6, 3 Вая

Луцор Верас
                У понеділок, 22-го травня 1961 року, що я прибув в селище Вая, яке, ймовірно, буде моїм новим місцем проживання. О 16.30 катер причалив до берега біля контори Вайського ліспромгоспу. За три дні річкової подорожі я проплив близько 150-ти кілометрів. На моєму шляху було велике селище Щугор, в якому був ліспромгосп і алмазний промисел. Селище Вая, здається, трохи більше Щугора. Тут приблизно 120 житлових будинків. Це своєрідний центр тайгової цивілізації.

                Селище Вая є адміністративним центром ліспромгоспу, а Гостинний Острів, який знаходиться в шести кілометрах нижче Ваї за течією Вішери, географічний центр, так як там є поштовий вузол зв'язку. У дев'яти кілометрах від селища Вая, вгору за течією Вішери, розташоване селище Усть-Улс. Там в Вішеру впадає гірська річка Улс. Улс – річка золотоносна. Вона виносить в Вішеру золотий пісок, але золото тут не видобувають. Ще вище за течією Вішери знаходиться селище Гаревая, або Горевая. Будь-яке з цих назв добре підходить цьому селищу. Від Гареваї вздовж Уральського хребта до самого Льодовитого Океану населених пунктів немає. За дванадцять кілометрів вгору за течією річки Вая, яка біля центрального селища Вая впадає в Вішеру, знаходиться селище Березівка. У районі цього селища в недалекому майбутньому, ймовірно, знайдуть кімберлітову трубу з покладами алмазів, а зараз там поки що валять ліс.

                Залишивши на катері свій багаж, я відправився в контору ліспромгоспу. У конторі я зайшов до кабінету директора. Стрункий і високий, фізично добре складений, середніх років чоловік зустрів мене здивованим поглядом.
                – Здрастуйте. Я приїхав до вас на роботу, - сказав я йому.
                Очі директора округлилися від здивування, і він поставив несподіване для мене питання:
                – Хто Вас сюди направив?
                За мить я зрозумів, що його здивувало. Я був одягнений у темно-синій бостоновий костюм. На мені була чорна сорочка і біла атласна краватка, зшита за моїм замовленням. Зверху костюма на мені був чорний вовняний плащ. На голові красувався фетровий капелюх кольору кави з молоком закарпатської фабрики «Хуст», а взутий я був у морські штиблети.

                Тільки зараз я подумав про те, яке враження я справляв на тайгових жителів, а в дорозі на пасажирів! Що міг подумати про мене директор глухого тайгового селища, куди дуже проблематично було вербувати людей для роботи й життя? Безумовно, він подумав, що мене направили в ліспромгосп на якусь керівну посаду, ймовірно з райкому, або ж з обкому партії!

                Довелося пояснювати директору причину мого бажання працювати в ліспромгоспі на будь-якій роботі, приховуючи при цьому справжню причину мого добровільного ув'язнення.

                Про те, що це ув'язнення, я дізнаюся трохи пізніше, адже в цих краях діяло приховане кріпосне право. Жителі селища не мали паспортів і не мали права переїзду на постійне місце проживання на «Материк», в цивілізований світ. В цьому забутому богом краю жили розкуркулені в минулому хлібороби Кубані й Дону, а також депортовані з України німці-колоністи.

                Дізнавшись про мене все що я зволив про себе повідомити, директор ліспромгоспу зрадів, викликав по телефону начальника відділу кадрів і майстра деревного виробництва. У лічені хвилини мене оформили робочим Вайського ліспромгоспу і поселили жити, не в гуртожитку, а в двокімнатну квартиру, в якій жив начальник місцевого аеродрому. На роботу я повинен вийти вранці наступного дня на сплав лісу. Лісовий майстер, Іван Іванович, супроводжував мене до нового мого житла, допомагаючи мені нести мої речі.

