8, 5 Народ i партiя - эдинi?

Луцор Верас
                Цікаве питання: "Чому в царській Росії в усіх вищих учбових закладах вивчали Римське Право, а в СРСР цей обов'язковий предмет для інтелігентної людини відмінили"? Чи не тому, що Ціцерон дає точну розкладку визначень "народ" і "пролетар"?

                Ціцерон до категорії "народ" відносяться громадяни країни, у яких є нерухома власність, за допомогою якої людина в змозі забезпечити себе усім необхідним для безбідного існування. А до категорії "пролетаріат" відносяться громадяни країни, матеріальне становище яких можна висловити: "у нього, як у алкаша, х… та Душа". Пролес (лат. яз) - статевий орган; потомство. У римського пролетаря окрім потомства не було ніякої власності, а у російського пролетаря навіть не було права власності на своїх нащадків.

                В новотроицьких копальнях робітники усіх професій працювали по залізничному графіку - "день, ніч - сорок вісім". В «день» люди працювали дванадцять годин з восьмої години ранку до восьмої години вечора. З восьмої вечора до восьмої вечора наступного дня, тобто 24 години люди відпочивали. Потім виходили на роботу в «ніч»: з восьмої години вечора до восьмої години ранку наступного дня. Після цього вони відпочивали 48 годин. Водії автосамоскидів працювали по іншому графіку - в три змінному режимі по вісім годин. Чотири дні працювали, а на п'ятий день відпочивали. Це було порушенням КЗоТ-у, бо тривалість робочого тижня по КЗоТ-у не повинна перевищувати 41-ої години, а у нас тривалість робочого тижня була 48 годин.

                Мене викликав до себе начальник гаража, Думбасар:
                - Що ти там, серед робітників говориш, що адміністрацію цеху потрібно судити?
                - Скільки щомісячно у кожного водія виходить годин напрацьованих понад норму? Мінімум - 16 годин! А згідно КЗоТ-у допускається перевищення місячної норми не більше 16 годин на бригаду, та й то, за узгодженням з профспілковою організацією. Звичайно ж, адміністрацію нашого цеху потрібно судити.
                - Графік роботи такий.
                - Графік роботи не з Москви вам прислали і не робітники його складали. Адміністрація графік придумала з вигодою для себе.

                За тиждень після цієї розмови ми вже працювали по новому графіку з двома вихідними днями в тиждень.

                Одного разу мені потрібно було терміново їхати в ДАІ. Я зайшов до начальника гаража, Думбасару, і попросив його мій робочий день перенести на вихідний день.
                - Добре, їдь в ДАІ. Відпрацюєш у вихідний день, - дозволив мені Думбасар.

                На другий день після відвідування ДАІ, за дві години до закінчення робочої зміни, мене з роботи забрала "швидка допомога". Виписався я з лікарні тільки в наступному місяці. За тиждень після виписки з лікарні мене викликали в цеховый профспілковий комітет. Профком виніс ухвалу: "За прогул звільнити". Наступного дня повинне відбутися засідання рудничного профспілкового комітету (рудкома), де повинні були затвердити рішення цехкому.

                Дізнавшись про рішення цехкому, головний інженер на радощах у моїй присутності оголосив робітникам: "Післязавтра ми знову працюватимемо по старому графіку". "Почекай, цуценя, радіти. Дасть бог день" - подумав я.

                Головний інженер - молдованин. У нього синяво-чорне волосся і темно-смуглява шкіра обличчя. За характер і зовнішній вигляд, робітники його позаочі прозвали Чомбе - по імені одного африканського диктатора. Одного разу до групи слюсарів підійшла незнайома жінка:
                - Я хочу влаштуватися до вас на роботу. Скажіть, до кого потрібно звернутися з цього питання?
                Один із слюсарів їй відповів:
                - Онде, бачиш, стоїть група начальників. Ось той, чорненький - Чомбе. До нього і звернися.
                Жінка підійшла до групи начальників:
                - Товаришу Чомбе, можна до вас влаштуватися на роботу?
                - Я, не Чомбе.
                - А де Чомбе?
                - В Африці.
                - А коли він звідти повернеться?
                - З Африки не повертаються.
                - А хто мене прийме на роботу?

