Абрек Хасо i моэ подорож в Асланбек-Шерiпово в 197

Борис Артамонов
Абрек Хасо і моє подорож в Асланбек-Шеріпово в 1976.


 Навряд чи можливе щасливе життя без важких випробувань, без моментів, коли здається, що все втрачено, все марно, і дуже мало шансів все поправити, вийти з положення, що тепер будуть переслідувати невдачі до кінця днів. Ніколи не вірте таким думкам. Озираючись назад, я не пам'ятаю жодної труднощі, яка не збагатила б мій досвід, чого-небудь не навчила б, не стала б якої-небудь мети, не дала б корисної інформації. Озираючись назад, приходиш до висновку, що якщо Бог допускає щось сприймається нами, як негативне, значить Він нас хоче чомусь навчити. І тоді стає смішно на те, з яким жахом і обуренням сприймалися минулі труднощі і невдачі. І тоді нові труднощі і невдачі сприймуть набагато легше.
Це не вигаданий розповідь. Те, що я буду описувати зараз, відбувалося зі мною насправді в далекому 1976 році. Мені було тоді 26 років. Народжений у родині атеїстів я поступово до того часу став агностиком. А щоб зрозуміти причину подорожі по такого незвичайного маршруту, доведеться відсунутися ще в більш далекий час на 8 років.
Радянська влада в той час була зацікавлена агітувати всіх, кого вийде, на будови та інші роботи на величезні і неосвоєні території Сибіру. Композитори і поети повинні були лестити влади. Це негативно могло позначитися на їхній творчості, але деякі надходили мудро і оспівували не тільки "щастя в колективі", скільки природу тих місць, а природа, як творіння Боже, прекрасна скрізь по-своєму. Працював я з 16 років, хотілося бути незалежним і мати свої гроші, і роботу перший раз вибрав дуже вдало: Робітником на польових геодезичних роботах. У радянському світі це було чине ідеалом, тому що працювали в польових умовах удвох-утрьох, ділити нам було особливо нічого, ніякої залежності від суспільства, практично ніяких пліток і чвар, а у відділ вишукувань приїздили лише за зарплатою. Коротше, краща кар'єра в той час була, особисто для мене - це обійти правдами і неправдами все совкові прінуділовкі, головним чином примусовий загін в колектив (для обдурення і контролю, зрозуміло).
А до повноліття я і вирішив почати їздити у відрядження, тобто "за туманом і за запахом тайги", але перше відрядження, досить довга, мене розчарувала: там, куди мене послали, в Чечено-Інгуську АРСР тайгою і не пахло, колом степу , та й гір справжніх не видно. Але Богу було видніше, куди мене посилати, і вірно! Для пізнання і пошуку Істини більш підходящого місця навряд чи можна було придумати, а мета нашого життя і є пізнання і пошук. Перед відрядженням мені наговорили багато гидот про корінне населення республіки, і перші дні я вів себе насторожено, але тільки перші дні. Дуже швидко я виявив, що чеченська суспільство відрізняється від решти всього обридлого радянського і відрізняється як раз в той бік, що виявляється у багатьох аспектах набагато ближче особисто мені по духу.
Ви помилитесь, якщо подумаєте, що я відразу спеціально зайнявся його дослідженням. У мої 18 років, незважаючи на розвиток та ерудицію, мене більше займали особисті проблеми, залишені в Москві, і різні властиві віком мрії та фантазії. Інформація про місцеве соціумі все одно доходила до мене, але, звичайно, засвоїти б набагато більше відомостей, якщо б я спеціально зайнявся їх добуванням. Я навіть не потрудився дізнатися причину, за якою місцевий соціум так вигідно в моїх очах відрізняється від решти. Причина, звісно, в релігії, а не в кліматі або географічному положенні, але це я дізнався значно пізніше. Та й дізнайся я це тоді, навряд чи мені вдалося б розширити свій кругозір в питаннях віри, тому що для цього потрібні дві речі: доступ до інформації і серйозне бажання. Щодо доступу, у той час неможливо було купити навіть чотири Євангелія, не те що Коран або іншу літературу з богословських диспутів. Та й на будь-які серйозні та цікаві теми поговорити було буквально ні з ким. Це зараз у кожному підземному переході можна зустріти Свідків Єгови і віруючих інших конфесій розмовляють і поширюють літературу. А тоді їх було вдень зі свічкою не знайдеш. Все було притиснення, всі придушене, нікого, крім п'яниць і "нормальних радянських людей". Звичайно, хто шукає - той знаходить, але серйозне бажання займатися подібними пошуками в той момент було відсутнє.
Однак після повернення з відрядження інтерес до Чечено-Інгуської АРСР не став забуватися, а пішов по наростаючій. Цьому сприяли повсякденні зіткнення з негативними явищами радянського побуту і дійсності. Держава знущалися над людьми, люди один над одним. Тенденція напаскудити ближньому навіть без користі для самого себе стала тоді мало не правилом хорошого тону. Люди вели себе, як пси на псарні, на якій їх б'ють і погано годують. Приказка "Світ - бардак, і люди - ****і" наочно втілювалася в життя. За кордон не пускали ні за які гроші. Навіть коли ця псів гризня радянських людей особисто не торкалася, все одно виникало відчуття огиди, і мимоволі згадувався вайнахського соціум, як альтернатива. З'явилося жаль, що, будучи у відрядженні, я не почав вивчати чеченська мова, Особливо з огляду на, що вивчення будь-якої мови, навіть того, який і не стане в нагоді, саме по собі цікаво і корисно для розвитку.
