6, 5 Особливостi iнтеркультури

Луцор Верас
                Сьогодні Володя Семенов вийшов на роботу вперше після спроби самогубства. Я теж перший раз йшов працювати на пилораму. У цей день я і познайомився з Володею Семеновим. Він був для мене першим хлопцем з десяти солдатів, що потрапили в нехорошу історію в Німеччині. На пилорамі майстром працював літній чоловік, а мотористом був білорус, Володя Нікитенко, товариш по службі Семенова в армії. Протягом першого робочого дня на пилорамі мені і Семенову майстер кілька разів пропонував влаштувати перекур. Нікитенко посміхався, а після роботи пояснив нам свою реакцію на наші перекури:
                – До вашого приходу на пилорамі працювали інші люди. Досі майстер нікому не дозволяв робити перекури. Можна було б дивуватися вчинку майстра, але у нього була досить вагома причина пропонувати вам робити перекури. На пилораму прислали тільки вас двох, а має працювати п'ять осіб. До цих пір на пилорамі виконувалася тільки денна норма. Ви ж удвох зробили п'ять денних норм на повну бригаду, і при цьому, з перекурами.

                Коли мене із Семеновим вирішили відправити на іншу роботу, майстер пішов до директора ліспромгоспу і домігся того, щоб я і Семенов відтепер постійно працювали на пилорамі.

                Недалеко від пилорами проходить дорога на Березівку. У Березівці корінних жителів було мало. У хрущовські часи тих, хто не працював більше шести місяців, називали дармоїдами і віддавали під суд. Судили за дармоїдство, проституцію, розпусний спосіб життя і за нетрадиційні сексуальні орієнтації на строк до п'яти років. Їх відправляли на «хімію» (будівництво народного господарства). Таких «хіміків» під конвоєм відправляли працювати на найважчі, і мало оплачувані роботи в країні. Надсилали «хіміків» і в Вайський ліспромгосп. Адміністрація ліспромгоспу направляла «хіміків» працювати в Берегівський відділок Вайського ліспромгоспу. Отримавши зарплату, «хіміки» по кілька днів пиячили і не виходили на роботу. Гроші пропивалися, харчуватися не було за що, а «хіміки» оголошували вимушену голодовку. Начальство знайшло вихід, вони стали наприкінці кожного робочого дня видавати «хімікам» по одному рублю. Це подіяло. Хоч і не щодня, але все ж «хіміки» працювали. На Березівці спиртного не було. Хіміки змушені були ходити пішки дванадцять кілометрів за спиртними напоями в наше селище.

                Одного разу майстер змінював пили, а у мене, Володі Семенова і у Володі Нікитенка утворився вимушений перекур. У цей час на дорозі з Березівки з'явилися подорожні. Дорога з Березівки проходила в 50-ти метрах від пилорами. По дорозі йшли чоловік з жінкою. Чоловік вів коня, а на коні сиділа інша жінка. Нікитенко голосно свиснув і помахом руки запросив до нас подорожніх. Одна жінка попрямувала до нас. На брудному опухлому обличчі жінки проглядалися сліди колишньої краси, але зараз її обличчя викликало огиду.
                – Чому не працюєш? За спиртними напоями двадцять чотири кілометри в обидва кінці топати цікавіше? - запитав Нікитенко.
                – А навіщо мені працювати? - жінка підняла вгору поділ брудної сукні, висвітивши голі без трусів брудні стегна. - Ось, моя красуня, працює, годує і поїть мене, - вона поплескала долонею по «красуні».
                Від запаху брудної самки Володю Нікитенко знудило. У нього почалася блювота. Жінка пішла, а Семенов сказав Нікітенку:
                – Досвистався, соловей, на свою голову? Тепер на питання: «Яка тварина на земній кулі найбрудніша?». Ти відповіси безпомилково.

                За годину ця трійця поверталася в Березівку. Одна жінка, хитаючись і, ледь перебираючи ногами, вела коня. На коні сидів чоловік, опустивши на груди п'яну голову, а друга жінка йшла позаду коня і руками в сідниці підштовхувала коня.

