Талановита людина - талановита у всьому. Есе. Пере

Братислав Либертус На Украинском
"В судьбе не может быть игры;
Путь - как скольжение с горы:
Быть может, я и задержусь в пути,
но мне с него уж не сойти..."
(Б.К.Л.)
   


   У житті кожного чоловічка настає день, коли раптом дозріває якась мрія. Ні, спочатку не мрія навіть, а просто бажання. Таке собі швидкоплинне: "От би ...!". Мислішка сподобалася, принесла якісь позитивні емоції, і осіла пилинкою десь на дні підсвідомості ... В інший раз виникла інша порошинка - припустимо, ідентична, і - осіла поряд з тою ... З часом цих пилинок стає все більше, і спочатку вони вистилають дно твоєї душі тонким шаром, потім цей шар стає все товще, товще, і так - поки їх не стає занадто багато: так, що вже не продихнути ... Душа починає задихатися потроху, відчуваючи тісноту, а від тісноти - плакати ... Сльози ж, падаючи на ці порошинки крапля за краплею, утворюють вологий грунт, і одного разу чоловічок розуміє: настав час, кинувши перше насіння, зробити перший крок ...

   І ось тут він починає обмірковувати серйозно, чи дійсно те, про що він думав час від часу - те, що зробить його щасливим? Він починає проектувати майбутній паросток ще не кинутого в землю зерна, і починає обмірковувати можливі наслідки ...
   Це - той час, коли насіння вже затиснуте в руці, і рука протягнута над готовим прийняти його грунтом, але - потрібно ще раз і ще раз все зважити: а чи готовий ти пожертвувати правом на особисте життя заради світової слави, і чи готовий ти все життя бути на виду у всіх, не маючи права усамітнитися, не бути, нарешті, ніким впізнаним у натовпі, а просто пройти крізь неї спокійно, ніким не поміченим? Чи готовий ти все життя залишатися в безшлюбності заради того одвічного, неперебутнього голоду по жіночій любові, який і штовхає творити, творити, - і творити від душі, так, щоб серце читача розривалося так само, як і твоє розривається, - щоб не перетворилося твоє заняття в сите ремесло, - порожнє і нікому не цікаве, так, що навіть тобі самому тошно писати те, що ти пишеш, але ти продовжуєш писати: по інерції, тому що нічого іншого не вмієш ...!??

   Чи готовий ти ніколи не мати друзів з числа тих, хто читає твої твори, розчулюючись, дивуючись, - і шукає знайомства з тобою тільки заради додаткової порції вражень? Потім, наситившись, він (а) кине тебе, тому що ти вже став йому / їй нецікавий, тому що все, чого їм хочеться - це просто теми для балаканини з подругами: "Слухай, уявляєш, я сьогодні познайомилася із справжнім, живим письменником ! " - "Та ти що! І як? Розкажи?" - "Та так, нічого особливого: людина як людина ... А я-то думала ..."
   А що ти думала?
   Ти думала, що на світі існують супермени? На жаль, я так само, як і ти, смоктав груди своєї матері спочатку, потім смоктав соску, і не втомлювався бруднити штанці. Точно так само, як і ти, народився без жабер на шиї і без крил між лопаток. Точно так само, як і ти, я одного разу сказав своє перше слово "мама" і слухав серцебиття: спочатку її, потім своє ... Потім сидів з тобою в одній пісочниці, і ти не звертала на мене уваги, а я - страждав з цього приводу, і страждання одного разу вилилися в перші рядки про кохання, криво намальовані друкованими літерами ...

 
   Ти дивуєшся моєму талантові писати вірші і новели, а я - дивуюся твоєму талантові укладати свою дитину спати, розповідаючи йому казку на ніч, - тому що у мене не виходить це робити так само, як робиш ти, - у мене взагалі не виходить це робити !
   Ти дивуєшся моєму талантові шукати слова, а я - дивуюся твоєму талантові зцілювати рани улюблених людей поцілунками, бо мої поцілунки несуть в собі абсолютно не ту енергетику, що у тебе ...
   Ти захоплюєшся моєї здатності знаходити теми для нових творів, а я - захоплююся твоєю здатності любити все життя одну людину, жити з ним під одним дахом, і не втомлюватися знаходити з ним компроміси, - тому що я, обравши спосіб життя перекатиполе заради різноманіття тем - навряд чи буду мати можливість справді бути вірним одній людині ...

   Можливо, я не правий у своєму виборі. І вся ця підноготна визнання - зовсім не в'яжеться з тим образом супер-талановитої людини, яку ти собі намалювала. І навряд чи ти хотіла прочитати всі ці зовсім не ліричні одкровення,які розвінчують міф про супер-героя, який може все. А я колись зважував всі ті жертви, на які мені доведеться піти, щоб добитися тих успіхів, яких досяг, і яких ще досягну, продовжуючи удосконалюватися в складі ... А ти, читаючи рядки, навряд чи замислюєшся про ті ночи, які я не сплю з вини незадоволеного бажання жіночих дотиків, - так, що хочеться на стінку лізти, або битися об неї головою. Але що я при цьому йду на ці страждання свідомо, бо, задовольняючи їх, я стаю ситий і ледачий, і мені вже зовсім не хочеться писати ні про що, а хочеться вже просто жити, насолоджуючись прогулянками по місту чи парку зі своєю коханою жінкою, спільним приготуванням обіду і спостереженням за нашими дітьми, як вони вовтузяться з іграшками, шльопаючи босоніж по підлозі ...

   А може бути, я і справді шизофренік, психічнохворий, - якщо обрав собі такий шлях заради невідомо чийого приємного дозвілля ввечері з книжкою в руці, яку напишу ... Я не побачу цього, і мені це буде нецікаво, - бо буду зайнятий власним дозвіллям: спробою втекти від себе знову і знову, випліскуючи крик душі на нескінченну стрічку інтернету ...

   І все ж я щасливий, що обрав цю долю. Зерно остаточного вибору впало в приготовлену лунку, і туди вже не посадиш інше насіння. Можна, звичайно, висмикнути, виколупати зерно,яке пустило коріння , і посадити інше, - адже життя ще не скінчилося! І, можливо, колись я так і зроблю, - коли мені до смерті набридне обраний мною шлях. Зроблю пластичну операцію на обличчі, зміню зовнішність, і зміню ім'я в паспорті, - щоб позбутися хвоста докучливих шукачів нових вражень ... Але, а поки я - відчуваю себе на своєму місці, відчуваю себе корисним суспільству, затребуваним, бо й мене, як і кожного, одного разу поставило перед вибором долі питання про сенс буття, сенс мого власного життя ... І мені просто дуже-дуже захотілося прожити життя так, щоб перед обличчям смерті не було прикро за марно прожите життя ...

   І все ж я згоден з людиною, яка одного разу сказала: "Краще шкодувати про те, що зробив, ніж про те, на що не наважився". Я ж від себе додам: "... або не встиг зробити ..."
   Так от: я хочу встигнути стільки, щоб в кінці життя з задоволенням подумати: "Я задоволений тим, як виконав свою місію на землі: неодмінно стати корисним суспільству!"
   Хтось обрав свою місію в тому, щоб народжувати дітей, хтось - їх виховувати, а я - писати розповіді ...



 Братіслав Лібертус
Грудень 2010
Переклад з російскої мови http://www.proza.ru/2012/09/25/1384