У січні 1973 року я одружився. Усе складалося непогано. Але комусь із сусідів за місцем проживання моя родина і особливо я чимось не сподобалися. Звичайно, кожен має право на симпатію і антипатію по відношенню до кого б то не було, але зовсім інша справа, коли ця антипатія виражається назовні. Це вже й не по закону, та й не "чисто по-людськи". Така загроза, як "посаджу" коли саджати не за що, в будь-якій вільній демократичній країні Заходу розглядалася б, як смішна загроза дурня, і на яку-небудь іншу реакцію у відповідь, крім сміху, навряд чи можна було розраховувати. Та й у нашій теперішній країні відбувається це зараз, я б просто послав їх туди, куди прийнято посилати в таких випадках, але то був совок 1976 року, і така загроза була цілком реальною.
"Ну що ж, - думав я про себе, - поки утримаюся від агресивних заходів, авось обійдеться. Але вже якщо будуть занадто нахабніти, перейдуть якісь кордони - виконаю їхнє бажання: сяду, але не задарма ". Невеликого терміну я не боявся, розмірковуючи за принципом: " що нас не вбиває, то робить нас сильнішими ". Те, що я народився і живу у ворожому мені соціальному середовищі, я розумів це, напевно, з молодшого шкільного віку. Якщо трапиться щось жахливе, непоправне - у відповідь на це десь до повноліття я розробив план: піти в ліс з відповідним спорядженням і там жити. Навіть бункер намагався будувати в лісі, але, спробувавши прожити кілька днів у наметі з ночівлями взимку при мінус 20 градусів, прийшов до висновку, що бункер ні до чого, це надмірність. Якщо секрет місцезнаходження бункера розкриється - вся робота насмарку. А так, якщо пройдуть сторонні (мисливці, грибники й інші), і мій спосіб туризму здасться їм підозрілим - завжди можна змінити локалізацію свого перебування. Не я перший відкрив цей спосіб, хоча в той час нічого не чув про кавказьких Абрека і дуже непевні уявлення мав про "лісових братів" в Прибалтиці. Дурні люди, з якими я ділився подібними думками, говорили іноді: "Який сенс переховуватися? Адже все одно спіймають". Але їм нічим було відповісти на мій зустрічний аргумент: "Який сенс жити? Адже все одно помреш". Та й подія "зловлять" аж ніяк не достовірне, а всього лише ймовірнісний, і ймовірність ця в руках не стільки переслідувачів, скільки який переховується, і залежить від його інтелекту, сили волі, натхнення і Господа Бога.
До 1976 року моя сім'я виросла, вже було двоє дітей погодків. Але моя дружна сім'я здорова не давала спокою декому з радянських людей, точніше покидьків, п'яниць і вирожденцев. І хоча жили ми на радянську зарплату техніка-геодезиста, але навіть таке життя викликала у них заздрість і ненависть. Вони ще не знали, що я звільнився з роботи і тепер такі ж гроші заробляю, привозячи з Баку плюшеві килими й перепродуючи їх у містах Володимирській області, будучи ще більш незалежним від радянських колективів та їх бруду. Як хотілося б їм, щоб я опинився у в'язниці або в найгіршому для них кінець на становищі героя пісні Висотський "А на цвинтарі все спокійненько ...", де описується, як жива людина вибирає кладовищі місцем відпочинку від сусідів та іншої радянської беспредельнічающей громадськості.
Мої розрахунки "на авось" все-таки не виправдалися. 22 квітня ці сусіди влаштували п'янку, пов'язану з річницею народження Леніна, але, по правді кажучи, настільки переконаними ленінцями вони й не були і, виконуючи волю радянської влади з цькування інакомислячих, вони навряд чи віддавали цього звіт. Просто був привід, щоб нажраться, як свині, а коли градуси вдарили в голову, з'явилося бажання поглумитися над сім'єю "гнилого інтелігента", а та обставина, що цей "тихий інтелігент", тобто я, пустить у хід холодну зброю, було вище їх розуміння. Того вечора ми купали тримісячної дитини, ці ублюдки почали кидати у вікно грудки землі, і я вирішив, що момент підходящий, і привід, щоб бути "у стані сильного душевного хвилювання, викликаного неправомірними діями потерпілого", достатній. Якщо б я був з тих психопатів, які накидаються з кулаками або ножами за будь-якого приводу - то я все життя провів би в місцях не таких віддалених, і цей нарис навряд чи з'явився б. Але я все життя провів на волі зло всьому радянському світу. Насправді тоді я міг себе стримати, але навіщо? Навіть якщо посадять, то все одно можна посилатися на неправомірні дії потерпілих, щоб не отримати довгий термін по найважчою тоді статті 102 КК РРФСР.
До самого останнього моменту, тобто до того, що сталося, я думав, що, може обійдеться, тому замість того, щоб взяти заздалегідь приготовлені речі для життя в лісі і швидко піти, довелося відразу після того, що відбулося ці речі збирати. Усі домашні сильно відволікали мене в цей момент: Їх переповнювали емоції, і це природно, гріх було б ображатися на те, що цим вони гальмували мої збори. Дружина, встигнувши обмінятися кількома словами з іншими сусідами, почала мене вмовляти: "Може бути залишишся? Весь будинок за тебе".