                У Росії жити – в цирк не треба ходити, бо живуть в ній одні скоморохи. «Богачу-дураку, і з казною не спиться. Бідняк гол, як сокіл, співає, веселиться»- любив співати Ленін, будучи підлітком. Ось і довів Ленін своєю ідеологією народи Росії до такого рівня життя, коли їм залишилося тільки «співати та веселитися», бо на що-небудь краще розраховувати не доводиться.

                Колишні солдати розгромленого в мирній Німеччині армійського полку запропонували мені перейти жити до них. Я погодився. Будинок, в якому жили хлопці, був крайнім на селищі і знаходився в ста метрах від пилорами. За тиждень після того, як я переїхав до хлопців, в кінці робочого дня загорівся наш будинок. Я побачив пожежу, а за моїм сигналом хлопці встигли прибігти і врятувати свої речі.

                Будинок згорів за двадцять хвилин. У квартирі я жив з Володею Семеновим і Володею Нікитенко. Нікитенко був комсоргом в армії, комсоргом його обрали і на Ваї. Крім цього він був на Ваї ще й зав. клубом. Тому після пожежі ми перебралися жити в клуб. Розташувалися ми на сцені позаду кіноекрана. Тепер ми щовечора, лежачи на своїх ліжках, дивилися кінофільми. За десять днів нас переселили з клубу в двокімнатну квартиру.

                Парна лазня в селищі чудова. По п'ятницях в лазні був жіночий день, а чоловіки купалися по суботах. Парився я так, що з парильні вискакували все, навіть старі в зимових шапках. Так паритися можна тільки за умови, що після парилки без зволікання пірнеш в сніг, або в крижану воду, а інакше відбудеться крововилив у мозок.

                Біографія місцевого банщика заслуговує особливої уваги. Він в часи репресій був з Кубані засланий на Ваю разом з сім'єю. На новому місці він досить швидко розбагатів. Тут його повторно розкуркулили, але нікуди не заслали, бо він і так уже перебував на краю світу. Тут кажуть: «Від Ваї до радянської влади 1200 кілометрів». В цьому селищі три людини мають табельну зброю: дільничний міліціонер, директор ліспромгоспу і парторг. Ось і вся радянська влада! Після повторного розкуркулення мужик відмовився розмовляти. Він позначився німим, але чув чужу мову добре. У зв'язку з тим, що мужик став німим, йому призначили пенсію по інвалідності. І йому надали роботу банщика, а син банщика був обраний секретарем комітету комсомолу ліспромгоспу. Розраховуючись з відвідувачами лазні, банщик завжди примудрявся, видаючи здачу, розрахуватися старими монетами, що вийшли з ужитку.

                Одного разу в осінню негоду в ліспромгоспу нічим було видати людям зарплату, так як зв'язок з Великою Землею у зв'язку з бездоріжжям був перерваний. Холостяки, у яких не було вдома запасів їжі, і в зв'язку з цим вони харчувалися в їдальні, відмовилися працювати. Виник стихійний страйк, так як і місцеві жителі перестали ходити на роботу. Банщик прийшов до директора ліспромгоспу і написав йому записку: «Дозволь мені видати робітникам зарплату. Я всім видам зарплату зі своїх грошових запасів, а ти повернеш мені гроші через ощадкасу». Йому дозволили це зробити, але, як кажуть місцеві жителі, втретє розкуркулювати його вже не будуть.

                Мені розповідали місцеві підлітки, що одного разу вони, гуляючи лісом, близько підійшли до лісовій галявини, де банщик косив своїй корові траву на сіно, і почули, як співає банщик. Хлопці вирішили тихо підібратися до банщика, щоб потім звинуватити його в обмані, але банщик почув шурхіт і перестав співати.

