6, 7 Чорний коник

Луцор Верас
                Почалася сльотава осінь 1961 року. По осінній повені на Ваю прийшли останні баржі з вантажем і з поповненням в людських резервах, а в їх числі з розподілу прибуло і кілька випускників інститутів. Дощі, сльота, непролазний бруд на вулицях, без якого важко уявити російську глибинку. Для того щоб перейти вулицю з одного тротуару на інший, необхідно надіти болотні чоботи. У клубі, в кабінеті завідувача, я зберігав свої штиблети. Тут я перевзувався і займався тим, чим і повинен займатися зав. клубом.

                Не все вічне. Тривала пора осінніх дощів закінчилася. Настали сонячні погожі дні. Бабине літо – найкрасивіша пора в тайзі. Осінь тут коротка, тому листя дерев, перед тим як впасти на землю, дружно забарвлюються в різні кольори. На крутих схилах берегів Вішери золотом сяють берези. Кривавими плямами листя дерева горобини виділяються серед золотих беріз, створюючи враження, наче величезний поранений казковий звір, пробігаючи вздовж річки, кров'ю забризкав золоте вбрання Вішери. Вранці придорожні калюжі покриті тонким шаром криги. Біля калюж, уздовж лісових доріг дружно ростуть сироїжки, щільно притулившись один до одного рожевими капелюшками. Три-чотири помахи косою і діжка буде наповнена цими чудовими за смаком грибами. Повітря в цю пору року настільки чисте і прозоре, що мимоволі згадуєш Фета:
                «Есть в осени первоначальной короткая, но дивная пора – весь день стоит, как бы хрустальный, и лучезарны вечера».
                Люблю я Україну, але люблю і національну Русь, але не Росію - не денаціоналізоване співтовариство.

                Російський хліб неприйнятний моєму організму, тому у мене почалися проблеми зі шлунком. Постійна печія і відрижка хлібними дріжджами мене довели до того, що я змушений був летіти літаком в Красновішерськ до лікарні. Літак летить не вище 200-ти метрів над гірськими схилами. В ілюмінатор видно окремі дерева. З такої висоти краса осіннього забарвлення берегів Вішери зачаровує. Восени дуже красива долина Тебердинської ущелини на Північному Кавказі. Не можливо визначитися, що красивіше: осіння Вішера, чи осіння Теберда, бо кожне з них по-своєму красиве. Уздовж берегів Вішери, поперек її русла видно стометрової ширини смуги лісу різного відтінку. Темно-зелені смуги змінюються світло-зеленими смугами.
                – Красива тайга? Подобається? – у літаку запитав мене сусід.
                – У горах осінній ліс особливо гарний. Мене зацікавили смуги. Не знаходжу їм логічного пояснення.

                Мій сусід почав розповідати мені дивну історію:
                – Смуги різних відтінків в тайзі залишив після себе француз. Це пам'ятник розумному французу і російській дурості. У перші роки Радянської влади один французький капіталіст у Радянського уряду взяв у концесію землі по Вішері. Взяв з умовою валити ліс і відправляти його до Франції. Француз ліс валив не безладно російським способом, а залишав смуги незайманого лісу для природного відновлення лісових ресурсів. Залишав цілими дерева, як насінники. Ви, напевно, звернули увагу на те, що тут не росте сосна. У сосни основний корінь йде вертикально глибоко вниз. На уральському кам'яному ґрунті сосні рости ніде, тому тут ростуть ялина і ялиця, береза і осика. Це основні чотири породи дерев. Якщо вирубати смугу хвойного лісу, то на цьому місці буде рости замість хвойних дерев береза і осика. У природі відбувається природна взаємозамінність. Там, де француз смугами вирубав темно-зелену хвою, тепер ростуть світло-зелені берези та осики, тому тайга тут смугаста. Чому ці смуги є пам’ятником російської дурості? У районі Усть-Улса багато всіляких руд. Якщо Ви були на альпійських луках Кер-Каменю, то, можливо, звернули увагу на гору, яка стоїть посеред болота. Гора ця з чистого залізняку, в якому заліза не менше 80%. За де якийсь час, після того, як француз почав валити ліс, він звернувся в Радянський уряд за дозволом поставити в Усть-Улсі домну і плавити чавун, з подальшою відправкою його до Франції. Отримавши дозвіл, француз побудував в Усть-Улсі невелику домну. Домна справно працювала, чавун і ліс відправлявся до Франції, а представники місцевого населення мали добрий заробіток. Чавун залізницею доставлявся в морський порт, де його перевантажували на кораблі. Одного разу при перевантаженні чавунних чушок на корабель портальним краном з великої висоти звалилася на пірс чавунна болванка і розкололася. Болванка всередині була заповнена чистим золотом. Француза заарештувати не вдалося, бо він в цей час не перебував на території СРСР. Концесію анулювали, а на Ваю приїхали слідчі ВЧК. Допитували всіх жителів довколишніх селищ, але нічого з'ясувати не вдалося. Суть в тому, що золото в такій кількості можна добути тільки рудним способом. Про золоті рудники тут ніхто нічого не чув. Ймовірно, у француза була золота копальня, і можливо не одна, але з місцевих жителів ніхто на копальнях не працював. Швидше за все, на копальнях працювали втікачі-злочинці з виправних таборів. Таборів в цих краях завжди було пре достатньо. Можливо, розраховувався француз з шахтарями золотом, але нікому живим піти з заробленим золотом не вдалося. Шахти були підірвані, або затоплені разом з робітниками. Все зникло безслідно.

