8, 1 Восьмий етап. Темрюк, природа i Колобок

Луцор Верас
                У травні 1966 я знову приїхав в Темрюк ненадовго в гості до сестри, але затримався тут на цілий рік. Несподівано для себе, погодившись на вмовляння сестри, я влаштувався працювати в «Сільгосптехніку» водієм автомобіля. Все літо й осінь я у вільний від роботи час, відпочиваючи тілом і душею, бродив уздовж степових річечок, віддаючи себе спілкуванню з позбавленими лицемірства природою і тваринами. Щорічно я виписував багато наукових журналів, тому в мене була можливість з головою зануритися в область самоосвіти.

                Сестра купила будинок на скелястому пагорбі правого берега річки. Тут стояло всього чотири будинки, а відстані між сусідніми будинками коливалося в межах 50-150 метрів. Городи розташовувалися вздовж кромки берега річки. Місце безлюдне, трохи в стороні від села – свобода для душі була повною. Акустика тут була настільки сильною, що чути було все, що відбувалося навколо на великій відстані.

                Спочатку в Темрюці було утворено сім колгоспів на базі семи вітряків, які були в селі. Потім ці колгоспи об'єднали в два: «Росія» і «Фрунзе». Назва колгоспу «Росія» має саркастичну основу, бо цей колгосп був утворений у верхній, української частини села, а колгосп «Фрунзе» був утворений в російській частині села. Моя сестра працювала в колгоспі «Фрунзе». Колгоспи були позбавлені, якого б то не було, права вибору. Райкоми партії давали колгоспам вказівки, що треба сіяти, скільки сіяти і як сіяти. Яких тварин мати, скільки мати і як за ними доглядати. Одні розпоряджалися і не несли відповідальності, а інші виконували дурні розпорядження і несли за це відповідальність.

                Часи змінювалися, змінювалися і установки, поступово звільняючи колгоспи від розпоряджень згори. У зв'язку з нерентабельністю одержуваного продукту, обидва колгоспи в Темрюці позбулися виноградників і перестали займатися вівчарством. У зв’язку з цим втратили роботу собаки-вівчарки, які пасли до цього часу овець.

                Сестра привела додому безробітну вівчарку Тузика. Розумний, сильний пес семирічного віку, не був привчений до нашийника і, тим більше, до ланцюга, тому йому дали повну свободу дій, чим він в повній мірі і користувався, не забуваючи охороняти ввірене йому господарство. Тузик справно ніс службу, але іноді зникав надовго, до трьох днів. Його за це ніхто не лаяв і не мав право лаяти, бо в такому випадку була б втрачена взаємоповага, а значить, і дружба.

                Через Темрюк не проходять дороги, що зв'язують населені пункти. Єдина асфальтована дорога пов'язувала Темрюк з трасою «Маріуполь-Запоріжжя», до якої було близько двадцяти кілометрів. Село знаходилося у своєрідному глухому куті. Ймовірно, тому в селі собаки були менш схожі на дворняжок, ніж в інших населених пунктах країни. Собаки в Темрюці не були чистопородними, але зберегли основні характеристики своїх прабатьків. Розумна злостивість і непідкупність місцевих собак передалася їм у спадок від української степової вівчарки-вовкодава, порода якої втрачена назавжди.

                Я ніде не зустрічав такої кількості собак, як в Темрюці, яких я не зміг би «взяти». Місцеві собаки ховали від мене очі, але продовжували злісно гавкати, попереджаючи мене про те, що вони справно служать своєму господареві і хороших відносин у мене з ними не буде. Іноді зустрічалися і такі собаки, які не ховали від мене очей. Така собака, коли я дивився їй в очі, вона злісним гучним гавкотом і ультимативною загрозою негайного нападу змушувала мене відвести від неї погляд. Таку реакцію на психотропну дію я зустрічав і у собак породи дог, але рідко.

                Одного разу сестра принесла додому чорне цуценя. Воно було кругле як мяч і з товстими лапами.
                – Як ми його назвемо? - запитала сестра.
                – Він кругленький, як м'ячик, тому йому підходить ім'я Колобок, - запропонував я.

                Тварини, що живуть в тісному спілкуванні з людиною, розвиваються за іншими законами, ніж тварини дикої природи. Вроджене почуття панічного страху, плазування і потреба служити комусь або чомусь панує в світі антигуманному, створеному людством. Боягузлива сутність потенційного слуги в дикому світі явище виключно рідкісне і розвитку не має, бо такі сутності гинуть, не встигнувши залишити після себе потомство.

