Фашистська хунта

Юрий Якимайнен
Як помру,
Поховайте мене з гітарою
У річковому піску ...

 Федеріко Гарсіа Лорка


Коли настає особистий час, а це пару годин до відбою, кожен намагається вжити його, природно, з користю. Рядовий Грішус, молодий навідник, строчить лист за листом чи то до бабусі в Шяуляй, чи то до рідних і знайомих в Іонішкіс, а то і в обидва міста відразу. І, між іншим, завжди отримує море відповідей. Листи він береже, як зіницю ока, складає у довгий жіночий панчіх (звідки він тільки взяв?), який ховає у себе під матрацом, і коли настає перевірка кімнат і тумбочок, носиться з цим панчохою по батальйону, намагаючись врятувати для нього найдорожче ... Листи зберігати не можна більше трьох календарних днів, але Грішус, як бігав, так він і бігає, і ніхто у нього панчіх поки не відняв ...

     Інші, такі як дембель, механік-водій Ложкін, похмурий, з землистим, поїденим чи то віспою, чи то вуграми особою, той все намагається вкласти в парадні дудочки-брюки такі клини, щоб утворилися «кльошу» ... Йому зарізу потрібні «кльошу» . Тому що на громадянці нині мода така. Перепсував чимало казенних штанів.

     Старшина роти Швядас створює у себе в каптьорці черговий, вже третій, «дембельський» фотоальбом. Один він назвав: «Я і Калінінград-Кенігсберг», другий: «Я і Східна Пруссія», і, нарешті: «Я і мій танк» ... На фотографіях, Швядас, або самозабутньо п'є з горла пляшки бормотуху в міських парках і скверах, фураньку звернувши на потилицю, або обіймає якихось розфарбованих сорокарічних дівиць ... Позує чи то у танка, чи то у фортів, чи інших руїн, растегнутой до пупа і з засуканими рукавами, та ще з безпрікладним танковим автоматом, дуже схожим на «шмайсер» ... Та й фізіономія відповідає, міг би цілком зніматися в подібній ролі, статистом, в кіно ...

     Єфрейтор Кулієв оформляє парадний костюм. Кулієв дуже хотів отримати «звання» і все ніяк не міг отримати. Він сусід по моїй кімнаті, хлопець, начебто, душевний: «Якщо приїдеш до мене коли-небудь в гості, - каже він, - то побачиш найкрасивіше місто землі! .. Чим ти так здивований? Що?! Не знаєш який? .. Та це Баки! »... У їдальні, дивлячись на жирний, в щетині, шматок, незмінно задає мені питання:« Це яловичина, або свинина? »-« Яловичина, їж », - відповідаю йому ... Хтось мені пояснив, що я таким чином беру його гріх на себе ... Та ладно, він же механік-водій у нашому танковому взводі, де я замкомвзвода ... Одного разу, оскільки у мене непоганий почерк, мені дали переписати список експонованих на отримання звання, і я туди, просто так, від балди, його, рядового, вписав ... Всі прокатали, єфрейтора він отримав, і тепер уже свою сіротіночку-лички він розширив настільки, що з боку навіть можна подумати, що він старший сержант ...

     Кітайчонок Лі, родом, здається, з Киргизії, справивши свої справи, проходить через курилку, поєднану з туалетом, де на табуретках сидять два естонця, і тихо щебечуть ... «Привіт, - каже їм китаєць Лі естонською, - як справи на батьківщині? Що пишуть в газетах? Як мама, як тато? »... Він, говорить майже на всіх мовах Середньої Азії, і на слух, оскільки в батальйоні відсотків тридцять литовців, вивчив і литовський, трохи латвійська, а тепер ось ще підловив і естонців ...

