Ветэраны

Ляксандра Зпад Барысава
Ветэраны

 На дзіцячай пляцоўцы за дамамі мноства драўляных лавак са зручнымі выгінастымі спінкамі. І пясочніцы там велізарныя, і горкі, і арэлі, і крыніца пад грыбком,  якая б'е фантанам. І вада сцякае па чатырох жолабах і цячэ па пракладзеным рэчышчы ў велізарную, абкладзеную па краі камянямі, лужыну. І качкі ў ёй плаваюць, шэрыя качачкі і прыгажуны-качары з зялёнымі галоўкамі. А над пляцоўкай зграямі лётаюць галубы.  Прыгажосць.

 Сяджу на лаўцы, вяжу квадрацікі гаплікам.
 Хлопчык, гадоў дзесяці, стаў на кольца крыніцы, а рукой перакрыў трубу. Пырскі паляцелі ва ўсе бакі. Дзеці віскочуць і вяселяцца.

 Па сцяжынцы ідзе бабулька ў зялёным на ваце пінжаку. А на пінжаку - ордэны і медалі і планкі раненняў. Шмат ордэнаў і медаляў. Дух займае. Жывая гісторыя.
 Падыходзіць бабулька да крыніцы і абураецца:
 - Гэты ты куды залез? Што там круціш? Вось, зломіш, аштрафуюць тваіх бацькоў.
 Ламаць там няма чаго: простая адкрытая труба. Але бабулька гэтага не ведае.
 - А ты чаго галаву мочыш вадой? - кажа яна другому хлопчыку. - Застудзіш мазгі і памрэш!
 Хлопчыкі рабеюць перад Жывой Гісторыяй. І хутка разыходзяцца ў розныя бакі.
 А бабулька, убачыўшы, што я на яе гляджу, падышла да мяне і стала абураным тонам распавядаць гісторыю пра хлопчыкаў з самага пачатку.
 - Ды вы садзіцеся, - кажу я ёй.
 - Не, - адказвае бабулька, - ісці мне трэба. Сын чакае…
 Але перш чым сысці, яна разы тры распавяла мне гісторыю пра гэтых хлопчыкаў.

 Пасядзела я яшчэ трошкі і пайшла па найблізкіх крамах паглядзець, як там наконт патрэбнага мне Смалевіцкага хлеба  і малака-кефіру "Бабулін гладыш".
 А каб не марнаваць дарма час, дастала раман Васіля Быкава "Кар'ер" і стала чытаць яго па дарозе. Даўно ў мяне гэта кніжка, а прачытаць яе - ніяк рукі не даходзілі. Ды і не так лёгка чытаць пра вайну кнігі, нават калі яны напісаны такім майстрам слова, як Васіль Быкаў.
 - Святую кнігу чытаеце? - адрываюся ад старонкі і бачу: стаіць нізенькая квадратная бабулька з вельмі добрым царкоўным тварам.
 Я жадала сказаць "Так", але падумала, што бабулька мяне няправільна зразумее, і сказала:
 - Не.
 І адчула, што абразіла аўтара такім адказам. Чаму не святая? Вядома ж, святая…
 - Гэта кніга, - тлумачу я бабульцы, - нашага лепшага ваеннага пісьменніка Васіля Быкава. На беларускай мове. Вы ведаеце беларускую мову?
 - Але мы ж па-руску размаўляем, - тлумачыць мне бабулька.
 Вось табе і сталіца Беларусі. Бабулькі тут па-руску размаўляюць…

 І бабулька стала мне распавядаць пра вайну:
 -…Вакол Ленінграда абнеслі абраз Казанскай Божай маці, і таму немцам не захапілі горад… - і бабулька паглядзела на мяне бліскучымі ад захаплення вачыма.
 "Гэта што, ім у цэрквы такое ўціраюць?" - падумала я.
 - А вы праваслаўная? - спытала яна мяне.
 - Каталічка, - адказваю я. А сама падумала: "А хто ведае, можа, мяне хрысцілі якія-небудзь уніяты ці баптысты, ці якія-небудзь пяцідзесятнікі. Паняцця не маю". У тыя часы, калі мяне хрысцілі, гэтым займаліся не святары, паколькі іх у нас не было, а адмыслова навучаныя бабкі.
 - Каталікі таксама добрыя людзі, - радасна паведаміла мне бабулька, і распавяла такую ж цудоўную гісторыю пра Matky Bosky Ostrobramsky.
 - У царкву ходзіш? - спытала яна мяне.
 - Не, - адказала я.
 - Ну, ты схадзі, хоць свечку пастаў…

 - Ну, што, таксама шпацыруеш? - раздаўся здалёку голас.
 Я абярнулася і ўбачыла, што гэта Жывая Гісторыя ў зялёным пінжаку вітае маю суразмоўніцу.
 - Усяго вам добрага, - сказала я квадратнай бабульцы і пайшла далей, куды ішла.