                У людському світі раболіпство культивується тисячоліттями. Людство, створивши всередині своєї спільноти структуру псовізма, як єдиний механізм прогресу технократії і бандократії, створило тим самим живильне середовище для псіховірусів, які знищують людський індивідуум – дитя Вищої Сутності. Страх і раболіпство не закладені в програму розвитку Всесвіту і не закладені в програму Буття – вони породжені слугами Шеолу (Шеол – царат мертвих, пекло). «Господь бог» і «раби божі» - потенційні зрадники і підлі сутності.

                Страх навіюваний – знаряддя поневолення. Серед людей я завжди шукав вірус страху. Якщо людина не має вродженого почуття страху і йому не прищепили це почуття в процесі виховання, то з такою людиною приємно співпрацювати, навіть якщо він твій непримиренний ворог. До розумних і безстрашних ворогів я завжди ставлюся з глибокою повагою.

                З чоловіком, ураженим вірусом страху, тільки в тому випадку може бути обережне співробітництво, якщо він прагне позбутися страху і в стані ще мислити логічно. З твариною у мене могла бути дружба теж за умови, що тварина не уражена вірусом страху або, якщо тварина є представником дикої природи.

                Цуценя, якого принесла сестра, вселяло повагу надзвичайно товстими лапами і широкими грудьми. Треба перевірити його на страх і на можливість закріплення в ньому безстрашності. Я взяв тонку хворостинку, і став кінчиком прутика легко і обережно плескати по землі в тридцяти сантиметрах від носа Колобка. В його очах з'явилося здивування, і мабуть промайнула думка - «щось чуже, а значить небезпечне, вороже». Колобок невпевнено загавкав. Я перестав прутиком плескати і потягнув його по землі до себе, запрошуючи цуценя переслідувати. Колобок перестав гавкати, але переслідувати не став. В результаті першого уроку щеня зробило для себе висновок, що ворог ретирується, якщо на нього гавкати. Я повторив процедуру. На цей раз щеня зробило невпевнену спробу переслідування. На перший день цього було достатньо.

                Наступного дня навчання продовжилося. Тепер у Колобка гавкіт був упевненим і загрозливим, а з другої спроби він вже кинувся переслідувати хворостину. Такі досліди я проводив не більше трьох разів на день, щоб вони не набридли цуценяті. На четвертий день я не припинив плескати лозиною по землі у відповідь на гавкіт Колобка і не запросив його до переслідування, показуючи, що противник виявляє наполегливість. Колобок злістно кинувся на хворостину, а в очах його з'явилася впевненість, що винуватець агресії не тільки хворостина, але і я. Я кинувся тікати, а Колобок переслідував мене. Мене радувало те, що Колобок жодного разу не сприйняв заняття як гру і ставився до них серйозно. Якби він, хоча б один раз затіяв зі мною гру, тоді з нього не вийшло б хорошого пса. Я не повинен вести себе так, щоб показати свою перевагу над ним.

                На п'ятий день я, ляскаючи лозиною по землі, став повільно наступати на Колобка. В його очах з'явилося здивування. Тоді я зробив рух до відступу, а Колобок люто кинувся переслідувати. Я повторив спробу наступу, уважно спостерігаючи за очима Колобка. Я проявляю наполегливість загрози – в очах Колобка з'явилася нерішучість. Стоп! Секунда мого зволікання і безстрашного бійця з Колобка не вийде. Нерішучість – поріг, за яким знаходиться страх, а цього не можна допускати. Щеня не повинне пізнати почуття страху, тому я негайно став відступати. Відчувши, що за порогом нерішучості знаходиться щось небезпечне для нього, Колобок вже сам боровся з нерішучістю. Він зрозумів, що життя грунтується на впевненості та наполегливості. Десяти занять було достатньо, щоб створити в душі Колобка фундамент, на якому грунтується гідна поваги сутність. На цьому я заняття з лозиною і закріпленням безстрашності у Колобка припинив, бо всьому є міра. Продовження занять призвело б до поганого результату. Я заклав міцний фундамент, на якому будуватиметься свідомість хороброго воїна. Цього достатньо. Останнє виховання йому дасть сама природа.

                Колобок підростав, а в прогулянках по селу і в степу мене супроводжував Тузик. Тузик супроводжував мене не завжди, а тільки тоді, коли у нього було таке бажання. Але як би далеко я не знаходився від будинку, якщо мені загрожувала якась небезпека, Тузик з'являвся поруч зі мною раптово і в потрібний момент. Як він це відчував і як знаходив мене, залишається тільки здогадуватися.