                Нікитенко вечорами пропадав у клубі, а я з Семеновим ходив після роботи на риболовлю. Риболовля тут хороша, але ловиться тільки харіус. Зрідка, як виняток, на гачок попадалася щука або таймень. Вода в річці снігова, крижана, але я в річці купався і перепливав річку. Рибу ловити вигідно. Я віддавав більшу частину спійманої риби в робочу їдальню, де мені платили по одному рублю за кілограм риби. На виручені гроші я в магазині купував продукти, а з риби, що залишилася у мене, варив юшку.

                Одного разу у вихідний день я прийшов з рибалки і взявся варити юшку. Хлопців вдома не було, бо вони пішли в пошуках розваг. Зваривши юшку, я сів їсти. У цей час без стуку в двері в квартиру увійшли дві дівчини. Одна дівчина була казково красивою. Це могла бути тільки Фріда! Я про неї чув, але бачити її мені не доводилося. Якщо одна з дівчат Фріда, тоді обидві дівчини прийшли на Ваю з Березівки. За розповідями хлопців такі гарні дівчата, як Фріда, бувають тільки в казках. Фріда – німкеня. Вона висока, зростом до 170 сантиметрів. Худенька, тонка, витончена і гнучка, як змія. У неї гарні, округлі форми тіла і помірно повні груди. Хода плавна, зачаровує. Обличчя біле, з ніжним рум'янцем на щоках. Посмішка красивих яскраво рожевих губ відкриває білосніжні стрункі зуби. Гарний прямий ніс. Пишне біляве волосся кольору льону спадають на плечі. Брови шовковисті, світлі. А очі! Величезні очі, як зірки в морозну ніч, сяють синіми іскрами. Її очі затьмарюють всю красу її тіла та обличчя. Подивившись в її очі, тут же забуваєш про все на світі. Побачивши минулої зими Фріду, Володя Нікитенко «втратив голову», в результаті чого два місяці щовечора бігав на лижах в Березівку! Фріда раніше жила в Ленінграді, але була засуджена за проституцію і заслана в Березівку.
Я не Ісус Христос, бо повій не ввожу в сонм «святих дівиць», тому не запропонував дівчатам присісти і не пригостив їх юшкою, хоча вони просили погодувати їх. Повіям довелося піти, як то люди кажуть: «спіймавши облизня».

                Непростимий гріх торгувати тим, що створено не тобою. Тіло створено не тобою, але довірено тобі на зберігання! Тіло не твоє, але ти його орендуєш з обмеженим правом користування. Твоє тіло для тебе: в'язниця, або храм. Це залежить від твого світогляду і твоїх звичок. Якщо будеш це знати, тоді біди у тебе буде менше.

                Мене викликав до себе начальник відділу кадрів, він же був у ліспромгоспі і парторгом.
                – Керівництво ліспромгоспу рекомендує тебе направити в Сосновець завгоспом лісовідділку.
                Бути матеріально відповідальною особою після події з Володею Семеновим у мене не було ніякого бажання. Я рішуче відмовився.
                – Пошкодуєш, - сказав мені на прощання парторг.

                Партійні органи з диктаторською системою управління у мене не викликали поваги. Я не був жовтеням, не був і піонером, а комсомольцем я був «липовим», так як мене привели в райком комсомолу і сказали: «Тобі не можна бути не комсомольцем, тому що ти ведеш себе як справжній комсомолець». Після цих слів мені видали комсомольський квиток. На комсомольських зборах я був всього два рази в житті.

                У мене зникла одна пара теплої білизни. Я сказав про це Семенову. Він посміхнувся і сказав:
                – Підніми матрац на ліжку Нікитенка.
                Я підняв матрац, побачив під матрацом свою білизну і залишив її на місці. Семенов добавив:
                – Нікитенко був у нашому полку комсоргом. Одного разу він вкрав у одного хлопця фотоапарат. Ми пропажу виявили і спіймали Нікитенко на місці злочину, але партійні керівники несуть відповідальність тільки за партійну роботу. Я не знав, де знаходиться твоя білизна, але здогадався.