                Начальником аеродрому виявився молодий чоловік з Пермі. Він був неодружений, а робота його в селищі Вая була не гіршою за життя відпочиваючої на курорті людини. Якщо і можна було щось порівняти з роботою для нього, так це пошуки алкоголю. Інших турбот у нього не було, як не було б і у будь-якої іншої людини на місці начальника місцевого аеродрому. Чому «начальник», якщо у нього не було підлеглих? Правильніше було б назвати його професію «наглядач» аеродрому, але в радянський час назва «наглядач» вийшло з ужитку, бо всім хочеться бути начальниками. У брежнєвські часи прибиральницю стали називати «технічкою», начебто для того щоб мити підлоги, необхідно мати середньотехнічну освіту. Прибиральниця – непорядно звучить, а от «технічка» - це звучить гордо! З приводу нової назви професії прибиральниці мені згадався один анекдот:

                «Одна дівчина з російської провінції поїхала до Москви у пошуках особистого щастя. У Москві вона влаштувалася працювати в якомусь міністерстві прибиральницею. Минуло досить багато часу. Одного разу її батьки в селі отримали від неї листа: «Здравствуйтє папаша і мамаша! Пішет вам дочка Маша. За работу половую дали мнє медаль трудовую». Батьки в подиві: «За статеву роботу дають медалі?». Соромно про це кому-небудь сказати! Батьки пішли до кумів і поділилися новиною. «Маша работаєт в міністєрствє тєхнічкой? Когда жє она успєла окончіть технікум? - здивувалися куми. – За половую работу можєтє нє трєвожіться, если за єто дают медалі». Батьки прийшли додому й написали своїй доньці листа: «Здравствуй дочка Маша! Пішут тєбє папаша і мамаша. Нє жалєй пі…ду – бєй на Звєзду!».

                За Брежнєва в професійних училищах видавали вже не атестати про професійну освіту, а дипломи. Диплом – це звучить гордо, якщо промовчиш про те, в якому навчальному закладі ти його отримав. У пострадянський час, як гриби-поганки після дощу, з'являться в безлічі «академії». Ярлики золочені, та суть гнила і з поганим запахом. Російська показуха, як і проказа – хвороба невиліковна.

                Познайомившись з сусідом по квартирі і трохи поговоривши з ним про майбутню мою роботу, я ліг спати. Мені подобається, що у жителів Півночі та Сибіру не прийнято розпитувати людину про її особистого життя. В душу ніхто не лізе, але і допомоги ніхто не зробить у важку хвилину, ймовірно, з тієї ж причини. Заснув я миттєво, як провалився в безодню. Прокинувся вранці в потрібну хвилину бадьорим і готовим до будь-яких пригод. В чому я не помилився.

                У свій перший робочий день в тайзі я вийшов на берег річки. На величезному просторі долини річки Вішера розташовано всього два ліспромгоспа: Щугорський і Вайський. Протягом року ліс заготовляють і складують величезними штабелями на березі річки. У весняну повінь все населення лісового селища, включаючи сюди жінок і підлітків, виходить до річки і намагається в короткий термін скинути в річку весь заготовлений за рік ліс. Вони поспішають для того, щоб річка швидше звільнилася від колод. По вільній від колод, але ще переповненій талими водами річці, треба виконати програму «Північного завозу». Така програма існує в усіх північних районах неосяжної Росії. За короткий термін весняної повені річковими суднами у віддалені робочі селища намагаються доставити необхідну кількість: продуктів харчування, промислових, будівельних та інших товарів. Доставленого товару повинно вистачити на рік життя. Такі умови життя в тайгових глибинках. Осіння повінь коротка і не така сильна, як навесні. По осені встигають завезти мало товару.

                До берега причалив буксирний катер. На його палубу зайшла досить строката група робітників. Тут були старі люди, молоді жінки та підлітки. Вниз за течією річки на цьому катері нас доставили на лісовій склад. Склад знаходився за два кілометра від селища Вая, на тому ж, правому березі ріки. Мені видали брезентові рукавиці та багор, і познайомили з напарником, з яким я мав працювати в парі. На кожному штабелі колод працювало по дві людини. Довжина колод стандартна – шість метрів. Ці колоди тут називають баланами. Напарником моїм був літній, огрядної статури, чоловік. Від нього виходив важкий, густий та неприємний запах. Запах кінського поту був змішаний із запахом невиробленої шкіри, а також з невідомим мені і ще більш неприємним запахом, від чого вся ця суміш викликала бажання втекти в пошуках свіжого повітря. Чоловік виявився родом з Дону, називав мене своїм земляком, а працював він у ліспромгоспі завідувачем кінної бази.

