8, 8 Вуктил - не тил, укр

Луцор Верас
                Поїздом я їхав до міста Ухта, а з Ухти летів літаком на Вуктил, який знаходиться на південь від Ухти і розташований на правому березі річки Печора.

                На Землі безліч місць, де зберігаються в таємниці історії національних культур. Дивовижне місце, обмежене зі сходу Уралом, із заходу Північною Двіною, а з півдня річкою Самарою, що впадає у Волгу! На Уралі є річка Вая і селище Вая. Від слова "вая" пішло руське слово "ваять" (творити). Що в цьому? Подумайте! Ухта - теж про щось говорить, і Полюд-гора про багато що говорить. А місто Інта? Інта - буквально "невинність", чистішим за яку не може бути ніщо. Intato (галл. яз) - 1) незайманий, цілий, неушкоджений; 2) бездоганний.

                "Під крилом літака про щось співає зелене море тайги" - співається в пісні. У цьому зеленому морі стоять бурові вишки. Над однією вишкою стоїть стовп густого білого диму. Чоловік, що сидів поряд зі мною в літаку, побачивши мій інтерес до цього диму, сказав мені:
                - Це горить газовий конденсат, готове паливо для автомобілів. Дівати його нікуди, ось і спалюють. На промислах Вуктила щодоби згоряє кількість газового конденсату по кошторису рівної вартості п'ятдесяти двом кілограмам золота. Так ми уміємо господарювати. Я економіст, тому моя інформація вірна.
                - Не скрізь же так господарюють, - відповів я йому.
                - В Росії скрізь. Державне, або громадське, це не "моє", а "наше". Віками у народів нашої держави виховувалося до "нашого" споживче відношення. Бери, не замислюючись про майбутнє. Це тому що природні ресурси Росії дуже багаті. На багатих землях живуть бідні люди, а на бідних землях - багаті люди. Це закономірно. На багатих землях люди звикають "брати" від Природи, а не берегти і накопичувати громадське багатство. При комунізмі все повинно бути "нашим" і ніщо не має бути "моїм". "Нашенське" відношення людини до середовища, що оточує його, найяскравіше виражено в тайгових місцях. Наприклад, з-за короткої літньої навігації в Льодовитому океані і на північних річках, усі необхідні товари для підприємств і населених пунктів Півночі поспішають завезти в гранично стислі терміни на потребу всього поточного року. Минулого року згідно із заявками Півночі в морський порт Салехард повинні були завезти декілька сотень тисяч автомобільних покришок на колеса для великовантажних автомобілів "КрАЗ" і "Татра". Таких покришок на складах Архангельська не було, але замовлення виконувати потрібно, тому завезли те, що було на складах - декілька сотень тисяч автопокришок для автомобілів ЗІЛ. Ці покришки нікому на півночі не потрібні, тому їх склали горою на березі ріки Об. З кораблів цемент в паперових мішках теж горою складували на болотистому березі, а цемент під проливними дощами перетворювався на камінь. Несподівано з Москви в Салехард поступив сигнал: "до вас їде міністр". Як і скрізь, в таких випадках потрібно терміново навести лад. На гору паперових мішків з цементом загнали бульдозера, розрівняли її, а потім автосамоскидами завезли сюди пісок і поховали декілька тисяч тонн цементу. Тут лад навели, а з автопокришками що робити? Їх просто підпалили. Не знаю, чи було в історії Землі таке, щоб який-небудь вулкан дав стільки диму, скільки дали автопокришки, що горіли! Напевно, і пінгвіни на Південному полюсі від нього чхали.

                Мій сусід закінчив розповідь і занурився в роздуми, та й у мене не було бажання вести з ким-небудь бесіду після отриманої інформації.


                Після години польоту літак почав знижуватися і приземлився на піщаному аеродромі Вуктила. На будівлі аеровокзалу великими буквами написано: "Вуктил - ударне комсомольське будівництво".
                - А що, тут насправді багато комсомольців? - запитав я у одного чоловіка.
                - Повним-повнісінько. Он подивися, ще одну партію "комсомольців" привезли під конвоєм. Мало не щодня з далеких районів країни сюди доставляють "комсомольців" літаками, а на баржах з ближніх "комсомольських" таборів, - відповів мені чоловік з сарказмом.