                Коли я опинився наодинці з Нікитенко, я запитав у нього:
                – Навіщо ти забрав у мене одну пару теплої білизни?
                Нікитенко підняв матрац на своєму ліжку, взяв мою білизну і жбурнув її мені.
                – У тебе дві пари відмінної теплої білизни, а у мене немає жодної. Так несправедливо, - зі злістю сказав він мені.
                Овва! Та він справжній комуніст з російською ментальністю! Не Кремль розкуркулював і розстрілював мільйони людей, а російське «братолюбство» і російське поняття про «рівність» і «справедливість». Характерна вада росіянина:
                «Брати без попиту і віддачі що завгодно і у кого завгодно, бо для росіян всі люди «братья», в російському понятті, брати буду я».

                У мене були на ощадній книжці гроші. Неодружені хлопці часто бувають без грошей. Я позичав хлопцям гроші, поки вони у мене не закінчилися. Ніхто мені не повернув грошей ні копійки. Я сказав про це хлопцям.
                – Гроші ніхто нікому не позичає, бо гроші повертати не прийнято. Ти сам винен у тому, що залишився без грошей. Тепер справедливість восторжествувала, бо ми з тобою рівні, - відповіли мені хлопці з іронічним сміхом.

                З селища Гарєвая до нас приїхала чорнява червонощока красуня. Молода жінка була одружена, але дітей у неї не було. З чоловіком вона розійшлася, а в нашому селищі влаштувалася працювати в хлібопекарню. Володя Нікитенко, побачивши її, знову «втратив голову». Він кілька днів не виходив на роботу. Цілий день він стояв біля дверей пекарні, а після роботи проводжав жінку додому і залишався стояти біля її дверей до ранку. Вранці він проводжав жінку до пекарні й очікував її біля дверей до кінця зміни. Як він зміг витримати кілька днів без їжі і сну, уявити важко. На роботі Нікитенко з'явився тільки тоді, коли жінка, не витримавши облоги, виявила до нього милість свою. Тепер вже я жив у квартирі удвох з Семеновим, а будинок культури з усім господарством, і ключі від нього, перейшли в мої руки і під мою добровільну відповідальність.

                З верхів'їв Вішери до нас на плотах припливла група хлопців і дівчат. Це були студенти з Москви. Вони здійснили важку туристичну подорож «шляхом втікачів». Туристи з Москви їхали залізницею через Перм, Нижній Тагіл, Івдель, і доїхали до кінцевої станції «Полуночноє». У цьому районі Західного Сибіру розташована зона Івдельлага (Івдельських таборів). Звідси туристи вздовж річки Лозьва пройшли до Уральського хребту. Переваливши хребет, туристи вийшли до витоків річки Вішери і сплавом на плотах спустилися до нас. Від нас вони збиралися літаком відлетіти до Пермі. Цією дорогою з Івдельських таборів в європейську частину країни завжди пробиралися ув'язнені, які здійснювали втечу.

                На нічліг туристи розташувалися в клубі. Для розваги я запропонував хлопцям гру:
                – Всі учасники гри беруть по олівцю і по листу чистого паперу. Сідайте в коло. Кожен гравець придумує будь-яке питання своєму сусідові, що сидить з лівої руки від нього. Наприклад таке: «Звідки у тебе ростуть ноги?». Питання зберігається в секреті і записується на папері. Кожен гравець, який придумав і записав питання, голосно оголошує: «Я готовий!». Після того, як всі гравці оголосять про те, що вони готові, гравці задають своїм сусідам зліва питання. Але питання задаються не повні, а тільки питальне слово. Із запитання «звідки ростуть ноги», задається тільки питальне слово «звідки». Задавши сусідові зліва питання і, отримавши від сусіда праворуч питальне слово, всі учасники повинні здогадатися, яким повинне бути повне питальне речення, яке він отримав від сусіда справа. Ви повинні придумати версію питання і дати на неї повну відповідь. Відповідь зберігається в секреті і записується на папері, для того, щоб потім можна було при бажанні перевірити точність відповіді. Гравець, який придумав повну відповідь на версію питання і записав його, голосно оголошує: «Я готовий!». Після того, як всі гравці оголосять про свою готовність, починається найцікавіше. Продовження гри слід почекати від якого-небудь одного гравця. Гравець зачитує голосно повне питальне речення своєму сусідові зліва, а цей сусід повинен, стримуючи сміх, голосно і чітко прочитати свою повну відповідь, записану на папері. Після цього він може дати волю своєму сміху. Потім зачитують свої питання і відповіді, наступні по порядку гравці. Сіль гри в невідповідності відповіді до заданого питання.
                Побажавши туристам приємного відпочинку, я віддалився.