     Ми, з моїм товаришем, Ройзманом, у складчину придбали портативний радіоприймач «Селга», і слухаємо, в основному, музичні передачі «Радіо Люксембург». Ройзман великий любитель груп «Бітлс», «Лед Зеппелін», «Кінг Крімсон», «Доорс», «Діп Перпл», і коли йому вдається подібне щось почути, він ніби впадає в нірвану ... У портовому місті Ризі, звідки він призивався, на чорному ринку купують платівки, які контрабандою привозять, в основному, моряки ... І стоют вони скажених грошей. Ройзман навіть розповідав, що через цих платівок, в підворітті Старого міста, вбили його знайомого хлопця ... Хоча, трапляється, що я, наприклад, усамітнившись, відловлюють і «ворожі голоси», зокрема «Голос Америки», а то й « Свободу »... Радіостанції ці заглушуються, але іноді, на коротких хвилях, на 25 м, і особливо у опалювальної батареї, чутність нічого ...

     Одна з найостанніших тим - це події в Чилі. І вона висвітлюється там, звичайно, зовсім по-іншому, не так, як на наших політзаняттях, коли замполіт ізголяться біля фігури Вождя. І я хочу розібратися ... З одного боку, природно, обурюють вбивства і знущання над прихильниками Сальвадорі Альєнде, а з іншого боку хтось же їм допомагав? І зброєю, і грошима, і політтехнологією? .. Та й як, особисто я, буду діяти, якщо, наприклад, змусять виїхати на своєму танку для упокорення цивільного населення? .. Чи буду я зганяти населення в концтабори, і томити там без їжі і пиття, знущатися над ними? .. Хоча, за великим рахунком, я органічно ненавиджу, звичайно, будь-яку військову хунту ...

     Ну, і, напевно, щоб ні у кого сумнівів не виникало, скажімо, як у мене, і щоб «чилійську фашистську хунту» остаточно затаврувати, наш батальйон запросили в Калінінградський Будинок офіцерів, де відбулося показове осуд. На сцені сиділи, постраждалі від «пиночетовской зграї» ні в чому не винні, наші, радянські, рибалки. Путчисти кидали їх в трюми. Хтось, впавши з висоти, навіть руку зламав. Тикали в них багнетами і били прикладами ... Люди, дійсно, постраждали ... Убили навіщось прекрасного гітариста, співака, Віктора Хара ... Як колись іспанські франкісти на самому початку свого путчу вбили поета, музиканта, художника Гарсіа Лорку ...

     На трибуні розорявся сивочолий заслужений адмірал. Він бив то одним кулаком, то іншим, і кричав на всю луджену глотку, як тільки в армії можуть репетувати: «Та ми, цю Чилі! Так силами крейсерів! Вертольотів! .. Підводних човнів! .. Які там давним-давно на бойовому чергуванні! .. Що акули звужують кола, і тільки кинь їм шматок кривавого м'яса! .. Та ми зітремо її в порошок! Так розвіємо їх в пил! .. Та ми влаштуємо їм сталевий дощ! .. Подумаєш, якась там смужка уздовж узбережжя! .. »

     І тут в зал, переповнений офіцерами, як флотськими, так і армійськими, тихо увійшов, і рушив по проходу, здається, сам ... Піночет ... Ну, якщо не сам, то явний Його представник ... Серйозний, чорнявий, з густа вусами. У дивного кольору кремовою формі, прикрашеної якимись небаченими нагородами, і мало не пір'ям, в чорних погонах, відблискує сріблом ... Весь зал в його бік заворушився. Видно було, що розгубилися ... Може, урядом запрошений, прибув на даний захід принести рибалкам вибачення? Крім того, існують закони гостинності. Коротше, не треба так гарячкувати. Може, все ще скінчиться дружбою? Ніхто ж толком не знає! Сьогодні напишуть у газетах одне, а завтра інше. Візьмуть, та й дадуть команду "відставити" ...

     Адмірал якось знітився і змішався, опустив на трибуну беззвучно кулак, і поспішив завершити свою гнівну промову: «Загалом, зрозуміло, - додав він, - що відповідь має бути адекватний, і не можна допускати ні знущання, ні глуму! ... Баста, я скінчив, слово тепер очевидцям подій! »... Зал полегшено заплескав ...

