5, 3 Становлення громадянина

Луцор Верас
                Мені п'ятнадцять років. Влітку я щодня засмагав на ставці Бабакове. Колись цей ставок був охоронюваним питним водосховищем для жителів селища Рутченкове, а поруч були динамітні склади, але все це було в минулому. Засмагав я швидко і до чорноти. Сонячних опіків я не отримував, зате зникали на моєму тілі пігментні плями. На грудях, трохи правіше від серця у мене була не яскраво виражена пігментна пляма завбільшки з яблуко. Вона мала зображення серця. Зображення серця меншого розміру були у мене в різних місцях тіла. Інших малюнків на моєму тілі не було.

                Одного разу мама мені запропонувала поїхати на пару тижнів в Темрюк до дядька Захара. Я пасажирським поїздом приїхав на роз'їзд «357-й кілометр» і пішки вирушив по знайомій мені дорозі. Тут ми з мамою на возі їхали в 1948 році. Приїхав я в Темрюк в самий розпал збирання пшениці. Мій двоюрідний брат, Ваня Гузь, працював трактористом. Трактор з комбайном залишався на ніч у полі. Ваня перед світанком на велосипеді їхав на роботу і повертався з роботи пізно ввечері вже в повній темряві. Поговорити мені вдавалося з ним всього кілька хвилин під час вечері. Ваня кілька років жив і працював у Маріуполі. Розумний розважливий чоловік, закоханий в природу, володів надзвичайно красивим тембром голосу. Поговорити з Ванею, значить отримати велике задоволення. Слухаючи Івана Гузя, сприймаєш не тільки інформацію, але й отримуєш естетичне задоволення від музики його голосу. Тембр голосу дядька Захара і красивий тембр голосу його дружини, Єфросинії, з'єдналися в Івані. Вийшло чарівне чудо природи. За кілька років  Ваня одружиться на Антоніні, вчительці місцевої школи. Антоніна була гарною парою для Івана, бо була розумною, справедливою і закоханою в природу. На жаль, у них не було дітей. Антоніна хворіла нирками і рано померла. Померла Антоніна в лікарні. Біля її тіла сиділа моя сестра Валя і кілька жителів села. Вони сиділи і тихо перемовлялися, згадуючи життя Антоніни і висловлюючи жаль з приводу того, що хороші люди довго не живуть. Мертва Антоніна заплакала – у  неї в два струмки потекли по щоках сльози.

                На подвір’ї дядька Захара росла яблуня. Під яблунею я вночі спав. Город плавно опускався до річечки Темрюк. В кінці городу росли дикі вишні. На березі річки був сінокіс і кулига. Кулигами місцеві жителі називали ділянки землі, де вирощували овочі. У річці були раки. Одного разу я почав ловити раків і за течією дійшов до водоспаду. Під водоспадом я наловив повне відро раків. Тут я познайомився з місцевими хлопцями. Вони запропонували мені наступного дня зробити екскурсію на річку Каратиш. Я погодився і ми розлучилися. Небо грізно потемніло, почав накрапати дощ і мені довелося бігти додому. Раків я наловив багато, але вдома отримав догану. Тому що влітку тут бувають зливові дощі. Рельєф місцевості такий, що дощова вода стікає в балки, а потім стіною йде по річці, забираючи на своєму шляху сіно і домашніх тварин, якщо господарі не встигли вчасно забрати від річки додому телят і кіз. У таку ситуацію міг потрапити і я. Навесні 1964 року в Темрюці водою знесло кам'яний міст, який простояв у повній цілості більше ста років.

                На другий день я відправився з хлопцями на річку Каратиш. Річка невелика – шириною близько метра і глибиною до 30 сантиметрів, але в річці безліч раків і риби, а на берегах величезна кількість змій. Риба невелика: піскарі, бубирі, в'юни і головні. Головнів тут називають червоноперкою. Хлопці на багатті обсмажили раків – смак надзвичайно приємний. Запечений у багатті рак за смаком відрізняється від вареного рака, як палтус від тріски. Повернулися ми додому до вечора втомлені, але задоволені неймовірно!