                Наступного дня після роботи я пішов на засідання рудкому. Представник цехкому зачитав рішення цехкому про моє звільнення.
                - Що Ви нам поясните з цього питання? - запитав мене голова рудкому.
                - У мене є питання до Вас. Відповідно тому, що я отримаю на свої питання, будуть дані мої пояснення.
                - Які питання?
                - Чи уповноважений рудком розглядати фальсифіковані документи? Чи входить до складу СРСР селище Новотроїцьке?
                - Який документ фальсифікований?
                - Рішення цехкому.
                - Яким чином?
                - Представник цехкому зачитав підписи семи членів цехкому, а на засіданні були присутніми тільки три людини.
                - Поясніть, чому рішення цехкому було прийняте не повним складом і чому підписалися ті, хто не був присутнім на засіданні? - запитав голова у представника цехкому.
                - Ми з ними раніше погоджували це питання, - відповів представник цехкому.
                - Це свавілля неуків, що не бажають знати закони і їм підкорятися. Хто мав право без особистого розгляду зі мною виносити ухвалу про мою долю? А вони знають причину мого прогулу? Я не визнаю це рішення повноважним, - заперечив я.
                - Далі. Новотроїцьке входить до складу СРСР. Чому Ви в цьому засумнівалися? - запитав мене голова.
                - Тут не діють закони СРСР. На якій підставі був створений графік роботи, згідно якого кожен водій мав щомісячно по 18 годин наднормової роботи? Хто затверджував графік, що суперечить КЗоТу? І це для водіїв небезпечної професії - для водіїв внутрішньокар'єрного транспорту! Мені необхідно було їхати в ДАІ. Я попросив дозвіл у начальника гаража, Думбасара, перенести мій робочий день на вихідний. Думбасар дозволив мені поїхати в ДАІ, а цей день відпрацювати у вихідний день. На жаль це не було оформлено письмово. У перший же день, після того, як я з'їздив в ДАІ, я відпрацював майже повністю зміну. За дві години до закінчення зміни мене з роботи машиною "швидкої допомоги" відвезли в лікарню. У лікарні я був госпіталізований. З лікарні я був виписаний вже в наступному місяці, тому відпрацювати прогул я не зміг, оскільки календарний місяць закінчився. День, в який я потрапив в лікарню, мені сплатили лікарняним листом. Цей же день я відпрацював майже повністю, але підприємство мені його не сплатило. Фактично я свій прогул вже відпрацював. Я просив начальника гаража зайти разом зі мною на засідання рудкома. Думбасар - чесна людина, він сказав, що я не винен, але на засідання рудкома піти відмовився.
                - Добре. Вийдіть, будь ласка, в коридор. Ми тут порадимося і приймемо рішення з вашого питання, а потім покличемо Вас.
                Я вийшов з кабінету. Зараз судитимуть, обговорюватимуть.

                Чому відмовився прийти на засідання рудкома Думбасар? Взимку 1966 року начальником автоколони був Чепель. Я був з ним в дуже поганих стосунках - подавав кілька разів заяву про звільнення за власним бажанням, але директор автобази мені відмовляв, умовляючи мене залишитися. Нарешті директор підписав мені заяву. Коли я подав Чепелю підписану директором заяву про звільнення, Чепель зрадів. Побачивши його радість, я йому сказав:
                - Не радій. За два місяці вилетиш і ти з свого крісла. Будеш змінним механіком і вище тобі вже не піднятися ніколи.
                Я звільнився, а за два місяці Чепеля знизили на посаді до механіка. Пройшли роки - я з Чепелем знову зустрівся. Він знову мій начальник, але тільки як механік. Ми вже півтора роки працюємо разом і він зі мною гранично ввічливий. Повірив, що існує Вища Справедливість? Можливо, Думбасар щось знав від Чепеля і тому, теж зі мною не ворогував. А може бути, Думбасар просто був чесною людиною?

                Мене покликали в кабінет рудкому.
                - Ми відмінили рішення цехкому, як неправомочне. Вам же, радимо надалі не вести розмов серед робітників про порушення законів. Якщо Ви виявите щось, що суперечить законам, то краще прийдіть до нас, і ми з Вами обговоримо це питання, - оголосив мені голова рудкома.
                - Добре. Я скористаюся вашою порадою, - відповів я і подумав: "і зроблю вам подарунок, якому усі ви не будете раді".

                Я їздив до своєї сестри в Темрюк і видивився там собі відмінну садибу. Садиба продавалася. Вона була в затишному місці. Між основною вулицею і річечкою була тупикова вуличка, на якій розташовувалися всього три будинки з одного боку вулички, а з іншого боку вулички був густий зелений гай, в якому починалася балка і виходила до річки. Садиба, яку я збирався купити, була в кінці вулички і знаходилася в розвилці між балкою і річкою. Город і великий сад з двох сторін обмежені двома балками, в одній з яких текла річка. Будинок з сараєм стояли впритул і розташовувалися один до одного під прямим кутом. Двір був закритого типу, оскільки будинок до вулиці стояв тильною стороною. Біля будинку є колодязь. Тут все зроблено так, ніби для мене. Дивовижний зелений гай - моїй душі насолода. За будинок просять дорого, але місце того коштує. У моїх оцінках житлових будинків, місце будови завжди займає провідне положення. Будинок можна побудувати іншій, а місце можна тільки ушляхетнювати. Я вирішив переїхати сюди в кінці літа, а доки можна трохи покомизитися над розумниками радянської закваски.