      Тим часом, дивний гість, просуваючись все ближче до сцени, в той же час слідував в тому напрямку, де розташувався наш батальйон. Нам надали пару-трійку передніх рядів, тим самим як би виявляючи повагу до простого солдата, до молодого нашому поколінню, а також до підрозділу, де комбатом син самого командувача всім Прибалтійським військовим округом ... Але, швидше за все, капітан натякнув, щоб «шибеникам» його батальйону, його «професійним вбивцям», як він нас завжди називає, відвели б місця, що трохи краще ... І все.

     До речі, спочатку, коли я тільки побачив, як Берендей почав свою переможну ходу під кришталевими люстрами, по червоній килимовій доріжці, я теж як і весь зал, мало не ахнув від подиву, але, коли той спокійно сів поруч зі мною, я зрозумів , що ми з ним знайомі, і що я залишив вільне місце саме заради нього. Що це ніхто інший як ... Кулієв, механік-водій мого взводу, єфрейтор, якого я ж і "справив" ... Він просто нікуди не поспішаючи, залишивши в числі останніх, в гардеробі, шинель, зацікавився ще й більярдної (там стояв дим коромислом і у столів походжали, надраівая крейдою киї, явні завсідники). Не забув покатати і кулі ...

     З'ясувалося, що він не тільки розфарбував погони, а також різні танкові значки та іншу біжутерію якимись позументами і блискучими, що справжнє золото латунними вставками і підставками, начебто летять ракет, але і знайшов через своїх земляків офіцерський, чимось заляпаний кітель, який відмив старанно в бензині, від чого той і колір змінив, і всі свої витребеньки вже приторочив до нього ... І, по-моєму, ця любов до прикрашення і аксельбант, так виявилася зрозуміла нашим чинам, що його не особливо і лаяли ...

     Але далі було ще цікавіше. У сенсі, як може раптом змінитися сюжет. Послали нас в оточення, знову в місто, де проходили вечірні репетиції перед парадом військ. Безумовно, постарався комбат, який неодмінно повинен бути на виду, і брати участь зі своїм «відмінним, окремим танковим батальйоном» у всіх заходах гарнізону ...

     Висадилися на головній площі з величезних «Уралов», швидко оточили, де треба, її ... Спочатку все йшло добре, і я навіть сходив з одним двухгодічніков-лейтенантом Грушко кінотеатру, в буфет. І, незважаючи на те, що у нас вже відбувся солдатський обід, із задоволенням навернув ще вінегрету, і випив пару пляшок пивка ... Лейтенант зробив вигляд, що нічого не помітив. До речі, коли ми буваємо у самої польського кордону, на танкодромах і діректрісса в Мамоново (Хайлігенбайль), а ми там днюем і ночуємо, то я йому допомагаю в його розкопках біля затоки Фріш-Гаф ... Він закінчив історичний факультет, його цікавлять події недавньої війни , і ще, як він каже, «артефакти» ... Але, коли ми зустрічаємося з черепами, яких на схилі затоки, що ні в казці сказати, ні пером описати, то поспішаємо прикрити їх землею ...

     Повторюю, спочатку все було відмінно. Стоїмо посеред міста. Погода вітряна і вогка, але теплом віддають і привітно світяться вікна будинків. Мерехтять нечисленні, але все ж, неонові реклами. За нашими спинами чуються уривчасті команди, рухаються автомобілі і бронетранспортери. Ми туди і не дивимося ... Нас приваблюють нормальне життя і нормальні люди, якими незабаром, дуже сподіваємося, станемо і ми ... Іноді вони підходили до нас, ставили питання, не розуміли, чому не можуть пройти через площу, до свого будинку, або до зупинки автобуса, чи трамвая ... Інші навіть нам посміхалися ... Пройшли повз нас, взявшись за руки, хлопець і дівчина, а потім, біля вітрини, він її обійняв і пристрасно поцілував:

   - Скоро і я так буду! - вигукнув гнилозубий дембель, навідник гармати, рядовий Алексюк ...

     Однак, ставало все більше і більше незадоволених людей. Багато, а це були цілі групи, якщо не натовпу, виходили з останніх кіносеансів, якісь особистості з ресторанів ...