                На горищі будинку дядька Захара я знайшов кілька дореволюційних книг. Серед них була книга «Чорний рік» про пугачовський бунт, і Коран. «Чорний рік» - книга, написана про смутні часи Росії, де події описуються під іншим кутом зору, не радянським. Самою чудовою книгою виявився Коран – підручник життя, розрахований на захист людей від хвороб, розпусти і від усього того, що призводить національні культури до смерті, а людство до вимирання. Мамині розповіді про старовинні національні порядки в українських селах і Коран посіяли в моїй душі хороші зерна.

                Восени 1955 розпочався новий навчальний рік. Все йшло своєю чергою – я вчився в школі, читав книги, займався в фотогуртку, бігав в кінобудку Клубу Піонерів, відвідував публічну бібліотеку і т. д. У такому ритмі особистого життя я зустрів весну 1956-го року.

                До цих пір я був лише свідком суспільного життя. Провидіння вирішило, що настав час, коли я повинен стати активним учасником життєвих процесів суспільства. Людство механізмом власної еволюції обрало паразитизм, тим самим, зумовивши моторошний кінець власного існування. Інтернаціоналізація та ксенократія створюють жорна, в яких перетираються долі людські. Кожна людина змушена робити для себе вибір: стати частиною одного з жорен або ж бути частиною продукту, який перетирається в жорнах. Іншого вибору немає. Прийшов і мій час зробити вибір.

                По сусідству з Алексєєвим, в будинку якого ми знімали кімнату, на протилежному березі струмка стояв будинок, в якому жила багатодітна сім'я Латишенко. У цій шахтарській сім'ї було п'ять синів. Старший син разом зі своїм батьком працював у шахті, а молодший син ще не ходив до школи. Інші три сина займалися бандитизмом. Наймолодший з цієї бандитської трійці тільки почав освоювати одну з граней людського паразитизму. Пройде дванадцять років, і в перестрілці з міліціонерами один з цієї трійці буде убитий, а другий буде поранений в хребет, але після лікування в лікарні він буде засуджений до вищої міри покарання.

                Одного разу теплим весняним вечором середній Латишенко з цієї трійці з двома незнайомими мені хлопцями підійшов до мене. Вони призначили мені зустріч наступного дня в 11:00 на ставці Бабакове. На зустрічі мав бути розроблений план пограбування невідомого мені об'єкта з подальшим його виконанням. Це був наказ. З таким нахабною дією шпани я ще не стикався.

                Я повинний був вирішити свою подальшу долю. Стати бандитом я не міг за своєю психічною конструкцією. Якби я це зробив, то сталася б метаморфоза моєї сутності. Піти в міліцію було б найбільшою дурістю – це я вже знав з життєвого досвіду, тому що профілактикою злочинів у міліції не займалися. Приміром, на нашому селищі один злочинець, який недавно повернувся з в'язниці, попередив свого суперника про фізичне знищення. Суперник, знаючи що цей злочинець слів на вітер не кидає, взяв сокиру і став чекати свого супротивника біля будинку його нареченої. У міліції отримали повідомлення про майбутнє вбивство. Два міліціонера прийшли до місця майбутнього вбивства, і сховалися, в очікуванні розв'язки. Після того, як у «крутого» бандита була розрубана сокирою голова, міліціонери вийшли зі свого укриття і заарештували чоловіка, який і не думав ховатися. Справедливість здійснилась, але якою ціною!

                Вночі я спав погано. На другий день зранку я безцільно блукав вулицями в роздумах, намагаючись знайти вихід із ситуації, в яку потрапив. Піти на явку з бандитами, значить перекреслити все своє життя, бо зворотної дороги не буде. Якщо не піду на явку, то мене в кращому випадку скалічать, а в гіршому – вб'ють. Та все ж, це краще ніж стати бандитом. Час невблаганно наближалося до призначеного терміну, а виходу я все ще не знайшов. Біля будинку культури шахти «17-17 біс» я побачив хлопця з червоною пов'язкою на руці. Він стояв і курив. Я згадав, що десь я чув про те, що з'явилася група добровольців по боротьбі з вуличними безладами. Я попрямував до цього хлопця. Я йшов до нього, а в душі у мене росла впевненість у тому, що все скінчиться для мене благополучно. Я підійшов до хлопця і розповів йому, в яку я потрапив ситуацію. Він повів мене в штаб і зателефонував командиру комсомольського штабу Анатолію Білому. Хвилин за десять прийшов Анатолій Білий з групою хлопців. Він вислухав мене, уточнив час, на який була призначена зустріч, і подивився на годинник. Часу залишилося мало, тому всією групою ми відправились на ставок.

