7, 1 Сьомий етап. Додому

Луцор Верас
                Я роблю черговий крок у своєму житті. Розпочався черговий етап мого пізнання людської спільноти, християнським всепрощенням морально опущеної до рівня мавпячої культури.

                Буття - суцільний театр, суцільний обман. Реклама не відповідає якості товару, бо: за золотими ризами і позолоченими іконами; за красивими гаслами і фасадами багатих будинків; під багатим вбранням і в дорогих автомобілях; під напудреними і нафарбованими обличчями; за спокусливими багатообіцяючими пропозиціями – ховається клоака людства! У цю клоаку мені треба зануритися з головою, але так, щоб не задихнутися і вижити, так, щоб не втратити людської гідності, що в принципі занадто важко виконати.

                На початку грудня 1961 я отримав від мами листа, в якому вона зокрема повідомила: «Твою сестру намагався зґвалтувати Льонька Дрозд, але наскочив наш сусід, Володя Курченко, і врятував її від ганьби». Їдучи на Урал і прощаючись з мамою, я сказав: «Я поїду, а сестру нікому буде захищати». «Про Валю не турбуйся, бо хто її спробує порушити, той розумом порушиться»- відповіла мати. Я ніколи не сумнівався в тому, що стверджувала мама, але «на Небо сподівайся, а сам не зівай». Треба терміново повертатися додому. Збори мої були недовгими, а шлях додому завжди коротший, ніж з дому.

                Їхав я з Уралу в сильні морози, а Донбас мене зустрів дощовою погодою. Мрячив нудний осінній дощик. Згадалися слова Михайла Коцюбинського з його твору «Fata morgana»: «Ідуть Дощі. Холодні осінні тумани клубочаться над землею, стеляться ... ». З Москви я виїжджав в місто Сталіно, і квиток компостував до міста Сталіно, але на будівлі міського вокзалу мене зустрів напис «Донецьк». Незвично і неприємно. Такий менталітет демократичних ідолопоклонників - спочатку правителя в дупу цілують, а потім ллють на його голову помиї. Де ріки Дон і де Донець, а де місто Юзівка? А чому, в такому разі, не Байкальск, Ванюшино, або Вонюшино? Назва «Вонюшино» для мого рідного міста відповідало б дійсності, тому що повітря в місті насичене газами, що викидаються з шахт і із заводських труб, і газами, що йдуть від палаючих териконів і від хімзаводів. «Вонюшино» - ось його справжнє визначення, хоча б ще й тому, що в цьому місті сильно відчутний сморід психічних випарів російських агресорів. Все в догоду ординцям-завойовникам, яких історія і доля аборигенів захоплених земель ніколи не цікавила і не була в пошані. Природна ненависть і презирство окупантів до аборигенів.

                Моє рідне місто не змінилося за ті півроку, які я пробув на Уралі. Зате відбулися приємні зміни у футбольній команді «Шахтар». «Шахтар» завжди був чудовою футбольною командою, унікальною в своєму роді. «Шахтар» ніколи, або майже ніколи не брав участі в договірних матчах. У ті далекі вже тепер роки в «Шахтарі» грали чудові хлопці: воротар Стрєлков, нападник Савельєв, польові гравці Родін, Ананченко, Аляб'єв та інші.
Футбольна команда «Шахтар» восени 1961 вперше завоювала кубок країни. У 1962 році «Шахтар» знову взяв кубок СРСР. У 1963 році «Шахтар» утретє поспіль вийшов у фінал кубка СРСР, і повинен був у цьому матчі битися за кубок з московським «Спартаком».

                На фінал кубка в 1963 році «Шахтар» приїхав до Москви без Стрєлкова і Савельєва. Савельєв був легендарним нападником, але в радянських спортивних хроніках знаменитим він не був, бо не грав в московській команді. Савельєв рідко йшов з поля, не забивши супернику гол. Удар у Савельєва був такої сили, що одного разу він м'ячем прорвав сітку воріт.
Такий випадок стався і у фінальній грі на кубок СРСР «Шахтаря» з московським «Спартаком» в 1980 році, коли Михайло Соколовський з дальньої дистанції м'ячем прорвав сітку воріт «Спартака». Про цей випадок ніхто ні в одній газеті не заїкнувся. Якби таке зміг зробити гравець якої-небудь московської команди, тоді б всі газети СРСР гриміли б про це на весь світ! Тоді, в 1980 році, «Шахтар» переміг «Спартака» і відвіз кубок до Донецька.