                Одного разу я поїхав з Темрюка на три дні. Мої знайомі, у яких я часто бував, по моєму приїзду запитали у мене:
                – Ти виїжджав з Темрюка?
                – Так, а як ви про це дізналися? - здивувався я.
                – Тузик тебе розшукував. Він прибіг до нас у двір, забіг в будинок через відкриті двері, перевірив кімнати і пішов. Ми здогадалися, що тебе в Темрюці немає.

                У Темрюці був великий ставок, який знаходився біля невеликої гори Вісла. У 1946-50 рр.. в надрах Вісли добували секретний мінерал. Його добували тим же способом, що і золото, перемиваючи в лотках. У невеликій кількості видобутий мінерал забирали і вивозили у супроводі озброєних автоматами солдатів. Робочим платили бонами, які отоварювалися в спеціальному магазині. Для місцевих жителів додатковий заробіток на цьому підприємстві був гарною підмогою.

                Я часто ходив на риболовлю до гори Вісла. Там я бачив надзвичайної краси золотого кольору змій. Коли Колобок підріс, я почав його брати з собою на риболовлю. По дорозі на риболовлю Колобок забігав у чужі двори і дражнив собак, немов знущаючись над ними: «Ти, ось, величезний, сильний пес, але ти на ланцюгу – раб. А я – вільний!». Вискакував господар з подвір'я з палицею в руці, а Колобок весело тікав, наздоганяючи мене і по дорозі виглядаючи «кого б ще подражнити».

                На ставку рибу ловити заборонялося. Ставок охороняв сторож з двома собаками. Мені завжди вдавалося зловити рибу і вчасно піти. Одного разу я ловив рибу, а поруч зі мною сидів Колобок. Раптом він загавкав і кинувся бігти вздовж берега. До нас наближався сторож зі своїми собаками. Колобок зупинив їх в ста метрах від мене. Він атакував їх так люто, що ні собаки, ні сторож не змогли рушити з місця, а Колобку всього чотири місяці від народження! Я спокійно зібрав снасті і пішов на степову дорогу. Коли я віддалився на досить безпечну відстань, Колобок, виконавши свій обов'язок, наздогнав мене.

                Ні Колобок, ні Тузик не знали, що таке нашийник – предмет і символ рабства, але двір і город охороняли справно. Вони ніколи не гавкали на того, хто проходив повз двір. Якщо людина заходила на подвір'я, то Колобок гавкотом попереджав відвідувача, що двір охороняється, а господаря про те, що у двір зайшла чужа людина. Якщо відвідувач брав у руки палицю, або піднімав з землі камінь, то на такого відвідувача Колобок люто накидався, а відвідувач в кращому випадку вискакував з двору в обірваному одязі. Якщо відвідувач не брав до рук нічого для захисту від собаки, тоді він міг вільно увійти в двір. Колобок знаходився на пристойній відстані, гавкав, але не наближався до відвідувача і не погрожував йому. Відвідувач вільно міг дійти до вікна і постукати в нього, викликаючи з дому господаря, але підійти до дверей він вже не зміг би. Якщо відвідувач прямував до дверей, тоді Колобок накидався на нього. Тузик знаходився на пристойній відстані у дворі і спокійно спостерігав за подіями. Він міг накинутися на прибульця тільки в тому випадку, якби Колобку необхідно було надати допомогу.

                Колобок виріс, став великим, довгим псом, але невисокого зросту, з товстими лапами, широкими грудьми і потужними щелепами. Пройшло два роки. Я знову жив і працював в Донецьку, а літом у відпустку приїхав до сестри в гості. Колобка у дворі не було.
                – Де Колобок? - запитав я у сестри.
                – Мій сусід має величезний сад, велику пасіку і вирощує часник, що дає пристойний дохід. У нього було чотири собаки, що охороняють господарство. Він уже кілька років просив мене віддати йому Колобка, але я не погоджувалася. Одного разу Колобок завинив. Я його намагалася покарати, але він надав мені опір і вкусив. Вкусити свою господиню, який же він після цього слуга? Я віддала Колобка сусідові.
                – Я з Колобком був у дружніх стосунках, тому я не міг образити або ж побити його. Точно так само і Колобок не міг вчинити по відношенню до мене недружнього вчинку. Колобок провинився? Досить було зробити Колобку словесне зауваження. Він би все зрозумів і більше проступків не здійснював би. Колобок не раб. Не можна ображати ні словом, ні дією вільну особу. Ти порушила цей закон і була справедливо покарана. Ти віддала Колобка і правильно зробила, тому що Колобок став зневажати тебе.