                По дорозі до ставку Білий сказав мені:
                – Іди до хлопців і не турбуйся. Все буде добре. Підійдеш до них, зніми кашкета. Це буде нам сигналом, що ти підійшов саме до тих хлопців, а не до інших.

                Хлопців заарештували одразу, як тільки я до них підійшов. Після розмови в штабі із затриманими  в міліцію відправили тих, на кого було оголошено розшук.

                – З метою твоєї безпеки бажано щоб ти був членом штабу і приходив до нас на чергування, - сказав мені Білий.

                Так моя сутність вступила в фазу активного громадянства. Війна, аморальний інтернаціоналізм, комуністичні репресії та диктат вчорашніх кухарок, скотарів і слюсарів, які зайнялися політикою, викликали у народу ненависть до влади і породили масу всіляких банд і хуліганів. «Дія дорівнює протидії» - закон Природи. На диктат влади народ відповів диктатом анархії. Москва ніяк не хоче зрозуміти, що якою би оксамитовою не була експансія, вона неминуче призведе до боротьби за незалежність, яку агресори називають фашизмом і тероризмом.

                Існує певний відсоток дітей, котрі не бажають думати і аналізувати інформацію, що надходить до них, а розмір варіації цього відсотку залежить від системи освіти й виховання підростаючого покоління прийнятої в країні, і від ментальної якості громадян. Такі розумово інфантильні діти створюють криміногенні угруповання підлітків з обмеженими інтересами. В таких угрупуваннях навантаження на мізки мінімальне, інтереси угруповання обмежені низинними бажаннями, а відносини між членами угруповань формуються на ментальному рівні тваринного світу. В основному, такі діти в післявоєнний час займалися голубами. Спочатку ловили і продавали чужих голубів, а трохи згодом грабували чужі голубники, набираючись досвіду великого вчителя, Юрія Довголапого – то пак, князя Долгорукого – нащадка міжнародних грабіжників, варягів. Голуб'ятники, котрі подорослішали і набралися досвіду злодійства, легко переходили до грабежу і розбою на вулицях, а потім і до грабежів на політичній арені. Ось такий же колишній голуб'ятник в пострадянській Росії стане московським мер..іном, і він, не змінюючи своїх звичок і не знімаючи зі своєю поганої головки блатного кашкетика, буде їздити в ближнє зарубіжжя, щоб похазяйнувати в чужих «голубниках».

                По закінченню першого десятиліття після війни, шпана виявилася сильним фактором, котрий змінює громадянське співтовариство не в кращу сторону. Культура народів післявоєнної Росії скотилася на небувало низький рівень. Під час перегляду кінофільмів у кінотеатрах і будинках культури порядок був такий же, як і в кінотеатрах «дико цивілізованої» Америки. У кінозалі глядачі лузали насіння, палили цигарки, голосно розмовляли, сміялися, улюлюкали, свистіли і т. д. Головні убори ніхто не знімав. Після сеансу в залі було як у занедбаному свинарнику – інтернаціональна «попа» після себе залишала те, що і повинна залишати дупа. У танцювальному залі хлопці танцювали у верхньому одязі, з цигарками в роті і в брудному взутті. Багато хлопців були озброєні фінками і кинджалами, а у деяких з них за поясом стирчала мала теслярська сокира.

                Країна шукала вихід з хаосу безкультур'я. Уряд шукав способи оздоровлення народної маси від шквалу бандитизму та аморальності. Всім відоме правило життя:
                «Порятунок потопаючого – справа рук самого потопаючого».
                Оздоровленням спільноти має займатися сама спільнота. Керівництво країни вирішило довірити цю справу найактивнішим членам радянського суспільства – комсомольській молоді.

                Комітет комсомолу шахти «17-17 біс» вибрав п'ять комсомольців і доручив їм організувати штаб «КП» - Комсомольського Патруля. У шахтному Будинку Культури була виділена для штабу кімната. Щовечора хлопці одягали пов'язки на ліву руку і чергували в кінозалі і на танцях. Обмежувалися вони проханнями не курити і не шуміти. У відповідь вони чули сміх і пропозиції піти туди, куди «не ходять поїзди». Шпана відчувала свою безкарність. Комсомольські патрулі стали загальним посміховиськом.