                На другий день, проводжаючи туристів до літака, я почув від них слова подяки:
                – Гра виявилася настільки цікавою і смішною, що ми всю ніч не спали!
                Так, гра цікава, і вона є відмінним тестом для перевірки інтелектуальних здібностей гравців. Тугодуми і люди, котрі позбавлені почуття гумору, виходять з гри на першому ж колі. З мудрими людьми теж нецікаво грати, бо вони завжди вгадують питання, на яке дають лаконічну відповідь. А коли відповідь повністю відповідає питанню, тоді це не смішно і нецікаво.

                Ні з однією жінкою або дівчиною на Ваї я не зустрічався. Після проведеного вечора в клубі я йшов додому. Одного разу у вихідний день до мене в квартиру без стуку зайшла молода жінка. Я вже звик до свинської манери інтербратів заходити в чуже приміщення без стуку. Як у свою квартиру, не запитавши у мене дозволу, жінка зайшла в мою спальню і сіла на стілець біля столу. Поцікавилася у мене:
                – Де хлопці? - але було видно, що прийшла вона зовсім з іншого приводу.
                Обличчя жінки мені було знайоме, але нічого більше я про неї не знав. У неї миловиде обличчя, що претендує на звання бути красивим. Велике тіло її мало приємну повноту.
                «Норовиста кобилиця, яка не визнає упряжі», - подумав я про неї.
                – Чому ти ні з ким не зустрічаєшся? Невже тебе не цікавить жодна дівчина чи жінка? - по обличчю жінки було видно, що саме з цього приводу вона й прийшла до мене.
                Жінка, яка в любовних стосунках звикла перемагати, відверто кинула мені виклик. Питання, яке я від неї почув, явно цікавило не тільки її особисто. Вона прийшла до мене як делегат жіночого спільноти, з думкою якої вона повністю згодна. Вона явно була з того жіночого колективу, яке часто влаштовувало місцеві коммулядки. Запрошуючи колишніх солдатів на такі вечірки, жінки споювали своїх чоловіків, а з солдатами займалися сексом.
                «П'яних мужиків відправляли по домівках, а жінки залишалися з нами. Одного разу п'яного чоловіка господарки квартири заштовхали під ліжко, а на цьому ліжку його дружину в присутності гостей ми задовольнили по повній програмі»- розповідав мені один хлопець.
                – Мене жодна особа не зацікавила настільки, щоб виникло бажання подружитися з нею, - відповів я жінці.
                – У тебе немає сексуальних бажань? Ти психічно нездоровий, чи імпотент? - задала мені жінка настільки грубе питання, що мене покоробило.

                Я досліджую земну людину, який вважає себе самою розумною істотою у відомому їй світі. Це основна частина головної мети в моєму житті, тому я змушений був прийняти питання, не показуючи свого обурення.