   - Ну, що це таке, і де це бачено?! - став обурюватися якийсь інтелігент. - Ні оголошення, нічого. Мені до будинку звідси всього два кроки, а я повинен тепер здійснювати обхід кілометрами! Не було ж ніяких оголошень! Або хоча б по радіоточці сказали! .. Чи не область, а якийсь військовий анклав! Тут все роду військ! І напхані під зав'язку! .. Сил вже немає! Та що хочуть, те й роблять! .. А завтра візьмуть і введуть комендантську годину! І введуть! А що? Захочуть і введуть! .. Або влаштують вибірковий розстріл! ..

   - А що тобі не подобається? Що тобі не подобається?! - підбіг до нього старезний жилавий шкет. - Іди звідси! Я теж, може бути, на тій стороні живу, але я ж не возникаю! Я за нашу рідну армію все віддам, тому що я сам служив! А ти ніхрена не служив, та пайку не жер, а тільки ухилявся, сачкував, пархатий ти жид! -  дав, що є сили, з відтягненням, під зад інтелігентові ногою ... - Гаразд, хлопці, рот фронт, я вас поважаю ... Чи не кашляйте, поважаю! ..

     Підходили якісь пріблатненний морячки. Судячи із зовнішнього вигляду - з торговельної шмонькі-учебки, майбутні контрабандисти. Нахабні і пихаті до межі. Чогось нам, з матерком, нехороше говорили. Один стояв тет-а-тет, граючи важкої, з металевих кульок, ланцюгом ... Інші, граєтесь жовнами, руки в кишенях зручних для бійки бушлатів. У кишенях могли бути і ножі, і кастети ... Я, правда, не дуже боявся, бо поруч товариші, тому що ми разом, бо нас більше ...

     Зовсім недалеко від мене, прорвалася жінка ... Спочатку вона мило розмовляла з солдатом, кокетувала, посміхалася, і раптом раз - побігла ... За нею погналися ... бухая чобітьми.

   - Чи не хапай мене! Чи не хапай, дурник! Я тобі не дівка, яка-небудь! .. Ти знаєш, бовдур, скільки коштує моя, ця шуба! А ну, відчепися! Тобі її у всю твою погане життя не купити! .. Ой, він мене за цицьки схопив! ..

   - Та не хапав я її! - заголосив, здається, Грішус ... - Я її за руку тільки схопив!

   - І-их! - заверещала задерикувато вона, - тому що вирвалася, і тепер, присідаючи і ухиляючись, щоразу з незрозумілої спритністю вислизала. - А ну-ка, злови! .. Слабо?! .. Чого вас тільки там вчать! .. Теж спортсмени! І-их! ..

     Зрештою, абияк відловили. І, оскільки вона нікуди не хотіла йти, то за оточення винесли на руках ...

   - Розумієте, - шанобливо до неї звернувся лейтенант Грушко, - з цієї площі, їздить різна техніка, і вони впевнені в тому, що ніхто там не буде ходити сторонній, і освітлення там неважливе, і можуть просто задавити ... Заспокойтеся ... Заспокойтеся, будь ласка. Ось мій хустку ... Якщо бажаєте, я проводжу ...

   - Відчепіться! Відчепіться всі! - ридала вона, розмиваючи туш, макіяж, по обличчю. - Мені нічого не треба! Я нічого не хочу! .. І взагалі, це все схоже на Чилі! .. Я тільки що в кіно спостерігала подібне, у новинах! ..

   - А-а-а! - Ніби її осінило! .. І вона стала показувати пальцем на наші обличчя, і навіть цим своїм гарним випещеним пальцем провела в повітрі лінію, ніби охоплюючи весь наш лад ... - Подивіться! Подивіться на них! Подивіться на ці пики! .. Подивіться на ці сірі шапки, і на ці фігурки, затягнуті в шинелі! .. Подивіться на них! .. - Вказувала вона, туди, де стояли і Ложкін, і Кулієв, і Грішус, і Ройзман, і я, і інші хлопці ... - Так це ж справжня! .. Справжня фашистська Хунта! ..