                Треба було міняти метод оздоровлення суспільства. Потрібні більш рішучі дії. Секретарем комітету комсомолу шахти був Біканов – колишній бойовий офіцер і цілком інтелігентна людина. Біканов вирішив змінити колектив комсомольського патруля, поставивши на чолі його чоловіка, який добре знає основу кримінального прошарку населення.

                На шахті «17-17 біс» працював зв'язківцем Анатолій Білий. Він був єдиною дитиною у своєї матері. Батько його загинув на війні, а мати працювала в шахті. Анатолій Білий був високим, струнким, дуже красивим, сильним і справедливим юнаком. Його можна було порівняти зі сніговим барсом – сильною благородною твариною, котра ніколи не нападе на людину. Анатолій Білий нікого не боявся – він міг публічно побити навіть ватажка якогось кримінального угрупування. Бандити дали йому кличку «Білка». Друзів у Анатолія майже не було. Суть в тому, що «вовки-одинаки», подібні Анатолію Білому, між собою не дружили, і їх було мало серед населення, але у важку хвилину без запрошення приходили вони один одному на допомогу. Такий неписаний закон у людей, світогляд яких, заснований на людській гідності. «Вовки-одинаки» є в кожному суспільстві, і поводяться вони скрізь однаково. В американському кінофільмі «Чудова сімка» гранично добре показана сімка таких «вовків-одинаків».

                Біканов реформував комсомольський патруль, довіривши Анатолію Білому очолити штаб, і навести в селищі прядок.

                Анатолій Білий запросив чотирьох хлопців з числа «вовків-одинаків», що пройшли гарну підготовку в армії, і одну дівчину «вовчого» характеру. Всі вони погодилися з тим, що в селищі треба навести порядок.
                – До нас бояться йти на допомогу молоді люди, тому що всі залякані, - почав викладати свій план дій Анатолій Білий. - У нас є тільки один варіант боротьби з вуличною злочинністю. Варіант жорстокий, але ефективний і справедливий.

                Далі він пояснив, що треба робити і як саме. Якщо Анатолій і його хлопці були «білими вовками», то серед кримінальної молоді були й «чорні вовки», які не завжди були в згоді з законом. Закон вони порушували, але обережно і в міру, так щоб не втратити особисту свободу. Вони вважали за краще діяти поодинці і могли в багатьох ситуаціях за себе постояти. Взагалі, для людини вільної від диктату своїх або чужих бажань не існують пани, генії, ідоли і авторитети. Кожен з «вовків», «чорний» або «білий», в глибині своєї свідомості знає про те, що він безсмертний, а без цього не можна бути вільною людиною – не вийде.

                – Обробляємо тільки сильних одинаків, - сказав Білий.
               
                В штаб для бесіди запросили одного такого «вовка».                В штабі йому сказали:
                – Пиши заяву про прийом в члени комсомольського патруля, одягай пов'язку на рукав і йди наводити порядок в Будинку Культури.
                – Ви що, хлопці, смієтеся з мене? - здивовано і з гнівом у голосі запитав хлопець.

                Після відповіді цього «вовка» дівчина сіла до піаніно і почала голосно грати якусь музичну п'єсу, а хлопці добре поставленими ударами стали обробляти новобранця. Добре потрудившись, «добровольцю» дали можливість вмитися і привести себе в порядок.
                – Ну, що? Будеш писати заяву? - знову запитали у хлопця.
                – Буду - відповів хлопець.
                Його знову стали бити. Після чергової екзекуції хлопця знову запитали:
                – Заяву писати будеш?
                Хлопець сидить, мовчить, не знає, яке прийняти рішення.
                – Не знаєш, що робити? Тоді пиши заяву і запам'ятай. Від нас не сховаєшся ніде. Знайдемо, і будемо бити ще сильніше. Кожен вільний вечір приходь, одягай пов'язку і наводь в Будинку Культури порядок, а за місяць отримаєш посвідчення члена БСМ (Бригади Сприяння Міліції).