                – Життя кожного мужа, це війна за місце під сонцем. Щодня, повертаючись з поля бою, муж йде до жінки, щоб отримати від неї ласку, ніжність, повноцінний відпочинок і впевненість у тому, що в щоденному бою він захищає не тільки особистий інтерес, а й інтереси своєї дружини, своєї родини і своєї нації. А російську жінку можна порівняти з танком, який мчить до своєї мети, ламаючи всі перешкоди на своєму шляху. Чоловік не може знайти серед таких жінок гідну того, щоб їй можна було присвятити своє життя. Життя мужа без вірної йому жінки втрачає сенс, а це вже особиста і загальнонаціональна катастрофа. Я не можу мати сексуальних стосунків з танком, паровозом або твариною в образі жінки, навіть якщо вона має розум. Я хочу знайти жінку, котра доповнює мене, і не уявляю собі можливим секс без взаємних симпатій, - відповів я жінці.
                Я постарався пояснити жінці підставу для сексуальних відносин, які повинні бути приправою до людського щастя, а не основною метою життя, але впевненості в тому, що жінка правильно мене зрозуміла, у мене не було.
                – Жінка змушена грати роль, яку їй визначить чоловік, роль героїні, яку він придумає. Бути все життя актрисою, і служницею одночасно, занадто утомливо. Жінці необхідно, хоча б зрідка, без облуди, повністю проявляти сутність ненаситної самки. Для цього треба мати багато сексуальних партнерів. Ти ненормальний, живеш у своїй мрії, а справжнє життя зовсім не таке як ти думаєш. Опустися на землю, стань самим собою, - прочитала мені нотацію непрохана гостя, піднялася зі стільця і пішла геть не попрощавшись.

                Висловлюючись про особисті почуття, жінки ніколи не обманюють. Якщо жінка говорить, що любить тебе, то це правда, бо в цю хвилину вона любить тільки тебе, а за півгодини вона зможе полюбити іншого, а завтра вона знову може любити тебе. Така жіноча любов, бо жіноча любов, це любов споживача, а чаша жіночої любові така, що повністю наситити її неможливо. Чоловіча ж любов, це любов дарча, та що дає. Але «давалка» у мужика має обмежені можливості, і не підкоряється вона команді «стояти!». Почуття любові і поняття про любов, та й про все інше в житті, у чоловіків і жінок різні, і це закономірно. Природа створила жінку сексуально безвідмовною для продовження роду людського. А чоловіка природа створила для прогресу людства до рівня Творця Всесвіту. Обов'язки у чоловіків і жінок різні, але мета, заради якої вони були створені, одна: нескінченне продовження Життя.

                У ясну погоду з селища Вая видно засніжені вершини Уральського хребта. Коли на вершинах сніг розтанув, рівень води у Вішері впав, а вода стала теплою. У вихідний день була тиха сонячна погода. Вода в річці прогрілася настільки, що всі жителі селища вийшли до річки купатися. Купальний сезон тут буває всього лише два тижні. Деякі жителі селища попливли на моторних човнах у верхів'я річки на заготівлю риби на зиму.
                – У верхів’ях глибина Вішери не більше півметра. Тому риба там стоїть у воді в три поверхи. Порожню бочку ставлять на березі річки. Не відходячи від бочки, острогою нанизують рибу і скидають її в бочку. За день можна засолити три бочки риби, але заготівлею риби на зиму в селищі займаються тільки три-чотири сім'ї, - розповів мені місцевий хлопець.

                У вихідний день перед надвечір я зустрів на вулиці Миколу. Він із тієї групи хлопців, які служили в Німеччині. По обличчю Миколи було видно, що у нього сталася якась неприємність.
                – Що привело тебе в стан невдоволення? - запитав я у нього.
                – Я пішов зі своєю подругою в ліс. На невеликій красивій галявині ми з Машею зайнялися сексом. Я роблю справу, а Маша гілочками відганяє від мого голого заду комарів. У цей момент з кущів вийшла і натрапила на нас стара, що збирала гриби. Вона нахилилася над нами і стала хреститися, промовляючи: «Ой, господи! Діточки, та ви хоч зареєструвалися?». Ми з Машею піднялися, відійшли від старої метрів на десять, лягли й продовжили свою справу, а стара стояла на місці і хрестилася до тих пір, поки ми не закінчили. Дивні люди тут живуть, - Микола сплюнув собі під ноги.
                – А ти не дивний? При свідках сексом займаєшся!
Микола здивовано подивився на мене, але промовчав.

