Каця

Ляксандра Зпад Барысава
Каця

 Каця памерла.

 Я даведалася пра гэта, калі, падыходзячы к дому, здалёку ўбачыла, што з пад'езда вынеслі труну, і на плячах, са спевам, панеслі міма нагрувашчання машын да дарогі. І тут у мяне ў галаве вокамгненна выстраіліся і праяснелі незразумелыя падзеі апошніх дзён, якія мяне здзівілі, але на якія я тады не звярнула адмысловай увагі.

 Заўчора, вяртаючыся з  працы, я сустрэлася ўнізе з суседкай Машкай, якая з трывожным тварам стаяла ля пад'езда і не давала зачыніцца дзвярам. Тады я падумала, што яна дачку чакае, у якой, напэўна, няма ключа ад дамафона. Машка мне нічога не сказала, я ў яе нічога не спытала… Наогул, мы з ёй неяк палаяліся па дробязі, і зараз не размаўляем.
 Учора, таксама вяртаючыся з працы, я ўбачыла ў нашым калідоры групу маладых людзей, якія ціха паміж сабой размаўлялі. Дзверы ў Каціну кватэру былі адчынены. "Госці," - падумала. "Святкуюць штосьці. Можа, у іх юбілей які-небудзь…". Калі я ўвайшла, яны раптам перасталі размаўляць, і ўсе, як адзін, моўчкі ўтаропіліся на мяне. І ў гэты момант мне здалося, што ўсе яны падобныя паміж сабой, як клоны. У аднолькавых куртках, зялёных з чорнымі плямамі, чорных шапачках… Гэта так мяне спалохала, што я хутчэй, моўчкі, шмыгнула ў сваю кватэру.

 Калі я сёння выходзіла ў гастраном, яны па-ранейшаму тусаваліся ў калідоры. Ля нашага пад'езда некалькі дворнічых хутка-ліхаманкава прыбіралі снег. "Што за гонар," - падумала я. - "Яны, што, ангельскую каралеву ў госці чакаюць?"
 …І вось зараз, гэтыя кланаваныя маладыя людзі з царкоўным спевам пранеслі труну. І толькі зараз стукнула ў галаве: "Каця". Я падышла да знаёмай дворнічыхі і спытала:
 - Хто памёр?
 - Жанчына з трэцяга паверху… - адказала яна.
 - Каця? - спытала я.
 - Не ведаю, можа і Каця…
 ***
 Каця і Валодзя ніколі не хадзілі побач. Валодзя заўсёды ішоў наперадзе, а Каця за ім, злёгку кульгваючы. Са мной Валодзя ніколі не вітаўся, не заўважаў. І я віталася толькі з Кацяй…
 …Калі мы ўсяляліся разам у дзевяностым годзе, Каця была адна. А праз некаторы час я сустрэла яе ў калідоры, і за ёй ішоў мужчына, сярэдняга росту, мажны, лысы, шэранькі, зусім непрыкметны. Зайздросціць няма чаму, але я нечакана для сябе пазайздросціла. "Вось, і ў Каці хтосьці ёсць." - падумала. - "А я адна павінна свой гуж цягнуць…" Злавіла сябе на зайздрасці і жахнулася.
 ***
 Мой маленькі Саша быў вельмі самастойным дзіцем. Як сыходзіў шпацыраваць, я потым не ведала, дзе яго шукаць. І вось, неяк увечар, аббегаўшы ўсё ў акрузе, зазірнуўшы ва ўсе адкрытыя студні, я сядзела дома і чакала, калі маё дзіця вернецца дахаты…Раздаўся званок у дзверы. "Сашка…" - падумала я, і кінулася адчыняць. На парозе, стаяў сусед, вясёлы і п'яны.
  - Каця ў бальніцы, - радасна сказаў ён. - Пойдзем да мяне. У мяне шампанскае ёсць…
 У гэтым была мая віна, што ён прыйшоў. Калі б я тады не пазайздросціла, ці наўрад у яго зараз бы з'явілася такая думка. Злая на яго, і яшчэ больш на сябе я яму сказала раздражнёна:
 - У мяне дзіця невядома дзе. Мне не да вас. - і зачынілі дзверы.
 Каці я пра гэта нічога не казала.
 ***
 І вось зараз яе няма. Зайсці, паспачуваць? Не, а раптам няправільна зразумее.
 ***
 Неяк сустрэла яго ля пад'езда, моцна п'янага.
 - Валька, зайдзі да мяне на хвілінку.
 Ну, думаю, чаго не зайсці. У чалавека гора. Трэба аддаць даніну ветлівасці.
 На кухні ў яго, на стале, як на нейкім нацюрморце, ляжалі буйныя парніковыя памідоры, вельмі дарагія ў той час. Ляжала палка каўбасы халоднага вэнджання, таксама не з танных, і стаяла бутэлька таннага "чарніла", і адна шклянка.
 - Будзеш віно піць?... Ну, тады я вып'ю сам… Еж, - казаў ён мне, то працягваючы прыгожы, як на малюнку, памідор, то, ледзь не ў нос тыкаючы цэлай палкай каўбасы. І дзівіўся, калі я адмаўлялася…
 - Мы з Кацяй не былі распісаны. - паведаміў ён мне. - Я казаў, ёй: "Зрабі мне дароўную на кватэру, - і я цябе пахаваю, як каралеву". Не, не зрабіла. Казала: "А раптам ты раней памрэш"…
 З'явілася жудасная думка: "А, раптам, яна зрабіла яму дароўную, і ён яе адразу ж пасля гэтага "пахаваў", хто яго ведае?"
 Тут раздаўся званок у дзверы, а я падумала, што мне трэба сыходзіць, і што я дарма, наогул, сюды зайшла.
 За дзвярамі стаяў п'яны сусед:
 - Што, ужо знайшоў? - спытаў ён Валодзю, неяк непрыемна мяне аглядаючы.
 - Не, не знайшоў - зло адказала я замест Валодзі, і пайшла да сябе.
 ***
 Неяк вяртаюся ў суботу са шпацыру і чую:
 - Валька, прысядзь на хвілінку.
 У мяне дрэнны зрок, і, да таго ж, я ніколі не гляджу, якія алкаголікі сядзяць на лаўцы ля пад'езда.
 - Мне так дрэнна, - кажа, - пазыч грошай на бутэльку "чарніла". Увечар прыйдзе пляменніца, аддам…
 У мяне ўсяго было да зарплаты на два паходу ў краму за хлебам і малаком. І я падумала: "А раптам, не аддасць? Чым, тады, я Сашку карміць буду?". І сказала:
 - Няма ў мяне грошай…
 ***
 Вяртаюся з працы. Маячыць у калідоры, п'яны, няшчасны. Падыходзіць да мяне, капаецца ў кішэні, доўга там штосьці шукае… Дастае, нарэшце ключы.
 - Валька … Мне так дрэнна…
 - Губіце вы сябе, - сказала. - Навошта п'яце…
 - Зайдзі да мяне на хвілінку.
 - Не, - сказала я, і пайшла да сябе.
 ***
 - Хто там? - шэптам спытаў Сашка.
 - Сусед п'яны. - адказала я.
 І тут раздаўся гучны, раздражнёны, і цалкам цвярозы, голас Валодзі ў калідоры:
 - Толькі асмелься яшчэ раз заходзіць сюды! - вымаўляў ён камусьці…
 "Вось, табе і раз, п'яны і няшчасны" - са здзіўленнем падумала я.