                Я відправився в автобазу великовантажних автомобілів. Директор автопідприємства зустрів мене словами:
                - Нам не потрібні робітники.
                - Я працював в кар’єрі водієм автомобілів МАЗ- 525 і БелАЗ- 540.
                - Нам не потрібні водії.
                - Я працював з танковими двигунами Д12-А, які стоять на ваших "Ураганах", а ви відправляєте водіїв у Білорусію для навчання роботи з цими двигунами.
                - Добре. Покажіть мені Ваші документи.
                Я дістаю з кишені документи, а директор з цікавістю дивиться на мене.
                - Звідки Ви приїхали? 
                - З Донбасу.
                - Не потрібні мені Ваші документи. Пишіть заяву про прийом на роботу, Українців я беру на роботу безвідмовно.

                У барак з клопами і п'яницями оселитися я відмовився. Комендант підселила мене у вагончик до двох хлопців "комсомольців". Цих хлопців доставили сюди з ближнього табору для відбуття терміну ув'язнення, що залишився, на пільгових умовах. Вагончик, або "балок", як його називають місцеві жителі, розділений на три частини. Посередині був вхід в балок, і тут стояв газовий котел для обігріву вагончика і ємкість для побутової води.  З двох боків від входу знаходились житла по дев'яти квадратних метрів. У одній половині балка жило молоде подружжя, а в іншій половині жили два хлопці, до яких мене і підселили. Тут щільно один до одного стояли три ліжка, а посередині - маленький столик. Дівчині я поступився місцем на ліжку, а сам розташувався на підлозі вагончика.

                Їжа в їдальні мені не сподобалася. Щі кислі і настільки рідкі, що в них "хоч х… полощи". Три прозорі кружечки, тонко нарізаного позбавленого смаку помідора називають салатом. Зате тут є те, чого я ніде не зустрічав - "мочені огірки". Спробувавши такий "огірок", я назвав його "мученим", тому що він був прісним, позбавленим смаку і з неприємним запахом. Дві ложки картопляного пюре, зробленого на воді. Гуляш – три маленьких шматочків м'яса, що протухнуло. Спробувавши м'ясо, я мимоволі вигукнув:
                - М'ясо смердюче!
                Відвідувачі їдальні обернулися до мене і "заспокоїли" мене неприємними поглядами. Я забув про те, що в Сибіру і у багатьох місцях Росії м'ясо, що протухнуло, вважається делікатесом.

                Згадався мені випадок, коли у моїй присутності один викладач середньої школи почастував мого товариша-вірменина в’яленою рибою, заздалегідь попередивши його, що риба "з душком". Мій товариш подумав, що риба приготована з екзотичними приправами і спробував її. Блювота у мого товариша відкрилася нестримна. Яке ж було у нього здивування, коли я пояснив йому, що це національне руське блюдо!

                Заплативши за їжу пристойну суму грошей і залишившись голодним, я вийшов з барака, в якому розташовувалася їдальня. Уздовж вулиці прокладена газова труба, а зверху на ній настлан дощатий тротуар. Не селище, а порохова бочка! Я пішов уздовж барака по тротуару. З одного боку барака була їдальня, а з іншого боку - кухня. При вході на кухню на дощатому помості сиділи три робітниці їдальні і плювалися на підлогу лушпинням від насіння. Поряд з ними лежала величезна туша тварини, покрита білим слизом, а над тушею літав рій великих зелених мух. З кухні вийшли два мужики, узяли тушу тварини за ноги і волоком по брудній підлозі потягнули її в кухню. Ця неприваблива картина російського громадського харчування настільки відобразилася в моїй пам'яті, що я досить часто згадуватиму її усе своє життя.

                Мізерне харчування в їдальні у кожного робітника забирало як мінімум 210 рублів в місяць. Хлопці, з якими я жив, заробляли по 120-ти рублів в місяць. Як же вони харчувалися?
                - Хлопці, я був в їдальні, яку "їдальнею" мій язик відмовляється назвати. Я пробував їжу, від якої можна померти. Я заплатив за отруйну їжу "скажені" гроші. У мене є пропозиція до вас. Давайте складемося по 70 рублів. Нехай ці гроші будуть у одного з вас. Він по моїй підказці купуватиме продукти, а я готуватиму їжу. Так буде ситно та безпечно для здоров'я і дуже навіть економно.