                Культура народу формується на основі моральних законів, які є умовностями, прийнятими для селекції співтовариства, як необхідний захід, що запобігає вимиранню людства. В умовах інтернаціоналізації та глобалізації національні культури знищуються. Молоді люди без упереджень приймають все, що їм пропонують. Це теж одна з умов виживання, але на цій природній здібності молодих людей релігійними та політичними діячами робляться спекуляції, у зв'язку з чим, людство неухильно деградує. Народ до рівня домашньої худоби можна опустити за два десятки років, а культура нації будується більше тисячі років. На патріархальній основі національно-родовий уклад життя призводить до створення культурної градації в результаті природної селекції спільноти. Російські дворяни очищали і зміцнювали культуру російської нації. Що було б з російською культурою, якби в Росії не було класу дворян? Хто створив культурні цінності в Росії? Робітничо-селянська «попа»? Попа залишає після себе те, що і повинна залишати – лайно.

                У селищі невелика тривога, бо прийшло повідомлення, що з Івдельських таборів втекло два злочинця. Втікачі рухаються у бік Уральського хребта й за день-два повинні вийти на річку Вішеру. Вдень і вночі по вулицях селища ходять озброєні рушницями місцеві мисливці в очікуванні зустрічі з втікачами.

                За пару днів надійшло повідомлення, що втікачі перевалили Уральський хребет. Ще через день надійшло повідомлення, що втікачі зустріли двох мисливців і роззброїли їх. Тепер у втікачів є дві рушниці і багато набоїв до них. Ще за три дні дільничний міліціонер осідлав жеребця «Бандита» і поскакав на ньому в тайгу. «Бандит» повністю виправдовував дане йому ім'я, бо він бив людей передніми і задніми ногами, безбожно кусався і нікого до себе не підпускав. Тільки дві людини могли підійти до жеребця: молодий конюх, який працював на стайні і дільничний міліціонер. Увечері наступного дня повернувся з тайги міліціонер і привіз на коні двох зв'язаних втікачів. З Ваї злочинців літаком відправили за призначенням.

                Місцеві жителі розповіли мені, що з Івдельських таборів засуджені втікають щорічно, але до Великої Землі ніхто з них не добирався. Втікачів виловлюють легко і просто, бо у тайзі неможливо пройти і не залишити після себе слідів. У тайзі людину видно як на долоні. У цьому я переконався на досвіді. Я йшов лісом з лісником, а він мені розповідав: «Ось тут пройшов лось-самець. Йому три роки. А ось тут пройшла самка. Їй п'ять років». Лісові люди читають тайгу як розкриту книгу.

                Мені розповіли, що одного разу з Івдельських таборів втекло двоє злочинців. Вони розчинилися в тайзі. За тиждень після втечі в Усть-Улсі був пограбований вночі магазин. Судили сторожа магазину, звинувативши його в тому, що пограбування справив він, скориставшись чутками про втечу, в надії на те, що пограбування спишуть на зниклих без вісти людей. Пройшло два роки. Цих втікачів у Москві спіймали. Втікачі розповіли слідству, що магазин в Усть-Улсі пограбували вони. Це був тільки один випадок, коли втікачам вдалося пройти всі кордони на Вішері.

                Є ще одне оповідання, схоже на легенду:
                «В один з таборів поблизу залізничної станції Полуночноє приїхав на побачення зі своїм рідним братом один чоловік. Після побачення його брат став готуватися до втечі. Дивно те, що про підготовку до втечі ніхто не знав, а якщо хто й знав, то зберігав це в секреті. Дивно тому, що підготовку до втечі в місцях позбавлення волі зазвичай приховати не вдається. Злочинець втік, коли група ув'язнених слідувала до місця роботи в лісі. Охорона табору по гарячих слідах переслідувала утікача з собаками. Переслідувачі вийшли на велику галявину, де сліди втікача обірвалися біля широкої колії від коліс невеликого літака. Брат втікача служив льотчиком на легкому літаку місцевих авіаліній. Літак і обидва брати зникли безслідно. Є припущення, що втікачі на літаку вирушили на Аляску, але чи вдалося їм дістатися туди благополучно, про те ніхто не знає».