Це було для мене несподіванкою і, можливо, не тільки для мене, але також і для іншої сторони. Адже цькування в "радянських колективах" і в "соціалістичних гуртожитках" саме на те й розрахована, щоб накинутися на одного на всіх скопом. Такі випадки були мені відомі в радянських комуналка, коли змовляться падлюки або домагаються виселення того, кого вони труять, або садять його, або систематично знущаються, не ризикуючи нарватися на дії у відповідь, тому що людина вже поліг, знає, що можуть ні за що посадити, Виселити з квартири або підлаштувати будь-яку іншу капость. І привчають до цього поступово: поступився раз, щоб "не зв'язуватися", поступився два - виробляється звичка поступатися, і жертва колективу вже і на те, на що раніше дала б відсіч, йде на поступки, і життя її поступово перетворюється на пекло. Ні в кого права бути самим собою не було. Щоб не опинитися в становищі жертви радянського колективу, треба було цілком і повністю йому відповідати, "бути однаковим" без відхилень у яку б то не було бік. Найменший прояв індивідуалізму - привід для нападок. Люди, налякані не тільки долею тих, кого репресували держава, а й долею тих, хто піддався колективної цькування, так і жили, не замислюючись при цьому, що таке життя не краще життя гнаних і переслідуваних, а гірше. Мало хто здогадувався, що крім цих двох зол у тоталітарному суспільстві, є ще третій шлях, і хоча він теж сповнений своєрідних позбавлень, але найбільш гідний - це шлях абрека.
Абрек - це той, хто живе на природі на нелегальному становищі. Його будинок - лісу або на рівнині, або в горах. І заочний смертний вирок, і поліція, і спецслужби, і мафія страшні йому не більше, ніж офіцерові ворожа армія, саме офіцеру, який сам собі командир, а не солдату, якого хтось, хто сильніший його, може іспольозовать його не завжди в благородні цілі. А на Абрека ніхто не накладе стягнення, ніхто його не буде судити військовим трибуналом за помилки, просто за помилки і нехлюйства у нього багато шансів потрапити в полон до ворога, і йому вирішувати, дотримуватися військову дисципліну або разгільдяйствовать.
Ось і цього разу, що буде мені уроком, завдяки тому, що я відволікався, не зібрав необхідні речі заздалегідь, міліція під'їхала раніше, ніж я встиг би піти, але становище моє було не настільки катастрофічним, щоб вступати з ними в нерівний бій або відкрито тікати. Як для злодія або бешкетник я в міліції не числився, якщо й затримували мене за бродяжництво, коли путешестволвал по Сибіру в 1972 році і ще кілька разів за довге волосся, за хіповий прикид, то знову ж таки не за місцем проживання, а далеко від нього. Міліціонерів вже мене замкнули в камері, подзвонили у лікарню і, дізнавшись, що пошкодження, завдані мною, виявилися не небезпечними (я то думав, що вбив), посміялися і сказали, що завтра відпустять. Я прийняв це за гірку для мене жарт: Посадили, то хоч би не дражнили, але до радісного здивування і мене, і всіх моїх близьких на наступний день вже майже ввечері мене відпустили, всього лише попередивши, щоб тримав себе в руках.
Відпустили, але кримінальна справа за нанесення тяжких тілесних ушкоджень (тяжких не за наслідків, а за небезпекою в момент нанесення; наслідків, крім шраму на непомітному місці, ніяких не було) поки що й не думали закривати: відібрали паспорт, іноді викликали до слідчого і потерпілих теж іноді викликали. Згідно судовій практиці, мені загрожувало п'ять років посиленого режиму. Я перебував ніби в підвішеному стані, на роздоріжжі, де дуже небажано було помилитися: або сподіватися на свою удачу і продовжувати жити вдома, як законослухняний громадянин, або плюнути на все і піти в ліс назавжди, відрізавши собі всі шляхи до відступу.
До осені ця невизначеність вже стала втомлювати і не тільки мене. Почали псуватися стосунки з дружиною. Потерпілі більше проблем не доставляли: наша сім'я і вони взаємно не помічали один одного, навіть взаємно відводили погляд, коли проходили повз. Зате з'явилася інша перешкода, слава Богу, що не за місцем проживання. З усім цим треба було щось робити. І ось тут-то я згадав свою кавказьку відрядження восьмирічної давнини. Я згадав, що тоді в жовтні було ще настільки сухо і тепло, що можна було ночувати під відкритим небом без жодного спорядження. На цей раз я вирішив їхати в гори, де живуть одні чеченці. У гірській Чечні я ще не був. Вивчаючи атлас автомобільних доріг, я вибирав місце далеке від кордонів Чечні. "Якщо поїду в Ведено, але воно близько від Дагестану, а раптом там одні дагестанці? - Помилково гадав я. - Ні, поїду в глибину, ближче до геометричного центру гірської Чечні - це село Советское". (В даний час йому повернули історичну назву - Шатой). Я знаю, що зараз подумають більшість читачів і помиляться: ця поїздка не безрозсудно-самогубна і не героїчна. Те, що ви туди приїдете, і за вами почнуть ганятися всі жителі навколишніх аулів, щоб зарізати - це бредовый міф. У найгіршому випадку - надто велике перебільшення, знову ж таки схоже на марення. Особливо якщо врахувати, що пияцтво у них - ганьба, і шансів, що з'являться на шляху агресивні і несамовиті хулігани, дуже мало. А з невеликим ризиком пов'язано будь-яку подорож, навіть за десять кілометрів від дому.