                До обіду ми з напарником скинули в річку половину ввіреного нам штабеля колод. В обідню перерву робочі їли те, що принесли з собою з дому. Я ж не брав з собою нічого, тому залишився без обіду. Але мене це не турбувало, так як я звик снідати о першій годині дня, а бувало й пізніше, а обідав завжди ввечері.

                Після обіду ми попрацювали близько години. Несподівано наша робота застопорилася, бо один балан біля самої води розвернувся на 90 градусів, ліг поперек колод і перегородив шлях іншим колодам. Я спустився до нього і зіштовхнув його у воду. Розвернувшись обличчям до берега, щоб піднятися на вершину штабеля, я побачив балан, який котився зверху мені назустріч. Він котився на рівні моїх грудей по лежаках, які висіли в повітрі, ні на що не спираючись. Балан своєю вагою згинав лежаки вниз, завдяки чому швидкість його загрозливо зростала. Відступати мені нікуди, бо з трьох сторін мене оточувала вода. Пірнути під цю колоду небезпечно, так як лежаки могли ще сильніше прогнутися, а я буду розчавлений. Стрибнути у воду? Але ж зверху на мою голову звалиться балан і поставить крапку в моєму існуванні. Стрибнути в будь-яку бічну сторону, і зануриться у воду, було б найбільш безпечно, але цього зробити я не встиг би, так як стояв посередині штабеля, а до бічних країв штабеля було по три метри. Що робити? Мабуть в балані треба знайти не ворога, а союзника. Залишалося прийняти балан на свої груди і летіти з ним у воду. На всі ці роздуми у мене було близько секунди. Я зустрів балан грудьми, вчепився в нього руками і полетів з ним в гірську річку.

                Прийнявши крижану купіль, мій мозок на короткий час роботу свою пригальмував. До берега не менше шести метрів, та берег віддаляється, бо відносить мене з баланом до середини річки, де швидкість течії найбільша. По штабелю з багром в руках безпорадно бігає мій напарник з багряним обличчям і виряченими від жаху очима. Широко розплющені червоні губи його рота викидають у повітря нікому непотрібні слова:
                – Володя! Куди ж ти? Почекай!
                Над цими його словами потім буде сміятися все населення селища.

                Щоб дістатися до берега мені потрібно перелізти через балан. Я перебираю по ньому руками, а він обертається. Чоботи, тепла білизна, костюм і плащ, тягнуть мене до дна, а мій земляк продовжує бігати по штабелю й кричати:
                – Володя, почекай! Ну, куди ж ти?!
                А я чекати не можу, бо мене плином води відносить від берега. Нарешті я зрозумів, що для того щоб вижити, перш за все мені потрібно зайняти горизонтальне положення. Я почав посилено рухати в воді ногами, мов би я біжу. У чоботях це не зовсім приємне заняття. Спочатку повільно, потім все швидше і швидше я став переміщатися в горизонтальне положення.

                Опинившись на поверхні води, я переповз через балан і поплив до берега. Я швидко наближаюся до берега, потім моя швидкість знизилася, а в семи метрах від берега я відчув, що мені щось заважає плисти, і тому до берега я не зможу дістатися. Я став шукати причину перешкоди. Виявилося, що в правій руці я тримаю багор і з ним пливу. Викинути багор? Але це казенне майно. Яке «казенне майно»?! Про що я думаю? Життя моє вирішується, а я турбуюся про збереження казенного майна! Це ж треба, так очманіти від крижаної купелі, що про власну безпеку тільки зараз згадав! Я відштовхнув від себе багор і спокійно доплив до берега.

                Вибравшись на берег, я повністю роздягнувся, віджав воду з одягу і знову одягнувся. Дивно, ніякої реакції з боку робітників. Ніхто нічого не бачив, чи роблять вигляд, що не бачили? Причиною виявилося те, що я «чужий», а російські до чужих ставляться вороже, тому, побачивши, що я опинився у смертельній небезпеці, вони продовжували спокійно працювати.

                День був холодний, сирий, бо цілий день небо було закрите низькими дощовими хмарами. У мокрому одязі продовжувати працювати було б божевіллям.
                – Як можна дістатися до селища? - запитав я у напарника.
                – Тільки катером, але він прийде за робочими ввечері, коли стемніє.
                – А берегом можна дібратися до Ваї?
                – Неможливо, бо перед самим селищем в річку Вішера впадає річка Вая. Над цією річкою є підвісний міст, але підступи до нього на великій відстані затопило повінню.
                – У якому напрямку знаходиться цей міст, в цьому? - я показав рукою передбачуваний напрямок.
                – Вірно, в цьому. Міст шукай у лісі серед дерев, - порадив мені земляк.