                Хлопці погодилися, а до нашої групи приєднався племінник героя соц. праці Мещерякова. Герой соц. праці Мещеряків працював в Донецьку водієм автомобіля.

                Готувати їжу я умію, виходило смачно і ситно. Хлопці були задоволені. Одного разу хлопці зустріли мене з роботи святково накритим столом і з пляшкою горілки.
                - З якого випадку? - запитав я у них.
                - З нагоди твого дня народження і від радості, що місяць нашого спільного харчування закінчився, а гроші витрачені не всі, - обрадували мене хлопці.

                Одного з хлопців звали Олександром. Дівчина, яку я привіз, стала дружити з Олександром і часто від'їжджала з ним на автомобілі кататися. Одного разу Олександр мені сказав:
                - Дивно, Ользі вже дев'ятнадцять років, а вона виявилася незайманою.
                - А що тут дивовижного? Вона ж виховувалася в українському селі, - відповів я неприємному мені новому "родичеві".

                - Не занадто ти необачно поступила, допустивши близькість з ув'язненим? - запитав я Ольгу.
                - Він тобі про це сказав? От худобина! - розсердилася Ольга.
                За тиждень до цієї розмови Ольга почала працювати на будівництві і переїхала жити в жіночий гуртожиток.


                Другого хлопця, з якими я жив, звали Анатолієм. Анатолій мав спортивну фігуру і приємне обличчя. До нього приходила в темний час доби молода заміжня жінка. Пізно увечері у вагончик заглянула ця жінка:
                - Толя, підемо, прогуляємося.
                - А де Валентин? - запитав Анатолій, не піднімаючись з ліжка.
                - Про Валентина не турбуйся. Я йому згодувала пляшку горілки, уклала його спати і заколисала. Так що, ми тепер з тобою можемо розважатися хоч до ранку, - із задоволеною посмішкою відповіла жінка.

                Жінка у будь-якому суспільстві залишається жінкою, тому в тому суспільстві, де на жінок відчувається гострий дефіцит, вони знаходять можливість таємно від своїх чоловіків задовольняти сексуальні потреби холостяків. У цьому я переконувався скрізь, де мені доводилося бувати. Мене завжди вражала довірливість чоловіків, а також жіноча полігамність і хитрість. У сексуальному шахрайстві жінки неперевершені.

                Недалеко від нашого вагончика з чоловіками жила неповнолітня симпатична дівчина. У вагончику з нею жили п'ять чоловіків різного віку. Усі чоловіки - зеки. "Зеки" - ув'язнені. Дівчина ніде не працювала. Вона задовольняла сексуальні потреби усіх чоловіків, з якими жила і прала їм одяг. За це чоловіки годували її, давали їй гроші і купували подарунки. Її вистачало не лише на п'ять чоловіків - вона приходила і в наш вагончик до хлопців.

                Одного разу у вихідний день до нас прийшла ця неповнолітня "сестра милосердя". Прийшов до нас і колишній футболіст з міста Ростов-на-Дону. Спортсмени із-за емоційної нестриманості в місцях позбавлення волі не є рідкістю. Футболіст розмовляв з повією, а потім ударив її в обличчя ногою. Я зажадав від нього, щоб він вибачився перед жінкою, також вибачився переді мною за те, що у моїй присутності ударив жінку і негайно покинув наше приміщення, але він відмовився виконати мою вимогу. Тому мені довелося застосувати силу і викинути його з вагончика.

                За п'ять хвилин по тому я вийшов з вагончика і побачив футболіста, що стоїть навколішки. Перед ним стояв українець з Тернополя і читав йому лекцію про пристойну поведінку. Дивовижна риса в характері українців дозволяє їм в глухих місцях Росії підтримувати свою людську гідність на належному рівні і не давати в образу своїх одноплеменців.

                Увечері до нас прийшов "пахан" - авторитет серед зэків. Він зайшов до нас і без запрошення всівся на ліжко:
                - Тут був Володя … .
                Він не договорив, надавши мені право заповнити паузу.
                - Футболіст ударив у моїй присутності жінку. Він тим самим образив не лише її, але і ., - "пахан" перервав мою мову жестом.
                - Все ясно, - сказав "пахан" і пішов геть.