Історія починала забавно бути схожим на історію пушкінського Алеко: "Його переслідує закон, Він хоче стати, як ми, циганом". Тільки на відміну від Алеко, не до циган я рвонув, а до чеченців. У мене був план пожити на природі, з'являючись у селах, щоб підкупити продовольство. Неминуче до мене з'явиться цікавість, хтось зі мною заговорить. Поступово при повторних зустрічах подружитися з одним-двома, обережно перевірити, чи можна на них покластися в разі чого, і тоді мені в Москві сам чорт буде не страшний: все, що завгодно, зроблю і закопати в горах так, що ні одна собака не знайде. Спроби спілкуватися я робив і у відрядженні. Але навіть у разі їх привітності та доброзичливості продовжувала залишатися якась стіна, що відокремлює мене від їхнього кола, навіть при позитивному до мене відношенні я продовжував залишатися чужим. Тепер-то я знаю, що причина в релігії, а тоді ця стіна, що відокремлює мене від чеченського суспільства, була для мене загадкою, яку я і збирався розгадати. Тепер загадка розгадана, але я не потребую ні в якому суспільстві, і моє місце не на Сході, а на Заході, не тому, що там краще суспільство, а тому що там найменше заважали б мені бути самим собою і гуляти самому по собі - там краще закони, і ці закони дотримуються. Товариство не є необхідною складовою людського щастя, як це стверджувала радянська пропаганда. Навпаки: воно є перешкода на шляху до щастя і досконалості. Слова "Блаженні ви, якщо зненавидять вас люди ... "- Сказані Самим Ісусом Христом, хоча багато людей, які називають себе віруючими християнами, відносяться до цих слів, як до порожньої гучного фразою, не переймаючись їх глибоким змістом.
У 1976 році, якщо хто пам'ятає, літо в Москві було якщо не самим холодним, то одним з найбільш холодних і дощових у ХХ столітті. Осінь теж теплом зовсім не жалувала. У жовтні ночами в Москві стояли морози, а я, будучи впевненим, згадуючи 1968 рік, що на Північному Кавказі в цю пору не може бути холодно, не спромігся послухати зведення погоди. Тому самий сильний психологічний удар у цій подорожі я отримав вночі у поїзді Москва-Махачкала, коли, прокинувшись, проїздив по Кабардино-Балкарії і з вікна побачив ... лежить місцями в канавах сніг. Розуміючи безглуздість поїздки в таку погоду, я все ж сподівався на диво: шансів мало, але погода могла змінитися. Тому, зійшовши вранці в Грозному, як і було заплановано мною, я взяв квиток на автобус і відправився по гірській дорозі, що проходить вздовж ущелини річки Аргун, в районний центр Шатой. Не буду відволікатися на опис дороги, а кому цікаво - відсилаю до 12 розділі "Ічкерія" свого роману "Телепортація". Просто замість 94-річного діда Павла був 26-річний я власною персоною і, зрозуміло, ніякого гіркого вісті з собою не віз і здатність до телепортації не володів. Точно так само, як діда Павла мене запитали у магазина десятирічні хлопчаки, невпевнено говорять по-російськи: "А ти йдеш на гора?"
Але найцікавіше, що я побачив у цій поїздці, мабуть, було те, що я побачив на прилавку магазину. Вийшовши з автобуса, я попрямував по шосе на схід. Там приблизно за двадцять кілометрів протікає притока Аргуна, називається Шаро-Аргун, а на шляху села: Перше - Асланбек-Шеріпово кілометрах в семи, далі Хал-килою і вже на річці село, що носить однойменне з річкою назву Шаро-Аргун. Далі Шаро-Аргуна ні доріг не сів в атласі не відображалося. І магазин з таким цікавим в поганому сенсі прилавком знаходився вже не в Шатое, а в Асланбек-Шеріпове. Товари, виставлені на прилавок були чудовою знахідкою для шпигуна, одержав завдання дізнатися, що ж насправді являє собою радянська влада. Для цього можна було б не жити довго і конспіративно під міфічним прикриттям, вивідуючи обережно всі подробиці радянського побуту, а досить було поглянути на прилавок магазину в чеченському селі Асланбек-Шеріпово. На прилавку під склом були тільки два товари: горілка і свиняча тушонка. Нічого крім двох заборонених Кораном товарів на прилавку магазину, розташованого в мусульманській глибинці, не було. Це було знущання влади над двома народами, як над російським, так і над чеченським. Як в Центральній Росії, так і в Сибіру свиняча тушонка вже була страшенним дефіцитом, і з'явися вона в цих регіонах на прилавку - гарантована величезна божевільна чергу з бійкою і скандалами. Я купив дві банки тушонки, і до мого засмучення один молодий хлопець купив пляшку горілки. У невинно-чистий край влада несла сатанинські традиції, і атрибути цього червоного сатанізму у вигляді горілки все-таки поступово просочувалися в непитущий народ. Свинину не купував, окрім мене, ніхто. Помиляються ті послідовники Корану, які думають, що з двох зол горілка краще. Свинина, на відміну від горілки, не каламутить розум і не веде до деградації особистості.
Вийшовши з магазину, я пройшов по селу далі, звернув з дороги і піднявся на трав'янистий горб, щоб оглянути околиці, і вирішити, вибрати місце для стоянки тут, якщо побачу відповідний лісовий масив або рушити по шосе далі у бік сіл Хал-килою і Шаро- Аргун і доглянути місце там. Тільки зупинився, бачу до мене направляється чоловік років тридцяти. Перший його питання, коли він наблизився, був такий:
-У тебе з собою які-небудь документи є?