                Я побіг по берегу до лісу, що виднівся попереду. Я біг, не відчуваючи тепла чи холоду. Голова в тумані. Перед лісом мене зустріла вода. Коли я увійшов в ліс, вода була мені вже по коліно. Через кілька метрів мені довелося плисти. Я плив і шукав міст. Нарешті я побачив серед дерев підвісний міст. Допливши до мосту, я перебрався по ньому на інший берег. За мостом була вода, але тут було неглибоко. По пояс у воді я пройшов всього метрів двадцять, піднявся по крутому схилу берега і вийшов біля пилорами. Від пилорами до околиці селища Вая було метрів 150, а будинок, в якому я оселився, був другим від краю. Ще дві хвилини знадобилось, щоб я зайшов в квартиру.

                У квартирі чисто і жарко натоплено. Добре тут працюють прибиральниці! Я здер з себе мокрий одяг і скинув на підлогу. Дістав другу пару теплої білизни, надів її і завалився в ліжко. Заснув я швидко і міцно.

                Вранці наступного дня я прокинувся вчасно. Спробував одягнутися і піти на роботу, але запаморочення і біль в попереку знову змусили мене лягти в ліжко. Знову заснув миттєво. Прокинувся в 11:00. Тиша, люди працюють, а я лежу в ліжку. Тіло моє палахкотить вогнем, а перед очима рожевий туман. Знову заснув. Прокинувся близько п'ятої вечора. Хвилин за десять у квартиру зайшов майстер, Іван Іванович.
                – Як ти?
                – Жарко.
                – Треба до лікарні.
                – Не знаю, де вона.
                – Через дорогу. У будинку, навпроти.

                Я одягнувся, перейшов вулицю, зайшов у будинок і сів у передпокої на перше вільне місце. У передпокої на стільцях сидять люди. Збоку видно відкриті двері до кабінету лікаря. Звідти ллється яскраве світло. Я спробував порахувати кількість людей, але у мене нічого не вийшло, бо в очах двоїлося. Скільки тут сидить людей, чотири чи шість? А, втім, неважливо. Яка різниця, що зміниться, якщо я буду знати кількість людей? Чому я погано міркую і погано бачу? Ах, так, я згадав! Я ж не їв вже більше двох діб, і до того ж, захворів.

                З кабінету лікаря через відкриті двері ледь чутно викотився жіночий голос:
                – Хто там прийшов?
                Голос літньої жінки з передпокою відповів:
                – Потопельник.
                – Нехай увійде, - розпорядилася лікарка.
                У передпокою голосом чотирнадцятирічної дівчини мені сказали:
                – Зайдіть до лікаря.
                Похитуючись, я зайшов в яскраво освітлену маленьку кімнату. За столом сиділа молода красива жінка. Вона дала мені градусник і задала мені кілька питань:
                – Після крижаної купелі ваше тіло масажували? Спиртом розтирали? Вам спирт для прийому всередину давали?
                – Ні, нічого подібного не було.

                Жінка багато і довго писала на аркуші паперу, а я сидів, злегка похитуючись. Мені було все одно. Все навколо мене було потойбічним. Лікарка закінчила писати і підсунула мені аркуш паперу:
                – Підпишіть.
                – Що це?
                – Акт про нещасний випадок і про те, що Вам не дали спирт, який у таких випадках видається потерпілому.
                – Нічого підписувати я не буду. Люди не винні. Я втік з робочого місця після крижаної купелі. Нікому не прийде в голову ганятися за мною по лісу з пляшкою спирту в руках. Винних у цьому випадку немає.
                – Вам зобов'язані були видати спирт, а цього зроблено не було. Про те і підпишіть.
                – Якщо я підпишу цей документ, тоді в моєму захворюванні винуватим виявиться майстер виробництва. Майстер ні в чому не винен. Я втік.