                Зеки викинули ліжко футболіста на вулицю, а його ніхто не пускав до себе на нічліг. Три ночі він невідомо де ночував. На четвертий день на роботі футболіст кликнув мене до себе - він працював електрозварником. Футболіст відкрив робочий ящик, показав мені пляшку горілки і запитав:
                - Вип'єш?
                Здалеку за нами спостерігав "пахан".
                У мене не було ніякого бажання пити алкоголь з цією людиною, тим більше, в робочу годину, але я знав, як обернеться йому моя відмова від випивки. Я узяв склянку з горілкою, пригубив її і поставив склянку на ящик. Пахан посміхнувся і відвернувся. Того вечора ж футболістові дозволили повернутися у вагончик до своїх хлопців.

                Північне літо коротке і холодне, але в 1972 році тут стояла жара вище 40 градусів за Цельсієм. Крапля уранішньої роси на гілках трави заломлює сонячні промені і запалює торф. Одночасно в п'яти місцях навкруги Вуктила спалахнуло п'ять пожеж. На щастя вогнища пожеж вдалося вчасно загасити.

                На Вуктилі багато студентських будівельних загонів. У студентів на куртках красується напис "Вуктил - не тил". Найважчу роботу і найбільший об'єм робіт виконували студентські загони. Потрібно поспішати і потрібно вчасно забезпечити студентів усіма будівельними матеріалами. Літо закінчувалося - настала холодна дощовита пора. Потрібно було до осені закінчити усі будівельні роботи, тому студентські загони стали працювати в цілодобовому режимі. Для них виділили три автомобілі і дали шість водіїв, які зарекомендували себе з найкращого боку. У цю групу потрапив і я з Мещеряковым.

                Тривалість нашого робочого дня була 24 години. На кожен автомобіль дали по два водія. Я брав дві путівки - одну на себе і другу на свого напарника. Виходило за документами, що протягом доби працювало дві людини. Відпрацювавши 24 години, я йшов на відпочинок, а мій напарник теж брав дві путівки і працював за себе і за мене. Ніхто з водіїв жодного разу не зміг перевезти за зміну вантажу більше, ніж перевозив я. Мені приємно про це згадувати.

                Мещерякова дратувало те, що йому жодного разу не вдалося мене обігнати. У мене був досвід роботи водія автомобіля в гірських умовах копалень, а це багато означає. За зміну я заробляв по 50 рублів - гроші на ті часи чималі.

                Вуктил будувався на правому березі Печори. Тут суцільні болота. На майданчику, де повинні були будувати селище, нарізували в торфовищі дренажні осушувальні канали. Потім знімали шар торфу і засипали будівельний майданчик півметровим шаром піску. Після цього забивали в грунт палі і будували на них п'ятиповерхові будинки.

                Взимку в тайзі немає проблем з дорогами, а літом доріг зовсім немає. На Вуктилі була усього лише одна дорога, завдовжки 35 кілометрів до ближніх бурових веж. Від цих веж до Вуктила прокладена труба великого діаметру для транспортування газу. На цю трубу насипали пісок, а зверху побудували дорогу. Їздити по газовій трубі, в якій тиск 200 атмосфер? - де ще можна знайти таке божевілля, як тільки в Росії.

                Одного разу в трубі утворилася мікроскопічна тріщина, через яку став просочуватися газ. З бурової вежі на Вуктил поверталася автомашина. До водія в кабіну сіли чоловік і жінка. Вони проїхали по трубі декілька кілометрів. Попереду над дорогою показався туман. Жінка затурбувалася і зажадала зупинити машину. Вона вийшла з машини і залишилася жива. Коли машина в'їхала в хмару туману, пролунав вибух. Від людей не знайшли нічого, а від машини - тільки невеликі деталі.

                Якщо в 1961 році в тайгових місцях воду для питва брали з річок, то в 1972 році воду вже брали тільки зі свердловин, із-за високої радіації атмосферних опадів. Воду розвозили в цистернах по квартирах.
Роботи на Вуктилі багато, але і заробітки тут високі. В основному заробітки будувалися на приписках.

                З Ухты на Вуктил приїхала жінка-економіст. Вона прочитала жителям селища лекцію про економічні умови роботи на Вуктилі. У своїй лекції вона зокрема сказала:
                - Ви тут маєте високі заробітки з-за приписок. Якщо вірити вашим путівкам, то ви перевезли на своїх автомашинах піску не менше, ніж половину пустелі Кара-кум, а води стільки, скільки її в Аральському морі.