                Нападнику Савельєву до фінального матчу 1963 року два рази ламали на поле ногу, а на третій раз зламали так, що він вже не міг грати в футбол і у фіналі кубка СРСР 1963 не брав участі.

                Воротар Стрєлков завжди виходив на поле в чорному трико, з кепкою на голові і в чорних рукавичках. Забити Стрєлкову гол було дуже навіть проблематично. «Чорний Кіт» - називали Стрєлкова московські футбольні коментатори. Стрєлков насправді у своїх воротах виглядав швидше величезним «Чорним Котом» ніж людиною і як величезний кіт легко брав м'ячі. У Стрєлкова була дружина такої надзвичайної краси, що футбольні вболівальники ставилися до неї як до богині. Вона була не тільки красивою, але і дивовижно стрункою та гнучкою жінкою. Щось у фізіології цієї жінки відбулося, вона почала швидко повніти. На її прохання Стрєлков з-за кордону привіз їй ліки від повноти. Отруївшись цими пігулками, дружина Стрєлкова захворіла і недовго прохворів, померла. Похоронну процесію на вулицях Донецька супроводжував багатотисячний натовп футбольних уболівальників. Стрєлков після похорону дружини покинув футбольну арену.

                Ворота «Шахтаря» тепер захищав малодосвідчений Клюєв. Положення у «Шахтаря» восени 1963 року було важким, але у членів футбольної команди надія стати триразовим володарем кубка СРСР була. Та й підстави для такої надії були вагомими. У той час було положення, згідно якого футбольна команда, що стала три рази поспіль володарем кубка СРСР, забирала цей кубок собі навічно. Якщо «Шахтар» втретє стане володарем кубка СРСР, тоді кубок назавжди покине Москву – хіба можна допустити таке?! Ось це положення і стало причиною футбольної драми, яка розігралася в Москві.

                Тренером у «Шахтаря» був Ошенков. Ошенков отримав відповідні вказівки від «крутих» партійних уболівальників і збирався їх беззаперечно виконати. На футбольному полі почалася боротьба «Шахтаря» не лише зі «Спартаком» і некоректними футбольними суддями, але й зі своїм тренером. Один гол, забитий «Шахтарем» не зарахували. Другий гол, забитий «Шахтарем» не помітили судді. Цей гол був зафіксований уболівальниками і фотоапаратами західноєвропейських журналістів. У західноєвропейських газетах з цього приводу були надруковані гучні статті з фотографією, на якій видно як м’яч перетнув лінію воріт. У другому таймі футбольної баталії, передбачаючи небажаний виграш «Шахтаря», тренер Ошенков змінює досвідчених гравців на недосвідчених дублерів. «Шахтар» програв «Спартаку» з рахунком 1:2. Коли «Шахтар» залишав поле, всі московські уболівальники на стадіоні встали і проводжали команду оплесками та оваціями. Коли ж «Спартак» робив на стадіоні коло пошани, його освистали уболівальники стадіону. То був час, коли москвичі ще були нормальними людьми, позбавленими кремлівського шовінізму.

                З Москви футбольна команда «Шахтар» поверталася до Донецька літаком. У літаку футболісти перекваліфікувалися на боксерів, перетворивши тренера Ошенкова в грушу для тренувань з цього виду спорту. У Донецьку вболівальники зустріли футболістів в аеропорту і на руках несли до центру міста. За те, що Ошенков був побитий футболістами, були дискваліфіковані і звільнені з команди: Ананченко, Аляб'єв та Родін.

                Ошенков ж не постраждав морально, бо Москва не забуває своїх псів – він був направлений до Києва і очолив на довгі роки федерацію футболу України. Я міг би багато і довго розповідати про дуже цікаві події в історії героїчної футбольної команди «Шахтар», які й донині є неприємними для рюсельскіх шовіністів. Спорт дає великі гроші, а де великі гроші – там завжди стоїть густий запах крові, лайна і паскудства.

                По поверненню з Уралу я з залізничного вокзалу до шахти «17-17 біс» дістався трамваями. О п'ятій годині вечора я проходив з валізами в руках повз ДК шахти 17-17 біс. Біля клубу, в групі наркоманів стояв Дрозд. Побачивши мене, Дрозд підняв руку вгору і крикнув:
                – Алє-є-є!
                «Буде тобі «алє» після того, як я приведу себе в порядок», - подумав я.