                Фельдшерка простягнула до мене руку:
                – Дайте градусник. Ого! Сорок і одна. Роздягайтеся!
                Я почав роздягатися, а фельдшерка комусь зателефонувала:
                – Вишліть на Гостинний Острів катер за медсестрою.
                Я роздягнувся до пояса.
                – Роздягніться повністю, нічого на собі не залишаючи.
                – А це навіщо?
                – Я Вас звідси не випущу. Ви будете тут лежати й лікуватися.

                Я шахтар. Щодня шахтарі в лазні ходять голі у присутності жінок, працівниць лазні. Звик до цього. Я роздягнувся. Фельдшерка завела мене в сусідню кімнату:
                – Лягайте на койку біля груби.
                Я ліг на койку. Стінка гарячої груби пашить жаром.  Фельдшерка занесла до кімнати величезну стопу білизни і поклала її на сусідню койку:
                – Я зараз зроблю Вам укол. Ви швидко заснете. Прокинетеся від того, що Ви і вся постіль будуть мокрі, але не лякайтеся. Покличте няню. Її до того часу привезуть сюди з Гостинного Острова. Няня змінить вам білизну, а Ви знову заснете і знову прокинетеся в мокрій постелі. Не лякайтеся, це відбуватиметься кілька разів. Кожного разу треба міняти білизну. Я вночі прийду і перевірю ваш стан.
                Фельдшерка зробила мені укол, а я миттєво заснув.


                Темно. Тьма з червонуватим відтінком. Моє тіло обволокло тепле липке багно, але дихати мені не заважає. Я борсаюсь, намагаючись знайти руками щось тверде, щоб вчепитися за нього і витягнути з болота своє тіло. Спроби мої безуспішні, але я продовжую борсатися в болоті. Нарешті я прокидаюся. Моє тіло, подушка й простирадла мокрі.
                – Няня, - тихим голосом покликав я доглядальницю.
                У сусідній кімнаті спалахнуло світло. У напівтемряву моєї кімнати зайшла велика тілом молода жінка. Обличчя її я не розгледів. Не було у мене такого бажання. Не до цього було.
                – Лягайте на сусідню койку.
                Я перебрався на сусідню койку. Дівчина швидко замінила білизну.
                – Лягайте на свою койку і засинайте, - наказала няня.
                Я заснув миттєво, підкоряючись її наказу. Вночі я відчув  як мені зробили в руку укол, але не прокинувся. До ранку няня мені разів п'ять міняла мокру постіль. О шостій годині ранку мені знову зробили укол. На цей раз я вже зміг розгледіти красиве обличчя фельдшериці, але тут же знову заснув.

                Було вже 11:00 дня, коли я прокинувся остаточно. Відчував я себе абсолютно здоровим, але слабким був настільки, що піднятися з ліжка не зміг.

                В обід няня годує мене з ложечки, як немовля, а я розглядаю її. Це молода вогулка. Років дев’ятнадцять їй, не більше. На її голові густе чорне волосся, відливаючи синявою, обрамляє миловидне обличчя. Повногруда молоденька жінка, мала ледь помітну повноту, яка викликає бажання приліпитися до неї, й потонути в ній назавжди, не повертаючись в світ грішний, і не думаючи ні про що на світі.

                До чого ж важко жінці підтримувати своє тіло в стані легенької спокусливої повноти. Таке жіноче тіло зводить чоловіків з розуму. За весь час мого перебування в лікарні з нянею-вогулкою я майже не розмовляв, бо був занадто занурений у роздуми і переживання катастрофічних подій, які сталися зі мною за останні два місяці мого життя.

                В першій нашій бесіді вогулка мені сказала, що у них на сплаві лісу такі випадки, який стався зі мною, бували й раніше, але я виявився першим, хто зумів вибратися на берег і залишитися живим.
                – Чому твоє селище називається Гостинним Островом? Це дійсно острів, чи тільки назва у нього така? - запитав я у чорноокої лісової феї.
                – Можливо, колись це був острів, але зараз селище розташоване на великій мілини в закруті річки. А «гостинним» він називається тому, що в нашому селищі кілька днів жила російська цариця Катерина Друга. Не є таємницею те, що вона досить часто від своїх коханців народжувала дітей. Народжувати вона їздила у віддалені глухі райони країни, щоб про це ніхто не знав. Тут вона теж була з причини пологів, але від людей нічого не приховаєш. Люди робили вигляд, що нічого не знають про неї. Але потаємно люди між собою говорили про те, що приїхала до них не якась бариня, а сама імператриця. Звідси і назва селища «Гостинний Острів».
                – Чому кисіль, який ти подаєш мені, має всередині безліч красивих повітряних бульбашок? Як це виходить?
                – Коли кисіль в склянці повільно охолоджується, його треба безперервно помішувати ложкою, щоб з'явилися пухирці повітря.
                – Навіщо ти це робиш? Смак киселю від цього не змінюється.
                – Хочеться зробити тобі приємне, - зніяковіло відповіла дівчина.

