тво­ей по­мо­щи тре­бую­щих. Бу­ди нам в пе­чалех утеши­тель, в не­ду­зех лютых стражду­щим врач, на­паст­вуе­мым ско­рый по­кро­ви­тель, оче­сем не­ду;гую­щим про­зрения да­тель, ссу­щим и мла­ден­цем в бо­лез­нех го­товей­ший пред­ста­тель и ис­це­литель: ис­хо­да­тай­ствуй всем вся, яже ко спа­се­нию по­лез­ная, яко да тво­ими ко Гос­по­ду Богу мо­лит­ва­ми по­лу­чив­ше бла­го­дать и ми­лость, про­славим всех бла­гих Ис­точ­ни­ка и Да­ро­по­да­те­ля Бо­га, Едина­го в Троице Свя­тей сла­ви­ма­го От­ца и Сы­на и Свя­таго Духа, ны­не и прис­но и во веки ве­ков. Аминь.

Мо­лит­ва вто­рая
О, свя­тый ве­ли­ко­му­че­ни­че и це­ли­те­лю Пан­те­леи­мо­не, Бога ми­ло­сти­ва­го под­ра­жа­те­лю! Призри бла­го­сер­ди­ем и услы­ши нас, греш­ных, пред свя­тою твоею иконою усерд­не мо­ля­щих­ся, ис­про­си; нам у Гос­по­да Бо­га, Емуже со ан­ге­лы пред­стои­ши на не­бе­си, ос­тав­ле­ние гре­хов и пре­гре­шений на­ших: ис­це­ли; бо­лез­ни ду­шев­ныя и те­лес­ныя ра­бов Бо­жи­их, ны­не по­ми­нае­мых, зде пред­стоящих и всех хри­сти­ан пра­во­слав­ных к тво­ему; зас­туп­ле­нию при­те­каю­щих: се бо, грех на­ших ра­ди, лю­те одер­жи­мы ес­мы мно­ги­ми не­ду­ги и не има­мы по­мо­щи и уте­ше­ния: к те­бе; же при­бе­га­ем, яко да­де­ся ти бла­го­дать мо­ли­ти­ся за ны и це­ли­ти всяк не­дуг и вся­ку бо­лезнь: даруй убо всем нам свя­тыми мо­лит­ва­ми тво­ими здра­вие и бла­го-мо­щие души и те­ла, пре­спе­яние ве­ры и бла­го­чес­тия и вся к жи­тию вре­мен­но­му и ко спа­се­нию по­треб­ная, яко да спо­до­бив­ше­ся то­бою ве­ли­ких и бо­га­тых ми­лос­тей, про­сла­вим тя и По­дате­ля всех благ, див­на­го во свя­тых Бога наше­го, От­ца и Сы­на и Свя­та­го Духа. Аминь.

Мо­лит­ва тре­тья
О, пре­слав­ный му­че­ни­че и доб­лий вои­не Не­бес­на­го Ца­ря, Пан­те­леи­мо­не все­бла­жен­не, ми­ло­сти­ва­го Бога пре­из­ряд­ныи под­ра­жа­те­лю, иже Хри­ста; на зем­ли дерз­но­вен­но ис­по­ве­дав и мно­го­об­раз­ныя за Не­го муки пре­тер­пев, не­увя­да­емый при­ял еси ве­нец на не­бе­си, иде­же веч­на­го на­слаж­дае­ши­ся бла­жен­ства и со дерз­но­ве­ни­ем Пре­сто­лу Три­сол­неч­на­го Бо­же­ства пред­стои­ши! К тво­ему хри­сто­по­дра­жа­тель­но­му со­стра­да­нию по Бо­зе при­бе­га­ем вси мы греш­нии и все­усерд­но мо­лим тя, теп­ла­го за­ступ­ни­ка и пред­ста­те­ля наше­го: не пре­стай при­зи­ра­ти на нас, сущих в нуж­дех и скорб­ных об­стоя­ни­их, и твоею мо­лит­вен­ною помо­щию и цель­бо­по­да­тель­ною силою из­бав­ляй нас прис­но от лютых зол, все­гу­би­тель­ства и всякия иныя бе­ды и бо­лез­ни. Ты бо при­ял еси, свя­те, не­ос­куд­ную бла­го­дать ис­це­ле­ний от Спа­са наше­го Иису­са Хри­ста за твер­дую твою к Не­му ве­ру, при чис­том и не­по­роч­ном жи­тии, за­пе­чат­лен­ную му­че­ни­чест­вом и мно­го­по­бед­ною твоею кон­чи­ною, в ней­же по дан­ней ти бла­го­да­ти и на­име­но­ван от Хри­ста Пан­те­леи­мо­ном, милос­ти те­зо­име­ни­тым, ми­лую­щим всех при­те­каю­щих к те­бе в скор­бех и бо­лез­нех. Се­го ра­ди ве­ду­ще тя ми­ло­сти­ва­го ко всем по­мощ­ни­ка и ис­це­ли­те­ля, с верою взы­ваем к те­бе, услы­ши нас и бо­го­приятным хо­да­тай­ством тво­им по­да­вай нам вся бла­го­по­треб­ная в жи­тии сем и нуж­ная к веч­но­му спа­сению. Му­че­ни­чес­ким же дерз­но­ве­ни­ем тво­им умо­ли ми­ло­сти­ва­го Бога, да по­ми­лу­ет нас, греш­ных и не­до­стой­ных, по ве­ли­цей ми­лос­ти Своей, да из­ба­вит от труса, по­топа, ог­ня, ме­ча и вся­ка­го пра­вед­на­го гне­ва и пре­щения, бла­го­вре­мен­не под­ви­зая нас к очис­ти­тель­но­му и уми­ло­сти­ви­тель­но­му во гре­сех наших по­кая­нию, ра­ди мно­жест­ва щед­рот Сво­их, да по­даст всем нам без­бедное, тихое и бо­го­угод­ное жи­тие, и всех нас от вра­гов, види­мых и не­види­мых, да со­хра­нит бла­го­да­тию Своею и не-победимым опол­че­ни­ем ан­гел Сво­их, ими­же ограж­дае­ми и нас­тав­ля­еми да по­жи­вем в ве­це сем в по­каянии, чис­то­те; и в тво­ре­нии бо­го­угод­ных дел да спо­добим­ся тво­им теп­лым пред­ста­тель­ством хри­сти­ан­скую кон­чину улу­чи­ти без­бо­лез­нен­ну, ми­рну, не­пос­тыд­ну, из­ба­ви­ти­ся от коз­ней воз­душ­ных кня­зей тьмы и от веч­ныя муки и бы­ти нас­лед­ни­ками без­ко­неч­на­го, все­бла­жен­на­го царст­вия. Ей, угод­ни­че Бо­жий! Не пре­стай моли­ти­ся за ны, греш­ныя, да тво­им хо­да­тай­ством вре­мен­ных и веч­ных бед из­бав­ле­ни, ве­ли­ча­ем те­бе, за­ступ­ни­ка на­ше­го и мо­лит­вен­ни­ка, и веч­но про­сла­вля­ем об­ща­го Вла­дыку и Гос­по­да наше­го Иисуса Хри­ста, Емуже по­до­ба­ет вся­кая сла­ва, честь и по­кло­не­ние со Без­на­чаль­ным Его От­цем и Пре­свя­тым Ду­хом, ны­не и прис­но и во веки ве­ков. Аминь.