-Так вийшло, що ніяких документів у мене з собою немає, можу розповісти чому, але розповідь вийде довгий. Там, звідки я приїхав, у мене склалася важка ситуація, мені все набридло, і я йду в ліс, щоб пожити на природі одному, - приблизно так я відповідав на питання незнайомця.
-Хто ж у таку погоду в лісі ночує? Вночі мінус 9.
-В Москві зараз ночами до мінус 17, - відповідав я .- Ось я і приїхав сюди, думав тепло буде, а тут майже так само.
-Зайди до мене в дім, посидь, погрійся.
Я погодився, і, як виявилося, він живе досить близько від того місця на пагорбі, де я стояв, вивчаючи околиці. Увійшовши до будинку, він запропонував мені присісти на диван. Я перебував у пригніченому настрої найбільше з-за погоди, також життєвий досвід у 26 років був звичайно не такий, як зараз, і все це разом сприяло тому, що в бесіді я зробив помилку. Я, звичайно, знав, що на Кавказі не люблять підлість, несправедливість, і на подібні речі можлива досить агресивна реакція, але я якщо буду детально описувати попередні події свого конфлікту з сусідами, то стомлюючи співрозмовника довгим розповіддю, і тому почав свою розповідь не спочатку , а з кінця, думаючи, що цього достатньо, Щоб знайти зустрічна розуміння. Я не врахував, що зустрічна розуміння міг би дійсно знайти, якщо б незнайомець був детально присвячений в причину, через яку я взявся за сокиру. Перше питання його був:
-Ти, напевно, багато п'єш. Ти - алкоголік? Ти зробив це по п'янці?
-Ні, я майже не п'ю і зробив це тверезий. Просто вони вивели мене з терпцю.
-І в тебе часто бувають такі напади?
-Ніяких нападів у мене не буває. Вони самі це спровокували.
-Ну ти, здається, в ліс йшов?
-Так, і я піду, - сказавши це, я встав і гордо попрямував до дверей. Тут же в кімнату увірвалася літня жінка, по всій видимості його мати, і почала голосно на нього лаятися. Незнайомець виправдовувався, розводив руками. І, хоча я не знав майже ні одного слова по-чеченська, здогадатися, про що суперечка, було неважко. Вона лаяла сина, що він не за звичаями обходиться з гостем, випроваджуючи його, що не встиг навіть відпочити після далекої дороги, а він їй втовкмачував, що невідомо, що від цього "гостя" можна очікувати, і весь здоровий глузд за те, що чим скоріше цей "гість" піде - тим спокійніше.
Пройшовши з кілометр по пагорбах, я зупинився, вибравши порівняно відповідну стоянку в низині і став робити спроби розвести багаття. Гілки кущів були, як підказувала мені інтуїція, не дуже-то горючою породи і всі мокрі, завдяки часто йшов нещодавно дощем зі снігом. З собою у мене була звичайна свічка, якої вистачило б на годину, непоганий досвід розпалювання багать теж був, але, незважаючи на все це, крім тоскно палаючої свічки, жодна гілка вперто не запалала. "Напевно краще повернутися, - почав думати я про себе .- Анітрохи не гірше з таким же успіхом я можу жити і в підмосковних лісах. Може бути і реально знайти тут людей, з якими буде взаєморозуміння, але не в таку погоду ".
Тільки я почав так думати, як з'явився удвох чи то з одним, чи то з родичем, той самий незнайомець, до якого я заходив в будинок, і обидва стали вмовляти мене поїхати назад.
-Сам не бачиш, яка погода, а ти зібрався тут ночувати. Що якщо ти замерзнеш, а потім будуть говорити: "чеченці вбили". Нам це неприємно. Буде гарна погода, влітку - лазій по горах, скільки влізе, а зараз тут ночувати - це самогубство.
Палатка у мене з собою була, але спальний мішок я самовпевнено не захопив. Вони навіть не умовили мене, а підтвердили мої думки, що треба повертатися до Москви. Неподалік від шосе ми розлучилися, я почав ловити попутки. Дуже швидко перший зупинився шофер погодився взяти мене по дорозі в Грозний, навіть грошей не просив, і тільки скресла, як дорогу йому перегородила міліцейська машина. Двоє міліціонерів попрямували до машини, зрозуміло за мною. Перше питання було: "Зброя є?" Коли побачили мій невеличкий складаний ніж - махнули рукою: "Це фігня, а не зброя. Їдемо з нами". Відпала болісна дилема "залишитися або повернутися", і мабуть з цієї причини настрій одразу покращився, депресію, як рукою зняло і потягнуло на веселощі й жарти. Адже затримання мені нічим не загрожувало. Хоча у мене за місцем проживання відібрали паспорт, але навіть підписку про невиїзд не взяли. І повісити на мене чужий злочин було б проблематично: я тільки що приїхав, і довести, що я до останніх днів перебував у Москві, було неважко.
-Ну й навіщо ти сюди приїхав? - Поставив питання одне з що сиділи в машині. Швидко зметикувавши, що це ні мені, ні кому іншому нічим не загрожує, я, усміхаючись, відповів:
-Друзів шукати.
-Ти запізнився. Твого друга 28 березня застрелили.
Так я вперше почув про знаменитого Хасухе Магомадове, котороко самі чеченці називали коротко - Абрек Хасо.