                За два тижні до мого звільнення з підприємства я пішов в рудоуправління і зайшов в парткабінет.
                - Даруйте, я не комуніст, але мені хочеться поділитися з вами деякими міркуваннями, якщо можна, - сказав я секретареві парторганізації.
                - Це добре, що безпартійний хоче з нами поговорити. Сідайте, я Вас слухаю, - пожвавився секретар.
                - У мене є деякі сумніви щодо радянського світлого майбутнього.
                - В чому полягає суть ваших сумнівів?
                - В цеху внутрішньокар'єрного транспорту є багато великовантажних автомобілів, які в інвентаризаційних документах підприємства не числяться. План виробництва робіт занижений. У штаті числяться 90 чоловік автослюсарів, але насправді їх всього 20 чоловік. Інші "слюсарі" з високими розрядами сидять в конторах і "працюють" домогосподарками у своїх чоловіків - начальників нашого рудоуправління. У власному будинку у кухонної плити вони заробляють собі робочий стаж і отримують високі зарплати. Водії, замість того, щоб працювати тільки водіями, вимушені ремонтувати автомобілі, на яких працюють. Автомашини частіше стоять на ремонті, ніж возять гірську масу. Із-за махінацій з урахуванням робітників і механізмів виходить так, що цех виконує план на 115%%, а у водіїв виконання місячної норми вироблення  тільки 90 відсотків. У начальства не життя, а малина - ні хріну не роблять, а перевиконання плану стабільне, і удома на кухні працює "автослюсар шостого розряду" з високим заробітком і премією. У рудоуправлінні також є "лівий" вапняний кар'єр. Цей кар'єр з усіма механізмами і величезними екскаваторами ніде в документах не числиться. При загальному невиконанні норм вироблення робітниками, рудоуправління за усіма показниками - передове підприємство. Начальство премії отримує, а робітникам премій немає - економія фонду заробітної плати. Ось такими махінаціями заробляються урядові нагороди. Директор підприємства отримав орден Леніна, але заслуговує шибеницю. У рудоуправлінні під замком зберігаються документи, згідно яких робітники повинні працювати в антирадіаційному спецодягу і мати шкідливий стаж роботи з усіма витікаючими звідси обставинами. Максимальний стаж роботи не повинен перевищувати десять років. Ось я і прийшов до Вас з питанням: "Що буде, якщо я детально усе це викладу на папері і через хорошого друга передам безпосередньо в ЦК КПРС?".

                Секретар сидів, затиснувши голову руками, потім підняв голову і сказав тужливим тоном:
                - Але ж, це не я! Це усе він! - секретар показав рукою у бік кабінету директора. 
                - Гаразд, ви думайте, а я пішов додому.
                Секретар парткому не заперечував і не спростовував сказане мною, значить, він насправді про усе це прекрасно знав. Та і як можна було утаїти такі величезні махінації? До самого мого звільнення начальство ходило в очікуванні невідворотного стихійного лиха. А після мого звільнення?

                Я приніс начальникові цеху внутрішньокар'єрного транспорту заяву про звільнення. Анатолій Прокопович Гуржій поклав мою заяву на стіл, підпер голову рукою і замислився. У кабінеті повисла гнітюча тиша. Пройшло декілька хвилин. Я мовчки стою біля столу, чекаю розв'язки. Гуржій іноді візьме ручку і знову кладе її на стіл. Він хоче щось мені сказати, але не вирішується. Ну, що ж він? В принципі він непогана людина, а з його рідним братом, Василем, я вчився в одному класі. Анатолій Прокопович не автор системи, а виконавець, як і багато інших. Мовчання настільки затягнулося, що було вже досить непристойно. Мені стало його жалко, і я заговорив:
                - Гаразд, Анатолій Прокопович, підписуй заяву і ні про що не думай. Якби у Вашому розпорядженні працювали люди, тоді я вже давно відправив би листа до ЦК КПРС. Але у Вас працює покірне "бидло" української степової породи. Я не знайшов серед них жодної людини, тому мені їх не жаль. Нікуди я писати не буду, а ви вичавлюйте з цієї худоби все, що зможете - вони це заслуговують своєю покірністю і раболіпством. Підписуй заяву.
                Анатолій Прокопович Гуржій підняв голову, уважно на мене подивився і підписав заяву.

                Я звільнився з автопідприємства і поїхав з Новотроицка, а Гуржій помер від розриву серця, не проживши після цього і двох місяців. Він, напевно, не повірив мені в те, що я посилати повідомлення в ЦК КПРС про правопорушення адміністрації Новотроїцького рудоуправління не буду. Серце у нього не витримало напруги - він і помер. Шкода - молодим ще був.

                Через 35 років я зустрінуся з Василем Гуржієм. У розмові з ним я дізнаюся, що причиною смерті Анатолія Прокоповича Гуржія була моя заява секретареві парткому із загрозою відіслати листа в ЦК КПРС.