                Посвідчення члена БСМ – це те, що треба! Це посвідчення при затриманні власника посвідчення правоохоронними органами дає можливість у багатьох ситуаціях уникнути покарання. Заради цього можна місяць походити з пов'язкою і вимагати від шпани вести себе пристойно в громадських місцях. Подібним чином, у добровільно-примусовому порядку «завербували» ще декілька «вовків». Завербованих «вовків» було небагато, але навіть п'ять «крутих» хлопців з пов'язками досить швидко навели в ДК порядок. Шпана їх боялася і змушена була підкорятися.

                Побачивши дієві заходи роботи «КП», в штаб потягнулася нормальна молодь. Чисельність штабу різко зросла. У червні 1956 року в штабі вже було три загони по 25 осіб у кожному з них. «Чорні вовки» відвідували штаб доти, поки не отримали посвідчення БСМ. Отримавши посвідчення, вони зовсім перестали з'являтися в штабі і в ДК. З міліції стали надходити повідомлення про зустріч з цими хлопцями в недозволених місцях. Наприклад, в жіночих гуртожитках у неурочний час. Досить швидко ми їх виловили, відібрали посвідчення і трохи покарали, бо вони були нам вже не потрібні.

                Якщо «Комсомольський Патруль» оголосив війну хуліганам, тоді логічно те, що хлопцям мимоволі довелося включитися в боротьбу і з бандитами. За тиждень, після того як я став членом «КП», мені довелося брати участь в небезпечному заході.

                Близько години дня я сидів у штабі «КП». Тут були: Білий, Павлюк, Шапошников і Варчук. Анатолій Білий в іронічній формі розповідав нам історію розвитку нашого штабу. Несподівано двері в штаб різко розчинилися. Блідий від хвилювання чоловік, заглянувши в кімнату, вигукнув:
                – У парку оскаженілі Ваньча і Лисий з ножами в руках ганяються за людьми!
                Чотири хлопця і я, якому ще не виповнилося шістнадцяти років, побігли в парк. Ми вже були недалеко від розбійників, коли хтось із «благодійників» крикнув бандитам:
                – Ззаду патруль!
                Розбійники кинулися тікати. У парку залишилися поранені люди. У одного чоловіка від плеча до ліктя була розрізана вздовж рука. Ми кинулися навздогін за розбійниками. У гонитві і в сутичках з бандитами по глухих вуличках шахтарського селища ми провели більше години часу. Затримати нікого з них не вдалося, але й у нас ніхто не постраждав.

                Досвідчені хлопці прикривали мене, щоб я не постраждав і набирався досвіду боротьби з озброєними людьми, за умови, що сам ти беззбройний. Тоді я єдиний раз у житті пізнав почуття тваринного страху. Коли бандит з фінкою в руках наближався до мене, у мене в животі заворушився «чорний чоловічок» в передчутті смерті. Відчуття гидке. Я переміг «чорного чоловічка». У житті мені ще не раз доведеться потрапляти в подібні ситуації, але я вже не відчував це бридке почуття і завжди виходив переможцем без шкоди для себе.

                Ваньча мав свою банду. На нього був оголошений розшук, але він був невловимим. Спіймали його в кінці літа випадково, як це і відбувається з «невловимими». Суду над ним не було. Він просто зник після затримання. Лисого ми «взяли» за тиждень після події в парку. Відбиваючись від його друзів, ми доставили Лисого в штаб. Цього бандита називали Лисим тому що прізвище його Лисих. Коли за Лисим приїхав автомобіль з міліції, біля ДК зібрався натовп місцевих жителів. Вони намагалися звільнити свого авторитета. Бандитський Донбас! У щільному оточенні, в сутичках з місцевими обивателями, хлопцям ніяк не вдавалося посадити в машину величезну тушу розбійника. Він упирався з усіх сил. Я вперше вирішив застосувати своє природне вміння. Я підійшов до злочинця, взяв його за два пальці лівої руки, а він, злегка ойкнувши, сам вскочив у машину. Судили його за місяць у віддаленому районі, побоюючись масових заворушень. Йому дали дванадцять років позбавлення волі і три роки поразки в правах.