А машина в цей час наближалася до районного центру Шатой. Коли зупинилися в центрі Шато, машину обступили цікаві, здебільшого жінки. Кожен і кожна намагалися зазирнути всередину і хоча б на мить зміряв мене поглядом. У цих поглядах не було нічого злого, тільки яскраво виражене цікавість. Реакція народу була така, як ніби міліція затримала інопланетянина. У відділенні зі мною зверталися не грубо, навіть майже привітно. Разом з тим їх дуже здивувало, що я приїхав саме в Асланбек-Шеріпово Шатойського району, а не в Ведено, не в Ітум-Кале. Моя відповідь, що в Ведено мені могли задати в міліції те ж питання, на мій подив не здавався їм переконливим. Вони переглядалися, знизували плечима. Вся ця обстановка говорила про те, що в їхньому районі криється щось таємниче. Ще мені поставили запитання: "А яке село знаходиться за Шаро-Аргунов?" Моя відповідь, що в атласі там нічого немає, тому мені самому цікаво, і обов'язково сходжу туди подивлюся, якщо ще доведеться приїхати, був зустрінутий з недовірою, судячи з виразами осіб питають. Нарешті вони мені оголосили, що зараз проводять у камеру:
-Там холодно, вибачай, але все-таки тепліше, ніж у горах, де ти збирався ночувати.
У камері крім мене був бородатий чеченець Халід, якому я дав на вигляд років 40, але, як виявилося потім, йому було всього лише тридцять два роки. Його саджали за розтрату: Продав державних овець на 7000 рублів, а бажаючим перевести брежнєвські гроші на сучасні я пораджу сміливо множити на 100. Я почав розповідати свою історію. Він прислухався, насторожився і раптом почав реготати громовим голосом. Це продовжувалося порівняно довго, я спостерігав, що ж буде далі. Нарешті дар мови став до нього поступово повертатися.
-Ха-ха-ха! Ось це здорово! Московський Абрек!
Коли отсмеялся остаточно, то пояснив:
-Ти мене вибач, що я так сміявся, не ображайся, але ти приготувався робити все, що роблять абреки.
Після цього він почав мене інструктувати, як будучи в горах Ічкерії, не привертати до себе увагу. Трохи посміявся над тим, що поговори я з ментами з англійською або німецькою акцентом - вони б точно прийняли мене за шпигуна. (Те, що на Кавказі у правоохоронних органів розвинена шпигуноманія, я чув раніше від декількох різних не кавказьких джерел).
-А чому мене запитали, яке село знаходиться за Шаро-Аргунов?
-О! Це цікаво! Це ж має відношення до мене.
І почав розповідати щось про свою вищезгаданої махінації з державними вівцями, з чого я зрозумів про підозру міліції, чи не його я зв'язковий.
-А що вони могли мати на увазі, - запитав я Халіда, - коли сказали: "Твого друга 28 березня застрелили"?
-Був тут у нас такий Абрек, звали його Хасо. Якби його спіймали, йому дали б розстріл. Він вбивав партійних працівників, начальників міліції, великих місцевих чиновників, ненавидів владу. Іноді виходив на групи туристів і просив дати поїсти або якусь дрібницю із спорядження, адже жити йому якось було треба. Звичайно йому відповідали: "У нас немає". Тоді він діставав автомат з обуреним криком: "Як це нема?!" Всі розбіглися, він брав тільки те, що йому необхідно і зникав. Йому було 70 з гаком років, але його не могли взяти живим. Останній раз його оточили, і один з ментів крикнув: "Хасо, здавайся, ти оточений! Опір марно!" Було темно, він нічого не міг бачити і вистрілив з пістолета на голос. А тепер уяви, як він добре стріляв, якщо, вистріливши на голос, він потрапив, причому на смерть. Його застрелили, тому що взяти живим було неможливо. Це був старий, вже сухий, як тріска, і він все одно б помер.
У балакучість Халіду не можна було відмовити. Іноді він починав голосно сміятися, але його сміх ніяк не був образливим, швидше за якимось запальним. Як ніби він ставив за мету підняти настрій собі і оточуючим, розвеселити, вселити оптимізм. У своїх оповіданнях любив похвалитися, перебільшити. Саме з нього я списав образ Халіда в 12 розділі "Ічкерія" мого роману "Телепортація". Реальний же Халід, що сидів зі мною в камері виявився двічі або тричі судимим. Я запитав його, як він дивиться на те, щоб підживити свинячий тушонкою. Як і інші ув'язнені голодних радянських таборів, він дійсно втратив прівіредлівость до їжі, але коли попросив ментів принести консервний ключ, вони відмовили, тому що вважали нечистим справою, якщо в їх будинку будуть відкривати і є свинячу тушонку. Це було ще одним цікавим фактом: Навіть менти не були в цій республіці атеїстами і намагалися по-можливості дотримуватися традицій Ісламу.
На ранок Халід дізнався, що сьогодні його повезуть в Грозненському в'язницю. Він залишив мені свою шубу-безрукавку, в якій пас овець, стверджуючи, що вона йому більше не знадобиться, у в'язниці тепло, а мені не зайвим буде, щоб зігрітися: Ці камери якщо й опалювалися, то дуже слабо. Порадив бути обережніше і не довіряти незнайомим людям, так як зло є скрізь. Я вирішив, що нічим не ризикую і запропонував йому записати свою домашню адресу.
-Ці камерні думки швидко забуваються, коли виходиш на волю, - відповів він мені .- Тут сидиш, фантазіруешь, здається все просто. А вийдеш на волю, все виявляється складнішим, з'являються насущні турботи, так що навряд чи нам це знадобиться: коли я вийду, мені буде не до цього.
