Заговоры Севера Молдовы. 6. Снимающие страх

Виктор Панько
ЗАГОВОРЫ,СНИМАЮЩИЕ СТРАХ,ПОРЧУ,УРУ(НЕНАВИСТЬ),СГЛАЗ

DESC;NTEC  DE  DEOCHI, DE  DURERE

Au zburat trei p;s;ri ;n cer.
;i a chicat trei pic;turi.
Una de vin, una de miere ;i
una de venin.
Care o gustat de vin – s-a
prestuit, care o gustat de miere
s-a meruit, da care o gustat de
venin – o plesnit.
Se r;m;ie (cutare) curat ;i
luminat, cum Maica lui
Dumnezeu o dat.

ЗАГОВОР  ОТ  СГЛАЗА,  ОТ  БОЛИ
    (Перевод)

Взлетели в небо три птицы.
И упали три капли.
Одна – вино, другая – мед,
Третья – яд.
Кто попробовал
вина – причастился.
Кто попробовал
меду – помировался.
Кто попробовал
яду – лопнул.
Пусть останется (Имя рек)
чистый и светлый, как дала
Божья Матерь.

DESC;NTEC  DE  DEOCHI

Calina Maria a n;scut nou; fra;i.
;ntr-o zi i-a n;scut, ;ntr-ozi la oaste i-au luat.
S-au dus nou; – au venit opt.
S-au dus opt – au venit ;apte.
S-au dus ;apte – au venit ;ase.
S-au dus ;ase – au venit cinci.
S-au dus cinci – au venit patru.
S-au dus patru – au venit trei.
S-au dus trei – au venit doi.
S-au dus doi – au venit unu.
S-a  dus unu – au venit nici unu.
Unu c;te unu – nu a r;mas nici unu.
S; deie Dumnezeu s; fie (cutare) curat ;i luminat.

ЗАГОВОР  ОТ  СГЛАЗА
    (Перевод)

Калина Мария родила девятерых братьев.
В один  день родила, в один день в  войско  забрали.
Пошли  девять  –  пришли  восемь.
Пошли  восемь  –  пришли  семь.
Пошли  семь  –  пришли  шесть.
Пошли  шесть  –  пришли  пять.
Пошли  пять  –  пришли  четыре.
Пошли  четыре  –  пришли  трое.
Пошли  трое  –  пришли  двое.
Пошли  двое –  пришел  один.
Пошел  один  – не  вернулся ни один.
Пусть  дает  Бог, чтобы  (Имя рек)
Был  чистым  и  светлым.


ПРИМЕЧАНИЕ

Кажется тоди, коли кого с наурочили. Кажется три раза. В любое время. Коли дитина плаче, коли шос болит.

ВІД  СТРАХУ  (І)

Страх-жах, я тебе визиваю, я тебе викликаю з червоноі крови, з білих костей, з жовтого тіла. Шоб ти червону кров не пив, шоб ти білу кость не ломав, шоб ти жовте м’ясо не ів. Шоб ти пійшов через ліси, гори. Там ти будеш проживати і каміння лупати, а я шоб салишила чиста як мати народила, як Бог лишив, Примівка від мене, а лік від Бога Святого.

ПРИМЕЧАНИЕ

Берут такий ковшичок желізний трут віск, шоби не був він важений, так. Кладут той віск в ту посудину й кочанами розпалюют вогонь, й над тими кочанами то розтоплюют, можна й на плітці як то шо. Як розтопитса той віск, бере в тарелку веди й кладе на голову тарєлку з водою, й потому бере вже той віск, лляє туда, но вперед каже цу примівку.
И потом бере той віск і лляє на воду, шоб лишилася Маруся чиста-пречиста. І так три раза каже.Ну й той віск, як є страх від кого с чи від чого с, чого напудилося, пса, чи чоловіка, чи шо с приснилоса, чи пожара, там всьо показує. Потом той віск берут, сучат свічку і дают до церкви, шоб горіла в церкві. Зливают страх і воно згорає. Це робила баба Кица.