                Пролежав я в лікарні десять днів, оточений турботою і душевним теплом галантної дівчини-вогулки. За моїм наполегливим проханням виписали мене з лікарні достроково, з десятиденним амбулаторним лікуванням. Отримавши повну свободу дій, я на цілий день пішов у тайгу. У селищі від яскравого сонця жарко. На ґрунтових дорогах і вулицях товстим прошарком лежить жовта пилюка. У тайзі прохолодно і приємно, бо сніг, прихований деревами від сонячних променів, ще не розтанув.

                Скільки ж снігу знаходиться в неосяжних лісових просторах Волзького водного басейну? Уявити важко. Що було б, якби Урал і весь Волзький басейн позбувся лісу? Навесні вся снігова маса величезного географічного простору розтанула б у лічені дні, а величезна маса води нищівним потоком, змиваючи все на своєму шляху, хлинула б у Хвалинське море. Не хочеться мені це море називати єврейською назвою: «Каспійське». Каспійське – в арамейській інформатиці позначає те, що воно наповнене коштовностями. А втім, назва «Хвалинське» говорить про те ж саме, бо це море хвалене, так як за багатства воно достойне похвали.

                Тільки надвечір я повернувся в селище з лісової прогулянки. У селищі тривога з приводу мого зникнення. Люди уже збиралися посилати в тайгу пошукову бригаду. Мене насварили. Я здивувався: «Хіба можна заблукати в гірській тайзі, де всі схили ведуть до річки?». Взагалі, у росіян занадто багато дивацтв.

                Ймовірно, у всьому Всесвіті не знайти більш дивної істоти ніж земна людина. Людина, яка знаходить вихід в самих безвихідних на перший погляд ситуаціях, стає безпорадною перед найпростішою проблемою. Земна людина поклоняється єврейському «богу», придуманому бандою шахраїв. Вірить навіть у те, що суперечить здоровому глузду, і не бажає покладатися на логіку Природи.

                Сини Неба земній людині подарували унікальний розумовий процесор, а людина незадоволена цим, тому намагається заглушити свій розум релігійним лохотроном, або ж алкоголем і наркотиками. Істинно: «У земної людини «горе від розуму», або ж «розум від горя». Людина воліє бути скотиною, бидлом! Людина боїться власного розуму! Це мене вражає неймовірно, бо не можу знайти розумного пояснення.

                Минуло кілька днів. Я все ще не працював по захворюванню. У місцевий клуб я не ходив, й читати було нічого, тому мені було досить нудно. Одного разу у першій половині дня я вирішив пройтися по селищу. Був теплий сонячний червневий день. На висохлих від весняного бруду вулицях лежав товстий шар пилу. Уздовж будинків прокладені тротуари з обаполків. Я йшов по тротуару, розглядаючи щитові дерев'яні будинки.

                Назустріч мені йде група юнаків і підлітків. У цій групі виділялися три хлопця років по вісімнадцяти. У руках одного з них була рушниця. Хлопців супроводжували підлітки і діти. Наблизившись до мене, хлопець направив на мене рушницю і зупинився. Зупинилася вся група. Я зійшов з тротуару. Хлопець світло-русявий, обличчя в нього бліде, в блакитних очах не видно розуму, а на яскраво-червоних м'яких губах засохла слина. Привид, а не людина.
                – Ти мою дружину трахкав. Я тебе вб'ю, - прохрипів безумець.
                Зрозумівши, що зо мною не жартують, я спокійно відповів:
                – Я тут ще нікого не знаю. І тебе не знав би, якби ти не намалювався.