                Одного разу, по поверненню з Красновішерська, я на вулиці селища Вая зустрів п'ять вершників. У них хороші, вгодовані коні, а на конях виблискували новизною відмінні шкіряні сідла. Це були геологи. Я познайомився з ними. Дізнавшись, що я шахтар, керівник геологів став умовляти мене перейти працювати до нього в геологічну експедицію. Я б з радістю погодився, але в недалекому майбутньому я збирався повертатися додому.
                – Тут золота намивного багато, але нам дано завдання знайти рудне золото, - сказав начальник експедиції, - сказав керівник експедиції.
                - Мабуть багато золота тут колись видобували нелегальним шляхом, бо при прогулянках я на правому березі Вішери ближче до Усть-Улса знаходив старі обвалені копанки.
                За два роки по цій розмові я, будучи вже в Донбасі, від одного геолога дізнався, що рудне золото знайшли в районі Усть-Улса, а алмази в районі селища Березівка. Наскільки вірна така інформація, я не знаю.

                Я був лідером і незаперечним авторитетом серед місцевої молоді, і був популярним серед жителів селища Вая, але не був шанованою людиною для партійних органів та адміністрації ліспромгоспу. Наприкінці літа я надто сильно захворів розладом кишечника. Дізнавшись від Володі Семенова, що я хворий, підлітки принесли мені з лісу стиглої черемхи, якою я вилікувався. Ці підлітки також подарували мені свої фотографії.
                – Хлопці, а чому ви підписали фотографії «На пам'ять дядькові Володі Коміку»? У мене інше прізвище, - здивувався я.
                – Люди Вас так називають. Ми думали, що це ваше прізвище.
                – А як ще мене називають?
                – Доброзичливець.
                «Є у мене тут заздрісники і таємні вороги» - подумав я.

                Мій авторитет на Ваї досяг вже нехорошої межі. Досить було мого незадоволеного погляду, щоб вибухнула гроза. Одного разу в суботній вечір до мене прийшла одна дівчина і запросила мене на вечірку з нагоди дня народження її подруги. З цією дівчиною я і відправився в клуб, бо повинен був доручити кому-небудь з хлопців стежити за порядком в клубі, і я повинен був видати хлопцям атрибути розваги. Видаючи хлопцям ігрові атрибути, я помітив, як один з недавно прибулих на Ваю нових робочих скоїв образливий жест по відношенню до дівчини, котра супроводжувала мене. Я кинув осудливий погляд. Цього виявилося достатньо, щоб хлопець віддалився від дівчини, але мій погляд помітили хлопці і переглянулися між собою. Залишивши одному з хлопців ключі від клубу, я з дівчиною вирушив на вечірку. Коли ми трохи відійшли від клубу, ззаду нас зчинився ґвалт. Ми озирнулися. Біля входу в клуб хлопці стали в коло і змусили хлопця, який нахамив дівчині, «шукати п'ятий кут».
                Дівчина запитала мене:
                – Що це хлопці з ним роблять?
                – Виховують, - відповів я їй.