ВІД  ІСПУГУ, 
ВІД  СТРАХУ  (ІІ)

Страх-жах, страх-жах, я тебе викликаю, я тебе визиваю,
хрещені-породжені Марусі
тіло вичіщаю не сама собою – з Матір Божою. Я тебе визиваю я тебе викликаю, я тобі ножом пас рубаю (и ножом по воді ті Хресте, ходе) я тобі ножом шею рубаю, на воскови тебе зливаю.

ПРИМЕЧАНИЕ

Як дитина перепудилася чого-нибудь, якого-с пса, чи кота, може машини, якого с лоша, так шоб не примовляти, то траба ходити ще, а так бери та й розбери все дрантя то-то йго,  в чим він був вбраний, возьми и поклади під піч.

ВІД  СТРАХУ  (ІІІ)

Страх, переляк, я тебя визиваю, не сама собою а зо всіма святими святим Миколаєм, святим Йорданом, святим Андрієм, святою Марією, святою Пречистою. Я тебе визиваю з голови, з підголови, з мозга, з підмозга, з очей, з під очей, з брів, з підбрів, з носа, з підноса, з ясень, з під ясень, з зубий, з підзубий, з губ, з під губів, з бороди, з підбороди, з плечей, з грудей, з рук, з нігтів, з піднігтів, з коліна, з підколіна, з ніг, з пальців ногтів, з нігтів, з піднігтів на ногах, йде не сиди, головку йму не суше, бо він хрещений вроджений Іван.

ПРИМІВКА НАД  ДИТИНОЮ 

Ти, Самко, ти Плюгавко, не маєш діла до йго тіла (каже мня), не маєш рук до йго костей, тубі кров не випивати, білу кість не ломати, вуха не виступати, Тут тобі не бувати, тут тобі не скушувати. Я тебе визиваю, я тебе викликаю, на ліси, на каміння тебе висилаю. Там тубі бути, там тубі проживати., там тубі каміння ломати. Шоб лишилася дитина чиста-пречиста.

ПРИМЕЧАНИЕ

Примовляла три раза над головою дитини. Від баби Кіци Кокорян, вона була довше. Кажут, шо примівку треба украсти. Як запомнив, то примівка помогає. Від баби Кіци украла тьотя Фрасина Лупашко, а від неі – Панько Е. М.

ЗНЯТИЕ  УРИ

Я їду дорогою широкою, глибокою. Йду, ридаю, до Господа Бога сльози спускаю. Встрєтіла Матір Божа, питає: “Чо ти ридаєш, сльози спускаєш?”. “Як мені не ридати, не плакати, як ніхто мене не любе, уру по цензуру, ненависть”. Взяла Матір Божа за праву ручечку, повела до Дунаю, умила правою рукою, утерла полою, лишила   чисту як святу Пречисту.

ПРИМЕЧАНИЕ
Ура – урэ – ненависть, злоба.

ПРИМІВКА З  ПІДКОВАМИ

Підкова, я клевцом тебе побью, косою тебе порубаю, камінями тебе потовкмачу, шо ти мені робиш зло в хаті. Зроби мені то, шоби було все добре. А як будто підкова йму каже: “То не я тобі роблю зло. Це тобі зробила зло, бо ти був в неі, й не хтів її взяти. І вот вона тобі зробила. А тепер нічо тобі не поможе”.

ПРИМЕЧАНИЕ
Буває, чоловіку дуже плохо. Він каже, шо видко всьо.равно хтос іму шос налляв, або шо. І вот є така примівка. Беріт підкови. Три траба підкови. І кажете цу примівку. Бери ті підкови, клади в вогонь, клади на вугля, ти іх запали, шоб вони згоріли. Вони не згоря, но її жалість, то шо вона має, згорит на вогні.

“ ШОБ  РОЗВЯЗАТИ  ВІНОК”

Вода непочатая, ти змиваєш каміння, коріння, всьо змиваєш, все нехороше, умий мене, шоб я була чиста як св’ята Пречиста.