                Вдома мене зустріла сестра, а мама була на роботі. Про замах Дрозда на честь моєї сестри розмов ніхто не заводив, а я шукав зустрічі з Дроздом, але більше я його не бачив. Втративши надію самостійно знайти Дрозда, я вирішив звернутися до Мини. Біля ДК стоїть Мина зі своєю свитою. Я підійшов до нього:
                – Де Дрозд?
                – Обійдешся, - відповів Мина і відвернувся.
                – З яких це пір ти вирішив розмовляти зі мною таким тоном? Впасти не боїшся?
                – Сидить твій Дрозд.
                – Як, сидить?
                – Дрозд з Генкою «мента» зарізали, по червінцю отримали.
                – Ну, там я його швидко дістану.
                Тепер у вирішенні цього питання я був абсолютно спокійний.

                Минуло лише півроку після цієї розмови. Я з Миною стою у дворі нашого кварталу. Ми з ним розмовляємо на нічого не значущі теми. Мина і Дрозд жили в одному будинку, через будинок від мого будинку. Наші двоповерхові будинки будувалися в той час, коли будувалася наша шахта. Будинки будували з піщанику, що видобувався в той час при проходці шахтного ствола. Квартири в будинках без зручностей, а загальний туалет знаходився посеред кварталу. З під'їзду будинку вийшов Дрозд і попрямував в туалет. Мина засміявся:
                – Пенсіонер! У в'язниці Дрозда перетворили на «півня» і відходили так, що він розумом зрушився. На цій підставі Дрозда звільнили з в'язниці. Дрозд зі своєї квартири виходить тільки в туалет. Він всього боїться, живе в постійному страху. Він не може дивитися кіно, телевізор, слухати радіо і спілкуватися з людьми.
                Відплата здійснилося! Недаремно мама говорила: «розумом рушиться той, хто Валю порушить».

                У моєї сестрички був наречений – фізично могутній шахтар. Обличчя в нього незвичайне, суто російське, яке зроблене різцем скульптора наспіх. Риси обличчя вуглуваті і по-особливому красиві. Його обличчя сильно фотогенічне, тому двійників у нього і схожих на нього людей бути не може. Познайомилися, потиснули один одному руки. Сильний дуже, скеля! За тиждень після знайомства я наближався до нього з рішучим наміром. Він уже відчув, зрозумів, що зараз будуть величезні неприємності, але стояв з нахабною усмішкою на обличчі і в позі «старшого брата» поневолених народів. Сестра стояла поруч з ним. Я підійшов до Аркадія і коротким ударом поклав його на підлогу:
                – Скотина великороська!
                – Ти що, Володю?! Яка скотина?! За що ти його? - сестра залилася сльозами.
                – Моя дорога сестричка, ти ж знаєш, що до мене стікається маса інформації про навколишнє мене середовище. Без інформації жити – дурнем бути. З'їздь до Центральної Поліклініки й зайди в гінекологію. Там лежить дружина цього пройдисвіта – красива витончена жінка. Вона його благоволить. Про тебе їй нічого не відомо. Отримав він по заслугам, але мало, тому що не здохне! Прийде в себе і відповзе. На цьому з мого боку все. Решта на твій розсуд. Я тобі не суддя.

                Увечері я пішов до клубу. У вестибюлі три дівчини з танцювального колективу, побачивши мене, заверещали і втекли, а за кілька секунд у вестибюлі будинку культури з'явився весь танцювальний колектив на чолі своєї королеви, Валентини. Я розвернувся і пішов. За тиждень після цього випадку друзі та подруги моєї колишньої пасії влаштували так, що несподівано для мене ми з нею зустрілися і опинилися наодинці. Заговорила вона:
                – Даремно ти поїхав. Не виїхав би, ми були б разом.
                – Ні, не були б. Ти зрадила мені духовно, душевно і фізично. Я знаю, коли, з ким і де.
                – Ти дізнався про це зараз?
                – Ні, я дізнався в той день, коли ти зрадила.
                – Ти б простив мені, бо я була вагітна, але аборт не робила. Наприкінці літа мені зробили штучні пологи. Був син.
                Я мимоволі глухо заревів як бик, без сліз. З глибини моєї душі насилу виповзали назовні слова:
                – Я тобі вбивства живої душі і своєї крові не прощу.

                Я намагався приходити додому вельми втомлений, щоб відразу завалитися спати. Залишатися наодинці зі своїми почуттями було нестерпно боляче. Мене мучили спогади про щасливий час моєї любові. Я знав, що Небо її покарає. Не пізнає вона більше щастя в любові і в сімейному житті навіть на короткий період. Іноді я бачив свою колишню пасію на вулиці, і мене коробило від ненависті до неї і презирства. Та, яку я любив, померла, а ця - зовсім інша, неприємна жінка.