                Вранці наступного дня я прокинувся від сну й продовжував лежати в ліжку обдумуючи останні події в селищі. Я вже більше місяця жив у квартирі один, бо Володя Семенов поїхав у відпустку до себе на батьківщину. Прощаючись зі мною, Семенов сказав мені, що повертатися в це дике місце він не має наміру.

                Сьогодні вихідний день. Нічого не хочеться робити. Та й робити в квартирі нічого, а на вулицях осіннє багно, тому на прогулянку не підеш. Об одинадцятій годині я все ще лежав на ліжку і читав книгу. У цей час у квартиру зайшов хлопець, який вчора нахамив дівчині, що супроводжувала мене. Квартиру я ніколи не замикав, тому до мене завжди міг зайти будь-хто, бажаючий відвідати мене. У хлопця під лівим оком красувався великий синець.

                Хлопець поставив на стіл дві пляшки горілки.
                – Вставай, пити будемо, - сказав він мені.
                – З якої нагоди?, - поцікавився я.
                – Я прийшов вибачитися перед тобою і розпити з тобою мирову.
                – Ми з тобою не сварилися і ти мені нічим не зобов'язаний.
                – Я вчора ввечері нахамив твоїй дівчині, тому хлопці побили мене.
                – Мало тобі дісталося, якщо ти не зрозумів, що вибачатися тобі треба перед дівчиною. А мирову пити ти повинен з хлопцями, які віддячили тобі за вчинок, що не робить тобі честі.
                – Я вже був у хлопців, але вони відмовилися зі мною розмовляти доти, поки я не вибачусь перед тобою.
                – Вибачся перед дівчиною і помирися з хлопцями, а до мене не приходь. Передай хлопцям мої слова. Все, на цьому розмова закінчена.

                Я був молодим і недосвідченим, але розумів, що високий авторитет багато до чого мене зобов'язує. Насамперед, я повинен бути гранично вимогливим до самого себе. Також я повинен бути гранично чистим морально. Кожне сказане мною слово і найменший мій вчинок фіксувалися людьми і піддавалися оцінці. Я міг незначною в моєму розумінні дією образити кого-небудь з людей, які повірили в мою безгрішність. Така образа завдасть людині непоправної шкоди. Бути другим або третім у суспільстві мені подобалося, але бути лідером – це занадто. Це не для мене, бо лідерство вимагає максимальної відповідальності за будь-яку дію. Я завжди був самим собою, і до кінця життя буду залишатися таким же. Що це? Гордість, гординя, або необхідність, для того щоб не зациклитися на чому-небудь і залишитися незалежним дослідником людського буття, перебуваючи в людському середовищі і в людському тілі? Я знову і знову приходжу до висновку: «Я був би кращим, якби мене виховував мій рідний батько».

                Все менше часу залишалося до свята Жовтневої Революції. Треба було підготувати святковий концерт. Партком ліспромгоспу доручив організувати і підготувати концерт молодій жінці, Вірі Іванівні. Вона приїхала в ліспромгосп зовсім недавно за розподілом після закінчення інституту. Доручення Віра Іванівна отримала, але ніякої роботи не вела. До свята залишалося менше місяця. Для організації та підготовки концерту часу залишилося обмаль.