                Хлопець мене не слухає. Він повільно кружляє навколо мене, а разом з ним і вся група. Позаду мене нікого немає. Туди ніхто не заходить з боязні потрапити під постріл. Сухим язиком хлопець намагається облизати свої губи. Дуло рушниці біля моїх грудей. Обидва курка на рушницю зведені. Палець на спусковому гачку тремтить. Хлопець себе не контролює. У будь-яку мить може статися постріл, який може бути спровокований необережним моїм рухом або словом. Хлопець продовжує хрипіти:
                – За свою дружину я тебе вб'ю.
                У його очах я не знаходжу іскру свідомості, тому не можу його зупинити. Свій погляд я направив йому в перенісся і намагаюся через в'язку густу пелену Тьми пробитися до Храму його свідомості.

                У духовно нерозвиненої людини Храм Свідомості порожній. Іноді цей храм окупує агресор і штовхає людину на злочин. Після звершення злочину окупант залишає храм, а людина не може пояснити собі, з якої причини вона скоїла злочин. Людина короткий період часу була у неосудному стані, але така ситуація не може бути виправданням злочину. Навпаки, чоловік, котрий допустив у свій храм окупанта, повинен нести подвійне покарання. Бо не молитвою, не вірою в «щось», чи «когось», і не ідеологічними та релігійними вченнями, а своїми діяннями і правильним світорозумінням людина робить свій Храм неприступним для слуг Тьми. Якщо у людини основою світосприйняття є закон «Своє – святе, а чуже – недоторканне», і не порушується «Право вибору», тоді випромінювання людини стає гармонійним до випромінювання Всевишнього, а Храм свідомості людини стає місцем спілкування з небесним куратором.

                Я спокійний, бо повинен бути спокійним, інакше я загину. Хоч би ніхто не завадив, бо різкий рух чи несподіваний звук може спровокувати постріл. Пробитися до Храму мені не вдалося. Це була моя перша спроба такого роду, і невдала. Тоді, щоб не травмувати свідомість біснуватого хлопця, я послав в його голову м'яке випромінювання, щоб прогнати біса з Храму. Хлопець тихо і протяжно застогнав, підняв ствол рушниці вгору і опустив рушницю прикладом на землю, а я повернувся до нього спиною і продовжив свою прогулянку.

                У селищі Вая близько 70% жителів – росіяни. Інша частина населення складається з німців та українців. Німців у п'ять разів більше ніж українців. Українців тут, як і скрізь в Росії, не люблять. Про українців тут говорять: "Українці занадто хитрі і незалежні. Де українець побув, там навіть єврею робити нічого". Але це твердження невірне, бо Україною правлять євреї, а українці мовчать і перед євреями плазують.

                За зовнішнім виглядом житлових будинків і по порядку у дворах легко можна визначити, в якому будинку живе росіянин, німець або ж українець. У росіянина садиба злегка обгороджена, так щоб худоба не ввійшла в город. У городі росте тільки картопля, а у дворі запустіння і безлад. У господарстві є корова і свині. От і все нехитре господарство. У більшості російських господарствах немає ні корови, ні свині. Навіть картоплю не всі вирощують на городі. Замість городу у них болотисте поле.

                Як виняток, у місцевого жителя Антона М’ягких садиба обгороджена дуже високим суцільним парканом. У його родині гранично строгі порядки. Дочкам Антона забороняється розмовляти з хлопцями. У Антона і ще в деяких жителів селища Вая, що жили до розкуркулення на Кубані, двори добре захищені високими парканами.

                Садиби українців теж обгороджені високими парканами, а над двором побудований дах, тому у дворі в будь-яку негоду завжди сухо. У городі цвітуть худенькі низькорослі соняшники. Соняшники не дають насіння, але радують своїми квітками очі і пахнуть Україною. У городі ростуть цибуля і огірки. Огірки теж не дають насіння, бо не встигають дозріти. Насіння огірків надсилають родичі з України. Є дві корови, свині та вівці.

                Подвір’я у німців добротні. Садиби обгороджені так, що за парканом нічого не можна побачити. Двори криті добротним дахом, а у дворі наслані дощаті підлоги. У німців є корови, свині, вівці і гуси. Гуси є тільки у німців. Німці ні до кого в гості не ходять, а до себе запрошують тільки німців. Бути запрошеним до німця в гості – велика честь. У городі, у дворі і в будинку у німця – ідеальний порядок. Німці спілкуються в основному тільки між собою, і обов'язково німецькою мовою, навіть у крамниці. Німці – нація, що викликає заслужену повагу до себе.