Знову спрацювала вже знайома мені схема. Добре поговорили по душах, майже подружилися, але при спробі подальшого зближення - стіна. Проте нечасто зустрінеш колишнього зека, який з тобою поговорить по душах без усякого на тебе тиску або показного переваги, без найменшої спроби як-небудь зачепити, підколоти, без лестощів і підлещування, щоб що-небудь у тебе випитати і потім це ж проти тебе використовувати , навіть вибачається за свій гучний сміх, Хоча в цьому сміху жодної образливої нотки не прослухується, а тільки бажання підкреслити кумедні ситуації і підняти настрій. У отруєному радянському світі, навіть за те, що ця людина - просто людина, за те, що він не ворог, вже починаєш живити до нього добрі почуття і відчувати подяку.
Халіда відвезли до в'язниці. Розійшлися ми, обмінявшись добрими побажаннями. Увечері кинули якогось п'яного хлопця, менш балакучого, але якщо навіть в його словах звучав якийсь злий відтінок, це зло було тільки на те, що його забрали, і замість того, щоб ночувати вдома, йому доводиться ночувати тут. Коли я запитав про абреки Хасо, він коротко розповів приблизно те ж саме і ще додав, що і в даний час в горах ховаються вісім смертників. На ранок цього хлопця відпустили, і ще доби двоє я проводив час один, розмірковуючи про те, про се.
Нарешті мене викликав до себе в кабінет один із співробітників, як він представився, місцевого кримінального розшуку.
-Ми подзвонили з Москвою, у тебе там проблеми. Якщо ти дійсно хотів тут відпочити, подорожувати по горах, знайти друзів, ми не маємо нічого проти. Але спочатку виріши свої проблеми в Москві. Ти, напевно, вже знаєш, на Кавказі не люблять, коли обманюють. Ми довеземо тебе до Чішек, там часто ходить автобус. Їдь в Грозний і бери квиток до Москви. Якщо, коли у тебе все налагодиться, приїдеш сюди в гори, повинен попередити, що там переховуються абреки, і твоє спорядження їм дуже стане в нагоді, можуть пограбувати. Поки йди в камеру, а буде готова машина - поїдеш.
Все так і вийшло, як він говорив. Мене довезли у міліцейській машині до Чішек, далі автобусом я прибув до вечора в Грозний. Квитків не було ні на один потяг: ні плацкартних, купейних ні, навіть загальних місць не було. Я сподівався, що хоча б до ранку поїду на поштово-багажному у загальному вагоні, але вночі мене знову забрали зі зрозумілих причин: у Радянському Союзі, на вокзалі та без паспорта в кишені.
Я, сподіваюся, нікого не підведу, якщо зараз де в чому зізнаюся. Ті міліціонерів, у яких я заночував, тепер уже всі повинні бути на пенсії. Адже пройшло 33 з тих пір. Чи то я їм здався цікавою особистістю екстравагантної, чи то вони не хотіли, щоб я що-небудь побачив і вирішили відволікти, але так чи інакше вони пригостили мене склянкою горілки - ні до, ні після цього при затриманні в міліцію такого більше не траплялося. А затримувався я десятки разів, але аніскільки не соромлюсь цього. Затримання за довге волосся, за те, що перебуваю далеко від місця своєї прописки - європейцю або американцю затримання поліцією за такими приводів напевно у страшному сні не присниться. Та й пропісок і реєстрацій ніяких немає в країнах не нечистих комуністами, привніс з Середньовіччя ці кріпосницькі звичаї, а паспорти на Заході стають потрібними лише при поїздці за кордон, тобто в чужих країнах. І співати пісню: "Людина проходить, як господар своєї неосяжної Батьківщини" у такій то країні?.. Ні, воістину комуністи ніколи не перестануть дивувати своєю підлістю і лицемірством.
Того вечора я без вагань прийняв частування, випивши цей стакан горілки одним залпом. По-перше, не хотів нікого ображати своєю відмовою, по-друге, був психологічно виснажений, і хотілося розслабитися. Пам'ятаю після склянки жартував з одного затримань дівчиною, повторюючи їй по-французьки: "Met tes pieds sur mes epaules", і з самого початку перевів ці слова, які означали: "Підніми мені ноги на плечі". Менти сміялися, а вона загрожувала мені кулаками чи то вдавала, чи то щиро. На ранок мене перепроводілі в грозненський спецприймальник-розподільник, де сидять затримані за бродяжництво. Ця установа знаходиться тут же поруч з вокзалом. На відміну від красноярського спецприймальника, де я мав "честь" побувати в 1972 році ще до одруження, тут замість нар були двоповерхові ліжка казарменого типу з звичайними матрацами та подушками. Ви думаєте моє позитивне ставлення до чеченського народу суб'єктивно? Погляд крізь якісь рожеві окуляри? Але от більшість затриманих нерідко вигукував: "Яке тут все-таки гуманне до нас ставлення! Адже в Дагестані б'ють бичів тільки так". (Бич - волоцюга, бомж-прім.автора).
