Сорак Сашак - Самадзейнасць

Варужка Яешня-Тутошня
Сорак Сашак - Самадзейнасць

- Усё павінны ўдзельнічаць у самадзейнасці! - крычаў наш куратар Разнясловіч Аляксандр Парфір'евіч.
- А калі мы ні спяваць ні скакаць не ўмеем? - нахабна пытала я.
- Усё адно павінны! - крычаў Аляксандр Парфір'евіч.

Але ўсёткі ад нас з Людкай адсталі.

Праўда, калі канцэрт пачаўся, мне таксама захацелася гучных працяглых апладысментаў, тым больш, што перад гэтым Людка з Машай спялі песню пра космас.

- Давайце, я верш прачытаю, - сказала я вядучай.
- А як твой верш назывецца.

Аўтара я не памятала, толькі назву.
- Агністыя коні, - кажу.

І выйшла вядучая і абвясціла:
- А цяпер вы пачуеце верш пра жывёл. Будзем спадзявацца, што вясёлы і смешны.

Сітуацыя, вядома. Выйшла я на сцэну, а па зале прабягае лёгкі смяшлівы шоргат, усе прыгатаваліся весяліцца ўва ўсю. Але па меры таго, як я чытала, вельмі хутка ўсталявалася абсалютная цішыня, толькі чуваць было, як рэха майго голасу адлюстроўваецца ад сцен:

«После пыток, допросов, вернувшись к промозглым потёмкам, где кровавый туман застилал даже отсветы дня, на стене своей камеры утлой, кирпичным обломком рисовал арестант боевого коня. И вдыхал видно жизнь в сочетание линий несложных. Конь от стражи шарахался. Искры копытом кресал. Шеф полиции щурился: - Ишь, ты, художник. Самородок, иль как, отвечай, комиссар!…--- Но в ответ только конь и косил своим глазом суровым, но в ответ только гривы разветренной жар.  Лишь когда громыхали тюремщики ржавым засовом, конь склонялся и тихо над узником ржал… И в какой-то ночи, в беспросветной немыслимой саже, храп и цокот послышались вдруг в тишине. Померещилось вдруг перепуганной страже: мимо всадник огнём пролетел на коне. По колючкам оград сквозь пальбу без прицела он пронёсся в клочки разорвав первобытную тьму. Шеф полиции замер, уставился остекленело в донесенье, вручённое утром ему. И ожогом – догадка, и сжав кулачища до хруста торопился к той камере шеф. Распекал всё и всех. С лязгом дверь распахнул, на стене было пусто. А в глазах комиссаровых солнечный смех. И сказал комиссар: - Разве есть у вас путы? Чтоб стреножить огонь? Чтоб стреножить такого коня? Тело здесь – дух на воле, и как бы вы ни были люты, вам ни слова, ни стона не вырвать теперь из меня. И почудилось: будто небо раскалывается на части. И грома в такт подковам гремят говорят: - Бойтесь каты коней красно-огненной масти, нет для них ни решёток. Ни пуль ни оград…»


…А потым мы з Людкай пачалі ўвесь час спяваць усюды. Памятаецца, сядзелі за доўгім сталом у "Рэстаран-бар-стары-амбар" , перад намі на стале дзве літровых эмаляваных кружкі са свяжэй завараным венікам. І. гледзячы ў столь, надрываемся:

                Нет, мой милый, всё у нас не так-то просто,
                Шум проспектов и меня манит и дразнит.
                Понимаешь, всё у нас не так-то просто,
                В свою горницу зову тебя не в гости,
                Ну а в город будем ездить каждый праздник…

І душыць нас пры гэтым благі смех. Але мы, імкнёмся, які выводзіцца пакутнымі галасамі:

                Нет, мой милый, я ни капли  не тушуюсь,
                Не робею, мол, деревня я простая.
                Понимаешь, я ни капли не тушуюсь,
                Отдаю тебе любовь свою большую,
                И в причёску незабудку заплетаю…

 Да таго ж мы бачым, сто глядзіць на нас Аляксандр Парфір'евіч, вочы вытарашчаны, сківіца адвісла. А нас яшчэ большы смех забірае. Ну, мы і імкнёмся, пакутуем далей:

                Нет, мой милый, никуда я не уеду,
                А иначе мы друг друга обездолим,
                Понимаешь, никуда я не уеду,
                Лучше было бы не знать тебя не ведать,
                Чем проститься, чем расстаться с этим полем…

Такая залежная песня, а нас смех душыць. А куратар бесперапынна глядзіць, як аслупянеў, шэры ўвесь, з адвіслай сківіцай:

                Нет, мой милый, я не вынесу разлуки,
                Ты всё пишешь, но плывут в тумане строчки,
                Понимаешь, я не вынесу разлуки,
                Ты спаси меня, избавь от этой муки,
                Или сердце разорвётся на кусочки.

А Разнясловіч усё стаяў слупом, а мы ўсё пакутавалі, і душыў нас смех дзікі…