                Любити – не любити. А що між цим? Погано, що про це ніхто не замислюється. Якби люди про це думали, тоді менше було б особистих катастроф. Істина пізнається в порівнянні, а не в догмах. Перші почуття порівнювати не з чим! Несподівано я захопився однією дівчиною. Фізичне почуття потягу до протилежної статі у мене ще не проявилося. Поки що у мене був тільки моральний потяг. Несподівано аморальний вчинок дівчини викликав у мене почуття огиди до неї, тому я сильно хвилювався. Ймовірно, моє хвилювання помітила мама. Вона в найпотрібніший для мене момент запропонувала мені поїхати в Луганську область, в місто Ровеньки, до тітки Улі. Моя улюблена мама була до мене гранично уважною, але навіть найкраща мама рідного батька замінити не зможе. Будуть у мене катастрофи в житті великі і малі, яких могло бути набагато менше, якби мене виховував рідний батько. Я з радістю погодився поїхати в Ровеньки і в той же день поїхав, в поспіху забувши взяти адресу тітки Улі, але знайшов я в Ровеньках тітку Улю швидко і без проблем, тому що її зять, Михайло Йосипович Онищенко, працював головним інженером вугільного тресту.

                Пробув я в Ровеньках тиждень. Ходив я в лісопарк, де за легендою був знайдений труп Олега Кошового. Могили Олега Кошового і Люби Шевцової знаходилися у дворі місцевої школи, яка розташована поряд з будинком, в якому жила моя тітка. Мимоволі згадався перший варіант книги «Молода Гвардія», котру я прочитав відразу ж по виходу її в продаж. Я замислився. Яким чином, хто з жителів міста Ровеньки знав в обличчя Олега Кошового і впізнав його труп? Хто потім йшов пішки сорок кілометрів по засніженому степу в Краснодон для того, щоб сповістити матір Олега про те, що тіло її сина лежить в Ровеньках в лісопарку? Мати Олега, взявши саночки, пройшла ті ж кілометри по снігових заметах в Ровеньки та поховала сина. Так було написано в першому виданні «Молодої гвардії», тільки не вказана була відстань між містами. Знав би Фадєєв відстань між містами, може бути, була б інша легенда. Тут є якась брехня! Мине декілька років, і я дізнаюся істину про молодогвардійців. Тоді все стане на свої місця, а поки що, я сховав свої питання на довге зберігання в пам'ять.

                З міста Ровеньки я поїхав в Новотроїцьке, де теж пробув тиждень в гостях у тітки Ганни. Вечорами я ходив на танці, а вдень на ставок засмагати. Я ніколи не замислювався про свій зір. Я думав що зір мій такий же, як і у всіх людей, бо завжди вважав себе нормальною людиною. Коли я говорив хлопцям, що в двох кілометрах від нас йдуть знайомі нам дівчата, і розповідав, яка дівчина у що одягнена, хлопці мені не вірили. Я міг би розповісти і те, про що говорили між собою дівчата, але на щастя промовчав про це. Вночі я говорив про те, хто в кілометрі від нас йде по дорозі. Все сказане мною підтверджувалося, а хлопці дивувалися. Дивувався і я, чому хлопці не бачать так само, як я. Дивувався і тому, що хлопці не бачать слів, які промовляють люди, котрі знаходяться далеко від нас. Я зробив для себе відкриття, що люди бачать тільки щільні тіла, а слова сприймають тільки в звуці. Випущені слова вже починають жити й діяти, а це видно. Сказане людиною слово живе самостійним життям і його видно в дії, в інформаційному полі. Думки людей теж віддаляються від людини і живуть самостійним життям. Це теж видно. Слова і думки одного і того ж чоловіка найчастіше суперечать один одному – це теж видно. Суперечності – пряма дорога, яка вказує минуле і майбутнє людини. Це теж видно.