Мав місце також яскравий приклад, що підтверджує це. Серед затриманих був молодий хлопець, студент, який навчався в якомусь ВНЗ. Одного разу він втік і не знаю яким чином, але був спійманий місцевою міліцією в 40 кілометрах від Грозного поблизу Гудермеса в заростях кукурудзи. Російський мент хотів його побити, а коли цей хлопець йому говорив: "Ми ж обидва росіяни, як би земляки, повинні добре один до одного ставитись", - той зловтішно посміхався і відповідав: "Ось зараз я і розберуся з тобою по-земляцкі!" Однак інший мент, чеченець за цього хлопця заступився, і, чи то мав вплив, чи то за званням був трохи вище, але так і не дав йому цього хлопця образити. Але навіть у самому грозненському спецприймальнику цього студента ніхто з працівників міліції пальцем не торкнув за втечу. Наскільки я знаю, втечу і попадись він також у Красноярську - на ньому б живого місця не було. При мені в Красноярську був такий випадок: двоє втекли і попалися - на ранок все в синцях були поставили назад у камеру.
Просто лестити мені теж немає ніякого резону: грошей мені за це ніхто не дасть, на високу посаду не поставить, а вже якщо доведеться шукати політичного притулку, то хіба тільки в Америці або в Європі, але не в Чечні. Та й у лісі ховатися я вважав за краще б зараз в центральних областях з тієї простої причини, що своїм незнанням чеченської мови на Кавказі буду білою вороною і швидко притягну до себе увагу компетентних органів.
Ця поїздка в кінцевому рахунку сталася мені цікавою екскурсією пізнавальної. Пожив я в цьому спецприймальнику тижнів зо два, мені купили на мої гроші квиток на поїзд Баку-Москва, і двоє міліціонерів проводили до посадки в поїзд. Після повернення почали налагоджуватися стосунки з дружиною, та перешкода, яка далеко від дому, сама собою усунулася, а до весни 1977 я остаточно переконався, що мене не посадять. Припускаю, що потерпілим могли сказати: "Якщо вже вам так хочеться - посадимо його, але посадимо і вас заразом", але це всього лише мої припущення. Хабарів я нікому не даввал, та й звідки такі гроші у бідного геодезиста? Якщо після цього протягом всіх минулих років я кілька разів з'їздив відпочити з сім'єю до Ялти, то думаю всіх цих грошей разом узятих не вистачило б на те, щоб відмазатися на той час від п'яти років позбавлення волі. Нехай зляться мої вороги: У невільною радянській країні я прожив вільним антирадянським людиною і не сидів за це. І коли цей тоталітарний монстр, Радянський Союз, розвалився - це був найбільший в моєму житті свято. У молодості мені одного разу сказали: "Ще п'ять років, і ти дуже пошкодуєш, що зайняв таку життєву позицію". З тих пір, як я почув ці слова, минуло сорок років, але я анітрохи не шкодую.
І ось саме цікаве, Халід просто забув мабуть мені це сказати, про що я дізнався нещодавно в Інтернеті: Хасуха Магомадов був застрелений на території, підпорядкованій Асланбек-Шеріповскому сільраді. Ось чому в міліції дивувалися, що я приїхав саме в Асланбек-Шеріпово! Може бути блукаюча душа Абрека, побачивши в мені брата по розуму, покликала мене, хотіла щось мені показати? Навряд чи в цьому житті я дізнаюся, але тут наче має місце щось містичне. Воістину несповідимі шляхи Аллаха. Адже збіг не тільки в тому, що я приїхав майже на це місце, а ще в тому, що я сам мало не став таким же абреки, я носив у глибині душі ті ж настрої, і єдина причина, через яку я не став абреки, в тому, що час був хоча і в їхньому, але вже не такий жорстокий. Адже не образи, не комплекси, не хворобливе марнославство і навіть не жадоба помсти спонукав Хасо на цей шлях. Напевно він теж думав: "А може, обійдеться" і сподівався до тих пір, поки в 1939 році не виявився в'язнем грозненськой в'язниці. Неважко собі уявити сталінські тюрми того часу. Упевнений, що він чув, як комуністичні прихвосні катують людей, більшість з яких невинні, впевнений, він усвідомлював, що втрачати тепер нічого. Може бути на його місці у мене не вийшло б убити охоронця і, скориставшись його зброєю, здійснити втечу з в'язниці. Але в подібних екстремальних ситуаціях відомі випадки, коли люди робили те, що здавалося непосильним, неможливим. Я задумав цей шлях і тримав його в думках, в запасі, на випадок, якщо станеться що-небудь жахливе, але нічого не відбулося. Сатана тільки будував мені пики. Але якась надприродна сила показала мені мою таємну задум, втілену в реальність іншою людиною, яка стала для мене героєм № 1.
Головна заслуга Хасо в тому, що він показав світу: сильну особистість, хто надіється на Бога не може зламати ніяка сатанинська влада, навіть сталінська. Герої ж, нав'язані пропагандою, в кращому випадку можуть викликати лише співчуття, але ніяк не захоплення. Співчуття, як до заблудшим обдуреним душам, які поклали своє життя на вівтар великих державних шахраїв. Жертвувати собою, щоб не пустити до влади Гітлера негідника, щоб замість нього правил другий негідник - Сталін. Зомбуванням і тільки зомбуванням можна пояснити нерозуміння такої простої речі. Таке може відбуватися тільки тоді, коли людина престав самостійно мислити, тому що як би заражається фобією громадської думки і з цього моменту на чільне місце ставить прагнення догодити цієї думки суспільства. І які б зусилля він тепер ні докладав, який би хрест нести не намагався - все приречене, якщо шлях вибраний невірний.
Але коли обрано правильний шлях, який би хрест тяжкий не був - він неминуче приведе до перемоги. Хасуха Магомадов, який оголосив сатанінскому світу свій особистий джихад, вийшов з нього переможцем.
Березень 2010.