Даужыня дывановай дарожки

Варужка Яешня-Тутошня
Даўжыня дывановай дарожкі

 Ў малодшых класах я была апошняй вучаніцай. Хораша пісаць літары я не навучылася, як ні імкнулася. Літары ў мяне былі крывыя, дрыготкія, і ўсе хіліліся ў розныя бакі. І квітнелі мае літары махрыстымі астрамі. І старонка ўся была ў дробных чарнільных пырсках. І цікавасць у мяне да вучобы і да поспехаў знікла.

 У чацвёртым класе матэматыку ў нас стала весці Кір’янава Марыя Іларыёнаўна.
 - Матэматыка - царыца ўсіх навук - заявіла яна ў першы навучальны дзень.

 Мне гэта спадабалася, паколькі вельмі люблю казкі.
 І задала нам Марыя Іларыёнаўна задачу: вызначыць даўжыню дывановай дарожкі, якую трэба заслаць на лесвіцу, калі вядомы даўжыня і шырыня лесвіцы. І намалявала малюнак.

 Я глядзела на малюнак абсалютна абыякава.
 І раптам убачыла рашэнне.
 І падняла руку, баючыся, што хто-небудзь мяне апярэдзіць.
 Але ніхто не спяшаўся. Не бачылі яшчэ.
 Настаўніца мяне спытала.
 - Дзевяць метраў - адказала я.
 - Растлумач.
 Тады я стала тлумачыць, што кожнай гарызантальнай паверхні прыступкі адпавядае кавалачак у даўжыні лесвіцы. А вертыкальнай - у вышыні. Мне не хапала слоў, і Марыя Іларыёнаўна стала мне дапамагаць, малюючы праекцыі прыступак уніз і налева.

 Гэта задача мне запомнілася, таму што яна абудзіла ў мне цікавасць да вучобы, і ў прыватнасці, да матэматыкі. Я пачынала разумець, што матэматыка, гэта не проста два плюс два. Матэматыка - гэта цікава, захапляльна, казачна.

 Настаўніца нам распавяла гісторыю пра Гаўса. Калі тупы жорсткі настаўнік прымусіў складаць яго лікі ад адзінкі да ста, у пакаранне. І як хутка палічыў Гаўс, выкарыстоўваючы метад Гаўса.