                Я склав список молодих людей, які володіли артистичними здібностями, і попросив їх усіх з'явитися в зазначений мною час. Запросив я і Віру Іванівну. Хлопці з'явилися справно, а Віра Іванівна сиділа з незадоволеним виглядом. Ймовірно, вона думала, що концерти організовуються гранично просто, як за помахом чарівної палички. Тільки дилетант у життєвих питаннях може так думати, або комуніст. Причину невдоволення Віри Іванівни я прекрасно розумів. Організацію концерту довірили їй, а я був лише самозванцем. Я і до обов'язків завідувача справами клубу виконував як самозванець, бо мене завідуючим ділами клуба не призначали, а Володя Нікітенко за останні два місяці жодного разу не з'явився в клубі.
                – Хлопці, до свята треба підготувати концерт, а часу у нас залишилося гранично мало. Я склав програму концерту. З завтрашнього вечора ми приступаємо до репетицій. Репертуар я підготував, і ролі розподілив. Підготовкою номерів і репетицією буду керувати я. Треба добре попрацювати, щоб ми змогли до свята провести генеральну репетицію і зробити кілька концертів. Мені лаври не потрібні. Мене турбує честь активного населення селища. Віру Іванівну партком і адміністрація ліспромгоспу призначили бути відповідальною за концерт. Віра Іванівна, ти наш керівник, тому я з тобою погоджу програму концерту. Приступай до керівництва. Тобі слово.
                Віра Іванівна пожвавилася й посміхнулася. Її інтереси не ущемлені. До того ж, розставлені всі крапки над «і».
                – Я згодна з тим, що тут було сказано, тому мені нема чого додати. Завтра приходимо на репетицію і починаємо працювати.

                Робота закипіла. Деякі номери я бачив раніше і готував їх по пам'яті, а деякі номери я придумав сам. У всякому разі, концерт у нас вийшов на славу. Ми встигли підготувати концерт і зробити кілька виїзних концертів у сусідні селища. Концерти проходили з великим успіхом. Ми отримували від глядачів і керівництва селищ подяки.

                Як правило, концерти ніколи не проходять гладко. Трапляються непередбачувані ситуації, коли актори потрапляють у глухий кут. Але безвихідних ситуацій не буває. У потрібний момент хтось з акторів експромтом робить свою вставку в номер. Це виявляється сюрпризом, який раптово змінює сценарій та надає йому гумористичного відтінку, і тоді сміються всі: не лише глядачі, а й акторський колектив. Цінителі театрального мистецтва завжди намагаються потрапити на прем'єру вистави, знаючи про те, що прем'єри без казусів і несподіваних поворотів, непередбачених сценарієм, не проходять. Такі театральні казуси надзвичайно цікаві й смішні, і про них можна розповідати нескінченно довго, але цінності вони в моєму оповіданні не мають.

                Офіційно зав. клубом був Нікітенко, але фактично всю роботу виконував я. Офіційно художнім керівником була Віра Іванівна, але фактично всю цю роботу виконував я. Я був «темним коником». З таким явищем я зустрівся вперше. Я не знав і не здогадувався про те, що мені ще неодноразово доведеться виконувати роль «чорного коника». Людина, яка перебуває в статусі «чорного коника», виконує важко здійснювану роботу в строк. По закінченню важкої роботи «чорний коник» буде тихо відпочивати, й про нього ніхто потім не згадає. Зате лаври переможця дістаються «білому конику», голова якого заповнена ослячими мізками, і сидить ця «конячка-ослячка» безвилазно за бенкетним столом.

                Явище «чорних коників» в комуністичному феодалізмі не унікальне, тому я був не єдиним в цьому роді. Без системи «чорних коників» комулядське співтовариство не може існувати. У СРСР на багатьох підприємствах і в науково-дослідних інститутах було повнісінько «чорних коників». У Донецьку на одному великому підприємстві заступником директора була талановита людина, від рішень якої залежала доля підприємства, а числився офіційно на цій посаді нікому не відомий «руководітєль», якому поштою висилали належну йому зарплату. Таких «руками водіїв» в СРСР була величезна кількість. Мені доведеться зустрітися з багатьма такими «керівниками» через багато років у чужій країні, куди вони емігрували в зв'язку з тим, що новій державній системі в країнах колишнього СРСР вони були вже нікому не потрібні, як непотрібними виявилися вони і в новій «батьківщині». Тупі, малограмотні, егоїстичні особи, які отримали дипломи про вищу освіту за «телефонним правом», і нічого не знають про технології підприємств, якими вони «керують», викликають до себе і до системи, яка їх породила, презирство.

                Наблизився до свого завершення шостий етап моєї еволюційної програми, бо внутрішньо я вже був готовий покинути Урал і повернутися до себе на Батьківщину. На цьому етапі життя я не зробив помилок, за які мене мучила б совість моя. Не було і помилок, які вплинули б на мою еволюційну програму. Цей етап еволюційної програми я пройшов успішно.