                З Новотроїцька в Сталіно мене викликали телеграмою на суд, який повинен був відбутися над Лисим. Залишалася ще банда «Шмарового» - Костянтина Дергачова. Банда ця займалася великими справами. Бандою повинен займатися кримінальний розшук, але працівники міліції звернулися до нас за допомогою, бо Шмарова зловити їм ніяк не вдавалося. Він теж виявився «невловимим». Костя Шмаровий заліг в «барліг». Нам вдалося затримати хлопця-зв'язкового, який постачав продуктами харчування та інформацією Костю Шмарового. Хлопець довго мовчав, бо вичікував час. Потім він нам сказав, що у Шмарового був залізничний квиток вартістю сто сорок рублів, але куди саме, не знає. Також він нам сказав, що годину тому Костя Шмаровий уже від’їхав. Але сталося не зовсім так, як було сказано, тому що Костя виявився гранично спостережливою і обережною людиною. Помітивши стеження за зв'язковим, він замовив собі квиток в якесь місто Середньої Азії, сів у пасажирський поїзд, але вийшов з нього на наступній станції. Повернувшись таємно додому, він змінив зв'язок.

                Анатолій Білий теж пішов на хитрість. Він зробив вигляд, що повірив зв'язковому і нічого не знає про справжній стан справ. А далі, не присвячуючи нікого в свої плани, Анатолій Білий за попередньою домовленістю з Володимиром Деменковим виключив його зі складу штабу, за нібито якусь провину. Деменков жив по сусідству з Дергачовим. Позитивний результат таємного договору Анатолія Білого з Володею Деменкової проявився за два місяці.

                Ранньою осінню було ще жарко. О першій годині дня в штабі було зібрання. У штабі були присутні два представники з міського управління карного розшуку з питання затримання Шмарового. У цей час у штаб увійшов Володя Деменков. Всі були здивовані, тому що йому було заборонено з'являтися в штабі. Володя повідомив, що у дворі Шмарового зібралася «малина». Всі присутні на зборах члени штабу і робітники міліції хутко попрямували до зборища бандитів. Хлопці швидко рухалися по вулиці, а Білий давав хлопцям розпорядження. Він відправив одну групу хлопців до лісосмуги в засідку, щоб відрізати Кості шлях до відступу. Ще дві групи хлопців Білий відправив на фланги. Білий з невеликою групою хлопців і з двома працівниками карного розшуку був уже недалеко від будинку Кості Дергачова.

                Несподівано з двору на вулицю вийшов Дергачов в капелюсі і з тростиною в руці. Побачивши групу хлопців на чолі з Анатолієм Білим, Шмаровий, відкинувши тростину і капелюх в сторону, кинувся бігти до лісосмуги через скопані вже до зими городи.
                – Стріляйте! - крикнув Анатолій представникам карного розшуку.
                – Ми без зброї, - була відповідь.
                Анатолій прискорив біг в надії наздогнати Шмарового, але по городах бігти було важко, а до лісосмуги ще далеко. Костя кілька разів через плече крикнув Білому:
                – Білка, відчепися!
                До посадки було вже недалеко, коли з неї вийшла засідка. Побачивши, що з флангів і від лісосмуги він відрізаний, Костя, зробивши невелике півколо, розвернувся і помчав назад до своєї банди. Банда, занепокоєна довгим відсутністю свого ватажка, вийшла з двору і стояла вже на вулиці, спостерігаючи за гонитвою. Залишалося вже метрів шістдесят до банди, а Білий все ще не міг наздогнати Шмарового. Білий зробив ривок, вчепився Шмаровому в шию і, перелетівши через нього, з усього розмаху перекинув Костю через себе на дорогу. Від удару спиною об дорогу, Шмаровий пошкодив собі хребет і не міг рухатися. Банда оточила лежачого ватажка і Білого. З усіх боків чулося:
                – Білка, відпусти!
На більш рішучі дії бандити не наважувалися. Шмаровий був заарештований і пішов без суду в невідомість. Так була ліквідована остання банда в нашому районі.

                З нашого штабу групу хлопців в десять чоловік відібрали для стажування з інспекторами карного розшуку. Після стажування цих хлопців відправлять вчитися в різні секретні заклади. Мені доводилося зустрічатися з деякими з них і підтримувати в розумних межах з ними зв'язок. Мені також довелося жити і навчатися в різних районах країни і в різних школах. Скрізь у мене були друзі. Людей об'єднують спільні інтереси, тому правильно кажуть: «скажи мені хто твій друг, а я скажу хто ти». Мої друзі дитинства і юності працювали в КДБ, на секретних оборонних заводах, на Байконурі, в Головному штабі ППО країни, в МВС і т. д. Безумовно, до мене надходила від моїх друзів інформація навіть така, яка до цих пір є секретною.